Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Legenda o Tarzanovi | Legend of Tarzan [35%]

Legenda o Tarzanovi | Legend of Tarzan [35%]

Hollywood se v posled­ních letech sna­ží zužit­ko­vat veš­ke­rý mate­ri­ál, kte­rý snad jen tro­chu zavá­ní mož­ný­mi zis­ky. V zápla­vě nepo­třeb­ných pokra­čo­vá­ní a pře­dě­lá­vek, čas od času při­jde film, o kte­rý nikdo tak tro­chu vlast­ně ani nestál a najed­nou je tady. Pozdě a divá­ci tak vlast­ně ani neví, co od tako­vé podí­va­né čekat. Letos si toho­to čer­né­ho Petra vytáh­lo pokra­čo­vá­ní pří­bě­hů o Tarzanovi. Do kin se ho roz­ho­dl při­vést reži­sér posled­ních dílů Harryho Pottera a na roz­díl od nové­ho zpra­co­vá­ní kla­sic­ké­ho pří­bě­hu, vám novin­ka Legenda o Tarzanovi nabíd­ne pohled na to, jak to s hrdi­ny bylo dále...

Lord Clayton (Alexander Skarsgård) už něja­kou dobu žije i s Jane (Margot Robbie) zpát­ky ve Spojeném krá­lov­ství. Jeho pozor­nos­ti ovšem neu­nik­ne situ­a­ce v jeho domov­ském Kongu, kde se spo­le­čen­ská situ­a­ce při­ost­řu­je díky otro­kář­ským prak­ti­kám bel­gic­ké­ho kapi­tá­na Roma (Christoph Waltz).  I přes­to, že se tedy Tarzan svo­jí minu­los­ti sna­žil utéct do civi­li­zo­va­né­ho svě­ta, ta si jej našla i na jiném kon­ti­nen­tu a on je nyní nucen se vrá­tit a situ­a­ci vyře­šit. To ovšem ješ­tě neví, že přes­ně s tím mocich­ti­vý kapi­tán přes­ně počí­tal...

Aaaahhh. Kde vlast­ně začít. Popravdě se mi už něja­kou dobu nesta­lo, že bych neměl moc o fil­mu co říci. Nový Tarzan byl od začát­ku pro­jekt, kte­rý si vyslou­žil nemá­lo pozdvi­že­ných obo­čí, nicmé­ně přes­to se dostal do kin a my nyní může­me zaku­sit co si reži­sér David Yates s poně­kud zají­ma­vým herec­kým ansám­blem pro nás při­pra­vil. A tím je bohu­žel dvou­ho­di­no­vá zívač­ka tak pochyb­ných kva­lit, že vám ony pozdvi­že­né obo­čí nebu­dou mít už kam dále stou­pat. Abych se tedy zopa­ko­val - kde vlast­ně začít.
Hlavním pro­blé­mem fil­mu je nápad fil­mu samot­ný. Neberte mě špat­ně, na pří­bě­hu Tarzana jsem jako malý vyrůs­tal a nebyl jsem sám. Jeho pří­běh je jed­ním z nej­ví­ce zná­mých dob­ro­druž­ných titu­lů, jaké se dají najít a nová ver­ze tedy dří­ve či poz­dě­ji muse­la při­jít. Přesto, že ji na sta­rost dosta­ne David Yates, kte­rý svý­mi neú­spor­ný­mi režij­ní­mi prak­ti­ka­mi doká­že uto­pit vel­ké pení­ze za nepří­liš vel­ko­le­pou podí­va­nou, to bych váž­ně neče­kal. Přesto se tak sta­lo a výsle­dek tomu odpo­ví­dá. Yates totiž přes veš­ke­rou sna­hu o vel­ko­le­post nezvlá­dá udr­žet otě­že toho­to dob­ro­druž­né­ho sním­ku, kte­rý díky mizer­né­mu scé­ná­ři čas­to vlast­ně neví, čím chce být. Jednou věcí ale není urči­tě - zába­vou pro divá­ka.
Opět aktu­ál­ní téma rasi­zmu a s ním spo­je­nou spo­le­čen­skou kri­zí v důsled­ku agre­siv­ní poli­ti­ky film vtis­ku­je svým poje­tím, kte­ré vta­hu­je Tarzana do fan­task­ní ver­ze sku­teč­ných udá­los­tí, kte­ré se v domo­vi­ně oblí­be­né­ho hrdi­ny udá­ly, zatím­co se sna­ží prá­vě svým vyja­d­řo­vá­ním k této pro­ble­ma­ti­ce před­sta­vit něja­ké sta­no­vis­ko. Jistě, podob­né vyme­zo­vá­ní se vůči něja­ké­mu spo­le­čen­ské­mu pro­blé­mu je sice fajn, nicmé­ně film jako tako­vý v důsled­ku vývo­je samot­né­ho pří­bě­hu půso­bí spí­še jako nahru­bo posklá­da­ný slet udá­los­tí ve for­mě nepří­liš sro­zu­mi­tel­né­ho spo­le­čen­ské­ho komen­tá­ře, kte­rý je pří­tom­ný pou­ze pro­to, aby něco pro­po­jo­va­lo ono gró fil­mu, čímž mají být ony efekt­ní akč­ní scé­ny.
A to je pro­blém dvě. Ona akce vypa­dá šíle­ně umě­le, gre­enscre­en je na fil­mu vidět mís­ty až pří­liš na film za podob­né pení­ze. nemluvě o masiv­ním vyu­ži­tí barev­ných fil­trů, kte­ré v pod­sta­tě dělí film na tři vizu­ál­ní polo­hy, všech­ny tři stej­ně pře­sa­tu­ro­va­né až hrůza (a to je pro­sím komen­tář od člo­vě­ka, kte­rý vizu­ál­ní vylep­še­ní obra­zu a obra­zo­vé fil­try má v obli­bě). Svoji roli na mizer­nos­ti fil­mu a oněch akč­ně­ji polo­že­ných scén má ovšem také obsa­ze­ní. Není totiž snad jedi­ný herec­ký před­sta­vi­tel z fil­mu, kte­ré­ho bych mohl vyzved­nout jako ale­spoň obstoj­ně nebo nor­mál­ně hra­jí­cí­ho. Alexander Skarsgård nezvlá­dá moc pře­svěd­či­vě svým cha­risma­tem zaujmout v roli toho­to typu a jeho topor­né herec­tví tomu roz­hod­ně moc nena­po­má­há. Margot Robbie ze všech zúčast­ně­ných vychá­zí asi nej­lé­pe, byť i její výkon má občas­né kolí­sa­vé ten­den­ce. Nejhůře ovšem dopadlo duo Samuel L. JacksonChristoph Waltz. První jme­no­va­ný v pod­sta­tě hra­je sám sebe v džun­g­li, zatím­co trou­sí suché poznám­ky a před­sta­vu­je divá­kům zbra­ňo­vý arze­nál fil­mu. Christoph Waltz je ovšem asi nej­vět­ší prů­švih, neboť asi až na dva, tři momen­ty, kdy něja­kým malým detai­lem zau­jal, je jeho Roma neza­jí­ma­vý, nud­ný a kře­čo­vi­tě kýčo­vi­tý zápo­rák, kte­rý nudí, neba­ví a otra­vu­je. Waltz hra­je jako by si byl vědom vad své vlast­ní posta­vy a hra­je neza­u­ja­tě, otrá­ve­ně a výsled­ný pro­jev je pak asi nej­mi­zer­něj­ší posta­va celé­ho fil­mu vůbec (pokud v téhle zábav­ní kata­stro­fě má smy­sl vůbec uka­zo­vat v tomhle ohle­du prs­tem).

