Kritiky.cz > Speciály > Pražské orgie

Pražské orgie

word image 10
word image 10
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Irena Pavlásková: Philip Roth byl člo­věk, kte­rý umí naslou­chat

Ирена Павласкова и Ксения Раппопорт на съемках фильма "Пражская оргия"

Nelze, než začít od začát­ku, tedy od Philipa Rotha. Proč jste si ke zfil­mo­vá­ní vybra­la prá­vě Pražské orgie?

Knihu jsem pře­čet­la jed­ním dechem a nejen pro­to, že je útlá. Bavil mě pohled tako­vé význam­né lite­rár­ní veli­či­ny na náš teh­dej­ší život a na lidi, kte­ré potkal. Zajímaly mě všech­ny podo­by lid­ské­ho vyrov­ná­vá­ní se s tíži­vou rea­li­tou – a to tak, jak to vní­mal Philip Roth. A v nepo­sled­ní řadě mě fas­ci­no­va­la hlav­ní žen­ská posta­va Olga. Nekonvenční, nespou­ta­ná, pro­vo­ku­jí­cí, drzá, zra­ně­ná, kon­flikt­ní, zkla­ma­ná - a vlast­ně zábav­ná posta­va, nebýt toho, že je sou­čas­ně ztě­les­ně­ním smut­ku a boles­ti té doby.

Zdá se to tro­chu jako pohád­ka – čes­ká fil­mař­ka napí­še drži­te­li Pulitzerovy ceny, že chce adap­to­vat jeho kni­hu… Chtělo to asi odva­hu ho oslo­vit, byť pro­střed­nic­tvím agen­tu­ry?

Byl to tako­vý zázrak, oslo­vit tak význam­né­ho spi­so­va­te­le a být úspěš­ným. Necítila jsem se být odváž­ná, ale vel­mi pře­svěd­če­ná a odhod­la­ná. Možná ten můj zápal pro věc, to moje zaní­ce­ní pro tuto kni­hu sehrá­lo vel­kou roli v tom, že jsem se odhod­la­la k oslo­ve­ní pana Rotha.

Setkání s veli­ká­nem ame­ric­ké lite­ra­tu­ry jste již popsa­la mno­ho­krát, ale kdy­bys­te měla vybrat jeden moment, kte­rý nikdy neza­po­me­ne­te, kte­rý by to byl?

Nebyl to jeden jedi­ný moment, kte­rý by nějak pře­vá­žil jiné. Byl to cel­ko­vý dojem ohrom­né­ho cha­risma­tu, kte­rý z pana Rotha doslo­va čišel. Byl přá­tel­ský, ote­vře­ný, pro­ve­dl nás s mým synem Davidem celým domem, zahra­dou i pra­cov­nou, kte­rou měl v samo­stat­ném domeč­ku v zahra­dě. Vyprávěl o svém pří­te­li Arthurovi Millerovi, kte­rý také do Československa v 70. letech jez­dil.

Prostřednictvím své­ho alter ega – Zuckermana – se Roth zdá být na jed­né stra­ně tro­chu upja­tý i nejis­tý – půso­bil tak i ve sku­teč­nos­ti?

Já jsem jej pozna­la jako člo­vě­ka s uhran­či­vým pohle­dem a oči­ma, kte­ré umí poslou­chat. Na jed­nu stra­nu budil respekt, na dru­hou byl úpl­ně bez­pro­střed­ní. Byl váž­ný, a při­tom se člo­věk s ním člo­věk necí­til spou­ta­ně. Jeho posta­va Nathana Zuckermana, kte­rá pro­chá­zí něko­li­ka jeho kni­ha­mi, je sice jeho myš­len­ko­vým alter egem, ale v kaž­dé kni­ze je tro­chu jiný a není to přes­ný Roth. Philip Roth roz­hod­ně upja­tý nebyl a nejis­tý také ne. Byl to gentle­man s bouř­li­vým nit­rem. Ale já jsem ho pozna­la na jeho úze­mí, zatím­co Zuckerman je vržen do cizí, ne zce­la sro­zu­mi­tel­né země. A ješ­tě ho navíc všich­ni upo­zor­ňu­jí, že jsou všu­de mik­ro­fo­ny a kame­ry. Není divu, že se v tako­vé situ­a­ci bojí pod­lé­hat svo­dům při­taž­li­vých dam.

Myslíte, že kro­mě toho, že si nechal poslat vaše fil­my a pro­bral s vámi i vaši před­sta­vu o tom, jak kni­hu ucho­pit, hrá­lo roli i to, že Pražské orgie chce zfil­mo­vat prá­vě čes­ký tvůr­ce? Že tam bude ten zají­ma­vý kon­tra­punkt pohle­dů Američana v Praze a Češky na pří­běh Američana v Praze?

Philip Roth měl oprav­du Prahu a Československo rád. Pomáhal, jak mohl. A i přes díl­čí podě­ko­vá­ní se mu mys­lím nedo­sta­lo oprav­du zásad­ní­ho podě­ko­vá­ní za to, co dělal pro naše zaká­za­né spi­so­va­te­le. Ale pan Roth ze skrom­nos­ti nikdy svo­je záslu­hy nevy­zdvi­ho­val. Myslím, že to urči­tě sehrá­lo svo­ji roli, že o prá­va žádá čes­ký tvůr­ce. Ty naše pohle­dy ale nejsou v kon­tra­punk­tu, vní­ma­li jsme věci stej­ně nebo vel­mi podob­ně, v sou­la­du.

Zásadní bylo urči­tě obsa­ze­ní hlav­ních rolí? Jak jste našla Jonase, kte­rý má s Rothem i jis­tou fyzic­kou podob­nost? Bylo toto důle­ži­té?

Nemusel mu být vylo­že­ně podob­ný, ale aby byl blíz­ký svým typem, to ano. Hledala jsem také her­ce, kte­rý by sám byl hlou­ba­vý, a to jsem v Jonasovi našla. On sám je i sce­náris­ta, kni­hy Philipa Rotha vel­mi dob­ře znal a měl vel­kou potře­bu stu­do­vat reá­lie a pocho­pit dobo­vý kon­text své posta­vy. Navíc je to to skvě­lý herec s hlu­bo­kým myš­len­ko­vým pono­rem a sou­čas­ně s leh­kos­tí pro­je­vu. Je bez­pro­střed­ní a hned si zís­ká­vá sym­pa­tie. Jeho posta­vu může­me i tro­chu poli­to­vat, že vlast­ně nasa­zu­je krk pro zce­la nejas­ný a nejis­tý výsle­dek, že si nechá od Olgy na sobě sko­ro dří­ví ští­pat a že si není jis­tý, kdo je kdo a co za deka­dent­ní „kome­die mra­vů“ se kolem něj roz­tá­čí.

Odnesla jste si ze setká­ní s Rothem tře­ba něco, co jste pak vyu­ži­la při prá­ci s Jonasem na roli Zuckermana – ges­to, výraz?

Já jsem Jonase nenu­ti­la napo­do­bo­vat Rotha, ane­bo aby se pří­liš sty­li­zo­val do něja­ké polo­hy. Chtěla jsem, aby byl při­ro­ze­ný, aby na sebe nechal půso­bit peri­pe­tie pří­bě­hu a život té doby. Sám Jonas mi říkal, že si pouš­těl inter­view Philipa Rotha, aby sly­šel jeho mlu­vu a více pro­cí­til tře­ba jeho způ­sob vyja­d­řo­vá­ní.

Oproti úspor­né­mu výra­zu Jonase Chernicka bylo tře­ba jako pro­ti­pól najít živel­nou Olgu. Jak jste našla Ksenii a co vás – kro­mě toho, že je skvě­lá hereč­ka – pře­svěd­či­lo, že bude tou správ­nou Olgou?

