Dramedie dvojice filmařů Tomáše Pavlíčka a Jana Vejnara nás zve domů do hnízdečka mladé rodinky, aby nám ukázala nefunkční hranice mezi generacemi a prototyp příšerné tchýně v podání Simony Pekové, která toto fungující hnízdo převrátí naruby.
Konečně jsem i já měla tu čest shlédnout ten dlouho očekávaný český film, opěvovanou nejlepší komedii posledních let, která hraničí až s hororovým thrillerem - snímek Přišla v noci, autorské dvojice Tomáše Pavlíčka a Jana Vejnara, kterým tato spolupráce vynesla českého lva 2024 za režii a dále českého lva za nejlepší herečku v hlavní roli pro Simonu Pekovou v roli Valérie, která si toto ocenění právem zasloužila za svůj strhující výkon.
Tolik oceňovaný film začíná zachycením obyčejného až fádního života dvou mladých lidí Jiřího (Jiří Rendl) a Anety (Annette Nesvadbová), kteří spolu tvoří pár a žijí v útulné domácnosti (filmováno nízkonákladově v pražském bytě jednoho z režisérů), kam z ničeho nic vtrhne na nezvanou návštěvu pozdě v noci vetřelec v podobě neomalené a manipulativní tchýně Valerie (Simona Peková), která se nečekaně usadí na delší dobu, než je zdrávo, a chová se nonstop jako doma – čili neomaleně zasahuje do chodu domácnosti a zaběhaných zvyků domácích. Snímek vykresluje trapné situace při boji o sprchu nebo vtíravé dotazy ohledně stravování a nakonec i zoufalé pokusy o znovuobnovení duševní rovnováhy polykáním prášků na uklidnění mladé dvojice, která ovšem stále drží při sobě. Kdyby člověk neznal tyto a podobné situace z vlastní zkušenosti, považoval by snímek za komedii, ale takto ji chápe spíše jako thriller.
Ačkoliv jsem se u komedie dobře bavila, čekala jsem, že zápletky budou ještě třaskavější a že Simona Peková v hlavní roli bude ještě expresivnější - v mimice, komunikaci i řeči těla, že dojde třeba k naprostému rozvrácení rodiny, což nedošlo a podobně. Simona Peková hrála velice autenticky a věrohodně velmi excentrickou, extravagantní a extrovertní pěstěnou starší dámu Valerii, která evidentně miluje barvy a tak se i obléká, a která své dítě jako matka opustila, aby se k němu na stará kolena nastěhovala jen se svým žlutým kufrem a s vidinou, že se o ni bude někdo starat. Simona velmi umně hraje manipulativní tchýni, která se snaží vetřít do přízně svého syna a současně odstrčit svou snachu na vedlejší kolej a rozvrátit tak celé manželství. Simona je v roli Valérie milá i nesnesitelná současně v jednom okamžiku, je manipulativní i nešťastná současně a ztvárněné situace jsou komicky směšné i fatálně tragické dohromady, protože Valérie vyvíjí svůj sociálně-psychologický teror jakožto prototyp příšerné tchýně. Tvůrci filmu uvedli, že role matky Valerie (Simona Peková) je fúze několika různých žen, s malými fragmenty i jejich kantorky z FAMU.
Úryvek z dialogu mezi Anetou a Jiřím, když vtrhla do bytu Valérie:
Aneta: „Proč seš na ni tak přísnej? Seš z ní úplně rozhozenej. Mně přijde vlastně docela v pohodě. Je to taková zmatená, srandovní ženská.“
Jiří: „Jenže tahle zmatená, srandovní ženská je pěkně vypočítavá, víš?“
Aneta: „Mně přijde spíš taková…já nevím. Zoufalá?“
Jiří: „To vona přesně chce. Abys ji litovala, pak si s tebou může začít hrát.“
Dramedii jsem si vychutnala a dobře jsem se pobavila, ačkoliv jsem očekávala malinko více ve strhujícím expresivním výrazu hlavní hrdinky, tak jak jsem ji zažila na slavnostní ceremonii českých lvů. Oběma režisérům jejich společná spolupráci evidentně svědčila, což dokazují i získaná ocenění.
PŘIŠLA V NOCI
Žánr: Komedie / Drama / Horor
Země: Česko
Rok: 2023
Stopáž: 85 min
Režie: Jan Vejnar, Tomáš Pavlíček
Scénář: Jan Vejnar, Tomáš Pavlíček
Kamera: Šimon Dvořáček
Hudba: Aid Kid
Hrají: Simona Peková, Jiří Rendl, Annette Nesvadbová, Vladimír Kratina, Judit Pecháček, Jan Vondráček, Vasil Fridrich, Denisa Barešová, Michal Kern
Produkce: Pavel Vácha, Eva Pavlíčková, Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar, Šimon Dvořáček
Střih: Jakub Vansa
Zvuk: Michaela Patríková
Scénografie: Zuzana Mazáčová
Nejnovější komentáře