Výsledek je zkrát­ka mizé­rie. Legenda o Tarzanovi je trestu­hod­ně špat­ný bloc­kbus­ter, kte­rý neba­ví a po vět­ši­nu času nudí a otra­vu­je. Špatný cas­ting, sla­bá režie a pochyb­ná vizu­ál­ní strán­ka, kte­rou táh­nou k zemi hod­ně laci­ně vypa­da­jí­cí tri­ky. Jediné, co si ale­spoň tro­chu zaslou­ží pochvá­lit je snad jen kom­po­zi­ce Ruperta Gregson-Williamse, kte­rá se sna­ží nado­po­vat tu správ­nou dob­ro­druž­nou atmo­sfé­ru do divá­ků i v momen­tě, kdy situ­a­ci už zby­tek ansám­blu odmá­val. Pokud se tomu­to blic­kbus­te­ru v kinech vyhne­te, o nic moc ve výsled­ku nepři­jde­te.

Tak to je doce­la prů­švih. Yates uka­zu­je, že to s jeho režij­ním umem nebu­de tak hor­ké jak se zdá­lo. Jak jsem tvr­dil už po někte­rých Harry Potterech v jeho režii - jak doká­že tenhle chlap uto­pit tak neho­ráz­né pení­ze za tako­vou nudu mi zůstá­vá záha­dou. Legenda o Tarzanovi je film o kte­rý nikdo vlast­ně moc nestál a po tomhle výsled­ku zase hod­ně dlou­ho stát nebu­de. Dvě hodi­ny nudy, mizer­ných tri­ků a špat­ných herec­kých výko­nů od doce­la zají­ma­vé­ho obsa­ze­ní na plo­še mizer­ně vysta­vě­né­ho fikč­ní­ho pří­bě­hu pro­ple­te­né­ho se sku­teč­ný­mi udá­lost­mi a aktu­ál­ní téma­ti­kou.

10% Džungle

30% Pomsta
10% Lekce z his­to­rie

50% Rádoby vel­ko­le­pá nuda

Legenda o Tarzanovi
(The Legend of Tarzan, Legenda o Tarzanovi)
Dobrodružný / Akční
USA, 2016, 110 min

Režie: David Yates
Předloha: Edgar Rice Burroughs (kni­ha)
Scénář: Adam Cozad, Craig Brewer
Kamera: Henry Braham
Hudba: Rupert Gregson-Williams
Hrají: Alexander Skarsgård, Margot Robbie, Ella Purnell, Samuel L. Jackson, Christoph Waltz, Djimon Hounsou, Jim Broadbent, Casper Crump, Simon Russell Beale, Matt Cross, Adam Starks, Osy Ikhile, Lasco Atkins, Cédric Weber, Teresa Churcher, Bentley Kalu, Miroslav Zaruba, Christopher Benjamin, Attila G. Kerekes
Producenti: David Barron, Jerry Weintraub, Tony Ludwig, Alan Riche
Střih: Mark Day
Kostýmy: Ruth Myers