V 11. století se v Anglii stejně jako v celé západní Evropě snažili s nemocemi popasovat bradýři. Trhání zubů, napravování kostí a tajemné lektvary, jejichž účinky byly často velmi problematické, to byl základní arzenál dovedností těchto předchůdců lékařů. Když se malý Robert Cole (Tom Payne) setkává s bradýřem Henry Kroftem (Stellan Skarsgård), má k jeho schopnostem nejdříve respekt, ale postupně si uvědomuje nedokonalost jeho léčebných metod. Kdesi ve východních zemích v městě Isfahánu však je škola, kde léčí a vzdělává své žáky věhlasný Ibn Síná (Ben Kingsley). Robert se za ním vydává a k uskutečnění svého snu musí přejít na jiné vyznání. Stává se Židem Jišajem ben Benjaminem. Dostat se mezi žáky uznávaného hakíma není snadné, ale podaří se a během krátkého času si mezi nimi najde arabské i židovské přátele. Setkává se také s dívkou Rebeccou (Emma Rigby), kterou poznal už během cesty pouští. Rebeccu přivezli do Isfahánu jako nevěstu pro bohatého Žida a zdá se, že žádný milostný románek s Jišajem nebude mít budoucnost. Ibn Síná je výraznou autoritou nejen ve škole, ale také pro samotného šáha Ala ad-Daula (Olivier Martinez). Tento respektovaný a krutý vladař ve své osobě prezentuje staré zvyklosti i snahu se odlišovat. Ibn Síná i jeho žáci pracují pod jeho ochranou, využívají knihovnu a starají se o nemocné. Společnost kolem Ibn Síná má však také odpůrce stejně jako má své nepřátele samotný šách. Zamoření města Černou smrtí moru není jediným nebezpečím, které musí překonat.
Osudy výrazných osobností jsou lákavé pro literární nebo filmové zpracování. Že je lékařské prostředí a osudy lékařů lákavé pro diváky, to ostatně dokázala úspěšnost TV seriálů Nemocnice na kraji města i Sanitka. Samotné nemocniční prostředí však není tím největším lákadlem. Divák chce vidět příběh, kde může sledovat vývoj a životní trable hlavního hrdiny nebo několika postav. Nelze se divit, že si osudy předchůdců současných lékařů vybral pro svůj román Ranhojič i americký spisovatel Noah Gordon. Jak už to v románech bývá, na osudech fiktivní postavy Roberta Colea ukazuje poměry ve středověké společnosti a současně přibližuje výraznou osobnost Ibn Síná, známého jako Avicena. Rozsáhlý příběh zachycující různá místa středověké Anglie a osmanské říše v 11. století. Chudé prostředí osad anglického venkova umožní provozovat řemeslo bradýři i jeho učedníku. Cesta do Osmanské říše a život v Isfahánu přibližuje zvyklosti města i v šáhově paláci. Román měl u čtenářů velký ohlas a zaujal také filmaře.
Německý scenárista Jan Berger vycházel z knižní předlohy, ale upravil příběh tak, aby se vešel do 155 minut. Ke změnám došlo už v začátcích příběhu, kde se chlapec Robert setkává se smrtí. Období poznávání primitivních lékařských praktik i existenční problémy bradýřské profese mají dostatečný prostor. Převažují scény z chudinských osad a nejsou zachyceny žádné spojitosti se společenskými problémy té doby. Cesta na východ je rychlá a jediným důvodem, proč je jí věnováno několik scén, je představení jediné důležité ženské postavy ve filmu. Dívka Rebecca vnáší do příběhu špetku romantiky a také pohled na tehdejší postavení ženy ve společnosti. Téměř polovina příběhu je věnována životu v městě Isfahán. Tady je příběh obohacený o společenské a náboženské problémy mezi vládcem, židovskou komunitou a ostatními obyvateli města.
Německý režisér Philipp Stölzl natočil s mezinárodním hereckým obsazením film, který může svým obsahem i zpracováním konkurovat hollywoodským historickým filmů. Ve scénách ze středověké Anglie zaujme pozornost především na živelného bradýře Henry Krofta, kterého hraje švédský herec Stellan Skarsgård. Je schopen zahrát drsné a hlučné postavy stejně dobře, jako zvládá uzavřené a introvertní jedince s tajemstvím, jako byla postava válečného veterána ve filmu Koleje osudu.
Hlavní postavu a ve většině scén hraje třicetiletý anglický herec Tom Payne. Je to typ romantického hrdiny, který však místo lámání dívčích srdcí neustále touží po vzdělání. Postava Roberta ve scénách nedominuje a možná to bylo záměrem tvůrců. Výrazově ztlumeně a přesto důstojně a s nadhledem hraje Ben Kingsley postavu Ibn Síná. Další výraznou postavu šáha si zahrál francouzský herec Olivier Martinez. Má výraznou tvář a dokáže svým chováním vzbudit odpor i obdiv současně.
Konkrétní mocenské sváry mezi šáchem a jeho odpůrci jsou v příběhu dány do kontrastu se snahou vzdělaného Inb Síná o pokračování lidského poznávání a výchovu mladých hakímů. Filmový příběh i samotná knižní předloha však neodpovídá historickým skutečnostem. Stejně jako spisovatel Noah Gordon si vytvořil svůj fiktivní příběh o setkání s historicky známou osobností, tak i film nabízí fiktivní příběh pro pobavení. Jestli se podaří zaujmout diváka a přiblížit složité období 11. století, kdy se lidé učili poznávat svět a předávat své znalosti a dovednosti svým žákům, pak to považuji dobrý nápad. A docela chápu, že se tvůrci snažili zaujmout co nejširší divácké spektrum. Taková snaha se však projevila na určité povrchnosti a zkratce. To se nejvíc projeví při rozdmýchávání konfliktu mezi šachem, židovskými obyvateli a jejich odpůrci.
Slabinou filmu je práce se světlem a užívání nočních scén. Proti záběrům v interiérech jsou tyto scény příliš zvýrazněné a nepůsobí věrohodně ani neodpovídají situaci. Stejně tak neobratně působí i scéna s tajně provedenou pitvou. Jako zbytečnou považuji závěrečnou scénu s bradýřem v Anglii, která je jak z pohádky pro malé děti.
Tvůrcům se podařilo natočit zajímavý film, který lze označit jako historický a dobrodružný. Neklade na diváka žádné velké nároky a nabízí 155 minut zajímavého příběhu.
Nejnovější komentáře