Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Recenze: Bourák

Recenze: Bourák

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Příběh se ode­hrá­vá ve Šlukdorfu, ima­gi­nár­ním měs­tě na seve­ru Čech, kde po revo­lu­ci zavře­li všech­ny fab­ri­ky a mís­to nich se vyro­ji­ly non­stop her­ny, kasi­na a šlap­ky. V  jed­nom z těch non­sto­pů s auto­ma­ty pro zou­fal­ce pra­cu­je i Kamila (Veronika Marková), osm­náct­ka, kte­rá už má živo­ta ve měs­tě, kde chcípnul pes, plné zuby. A ješ­tě víc ji štve vlast­ní rodi­na. Odevzdaná mat­ka Markéta (Kristýna Boková) a otec Láďa (Ivan Trojan), kte­rý kšef­tu­je s vra­ky aut a říká si BOU...RÁK. Zastydlý puber­ťák s otřís­ka­ným růžo­vým Cadillacem, kte­rý cho­dí trsat rock and roll s hol­kou, co vypa­dá jako ze staré­ho ame­ric­ké­ho kata­lo­gu na pod­pr­dy. A navíc jí za mat­kou pálí šéf Bingo (Jiří Macháček), gan­gs­ter míst­ní­ho for­má­tu, kte­ré­mu evi­dent­ně pře­sko­či­lo. Tak Kamile dojde, že musí zasáh­nout a donu­tit mámu koneč­ně šláp­nout táto­vi na ty jeho špi­ča­tý per­ka......

Ještě před zhléd­nu­tím fil­mu Bourák bych Ondřeje Trojana s klid­ným srd­cem zasa­dil mezi aktu­ál­ně neza­jí­ma­věj­ší fil­mo­vé tvůr­ce a jeho fil­my mezi ty nej­vý­raz­něj­ší, kte­ré v naší zemi vzní­ka­jí. Některé více (Občanský prů­kaz), někte­ré méně (Toman), přes­to by mně u kaž­dé­ho nové­ho fil­mu Ondřeje Trojana páli­la zvě­da­vost. V roce 2003 bylo jeho Želary navíc nomi­no­va­né na Oscara a je tak zatím posled­ním fil­mem z čes­kých lesů a hájů, kte­rý to na nej­vět­ší mož­né fil­mo­vé oce­ně­ní dotá­hl ale­spoň v rám­ci nomi­na­ce. Už pro­to mohl být člo­vě­ka na Bouráka zvě­da­vý, po jeho zhléd­nu­tí bude ale hod­ně snad­né Ondřeje Trojana odsou­dit a na jeho pří­pad­ný příští film se těšit zase o tro­chu méně. Nechci totiž být pře­hna­ně opti­mis­tic­ký co se týče kva­lit fil­mů, kte­ré dora­zí do kon­ce roku, něco mi ale říká, že o moc hor­ších fil­mů už letos neu­vi­dí­me.

Scénář k fil­mu napsal Petr Jarchovský, což je v rám­ci fil­mu tako­vá sáz­ka na nejis­to­tu. Dřívější dvor­ní scé­náris­ta Jana Hřebejka totiž s pomo­cí Hřebejkem sto­jí za scé­ná­ři k fil­mům Šakalí léta, Pelíšky, Musíme si pomá­hat, Pupendo, Nevinnost, Kawasikiho růže nebo Učitelka, záro­veň je ale auto­rem scé­ná­ře také tře­ba k Zakázenému uvol­ně­ní nebo Zahradnictví, tudíž je co se týče kva­lit Jarchovský nevy­spy­ta­tel­ný. Jarchovský je ale záro­veň auto­rem scé­ná­ře k Želary a Občanskému prů­ka­zu a tak se dalo dou­fat, že i ten­to­krát si Jarchovský vybe­re sil­něj­ší chvil­ku. Bohužel si jí ve finá­le nevy­bral ani Jarchovský ani Ondřej Trojan a ve finá­le bohu­žel snad ani Ivan Trojan. A vlast­ně všich­ni kolo!

