Hobit: Bitva pěti armád | The Hobbit: The Battle of the Five Armies [35%]

rp HTBOTFA FP 0001.jpgrp HTBOTFA FP 0001.jpg
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Další fil­mo­vá sága dospě­la do své­ho kon­ce. Peter Jackson dneš­ním dnem do čes­kých a slo­ven­ských kin při­ná­ší závě­reč­nou část Hobití tri­lo­gie a to s sebou při­ná­ší obrov­ská oče­ká­vá­ní. Je tomu rok, co jsem se tu roze­psal o dru­hém dílu, ze kte­ré­ho jsem nad­še­ný roz­hod­ně nebyl s čímž vět­ši­na z vás nesou­hla­si­la. Jsem pro­to zvě­da­vý, jak vel­ká vlna nevo­le se zved­ne po tom­to člán­ku. Hobit: Bitva pěti armád je totiž ješ­tě hor­ší... 
Thorin (Richard Armitage) a jeho spo­leč­nost včet­ně Bilba (Martin Freeman), v závě­ru posled­ní­ho dílu pro­bu­di­li draka Šmaka k živo­tu a ten se, po jejich neú­spěš­ném poku­su jej zasta­vit, roz­ho­dl pomstít na neda­le­kém jezer­ním měs­tě Esgaroth. To ovšem je jejich nejmen­ší sta­rost. Poté co se Bardovi (Luke Evans) poda­ří dra­čí hroz­bu jed­nou pro­vždy zažeh­nat, se bohat­sví ukry­té hlu­bo­ko v Osamělé hoře stá­vá nechrá­ně­né a o opuš­tě­né trpas­li­čí měs­to se prá­vě díky němu a díky jeho stra­te­gic­ké polo­ze začí­na­jí zají­mat i jiní, než jen trpas­lí­ci a lidé. A tak i když je jed­na hroz­ba zažeh­ná­na, dal­ší už je na obzo­ru... 
Tak, řek­ně­me si to pěk­ně na začá­tek. Pokud jste razant­ně nesou­hla­si­li s mojí kri­ti­kou pře­de­šlé­ho dílu a veš­ke­ré moje argu­men­ty vám nepři­šly prav­di­vé, může­te přes­ně v tom­to bodě pře­stat číst a jít vyho­dit své pení­ze za vstu­pen­ku a užít si v kině něco, co urči­te bude jeden z vašich fil­mů roku a bla bla bla. Tohle totiž nebu­de oslav­ná píseň a s nej­vět­ší prav­dě­po­dob­nos­tí ani moc pozi­tiv­ní čte­ní. Hobit: Bitva pěti armád je totiž nej­vět­ší kino­prů­ser v rám­ci bloc­kbuste­ro­vé pro­duk­ce od Noého.  
A to jsem mu váž­ně chtěl fan­dit. Vážně jsem dou­fal, že si Peter Jackson svo­ji for­mu scho­vá­vá na vyvr­cho­le­ní nyní už šes­ti­díl­né ságy ze Středozemě, kde měl nastat onen moment, jako když se před lety střet­li na plát­ně Obi Wan a Anakin a po půl­ho­di­no­vé bitvě do sebe zapadly všech­ny kou­síč­ky sklá­dan­ky. Nic tako­vé­ho tu ovšem nehle­dej­te. Tady se moc původ­ní tri­lo­gie nectí. Tady se do ní kope, vykrá­dá a odka­zu­je tím nejmé­ně pří­jem­ným způ­so­bem, jakým je to mož­né. Protože proč si neza­jis­tit nad­še­ní loa­jál­ních fanouš­ků tím, že budu cpát do fil­mu věci, co se tam šíle­ně neho­dí jen pro­to, abych se zavdě­čil. Protože takhle se pře­ci fil­my děla­jí, no ne? Ne. A stej­ně jako posled­ně, já odmí­tám nased­nout na vlnu bez­mez­né ado­ra­ce pro­to, že se jed­ná o Středozem a Petera Jacksona, bez ohle­du na sku­teč­né kva­li­ty fil­mu. Když totiž někdo začne svo­ji prá­ci flá­kat, měl by dostat přes prs­ty, ne za to dostat pochva­lu.  
Pokud jsem si tak stě­žo­val hned na něko­lik věcí u dru­hé­ho dílu, kte­ré mi vadi­ly, tak tady by mi na to nesta­čil celý roz­sah člán­ku. Nicméně struk­tu­ra a hlav­ní pro­blémy zůstá­va­jí, jen je to dale­ko více vidět. Třetí Hobit totiž nefun­gu­je. Jako závěr preque­lu nej­lep­ší fan­ta­sy tri­lo­gie totiž její tvůr­ce zvo­lil v pod­sta­tě jen jeden vel­ký digi­tál­ní fes­ti­val malých bitev bez hla­vy a paty, kde prim hra­jí na snad ješ­tě hor­ší digi­tál­ní tri­ky než posled­ně. Jak pod tímhle může být pode­psa­ná Weta, kte­rá děla­la i nesku­teč­ně pro­pra­co­va­né tri­ky u Úsvitu pla­ne­ty opic, je mi záha­dou. Legolasovo dran­dě­ní na jinak se pohy­bu­jí­cím koni z pře­de­šlé­ho dílu byl totiž jen začá­tek. Tady se totiž před­sta­vu­je ješ­tě dale­ko vět­ší pale­ta digi­tál­ních pra­sá­ren, mezi kte­rý­mi nechy­bí zasta­ra­lé pří­še­ry jak z plas­ti­ku, zví­ře­cí dopra­va pohy­bu­jí­cí se vzdá­le­ně podob­ně kostr­ba­tě jako potvo­ry v dnes již legen­dár­ním Souboji titá­nů z osm­de­sá­té­ho prv­ní­ho. A málem bych zapo­mněl na Legolasovy digi­tál­ní eska­pá­dy, kte­ré by vyda­ly na samo­stat­nou kapi­to­lu. Podobné pra­sár­ny by si nor­mál­ně vyslou­ži­ly výsměch, ale pro­to­že film nato­čil prá­vě Jackson, tak to pře­jde­me ne?   

