Big Eyes [40%]

rp big eyes03.jpgrp big eyes03.jpg
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Můj názor na Tima Burtona je poměr­ně zná­mý. Kdysi ino­va­tiv­ní reži­sér, kte­rý nato­čil něko­lik zásad­ních sním­ků, kte­rý se v posled­ní době změ­nil pře­de­vším na sebe­ko­pí­ru­jí­cí­ho tvůr­ce, se ten­to­krát roz­ho­dl zase pro­jed­nou vykro­čit ze své kom­fort­ní zóny plné tem­ných stí­nů, bílé­ho make­u­pu a namas­ko­va­né­ho Johnnyho Deppa s Helenou Bonham Carter, a roz­ho­dl se na plát­na při­vést sku­teč­ný pří­běh malíř­ky Margaret Keane. Místo svě­ží­ho vět­ru ve fil­mo­gra­fii a tvůr­ce však nato­čil nud­ný a při­nejmen­ším sil­ně prů­měr­ný por­trét uměl­ky­ně, kde toho moc nefun­gu­je. 

Margaret (Amy Adams) se jed­no­ho dne roz­hod­la utéct od své­ho man­že­la, kte­ré­ho už měla plné zuby a se svo­jí dce­rou to zku­sit na vlast­ní pěst v jiném měs­tě. Jako roz­ve­de­ná malíř­ka ale měla pro­blém zabez­pe­čit svo­ji dce­ru a býva­lý man­žel jí hro­zil jejím odně­tím. Jako záchra­na na posled­ní chví­li se sezná­mi­la s malí­řem Walterem Keanem (Christoph Waltz), kte­rý jí po krát­ké době požá­dal o roku, čímž zachrá­ní i svo­ji dce­ru před nuce­ným stě­ho­vá­ním zpět k otci. Realitní mak­léř, kte­rý ve vol­ném čase tak­též malu­je, Margaret pod­po­ru­je v její tvor­bě, avšak když zjis­tí jaký mají její kres­by úspěch, zapo­jí svůj smy­sl pro byz­nys. Než se tak malíř­ka nadě­je, její díla visí v kan­ce­lá­řích význam­ných poli­ti­ků, v gale­ri­ích a z dětí s obrov­ský­ma oči­ma je celo­svě­to­vá sen­za­ce. Má to však jeden háček...     