Hledala jsem hereč­ku, kte­rá má sil­nou osob­nost, je v ní hloub­ka, je mno­ho­vrs­tev­na­tá a při­tom při­taž­li­vá. Která ani v momen­tech, kdy říká při­sprost­lá slo­va není vul­gár­ní, kte­rá má šarm i ve chví­lích, kdy není zrov­na v nej­lep­ší for­mě. Která když vyzý­vá muže, aby s ní šel do poste­le, tak to není vlez­lost či pus­té koke­to­vá­ní, ale je to výzva na sou­boj. Hledala jsem vyni­ka­jí­cí hereč­ku. A našla ji.

Také ve svých dří­věj­ších fil­mech jste toči­la o osob­nos­tech, kte­ré měly reál­ný předob­raz – Havel v Zemském ráji nebo Saudek ve Fotografovi a Zuckerman je při­zna­né alter ego Rotha. Jak vybí­rá­te před­sta­vi­te­le osob, kte­ré vlast­ně všich­ni zna­jí? Co je urču­jí­cí?

V Zemském ráji mi kladla Tereza Boučková na srd­ce, že ta zmí­ně­ná posta­va se jme­nu­je Jan Pavel a abych se nepta­la, kdo byl inspi­ra­cí. I když to bylo jas­né. Roli jsme nabíd­li Ondrovi Vetchému, tedy fyzic­ky pro­ti­ty­pu, ale stej­ně do té posta­vy Havla všich­ni dosa­zo­va­li. Inspirace Janem Saudkem byla při­zna­ná, on byl spo­lu­au­tor scé­ná­ře, bylo to o jeho živo­tě a tvor­bě, ale opět fyzic­ká podo­ba neby­la důle­ži­tá. U Saudka bylo důle­ži­té pře­dat tu živel­nost, ener­gii, tvůr­čí zaní­ce­ní, ori­gi­na­li­tu, fas­ci­na­ci žena­mi. Postava Zuckermana, kte­rá se obje­vu­je v něko­li­ka Rothových kni­hách, je pokaž­dé tro­chu jiná. V Pražských orgi­ích je to empa­tic­ký člo­věk, kte­rý se z cit­li­vé­ho pozo­ro­va­te­le sta­ne akté­rem děje, oci­tá se kvů­li své ini­ci­a­ti­vě ohled­ně zís­ká­ní vzác­ných poví­dek v nebez­pe­čí a má co dělat, aby situ­a­ci zvlád­nul.

V Pražských orgi­ích se Zuckerman setká s čes­ký­mi spi­so­va­te­li, kte­ří jsou zase tako­vý­mi alter egy Havla a Vaculíka – vybí­ra­la jste i zde her­ce tak, aby jim byli podob­ní a divák je tedy jas­ně a oka­mži­tě iden­ti­fi­ko­val? Třeba u Viktora Dvořáka je to nepře­hléd­nu­tel­né a konec kon­ců si roli Havla zopa­ku­je…

Já jsem měla Viktora Dvořáka už v Zemském ráji a už ten­krát jsem všem říka­la, že je vel­mi podob­ný Havlovi. Ve fil­mu máme scé­nu, kdy se Zuckerman s těmi­to spi­so­va­te­li setká (u nás jsou ale pod pozmě­ně­ný­mi jmé­ny), tak­že jsem Viktora hned obsa­di­la. Byl pře­svěd­či­vý, tak­že si jej na dopo­ru­če­ní mého pomoc­né­ho reži­sé­ra pak pozva­li na jiný pro­jekt o Havlovi. Musím ale zdů­raz­nit, že náš film není o disi­den­tech. Je zde uká­zán výsek spo­leč­nos­ti pod­le výbě­ru Philipa Rotha.