Kdyby ovšem byl pro­blém jen v digi­tál­ních tri­cích, bylo by to ješ­tě dob­ré. Tady ovšem začí­ná doce­la váz­nout i logi­ka, věro­hod­nost a něja­ký spád. Logické lapsy, stej­ně jako popí­rá­ní záko­nů fyzi­ky či fil­mo­vé kon­ti­nu­i­ty, to je den­ní chléb postav ve fil­mu, nicmé­ně prá­vě ten spád či něja­ká věro­hod­nost, to tu pros­tě nešla­pe. Veškerá expo­zi­ce ten­to­krát šla stra­nou a mís­to toho dostá­vá­te na plo­še dvou a půl hodi­ny jed­nu digi­tál­ní kaši, ve kte­ré máte posed­lé­ho trpas­lí­ka, něko­lik vojen­ských kon­flik­tů, jeden lov na draka a pak něko­lik malých sou­bo­jů při kte­rých dojde na slzy, pro­to­že proč z fanouš­ků umě­le nevy­táh­nout o něco víc, než jen ty dvě kila za vstu­pen­ku. Tyhle malé osob­ní momen­ty pros­tě nefun­gu­jí, pro­to­že jejich účel­nost a vyuměl­ko­va­nost táh­ne na hony dale­ko, zvláš­tě když ten­to dojem Peter Jackson při­kr­mu­je nejen kopí­ro­vá­ním vše­mož­ných klišé, ale i doce­la nestoud­ným vykrá­dá­ním své původ­ní tri­lo­gie s nadě­jí, že to bude fun­go­vat tak jak to fun­go­va­lo s původ­ní­mi hrdi­ny. Ale prá­vě díky tomu­to jen doka­zu­je, jak pro­past­ný roz­díl mezi novou a sta­rou tri­lo­gií je.   