Je až boles­ti­vě sle­do­vat jak nej­no­věj­ší film Ondřeje Trojana trpí těmi nej­hor­ší­mi nedu­hy prů­měr­né čes­ké kome­die, kte­ré u nás za posled­ní deká­du vznik­li. O to hor­ší to je fakt, že zatím­co u těch hor­ších či sko­ro vylo­že­ně při­šer­ných čes­kých kome­dií se ale­spoň občas obje­ví ta chvil­ka uchich­nu­tí, zde jako by tyhle chví­le pros­tě neby­li. Tohle mi bylo nějak jas­né už po prv­ních 5 minu­tách, kde je ve fik­tiv­ním měs­tu Šlukdorf transpa­rent „ Komunysté, vraď­te se!´ Mám se smát tomu, že jsou míst­ní oby­va­te­lé oči­vid­ně hlou­pí? Mám v tom najít něja­kou skry­tou zprá­vu? Smutné je, že i já anti­ko­mu­nis­ta jako by v tu chví­li s tím­to transpa­ren­tem sou­cí­til. Ale to pou­ze v tom ohle­du, že za komu­nis­tů vzni­ka­li oprav­du vtip­né čes­ké kome­die, kte­ré měli záro­veň sku­teč­ně co říct. Tedy přes­ný opak Bouráka. Už tenhle transpa­rent ve mně vzbu­dil neklid­né poci­ty. To jsem ale ješ­tě nevě­děl, že bude hůř. Mnohem hůř!

Čekal jsem od této kome­die tro­chu víc než jen, že se tu bude sázet na vti­py o šla­pá­ní do psích hoven a kla­sic­ké­ho si rýpnu­tí do rom­ské­ho odvět­ví naše­ho náro­da. Od Trojanovy novin­ky by člo­věk pros­tě čekal, že bude tro­chu svá a v žán­ru čes­ké kome­die ino­va­tiv­ní, jen­že ve finá­le nasa­zu­je bru­tál­ní fuc­káč něko­mu kdo něco tako­vé­ho oče­ká­vá.

Problém je ale v tom, že Bourák nefun­gu­je ani jako kome­die, ani jako čer­ná kome­die, ani jako roman­ce či soci­ál­ní dra­ma. Smutné na fil­mu, kte­rý se ozna­ču­je jako kome­die je fakt když se smě­je­te pasá­žím, kte­ré dle tvůr­ců být vtip­né nemě­li. Nebo to ale­spoň nevy­pa­dá, že by zrov­na tyto pasá­že měli být k smí­chu. Pasáže, kdy Jiří Macháček gol­fo­vou holí roz­bi­je něko­mu leb­ku asi měli být cool, ve finá­le jsou ale pou­ze boles­ti­vě úsměv­né svým pro­ve­de­ním. Podobný pro­blém mám i s posta­vou Kamily u kte­ré jsem měl pocit, že se mi někdo sna­ží naser­ví­ro­vat sil­nou žen­skou posta­vu u kte­ré mě po chvil­ce pře­sta­lo bavit počí­tat koli­krát komu řek­ne naser si a koli­krát se na něko­ho podí­vá kom­bi­na­cí hlu­bo­hé­ho opo­vr­že­ní a nasrá­ní. A to pro­sím není výt­ka hereč­ce Veronice Markové, ale scé­náris­tic­ké­ho ucho­pe­ní této posta­vy. Silná žen­ská hrdin­ka se pod­le mně sku­teč­ně neu­dě­lá tak, že při­dá­me scé­ny kdy cvi­čí, hází šip­ky do „ figurí­ny´´ muže, kte­rý jí odkopnul nebo pořád něko­ho posí­lá do hajzlu. A pokud už samot­ný scé­nář nefun­gu­je, herec to má poté o hod­ně těž­ší. Málo zku­še­ná Marková se tak může sna­žit sebe­víc, scé­nář jí ale pře­ce jen neu­mož­ňu­je z tak plo­ché posta­vy vykře­sat něco víc.