Je doce­la pro­ble­ma­tic­ké o Big Eyes napsat něco ale­spoň tro­chu kon­struk­tiv­ní­ho. Dlouho se mi totiž nesta­lo, aby film byl tak nud­ný a nija­ký na to, aby se mi po jeho zhléd­nu­tí nedo­stá­va­lo slov. Big Eyes totiž není tím typem špat­né­ho fil­mu, kte­rý je tak mizer­ný že váš naštve. Naopak. Řemeslně se jed­ná o ve všech ohle­dech prů­měr­nou podí­va­nou. Problém je, že onen aspekt prů­měr­nos­ti a leh­ké pod­prů­měr­nos­ti zasa­hu­je téměř všech­no ve fil­mu.
Předně jsou to herec­ké výko­ny, kde před­vá­dí Amy Adams sta­bil­ní rádo­by arto­vý výkon, kte­rý ničím nena­dchne ani neo­sl­ní, a za svo­je ztvár­ně­ní Waltera na Oscara nomi­no­va­ný Christoph Waltz ser­ví­ru­je poně­kud zvlášt­ní figur­ku, kte­rá je zkrát­ka odpu­di­vá. Nechápejte mě špat­ně. Waltze mám straš­ně rád, jeho dvě vítěz­ství v pře­de­šlých letech byla zaslou­že­ná a cel­ko­vě je to nesku­teč­ný sym­paťák, kte­rý zahra­je hod­ně. Když však oči­vid­ně postrá­dá výraz­né reži­sér­ské vede­ní a solid­ní sce­náris­tic­ký základ, sta­ne se tohle. Silně pro­měn­li­vý a nekon­zis­tent­ní herec­ký pro­jev, kte­rý po všech ohle­dech při­po­mí­ná spí­še nácvik na diva­del­ní před­sta­ve­ní, spí­še než seri­óz­ní dra­ma o uměl­ci a pod­vod­ní­ko­vi.
A když už byla řeč o scé­ná­ři a režii, při­chá­zí na řadu dru­hý pro­blém, kte­rým je prá­vě for­mál­ní i obsa­ho­vá strán­ka fil­mu. Mé osob­ní anti­pa­tie vůči Burtonovi stra­nou (pře­ci jen, tohle má do jeho typic­ké­ho fil­mu dale­ko, tedy mé výtky na jeho „styl“ tu nejsou na mís­tě), tohle je pros­tě fušér­ská prá­ce. Nápaditý pří­běh ze sku­teč­né­ho živo­ta před­vést v tak živo­tu zba­ve­ném podá­ní, to už chce hod­ně vel­kou odva­hu. Burton ve své novin­ce spí­še ser­ví­ru­je fak­ta ve ste­ril­ním dra­ma­tu, spí­še než aby vyprá­věl dojem­ný pří­běh vyu­ži­té uměl­ky­ně. Bylo by doce­la zají­ma­vé sle­do­vat, jak by tenhle pro­jekt dopa­dl v rukou něko­ho jiné­ho, kdo má ale­spoň tro­chu cit pro vzta­hy mezi posta­va­mi, pro­to­že něja­ké che­mie tady trestu­hod­ně nefun­gu­je.
Big Eyes jsou tak výraz­ným zkla­má­ním a dal­ším pád­ným argu­men­tem v pří­pa­dě kle­sa­jí­cích kva­lit kdy­si ino­va­tiv­ní­ho tvůr­ce. Herecky vylo­že­ně sla­bé a nevý­raz­né, sce­náris­tic­ky prázd­né a mís­ty i bez­du­ché a zpra­co­vá­ním ničím neza­jí­ma­vá ruti­na, kte­rá stě­ží něko­ho oslo­ví za hra­ni­cí něko­li­ka pomrk­nu­tí digi­tál­ně zvět­še­ných očí a pár vcel­ku líbi­vých zábě­rů. A neza­chrá­ní to ani hudeb­ní pod­kres, kte­rý redu­ku­je talent Dannyho Elfmana opět na pově­do­mé moti­vy z pře­de­šlých spo­lu­pra­cí s Timem Burtonem.      

Snaha vyma­nit se z kopí­ro­vá­ní sebe sama se nepo­ved­la. Tim sebe­vy­krá­dač­ka Burton ten­to­krát ser­ví­ru­je trestu­hod­ně ste­ril­ní, neza­jí­ma­vý, herec­ky vylo­že­ně sla­bý a ve všech ostat­ních ohle­dech prů­měr­ný až pod­prů­měr­ný obraz uměl­ce, po kte­rém za pár let nikdo ani neštěk­ne. Není totiž nic, čím by vybo­čo­val z řady. 

 Koktejl: 

50% Nuda
25% Burton
25% Otrava

Big Eyes
Drama / Životopisný
USA, 2014, 106 min

Režie: Tim Burton
Scénář: Scott Alexander, Larry Karaszewski
Kamera: Bruno Delbonnel

Hudba: Danny Elfman
Hrají: Christoph Waltz, Amy Adams, Terence Stamp, Danny Huston, Elisabetta Fantone, Leela Savasta, Jon Polito, Pomaika’i Brown, Matthew Kevin Anderson, Jason Schwartzman, Krysten Ritter, Jill Morrison, Stephanie Bennett, Jaden Alexander