Tam kde totiž Pán prs­te­nů fun­go­val a fun­gu­je dodnes, Hobit nešla­pe, půso­bí nuce­ně a sna­ží se para­zi­to­vat. A poprav­dě, až na moment kdy se na chví­li zasta­vil Elrond se Saruman, mar­ně pát­rám v hla­vě, co mi vlast­ně v troj­ce Hobita neva­di­lo, pro­to­že pokud jsme čeka­li na vrchol podob­ných kva­lit, pak chci vrá­tit čas a vytěs­nit exis­ten­ci všech tří preque­lů radě­ji z hla­vy. Když už totiž vyvsta­ne film, kde na jeho úkor zrov­na já pochvá­lím Avatara, něco je hod­ně špat­ně.  
Hobit: Bitva pěti armád je zkrát­ka kolosál­ní prů­ser. Až na pár momen­tů vesměs vizu­ál­ně odpu­di­vá a základ­ní­mi fil­mař­ský­mi pře­hma­ty pro­špi­ko­va­ná dvou a půl hodi­na je krás­nou ukáz­kou toho, jak i pod­prů­měr­ný a vylo­že­ně hloupý film může zachrá­nit hype ze stra­ny fanouš­ků. Hodně bar­vi­ček a digi­tál­ních tri­ků totiž nena­hra­dí uvě­ři­tel­nou atmo­sfé­ru a lid­ský roz­měr, kte­rý nabíd­la původ­ní tri­lo­gie. A pře­hna­ně vyex­po­no­vat osob­ní vzta­hy a psy­cho­lo­gic­ké pro­gre­se jed­not­li­vých hrdi­nů za únos­nou mez není něco, čím to člo­věk nahra­dí. Howard Shore sice v poza­dí cel­kem fun­gu­je ale to je mož­ná tak jedi­né. A tak i když mám Středozem rád a vždy se do ní rád podí­vám skr­ze jaký­ko­liv titul, tyhle dvě a půl hodi­ny podru­hé si s kli­dem odpus­tím.  

Ne, tohle váž­ně ne. Odmítám bez­mezně ado­ro­vat coko­liv co Peter Jackson vytvo­ří a hodí smě­rem k hla­do­vým fanouškům bez špet­ky sebe­re­flexe. Třetí a závě­reč­ný díl hobi­ta je hloupou, digi­tál­ně odpu­di­vou, na logic­ké lapsy a vyuměl­ko­va­nost trpě­jí­cí srá­go­rou, kte­rá je výsmě­chem odda­ným fanouškům. Tohle si váž­ně podru­hé nedám.  

 Koktejl: 

100% Ztráta času

Hobit: Bitva pěti armád
(The Hobbit: The Battle of the Five Armies,Hobit: Bitka pia­tich armád)
Dobrodružný / Fantasy
USA / Nový Zéland, 2014, 144 min

Režie: Peter Jackson
Předloha: John Ronald Reuel Tolkien (kni­ha)
Scénář: Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson, Guillermo del Toro
Kamera: Andrew Lesnie
Hudba: Howard Shore
Hrají: Martin Freeman, Benedict Cumberbatch, Elijah Wood, Evangeline Lilly, Hugo Weaving, Orlando Bloom, Luke Evans, Cate Blanchett, Ian McKellen, Christopher Lee, Richard Armitage, Lee Pace, Manu Bennett, Billy Connolly, Aidan Turner, Ian Holm, Mikael Persbrandt, James Nesbitt, Bret McKenzie, Graham McTavish, Stephen Fry, Sylvester McCoy, Dean O’Gorman, Ken Stott, William Kircher, Jed Brophy, Mark Hadlow, Adam Brown, John Callen, Peter Hambleton, Stephen Hunter, John Bell, Ryan Gage, Lawrence Makoare

Mládeži pří­stup­ný
Česko V kinech od: 11.12.2014 Warner Bros. CZ
Slovensko V kinech od: 11.12.2014 Continental
USA V kinech od: 17.12.2014 Warner Bros. US

http://www.csfd.cz/film/322679-hobit-bitva-peti-armad/
http://www.imdb.com/title/tt2310332/