Hlavní čes­kou posta­vou ve fil­mu je Bolotka v podá­ní Pavla Kříže, vyho­ze­ný reži­sér, kte­rý píše sám na sebe zprá­vy pro Stb za své­ho neschop­né­ho uda­va­če. Ta posta­va je hod­ně sym­bo­lic­ká a Pavel ji drží na pome­zí humo­ru a hoř­ké rezig­na­ce…

Ano. Tak to je. Jeho posta­va je tako­vým glosá­to­rem, tíži­vou prav­du vyslo­vu­je s leh­kos­tí a se zdán­li­vě cynic­kým humo­rem, ale je vel­mi tref­ný. Pavel svo­ji posta­vu zahrál neu­vě­ři­tel­ně pře­svěd­či­vě, pra­co­va­lo se nám moc dob­ře.

Film se natá­čel v ang­lič­ti­ně – bylo pro vás jako pro reži­sé­ra slo­ži­těj­ší vysvět­lit svou před­sta­vu v jiném, než rod­ném jazy­ce, respek­ti­ve pře­chá­zet v komu­ni­ka­ci s her­ci mezi něko­li­ka jazy­ky?

Já mám ang­lič­ti­nu ome­ze­nou, tak­že ta komu­ni­ka­ce neby­la pro mě leh­ká. Navíc mám tako­vý blok, že se sty­dím za chy­by a to mě brz­dí. Zajímavé je, že jsem se nesty­dě­la mlu­vit před Jonasem nebo v užší sku­pin­ce lidí, ale před celým čes­kým štá­bem mi to neby­lo pří­jem­né. Spolupracovníky do štá­bu jsem si vybí­ra­la kro­mě jejich kva­lit také pod­le jejich zna­los­ti ang­lič­ti­ny. A u mla­dých lidí je ta ang­lič­ti­na na úpl­ně jiné úrov­ni. Takže mi veli­ce na pla­ce pomá­hal můj pomoc­ný reži­sér Vlasta Kadeřábek, kte­rý ty hla­si­té poky­ny říkal. A já moh­la své poky­ny Jonasovi říkat intim­ně­ji. S Ksenii jsme mlu­vi­ly rus­ky, ruš­ti­nou vlád­nu vol­ně.

Orgie – byť se ve fil­mu zábě­ry z extra­va­gant­ních večír­ků obje­ví – jsou spíš něja­kým sym­bo­lem – tou­hy po svo­bo­dě, vzpou­ry, útě­ku z rea­li­ty. Je mož­né to tak­to vní­mat?

Ano, urči­tě. I ten večí­rek je tro­chu sty­li­zo­va­ný. Philip Roth to ve své kni­ze neu­vá­dí expli­cit­ně, ale pod­le vyprá­vě­ní pamět­ní­ků víme, že popi­so­va­né večír­ky jsou inspi­ro­va­né buja­rý­mi večír­ky u Jiřího Muchy, syna Alfonse Muchy. Tam si kaž­dý našel, co chtěl a co potře­bo­val. Od nor­mál­ní zába­vy a poci­tu vol­nos­ti až po orga­ni­zo­va­né sexu­ál­ní hrát­ky. Které byly také čas­to náhraž­kou oprav­do­vé svo­bo­dy. Do té spo­leč­nos­ti cho­di­li růz­ní lidé - uměl­ci, i ti režim­ní, cho­di­li tam spi­so­va­te­lé, vel­mi mla­dé dív­ky, občas i diplo­ma­té. Společnost byla pro­špi­ko­va­ná taj­ný­mi – tak­že to byl tako­vý tro­chu bizar­ní svět. A čas­to ty večír­ky měly tako­vou sty­li­zo­va­nou až diva­del­ní podo­bu – včet­ně stro­je­ní se do dobo­vých koši­lek a zvlášt­ní­ho oble­če­ní.

Právě u scén nekon­čí­cích mejda­nů bylo jis­tě důle­ži­té dáv­ko­vá­ní. Bylo tře­ba odhad­nout množ­ství a ote­vře­nost zob­ra­zo­va­né­ho tak, aby to neby­lo samo­ú­čel­né a prvo­plá­no­vé. Je to tak?