Jestli mě Bourák bolí sku­teč­ně kvů­li jed­né kon­krét­ní oso­bě tak je to Ivan Trojan. Trojana sku­teč­ně poklá­dám za nej­lep­ší­ho čes­ké­ho her­ce a bral jsem ho za her­ce co uhra­je tak všech­no. Role Bouráka mu ale nesed­ne, což opět není úpl­ně jeho pro­blém ale na rádo­by cool fra­jír­ky Trojan asi úpl­ně není. Bráchovi se asi ne neří­ká, pře­ce jen byl to ale tro­chu ušláp stra­nou. Nutné si ale ujas­nit jed­nu věc: BOURÁK roz­hod­ně není cool. Je to jen vůl co má v hla­vě auta, na rodi­nu sere a je zřej­mě tak tro­chu pros­ťá­ček. Pokud vám nesed­ne pro­ta­go­nis­ta tak je něco špat­ně a tohle pros­tě Jarchovský pro­jel. Zajímavější posta­va je tu mafi­á­na v podá­ní Jiřího Macháčka, kte­rý ale ve finá­le nedo­pad­ne o moc líp a Macháček, kte­rý je v mých očích jako herec jen o level slab­ší než Trojan si tu bohu­žel taky vybral slab­ší chvil­ku, za tu ale opět může spí­še scé­nář. Jeho Bingo ale nefun­gu­je ani jako paro­die na mafi­á­na ani jako paro­die na Normana Batese. Nejvíc tak ve finá­le svo­je obsa­ze­ní ustá­la Kristýna Boková, kte­rá má ale stej­ný pro­blém jako všich­ni pro­ta­go­nis­té a to fakt, že je její posta­va straš­ně jed­no­du­chá. Reakce její posta­vy na man­žel­skou nevě­ru je napros­to nevě­re­hod­ná a mrzí mě, že zrov­na Boková, kte­rá se i v Tomanovi doká­za­la v jed­no­du­ché polo­ze herec­ky vyřá­dit to tady úpl­ně nezvlád­la. Opět by se to ale nemě­lo vyčí­tat jí jako scé­ná­ři.

Film se ode­hrá­vá v roce 2018, všich­ni ale cho­dí kolem jako by vyrůs­ta­li v 50. letech. Možná zdej­ší móda, mož­ná chy­ba v Matrixu, kdo by se vlast­ně nad tímhle chtěl věšet. Matěje Rupperta vět­ši­nou váž­ně sne­su, zde se ale jeho Monkey Business pro­mě­ní ve sku­pi­nu Mad Nut and Hit Raisins a on zde jako frontman vyprá­ví hlav­ní záplet­ku jako legen­du. On a tři dopro­vod­né voka­list­ky jsou poté tvůr­ci tako­vých hitů jako „Bad boy, bad, boy, bad boy, lea­ve me alo­ne. Slow down, slow down, slow down, slow down and go´´. Vážně!