Podívejte se na hod­no­ce­ní Hobit: Bitva pěti armád na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Černý telefon 2 - Ethan Hawke jako novodobý Freddy Krueger
15. října 2025Černý telefon 2 - Ethan Hawke jako novodobý Freddy KruegerTřináctiletý Finn (Mason Thames) byl jediný, komu se podařilo uniknout sériovému únosci a vrahovi přezdívanému Chmaták (Ethan Hawke). Dokonce ho na útěku dokázal zabít. Výrazně mu v tom pomohl odpojený černý telefon, kterým komunikoval s Chmatákovými obětmi. Když…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Obvinění - Julia Roberts v thrilleru o sexuálním napadení
14. října 2025Obvinění - Julia Roberts v thrilleru o sexuálním napadeníVysokoškolská profesorka Alma Imhoff (Julia Roberts) se ocitá na osobní i profesní křižovatce, když její hvězdná studentka Margaret  Resnick (Ayo Edebiri) obviní jednoho z jejích kolegů Hanka Gibsona (Andrew Garfield) a její vlastní temné tajemství z…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
iShorts na Future gate 2025
11. října 2025iShorts na Future gate 2025Stejně jako v minulých letech i letos přinesl festival Future gate mnoho zajímavého. Kromě současných i archivních snímků z žánru sci-fi jsme mohli v programu nalézt i pásmo krátkých filmů pod hlavičkou iShorts. A právě na to, co toto…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Žena z kajuty č. 10 - Keira Knightley v detektivce z prostředí jachty
10. října 2025Žena z kajuty č. 10 - Keira Knightley v detektivce z prostředí jachtyNovinářka Laura Blacklock (Keira Knightley), která pokrývá první plavbu luxusní výletní lodi, je přesvědčená, že byla svědkem toho, jak byl jeden cestující hozen přes palubu, přestože všichni hosté i posádka jsou zkontrolováni a nikdo nechybí... Mezi…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nejlepší filmy roku 1953: Klasiky, které dodnes fascinuje jejich síla a elegance
10. října 2025Nejlepší filmy roku 1953: Klasiky, které dodnes fascinuje jejich síla a eleganceRok 1953 patří mezi významná období filmové historie, kdy se na stříbrném plátně narodila řada ikonických děl, která ovlivnila další generace filmařů i diváků. Od westernů přes animované pohádky až po napínavé dramata – tento rok…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“
7. října 2025Tron: Ares: Nine Inch Nails s Jaredem Letem elektrizují oslnivé pokračování Disneyho filmu „Tron“Programy umělé inteligence se dostanou z digitálního světa do naší reality - a jsou okouzleny tím, co najdou - ve filmu Tron: Ares, který má tento víkend premiéru v Praze a kinech po celém světě. Stejně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nepolapitelný - Channing Tatum v životní roli
6. října 2025Nepolapitelný - Channing Tatum v životní roliJeffrey Manchester (Channing Tatum) mohl být jen dalším bezejmenným zlodějíčkem, kterého zoufalá situace dohnala k zoufalým činům. Ale není! A tak má záznam nejen v trestním rejstříku, ale i na Wikipedii. Díky svému důvtipu se dokázal vloupat do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jane Goodall - životní příběh
5. října 2025Jane Goodall - životní příběhDne 1. října ve věku 91 let odešla ikona světové vědy i ochrany přírody Jane Goodall, která se nejvíce proslavila svým naprosto unikátním výzkumem šimpanzů v Gombe Stream National Park v Tanzanii, kterému prakticky zasvětila celičký…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formy
4. října 2025Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formyMistr zločinu si vyřizuje staré účty a zároveň si získává nové nepřátele ve filmu Špinavá hra, nejnovější adaptaci Parkerovy série Donalda E. Westlakea, která se nyní vysílá celosvětově na Prime Video. Toto nové zpracování v čele…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obraz
4. října 2025Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obrazŽivot a odkaz nejslavnějšího pražského obyvatele zkoumá film Franz, který po premiéře na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách vstupuje tento víkend do českých kin. Tento pozoruhodný životopisný film režisérky Agnieszky Hollandové se pohybuje na hranici mezi…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře