Jeden z nejzajímavějších amerických režisérů současnosti překvapuje diváky i odbornou kritiku každým svým novým filmem. Scenárista, režisér a producent, který 27. března 2004 oslavil jednačtyřicetiny, se narodil v Knoxville v Tennessee. Předtím, než na sebe v roce 1992 na festivalu v Sundance strhl pozornost svým debutem Gauneři ( Reservoir Dogs ), absolvoval velmi důkladnou školu jako filmový fanoušek pracující mimo jiné v půjčovně videokazet (což mu vyneslo zavádějící přídomek „maniak z videopůjčovny“). S přáteli rozpracoval amatérský snímek My Best Friend’s Birthday (1987). Tarantinovy filmy (i když do snímku Kill Bill natočil pouhé čtyři celovečerní tituly) nikdy nepatřily k největším kasovním trhákům, jejich autor díky své originalitě však patří k nejvlivnějším filmařům 90. let, především ovšem proto, že s oblibou porušuje nejrůznější estetická i cenzorská tabu. Po Gaunerech , kteří jsou příběhem party zlodějů bojující po nepovedené loupeži s vlastní nedůvěřivostí, vyzkoušel Tarantino své štěstí jako televizní režisér v seriálu Pohotovost - díl nazvaný Mateřství (ER, episode Motherhood, 1995). Následoval další snímek pohrávající si se stereotypy kriminálního a gangsterského filmu i s časovou sousledností vyprávěných příběhů – Pulp fiction – historky z podsvětí ( Pulp Fiction , 1994). Film, na němž Tarantino scenáristicky spolupracoval s Rogerem Avarym a v němž si hlavní role zahráli Uma Thurman, Samuel L. Jackson, John Travolta a Bruce Willis, mu mimo jiné vynesl i Oscara, Zlatý glóbus a cenu BAFTA za scénář, Zlatou palmu na MFF v Cannes a Independent Spirit Award za scénář a režii. Po příspěvku s názvem Muž z Hollywoodu ( The Man From Hollywood ) z povídkového snímku Čtyři pokoje ( Four Rooms , 1995, režie dalších povídek Robert Rodriguez, Alexandre Rockwell, Allison Anders), režíroval krimi Jackie Brownová ( Jackie Brown , 1997) s Pam Grier v hlavní roli. Po šestileté přestávce slaví Tarantino comeback akčním příběhem pomsty Kill Bill uváděným do kin ve dvou dílech. Mezi jeho připravované projekty patří válečný snímek Inglorious Bastards , jehož scénář psal střídavě se scénářem filmu Kill Bill .
Jako autor má Tarantino na svém kontě vedle předloh k vlastním filmům i scénář krimi Pravdivá romance ( True Romance , 1993, režie Tony Scott), námět k Takovým normálním zabijákům ( Natural Born Killer s, 1994, režie Oliver Stone) a scénář k hororu Od soumraku do úsvitu ( From Dusk Till Dawn , 1996, režie Robert Rodriguez).
Jako vedoucí výroby se podílel např. na filmech Zabít Zoe ( Killing Zoe , 1994, režie Roger Avary), Curdled (1996, režie Reb Braddock) či God Said, ‘Ha!‘ (1998, režie Julia Sweeney). U svého zatím posledního snímku Kill Bill už funguje jako jeden z producentů. V rámci své produkční společnosti A Band Apart se s přítelem a kolegou, producentem Lawrencem Benderem, zabývá i hudebními nahrávkami.
Jako herec (což je profese, kterou se nějakou dobu pokoušel vážně provozovat) se Tarantino v menších či větších rolích objevuje jak ve vlastních filmech (pan Hnědý v Gaunerech , Jimmie v Pulp fiction – historkách z podsvětí , Chester ve Čtyřech pokojích ), tak ve filmech svých přátel (mj. Sleep With Me , 1994, režie Rory Kelly, Rodriguezův Desperado – 1995 a Od soumraku do úsvitu – 1996, Malý Nicky – Satan Junior / Little Nicky , 2000, režie Steven Brill). S Jennifer Aniston se objevil v počítačové hře Steven Spielberg’s Director‘s Chair a v roce 1998 si vyzkoušel divadelní herectví v broadwayské inscenaci klasického dramatu Čekej do tmy (Wait Until Dark).
Nejnovější komentáře