Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Next - Nechcete-li párek v rohlíku se vším všudy.

Next - Nechcete-li párek v rohlíku se vším všudy.

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Nedávno nás navští­vil jeden zblou­di­lý poš­tov­ní holub. Dřív než se sta­čil roz­plác­nout o vaj­gly vyspá­ro­va­ný chod­ník, roze­vřel zobák a upus­til poměr­ně zají­ma­vé psa­ní. Dotyčný se v něm dopro­šo­val objek­tiv­něj­ší­ho pří­stu­pu k námi recen­zo­va­ným titu­lům a nepří­mo nám tak nazna­čil, že kdy­bychom hod­no­ti­li pod­le hla­su lidu, byl by svět méně kon­flikt­ním. Jedno se musí nechat. Kdybychom uzna­li chy­bu na naší stra­ně, chrst­li si do obli­če­je popel a pře­ko­pa­li kon­cep­ci vlast­ních člán­ků, výraz­ně by se sní­ži­la pro­duk­ce vrá­sek v době uzá­věr­ko­vé. Texty by sho­di­ly něko­lik pře­by­teč­ných kilo­gra­mů, dok­tor­ka Kateřina by se tete­li­la bla­hem a.... ehm… to by bylo asi tak vše. Kdybychom se vypra­vi­li na ces­tu bez­kon­flikt­ní­ho časo­pi­su a v kaž­dém člán­ku odka­zo­va­li na zprů­mě­ro­va­né názo­ry jiných, stal by se z Bazooky doko­na­lý vzo­rek ali­bis­mu. Nemuseli bychom vysvět­lo­vat, proč jsme udě­li­li sním­ku tolik a ne tře­ba tolik. Pokaždé by se sta­či­lo ohnat neod­pál­ko­va­tel­ným sou­slo­vím: „To oni!“

I pro­to se domní­vám, že není nikterak tra­gic­ké, když se pokou­ší­me v ryze sub­jek­tiv­ním útva­ru psát ryze sub­jek­tiv­ně. Objektivita je totiž straš­ně vrt­ka­vá. Můžeme respek­to­vat její exis­ten­ci, avšak ne vždy její pří­tom­nost.

A to se týká i člán­ku berou­cí­ho si ho do huby nový sní­mek Nicolase Cagea. Kdybych měl konat na zákla­dě Československé fil­mo­vé data­bá­ze, sta­čil bych pro­vést pre­ven­tiv­ní pro­hlíd­ku během něko­li­ka málo řád­ků. Svlíknout, leh­nout, zhlu­bo­ka dýchat, obléct, za rok naschle. Na závěr bych plácl oněch 63% a bylo by vyma­lo­vá­no. Žádné kře­če, žád­né nadáv­ky vůči auto­ro­vi, kte­rý tak oka­tě nata­hu­je text a zby­teč­ně roz­pitvá­vá kaž­dič­ký orgán.

Takhle by to ale nešlo.

Cageův film si neza­slu­hu­je pou­hou vizit­ku s čís­lem a něko­lik pozná­va­cích zna­me­ní. Přestože nám Tamahori nedo­pra­vil do žalud­ku bůhví­ja­kou dob­ro­tu, kte­ré by pří­slu­še­lo zbě­si­lé pát­rá­ní po recep­tu, stá­le může­me hovo­řit o titu­lu, kte­rý neče­ka­ně poba­vil, aniž by si pře­dem vytý­čil extrém­ně vyso­ké cíle a bala­mu­til jimi lač­ní­cí divá­ky. Pravda - pro­du­cen­tům přá­no neby­lo a záslu­hou nema­lé inves­ti­ce muse­li uro­nit nejed­nu krva­vou slzu (sní­mek komerč­ně pro­pa­dl), ale s tím už nic nena­dě­lá­me ani my – my vždy pře­jíc­ní čeští obča­né. Parcely v Beverly Hills půjdou o něco hůře na odbyt a Nicolas Cage se může po  dlo­o­ou­u­u­u­hé době utě­šit, že si zahrál v něčem, co nelí­že pod­la­hu spod­ních pater. Třikrát hurá.