Jestli si někdo chtěl na úpl­ném začát­ku z toho­hle fil­mu dělat sran­du a bral to jako sil­ný meta­hu­mor tak se dá vše pocho­pit a začít zase věřit v boha. Něco mi ale říká, že tu nic tako­vé­ho neby­lo. Je to smut­né, pro­to­že na tom fil­mu jsou vlast­ně jis­té pení­ze vidět a tvůr­ci, kte­ří na ním pra­co­va­li jin­de fakt vále­li. Vše zde na mně ale půso­bi­lo odflá­kle a je to ten film co je kaž­dých pět minut snad ješ­tě boles­ti­věj­ší. Je to sku­teč­ně jako­by něko­ho napadlo tenhle film udělat- Bude tam tak tro­chu infan­til­ní fra­jí­rek zasek­lý v pade­sát­kách, mafi­án zabi­ják s gol­fo­vou holí, rádo­by sil­ná „ girl power´´ dce­ra toho fra­jír­ka, bude­me si dělat prdel z romů a dou­fat, že pár těch lidí, kte­rým při­jdou ty „ čes­ké kle­no­ty posled­ních let´´ vtip­né se poba­ví i zde. A to se sku­teč­ně stá­lo, pro­to­že jsem po odcho­du z sálu sly­šel výra­zy oko­lo toho jak to jako odpo­čin­ko­vá zába­va neby­lo špat­ný. Na mně to ale bylo tro­chu moc a to jsem se potom ješ­tě roz­po­mněl na ve fil­mu leh­ké naťuk­nu­tí MeToo v té nej­hor­ší mož­né podo­bě, fakt, že se z něja­ké­ho fil­mu bar ve fil­mu jme­nu­je Titanic (a pou­ží­vá stej­né písmo jaké pou­ži­la fil­mo­vá kla­si­ka Jima Camerona!) a pře­de­vším na hlášku- 1) Tu kunu sežral orel! 2) To nebyl orel, to bylo káně myši­lov 1) S tebou je všech­no tak nád­her­ně o držku!-Do toho jsem po jed­né scé­ně kdy Macháčkův mafi­án řek­ne, že si to vyří­dí s lid­mi, kte­ří vykrad­li jeho bar a zra­ni­li jeho bar­man­ku čekal mini­mál­ně sku­teč­ná mafi­án­ská jtka i když by to dost mož­ná hra­ni­či­lo s jiným žánrem. To co ale při­jde potom je něco nesku­teč­ný­ho! Pak jsem si říkal, že je to pořád vlast­ně kome­die, potom ale k tomu bru­tál­ní­mu vraž­dě­ní pře­ce jen došlo! A proč se na jed­né fot­ce pou­ží­vá poza­dí z Pulp Fiction na kte­ré jsou jen dodě­lá­ny posta­vy Trojana a Bokové? Proč je ten pho­to­shop tak straš­ně odflá­k­lý? Jaký je krom jed­no­ho důvo­du smy­sl exis­ten­ce posta­vy Kryštofa Hádka? A proč se v toli­ka zábě­rech kla­dl prim na poli­cis­tu v podá­ní Jaroslava Dulavy, kte­rý ve fil­mu neu­dě­lá téměř nic? A jaký postoj mám ve finá­le vlast­ně mít k Bingovi? Asi sta­či­lo!

Bourák je ten typ fil­mu, kte­rý nemá pev­né zákla­dy a pekel­ně na to doplá­cí. Zamrzí to kvů­li jinak sluš­né­mu reži­sé­ro­vi a obvykle vel­mi fajn her­cům a také kvů­li fak­tu, že si zde Jarchovský vybral tu snad sku­teč­ně nej­hor­ší mož­nou chvil­ku. Ten film nefun­gu­je jako nic, není vtip­ný ani zají­ma­vý a je mís­ty sku­teč­ně k plá­či. Na odpad to není, pro­to­že jis­té pro­fe­si­o­nál­ní záze­mí a občas­ná tvůr­ci napa­di­tost tam pořád občas je, přes­to to ale bole­lo. A slo­va­mi to asi nejde vyjá­d­řit jinak než tímhle odka­zem, kte­rý nám ale­spoň při­po­me­ne jed­nu z těch nej­lep­ších kome­di­ál­ních čes­kých věcí za uply­nu­lou deká­du. Ale pře­de­vším sku­teč­ně co nej­lé­pe vyjá­d­ří mé finál­ní poci­ty: https://youtu.be/EpgDsclzlfc?t=42

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=AvUNS62tBeE

Verdikt: 1 z 5


Podívejte se na hodnocení Bourák na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Kubrick o Kubrickovi7. července 2020 Kubrick o Kubrickovi O filmografii Stanleyho Kubricka byly popsány stohy papíru a natočena řada dokumentů, sám gigant světové kinematografie však během své kariéry mnoho rozhovorů neposkytl. Výsledkem […] Posted in Dokumenty
  • Lights Out (2016)6. dubna 2017 Lights Out (2016) Chceš-li v její přítomnosti přežít, tak nezhasínej!!! Když Rebbecu kontaktují kvůli malému bratrovi, není z toho zrovna moc nadšená. Se svou matkou a nevlastním bratrem […] Posted in Horory
  • Daleko od Reykjavíku - Problémy si tam vytvářejí lidé, a tak je také lidé musí řešit!  27. ledna 2020 Daleko od Reykjavíku - Problémy si tam vytvářejí lidé, a tak je také lidé musí řešit!   Krajina na Islandu působí stroze a těžko uvěřit, že tu lidé mohou farmařit a slučují se do družstva. Jeho funkce je trochu jiná, než tomu bylo u nás v minulém století, ale mají společné […] Posted in Filmové recenze
  • Titulky k Dr. Death S01E02 - Ain't No Bum22. července 2021 Titulky k Dr. Death S01E02 - Ain't No Bum Po operaci došlo u Madeline Beyerové k mozkové smrti. Její manžel zvažuje kraniotomii, kterou doktor Duntsch navrhl jako možné řešení. Doktor Henderson a doktor Kirby zatím přemýšlejí, jak […] Posted in Titulky
  • WATCHMEN - Filozofické obžerství11. srpna 2024 WATCHMEN - Filozofické obžerství Předně musím dodat, že jsem zaujatý vůči lidem, kteří rádi chodí na komiksové filmy, ale komiksy moc nečtou. Watchmeny jsem si ale po zhlédnutí filmu přečetl rád. Zack Snyder dokazuje, že […] Posted in Retro filmové recenze
  • Ve spárech ďábla (The Possession of Hannah Grace) – Recenze – 30%1. prosince 2018 Ve spárech ďábla (The Possession of Hannah Grace) – Recenze – 30% Dvacetiletá Hannah je posednutá zlým démonem/ďáblem a během neúspěšného exorcismu usmrcuje kněze, takže jejímu otci nakonec nezbyde než ji zabít. O tři měsíce později je její tělo […] Posted in Filmové recenze
  • Cavern, The (2005)10. července 2017 Cavern, The (2005) Rádi prozkoumáváte černé díry a nejrůznější štěrbiny? Věřte, že po zhlédnutí tohoto filmu vás přejde chuť… Skupina amerických speleologů se vydává do Kazašské pouště Kyzyl […] Posted in Horory
  • Muži v Černém: Globální hrozba - Recenze - 55%13. června 2019 Muži v Černém: Globální hrozba - Recenze - 55% "Emzáci" tu byli dávno před námi a budou dlouho po nás. Navíc jsme součástí něčeho mnohem většího než jsme my sami a planeta Země má pouze muže (a ženy) v černém a jejich nové […] Posted in Filmové recenze
  • Igor Bareš o filmu Léto s gentlemanem13. února 2019 Igor Bareš o filmu Léto s gentlemanem Ve filmu si své manželky moc nevšímáte, máte ji, jak se říká, jistou. Co děláte vy osobně ve svém skutečném manželství pro to, aby vám nezevšednělo? S mojí ženou jsme spolu z mého pohledu […] Posted in Rozhovory
  • NHL 19 vyjde oficiálně 14. září 20188. září 2018 NHL 19 vyjde oficiálně 14. září 2018 Členové programu EA Access můžou začít hrát už od včera.  Já už si svoji hru nainstaloval a hledám rozdíly oproti NHL 18. Bohužel jsou minimální, a tak budu muset hledat (krom nového módu […] Posted in Novinky ze světa her
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,02804 s | počet dotazů: 272 | paměť: 63032 KB. | 19.01.2025 - 12:03:02