Ano. Určitě. Já na tako­vých večí­r­cích nikdy neby­la, ale necha­la jsem si všech­no podrob­ně od pamět­ní­ků vyprá­vět. Ve fil­mu jsme mno­hem cud­něj­ší pro­ti tomu, co se na nich občas ode­hrá­va­lo, ale to nebyl můj cíl uka­zo­vat ero­ti­ku. Ta je v dru­hém plá­nu. Na večír­ku vlast­ně sle­du­je­me hlav­ně rodí­cí se vztah – nevztah dvou hlav­ních hrdi­nů.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Režisérka Irena Pavlásková natáčí svůj sedmý film30. prosince 2018 Režisérka Irena Pavlásková natáčí svůj sedmý film Režisérka Irena Pavlásková natáčí film Pražské orgie. Scénář napsala podle slavné knihy nedávno zesnulé americké literární legendy, držitele Pulitzerovy ceny, Man Bookerovy ceny a desítek […] Posted in Filmové a televizní aktuality
  • VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní!5. listopadu 2024 VÝJIMEČNÝ STAV: film se točil pouhých 14 dní! Nový film Hřebejka s Vetchým a Dykovou v hlavních rolích sice nezískal žádná ocenění a podle ohlasů ani nezíská, přesto způsobil velký poprask na malém rybníčku české filmové tvorby. Snad […] Posted in Filmové recenze
  • Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavu30. října 2024 Ondřej Vetchý ve Výjimečném stavu Na podzim tohoto roku vstoupila do kin nová česká komedie Jana Hřebejka Výjimečný stav. Uvedena byla již na festivalu Finále Plzeň, kde se o ní mluvilo jako o pokračování Pelíšků a jako o […] Posted in Filmové recenze
  • Fotograf - Jan Saudek - kontroverzní, provokativní...27. ledna 2020 Fotograf - Jan Saudek - kontroverzní, provokativní... Fotograf Jan je obklopen ženami a není tak divu, že mu výrazně zasahují do života. Modelky potřebuje, protože fotografováním je Janova profese a posedlost. Kromě modelek však se o […] Posted in Retro filmové recenze
  • Pravidla lži - filmový debut Roberta Sedláčka17. července 2019 Pravidla lži - filmový debut Roberta Sedláčka Snímek režiséra Roberta Sedláčka pojednává o skupince lidí, kteří se sešli na odlehlém místě Šumavy, aby zde společně bojovali se závislostí na drogách. Příběh začíná ve chvíli, kdy do […] Posted in Retro filmové recenze
  • Lída Baarová19. června 2019 Lída Baarová Česká herečka Lída Baarová je v roce 1934 pozvána do berlínských filmových ateliérů Babelsberg, považovaných za evropský Hollywood. Po počátečních potížích nakonec okouzlí i davy fanoušků […] Posted in Galerie
  • Fotograf19. června 2019 Fotograf V příběhu se vracíme k některým osudovým křižovatkám turbulentního života hlavního hrdiny (Karel Roden), člověka, který je obdařen nejedním výjimečným talentem, živelností a vášní. Všechny […] Posted in Galerie
  • Habermannův mlýn – promarněná šance10. dubna 2019 Habermannův mlýn – promarněná šance Mlynář August Habermann byl skutečnou postavou. V jesenickém pohraničí mu za první republiky patřila velká pila. Jakožto sudetský Němec se oženil těsně před válkou s Češkou židovského […] Posted in Retro filmové recenze
  • Fotograf a jeho film6. ledna 2015 Fotograf a jeho film Dnes představili tvůrci novinářům film Fotograf a zájem byl velký. Jednak zapůsobila samotná osobnost známého fotografa Jana Saudka a také možnost nahlédnout trochu „pod pokličku“ jeho […] Posted in Filmové premiéry
  • Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhu22. prosince 2024 Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhu Dva šestnáctiletí kluci, Rendy (Vojta Kotek) a Jáchym (Jirka Mádl), odjíždí na hory, aby nasbírali zkušenosti jak ve snowboardingu, tak balení holek. Už na začátku se jim však jejich […] Posted in Retro filmové recenze

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,30306 s | počet dotazů: 250 | paměť: 63084 KB. | 11.01.2025 - 11:18:49