Jisté pro­zře­ní je přes­to nut­né. Když totiž nahléd­ne­me do karet, kte­ré nám kru­pi­ér roz­dal, dosta­ví se po prá­vu nepřed­stí­ra­ný údiv a  otáz­ka: „Má vůbec cenu hrát?“ Kombinace je zbě­si­lá: záplet­ka o chláp­ko­vi, kte­rý vidí do budouc­nos­ti a jenž může jako jedi­ný zma­řit plá­ny tero­ris­tů zapo­je­ných v  krá­de­ži ato­mo­vé bom­by, do toho hapru­jí­cí logi­ka, z fle­ku čitel­ný vývoj, nepří­liš pře­svěd­či­ví her­ci a vizu­ál­ní efek­ty, kte­ré berou dech jen teh­dy, když si nar­ve­te na hla­vu ige­li­to­vý sáček a obtáhne­te krk kva­lit­ním škr­tí­cím silo­nem. Snímek Next nepři­ná­ší mno­ho potě­ši­tel­né­ho a pří­pad­ná pát­rač­ka by dala zahu­lit nejed­no­mu mik­ro­sko­pic­ké­mu zaří­ze­ní. Když to všech­no seřa­dí­me pod sebe, udě­lá­me dlou­hou čáru a bez výpo­mo­ci kal­ku­lač­ky sečte­me, dosta­ne­me čís­lo, kte­ré by za jiných okol­nos­tí zaslu­ho­va­lo dělov­ku do geni­tá­lií a Van Dammův výstraž­ný pohled, umoc­ně­ný škle­bem Sylvestera Stallonea v  nej­lep­ších letech. Tak by se ovšem sta­lo pou­ze teh­dy, kdy­bych se nejis­til oně­mi „jiný­mi okol­nost­mi“.

Což o to, že se stu­dio vrh­lo do sou­bo­je s větr­ný­mi mlý­ny, když vysla­lo Tamahoriho film napo­spas stá­le lepí­cím pavu­či­nám, zele­né­mu močá­lu a zrád­ným karib­ským vodám, kou­ka­tel­nos­ti sním­ku to para­dox­ně pro­spě­lo. Next se zje­vil zčis­ta­jas­na, posbí­ral vesměs milos­ti­vé recen­ze (a tedy prů­měr­né) a  poslé­ze zase zmi­zel, aniž by zapří­či­nil proříd­nu­tí vla­so­vé pokrýv­ky pla­tí­cí­ho fil­mo­vé­ho fanouš­ka. Ano, ano. Kdy jin­dy by mohl uspět nulo­vě nová­tor­ský film, když ne ve fázi plá­po­la­jí­cích bitev­ních polí? Třetí Spider-Man sli­bo­val tem­ný vod­vaz, akci vytí­ra­jí­cí zrak a  vše dří­ve úspěš­né umoc­ně­né na dru­hou. Jenomže jen sli­bo­val. Přestože si do tri­ko­tu nasou­kal úcty­hod­ných 900 melou­nů, zkla­má­ní nešla pře­hlu­šit ani sadou sou­běž­ně zpuš­tě­ných sbí­je­ček, děla­jí­cích křo­ví řvou­cí­mu Tyranosaurovi. V tom­to smě­ru se pří­liš neza­skvěl ani Shrek Třetí. Opět se nasli­bo­va­ly hory, doly (nej­ze­le­něj­ší pokra­čo­vá­ní, nejzlo­b­ro­vi­těj­ší a  nej­o­slo­vi­těj­ší) a opět to celé zahu­če­lo do pří­ko­pu. Kdo se blá­ho­vě domní­val, že si obdob­ný pokles odpus­tí ale­spoň Piráti z Karibiku, ten musí ješ­tě teď mlá­tit hla­vou do stě­ny a v  pauzách vymě­šo­vat obsah žalud­ku na důkaz pořád­né moř­ské nemo­ci.

Tuna zkla­má­ní, tuna sli­bů a mini­mum potě­ši­tel­né­ho. Optimální roz­pty­lo­vé pod­mín­ky pro vychrtlou sci-fárnu Next. I když ani ona neu­de­ři­la silou med­vě­dí (sak­ra… co to citu­ju…), stá­le toho nabíd­la více než výše zmí­ně­ná „sil­ná troj­ka“. Dost už bylo pirát­ské kocáb­ky, nabi­té­ho zápěs­tí a zele­né­ho Schwarzeneggera! Next roz­hr­nul opo­nu jakož­to čis­to­krev­ná odde­chov­ka a hlav­ně jakož­to svě­ží závan „něče­ho jiné­ho“, něče­ho, co se již potře­tí za sebou neo­pa­ku­je. Kdykoliv jin­dy by se svým „bohat­stvím“ pocho­dil, avšak zrov­na v tom­to čase se mu poštěs­ti­lo zazna­me­nat něko­lik důle­ži­tých košů. Paradoxní a při­tom logic­ké vyús­tě­ní situ­a­ce.

Netřeba pro­dlu­žo­vat váhá­ní, jest­li na to jít, nebo nejít. Odpověď je jas­ná jak fac­ka: „Ne.“ Next není poči­nem, kte­rý by měl být pře­de­pi­so­ván coby povin­ná čet­ba. Je to jen zatra­ce­ně odpo­čin­ko­vý fil­mík (tak jako kdy­si Lovci pokla­dů), v němž hra­je pár zná­mých her­ců, kte­rý reží­ru­je sym­pa­tic­ký sta­rouš a jenž se spo­ko­je­ně bro­dí plyt­ký­mi voda­mi. Být to čis­tě akč­ní masa­kr a niko­liv jaký­si multi­žán­ro­vý hyb­rid, kde se půl­ho­di­ny balí žen­ská, pět minut utí­ká, tři minu­ty stří­lí, roz­cu­po­val bych sní­mek na zákla­dě jin­dy pod­půr­ných počí­ta­čo­vých tri­ků (ten­to biják je odpo­vě­dí pro všech­ny, kte­ří nechá­pou plný význam slo­va „počí­ta­čo­vý“) a při  té pří­le­ži­tos­ti bych při­bral i jed­nu hří­vu dří­ve respek­to­va­né­ho lva holly­wo­od­ské­ho showbyz­ny­su, avšak…

…avšak on to akč­ní film, díky­bo­hu, není.

Za měsíc, za dva… až bude ven­ku lejt jako z kon­ve a v TV nebu­dou dávat nic dob­ré­ho (což není až tak nere­ál­né), nazuj­te se do gumá­ků, vpluj­te do pláš­těn­ky a  vyprav­te se do nej­bliž­ší video/DVD půj­čov­ny. Za mini­mum peněz dosta­ne­te opti­mál­ní por­ci zába­vy.


Podívejte se na hodnocení Next na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Mimic12. března 2004 Mimic Tisíce let byli na nejvyšší příčce biologického vývoje lidé. Ta doba právě skončila.V newyorské kanalizaci se rozmnožili švábi, kteří roznášejí smrtelnou infekci. Doktorka Tylerová však […] Posted in TV Recenze
  • Snow Shark: Ancient Snow Beast (2011)1. listopadu 2016 Snow Shark: Ancient Snow Beast (2011) Copak se nám to skrývá ve sněhu? Černá ploutev, ostré čelisti – ne nedělám si srandu. Když roku 1999 poblíž malého městečka lidé nacházeli roztrhaná těla divokých zvířat, […] Posted in Horory
  • Přátelé z dovolené 230. srpna 2023 Přátelé z dovolené 2 O trochu slabší než první díl, ale pořád dost fajn. Vacation Friends je přesně taková ta drzá, sprostá, drsná a vulgární komedie, které už bohužel na komediální scéně chybí, takže plus […] Posted in Krátké recenze
  • Zákon přitažlivosti - preview26. května 2005 Zákon přitažlivosti - preview OBSAH FILMU Audrey Woods a Daniel Rafferty patří v newyorském právnickém světě mezi špičkové specialisty na rozvody. Jednoho dne stanou proti sobě: Audrey zastupuje rockovou hvězdu […] Posted in Filmové premiéry
  • ANG LEE30. listopadu 2012 ANG LEE ANG LEE  je jedním ze světově nejuznávanějších a nejoceňovanějších filmových režisérů. Je držitelem dvou cen Akademie: v roce 2006 získal cenu za režii filmu Zkrocená hora a v roce 2001 […] Posted in Profily osob
  • Černočerná tma15. října 2022 Černočerná tma „Černočerná tma“ je další z filmů, kterým jsem se celkem úspěšně vyhýbal. Ani nevím, proč vlastně. Je to snímek, který rozhodně stojí za pozornost. Co si budeme povídat, dostal jsem se […] Posted in Retro filmové recenze
  • Lovecká sezóna 2 - Open Season 26. listopadu 2008 Lovecká sezóna 2 - Open Season 2 // // Druhá lovecká sezóna se v kinech objevila stejně nečekaně, jako bota iráckého novináře na obličeji George […] Posted in Recenze
  • Plane6. února 2023 Plane Úžasná béčková akční jízda a výtečný Butler! Šikovný francouzský režisér Jean-François Richet u mne zatím nenatočil špatný film, jeho Veřejný nepřítel č. 1 mám dokonce mezi oblíbenými […] Posted in Krátké recenze
  • Kniha za milion vás naučí najít svůj vlastní "milion"...7. listopadu 2017 Kniha za milion vás naučí najít svůj vlastní "milion"... Kniha za milion možná mate svým názvem. Ano, váš „milion“ může být cokoliv. Milion korun, vysněný dům, vysněný partner, spokojenost a smysluplnost života. „Milion“ tady berte velmi často […] Posted in Recenze knih
  • Pod rouškou noci2. března 2017 Pod rouškou noci Film napsaný Benem Affleckem a pod taktovkou Bena Afflecka zahraný Benem Affleckem. Nebylo to špatný. Očekávanou, předvídatelnou a otravnou milostnou linku naštěstí tak nějak přehlušila […] Posted in Krátké recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,12477 s | počet dotazů: 249 | paměť: 72089 KB. | 30.04.2024 - 10:40:01