Poruchy učení a chování patří v dnešní době k velice častým problémům, se kterými se potýkají učitelky mateřských i základních škol. Výzkumy ukazují, že lze diagnostikovat poruchy učení i chování již v předškolním věku. Publikace se zabývá touto problematikou, jak vady odhalit a jak s těmito dětmi dále pracovat.
Příručka je rozdělena na dvě části. Na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou příklady deficitů v dílčích funkcích, problematika dětské hry, kazuistiky dětí, se kterými autorka pracovala, vysvětlení příčin obtíží a jeho časné rozpoznávání. Diagnostická část obsahuje úkoly, přesnou metodiku, jak s obrázkem pracovat a co pomocí nich zjistíme, jejich správné řešení. V úkolech naleznete tyto činnosti: hledání rozdílů, tvarů, skrytých tvarů, nesmyslná slova, posilování zrakového, sluchového vnímání, motorika mluvidel, vizuomotoriku a prostorové představy. Na konci je vyhodnocení všech cvičení. Podle toho lze sledovat, jak se dítě vyvíjí a zda v nějaké oblasti má potíže. Díky programům nácviku cvičíme jednotlivé schopnosti. Mají tři stupně, od nejlehčích po nejtěžší. Pravidla, jak s dětmi pracovat. Na základě vyhodnocení zjistíme, jaký program bude dítěti vyhovovat. Náměty a cvičení lze libovolně obměňovat, s radostí, nenutit.
U této publikace bych ocenila především rozdělení teoretické a praktické části, která je ve formě volných kopírovatelných listů, které lze opakovaně kopírovat a kdykoli se k nim vrátit. Metodika je přehledná, srozumitelná, v praxi dobře využitelná. Doporučila bych ji všem učitelkám mateřských škol, které hledají inspirace pro práci s dětmi. Věřím, že si každý najde v této příručce to, co potřebuje právě pro svou praxi a práci s dětmi.
S dětmi předškolního věku se setkávám každý den a připravuji pro ně různé aktivity a náměty na činnosti, při nichž se snažím rozvíjet veškeré dovednosti, které předškolák potřebuje pro vstup do 1. třídy.
Publikace je určena rodičům, vychovatelů, učitelkám MŠ, speciálních škol a prvních tříd.
Brigitte Sindelarová je klinická psycholožka a psychoterapeutka, pracuje na univerzitní klinice neuropsychiatrie pro děti a mládež ve Vídni. Na základě poznatků z psychologie poznání a vývojové psychologie vypracovala nový způsob práce s dětmi s poruchami učení a chování.
Autor: Brigitte Sindelarová
Žánr: metodická příručka pro rodiče a učitele
Vydáno: 2016, Portál, Praha
Počet stran: 64 stran, 20 stran obrazových příloh
Vazba knihy: brožovaná
ISBN 978-80-262-1082-5
Nejnovější komentáře