Nevhodný mlá­de­ži do 12 let
Česko V kinech od: 05.02.2015 Forum Film CZ
Slovensko V kinech od: 19.02.2015 Forum Film SK
USA V kinech od: 25.12.2014 The Weinstein Company


http://www.csfd.cz/film/275246-big-eyes/
http://www.imdb.com/title/tt1126590/


Podívejte se na hod­no­ce­ní Big Eyes na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Rok 1959: Klasika, která formovala filmovou historii – od Disneyho pohádek po špionážní thrillery
31. října 2025Rok 1959: Klasika, která formovala filmovou historii – od Disneyho pohádek po špionážní thrilleryObdobí roku 1959 přineslo do světa filmu nezapomenutelné tituly, které dodnes fascinuji diváky i kritiky. Od magických animovaných příběhů jako „Šípková Růženka“, přes epické historické eposy jako „Ben Hur“, až po inovativní komedie „Někdo to rád…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Balada o malém hráči - Colin Farrell jako chorobný gambler
29. října 2025Balada o malém hráči - Colin Farrell jako chorobný gamblerLord Freddy Doyle (Colin Farrell), britský hráč vysokých sázek, se skrývá v Macau, kde tráví dny hazardem a pitím, zatímco se potýká s rostoucími dluhy. Jeho minulost ho neustále dohání, což ohrožuje jeho pokus o nový…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?
24. října 2025Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?Na Spojené státy někdo vypálí balistickou střelu. Američané se zběsile snaží vypátrat, kdo je za útok zodpovědný, a připravit adekvátní reakci... Kathryn Bigelow možná nepatří mezi nejaktivnější filmařky, ale na seznamu nejtalentovanějších režisérek se pravidelně objevuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračování
24. října 2025Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračováníChainsaw Man se poprvé dostává na velká plátna v epickém, akcí nabitém dobrodružství, které navazuje na velmi populární anime sérii. Hlavní postava Denji pracoval jako lovec démonů pro jakuzu, aby splatil dluh, který zdědil po rodičích, dokud ho…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografii
24. října 2025Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografiiObjevte pět legendárních filmů, které v roce 1957 změnily tvář filmu – od intenzivního soudního dramatu přes filozofickou existenční výpravu po kritiku válečných konfliktů a satiru moderní společnosti. Tyto snímky jsou nejen osobními studií lidské povahy,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedie
23. října 2025Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedieMichelle (Emma Stone), vlivná ředitelka velké farmaceutické firmy, má oprávněný pocit, že jí leží svět u nohou. Bohužel to trvá, jen dokud se neprobudí na špinavé matraci v cizím sklepě, spoutaná, s oholenou hlavou a celá pomazaná podivným…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce Springsteena
23. října 2025Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce SpringsteenaFilm Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma od 20th Century Studios zachycuje vznik Springsteenova alba „Nebraska“ z roku 1982, kdy byl mladým hudebníkem na prahu globální slávy a snažil se smířit s tlakem úspěchu a vyrovnat se svou minulostí. Album,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Stvůry – průměrná detektivka
22. října 2025Stvůry – průměrná detektivkaJiž zítra 23. října 2025 vstupuje do kin snímek Stvůry, který Jan Těšitel natočil s mírnými úpravami podle knižní předlohy Kristýny Trpkové – kniha se jmenuje malinko jinak, a to Stvůra. Drama láká na známé tváře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomí
15. října 2025Exit 8: Liminální horor, který diváky provede labyrintem jejich vlastního podvědomíPrázdná chodba stanice metra se ve filmu Exit 8, který měl letos premiéru na festivalu v Cannes a nyní se díky festivalu Be2Can hraje v pražských kinech, mění v klaustrofobické bludiště MC Eschera. Tento roztodivný snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Good Boy - Horor vyprávěný z pohledu psa
15. října 2025Good Boy - Horor vyprávěný z pohledu psaPo rodinné tragédii se Todd (Shane Jensen) nastěhuje se svým věrným psem Indym (Indy) do starého vesnického domu po starém otcovi. Dům však skrývá temné tajemství. I když si Todd ničeho nevšímá, Indy začne vnímat děsivou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře