Existence osmiletého chlapce se začne rozplývat poté, co uslyší záhadný hlas vycházející zpoza zdi jeho ložnice ve filmu Pavučina, který se nyní hraje vpražských kinech poté, co měl letos vlétě premiéru ve Spojených státech. Tento roztodivný horor v produkci Setha Rogena a Evana Goldberga sice při svém debutu nezaznamenal žádný velký ohlas, ale na podzim s ním rozhodně nespěte: je to opravdová halloweenská lahůdka.
Pavučina je vzácným hororovým překvapením ve více ohledech, se zvráceným příběhem, který vás udrží v nejistotě a před nehorázným vyvrcholením hodí dvě zásadní změny směru. Není to sice úplně letošní Zhoubce nebo Barbar, ale je na stejné úrovni a o stupeň lepší než podobně laděný Chlapec.
V režii Samuela Bodina, jeho celovečerního debutu, podle scénáře Chrise Thomase Devlina (loňský Texaský masakr motorovou pilou redux), se v Pavučině objevuje Woody Norman (který si nezapomenutelně zahrál po boku Joaquina Phoenixe v trestuhodně nedoceněném C’mon C’mon) v roli osmiletého Petera, který má v noci problémy se spánkem, když uslyší klepání na zeď svého pokoje... a brzy i chraplavý hlas, který se s ním snaží komunikovat.
Rodiče Carol (Lizzy Caplanová) a Mark (Antony Starr) nechtějí mít s Peterovými historkami o podivném hlasu vycházejícím ze zdi nic společného a trvají na tom, že si vše jen namlouvá. Mezitím hlas ve zdi začne Peterovi vyprávět věci o jeho rodičích...
V průběhu první poloviny Pavučiny si pomalu začínáme uvědomovat, že se s Peterem děje ještě něco jiného. Jeho despotičtí rodiče ho nechtějí pustit na koledování a zdá se, že ve škole nemá žádné kamarády. Mluví se o zmizelé dívce ze sousedství, na dveřích do sklepa je zámek a maminka se zdá být po Petrových tvrzeních obzvlášť rozrušená.
A cosi nejasně zlověstného je i na tátovi (mistrovsky ho ztvárnil Starr, který hraje v seriálu Chlapci od Amazonu jako Homelander), který jako by synovi vyhrožoval, když mu popisuje, jak se zbavit myší, které musí být ve zdech, nebo jak zachránit rodinný dýňový záhon před šířící se hnilobou.
Peterova zastupující učitelka slečna Devineová (Cleopatra Colemanová) si toho všimne, a dokonce udělá několik domovních prohlídek poté, co škola nechce její obavy sledovat. A navzdory nadpřirozené premise si začínáme uvědomovat, že Pavučina ve skutečnosti není hororem, ale spíše podobenstvím o zneužívání dětí, kdy Peter utíká do temné fantazie, aby unikl před skutečnými hrůzami doma.
Poté, co třídní klaun Brian (Luke Busey, mladý syn Garyho Buseyho) rozbije Peterovu cennou dýni, donutí ho matka tyrana, aby se Peterovi před celou třídou omluvil a podal mu ruku. Hlas však nyní promlouvá k Peterovi ve škole a říká mu, že Brianova vynucená omluva není dost dobrá. Proto se na tyrana vrhne, srazí ho ze schodů a zlomí mu přitom nohu.
A v tomto okamžiku dochází v Pavučině k prvnímu dějovému posunu, když si uvědomíme, že hrůzy doma se nyní projevují i v samotném Peterovi... Stává se z něj v tomto neobvyklém hororovém příběhu nic netušící monstrum?
Pavučina se však během své závěrečné třetiny stává něčím úplně jiným, což je nejlepší nechat na nic netušících divácích, aby objevili sami. A přestože to nedělá čest poměrně vážným tématům, která se objevují v prvních dvou dějstvích filmu, je to stejně vynalézavé a divoké (a možná inspirované epizodou Treehouse of Terror ze seriálu Simpsonovi).
Na mainstreamový horor je Pavučina nezvykle řídká, většinu stopáže věnuje Peter zkoumání temného prostředí svého domova a temných myšlenek, které se v jeho mysli vyskytují. Ale tento atmosférický chiller s expresivní kamerou Philipa Lozana a náladovou hudbou od Drum & Lace splňuje očekávání na více frontách. Nenechte na něj sedat prach.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře