Ve svých knihách pro dospělé někdy používáte dětský pohled - i příběh filmu Na krátko vlastně vnímáme očima malého hrdiny? Proč volíte tenhle princip dětské perspektivy?
Protože mě dětský pohled hodně baví. Líbí se mi, že děti vidí dospělý svět s nějakým omezením, protože prostě ještě všemu nemůžou rozumět a vlastně je to třeba ani nezajímá.
Ve svých knížkách, a potažmo i v tomto scénáři, nelíčíte děti jako naivní šťastné bytosti, které nevnímají problémy kolem sebe. Jako byste chtěla dospělým stále připomínat, že dětské hlavy mohou tížit starosti mnohem větší a závažnější, než jsme si ochotni a schopni připustit….
To není otázka…ale ano, je to tak.
Váš scénář vypovídá o špatné komunikaci v rodině - mezi matkou a dětmi, dětmi navzájem, ale i rodinou a babičkou. Je to důsledek atmosféry dnešní chaotické doby, citové vyprahlosti, sociálního prostředí, v němž rodina existuje…
Já si nemyslím, že by to byl důsledek nějaké doby, spíš je to důsledek špatné komunikace v rodinách. Ale já si vlastně myslím, že i když se každý snaží být co nejlepší, stejně to nemůže nikdy stačit. Že i když se snaží tomu druhému porozumět, tak to prostě stejně někdy nevychází.
Když píšete scénář, představujete si, jak by měli vaši hrdinové vypadat? Měla jste tendenci mluvit režisérovi do obsazení?
Představuju, ale přesto jsem do obsazení nijak nekecala. Třeba Jakuba jsem psala v knize jako zrzavého chlapce, dokonce se ten scénář kdysi jmenoval Plamen a Vrána (tak se jmenuje otec).
Jako spisovatelka pouštíte do světa hotové dílo podle svých představ, jako scenáristka dáváte všanc vlastně polotovar, jehož konečnou podobu nemůžete ze samého principu filmové tvorby ovlivnit. Netrpí tím vaše tvůrčí ambice?
Ne, netrpí, právě proto, že už jsem to napsala jako knihu. A navíc jsem s tím, že je scénář jen příprava k něčemu, co mě přesahuje, srozuměná, takže do toho navíc žádné autorské ambice nevkládám.
Přivádíte na scénu postavu babičky, která není z těch dobrotivých chápavých bytostí, jak babičky bývají obvykle líčeny. Zatímco jednání dětských hrdinů má zřejmou motivaci, nad babiččinými postoji tápeme… Proč neumí své nejbližší pochopit?
To je otázka, kdo umí své nejbližší pochopit. Babička v mém příběhu třeba zažila taky těžké časy, které ji prostě zatvrdily. Třeba si myslí, že jedině tvrdost, jedině to, když nebudete slabý, vás může zachránit, že jedině tak jde ten život přežít. A třeba má svým způsobem, ve svém světě pravdu. V mých příbězích je málokdo jenom zlý. Snažím se pochopit všechny. Obvykle to všichni myslí dobře.
Části seriálu: Na krátko
- Na krátko
- JAKUB ŠMÍD (REŽIE)
- Jakub Šmíd - rozhovor
- PETRA SOUKUPOVÁ (SCÉNÁŘ)
- Petra Soukupová – rozhovor
- TOMÁŠ BALDÝNSKÝ (KREATIVNÍ PRODUCENT, DRAMATURG)
- Tomáš Baldýnský (rozhovor)
- PETRA ŠPALKOVÁ (MATKA)
- Petra Špalková (rozhovor)
- MARTIN FINGER (OTEC)
- Martin Finger (rozhovor)
- MARTA VANČUROVÁ (BABIČKA)
- Marta Vančurová (rozhovor)
- JINDŘICH SKOKAN (JAKUB)
- Jindřich Skokan (rozhovor)
- JULIE ISSA (PAVLÍNA)
- Julie Issa (rozhovor)
Nejnovější komentáře