Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Big Eyes [40%]

Big Eyes [40%]

rp big eyes03.jpg
rp big eyes03.jpg
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...
Můj názor na Tima Burtona je poměr­ně zná­mý. Kdysi ino­va­tiv­ní reži­sér, kte­rý nato­čil něko­lik zásad­ních sním­ků, kte­rý se v posled­ní době změ­nil pře­de­vším na sebe­ko­pí­ru­jí­cí­ho tvůr­ce, se ten­to­krát roz­ho­dl zase pro­jed­nou vykro­čit ze své kom­fort­ní zóny plné tem­ných stí­nů, bílé­ho make­u­pu a namas­ko­va­né­ho Johnnyho Deppa s Helenou Bonham Carter, a roz­ho­dl se na plát­na při­vést sku­teč­ný pří­běh malíř­ky Margaret Keane. Místo svě­ží­ho vět­ru ve fil­mo­gra­fii a tvůr­ce však nato­čil nud­ný a při­nejmen­ším sil­ně prů­měr­ný por­trét uměl­ky­ně, kde toho moc nefun­gu­je. 

Margaret (Amy Adams) se jed­no­ho dne roz­hod­la utéct od své­ho man­že­la, kte­ré­ho už měla plné zuby a se svo­jí dce­rou to zku­sit na vlast­ní pěst v jiném měs­tě. Jako roz­ve­de­ná malíř­ka ale měla pro­blém zabez­pe­čit svo­ji dce­ru a býva­lý man­žel jí hro­zil jejím odně­tím. Jako záchra­na na posled­ní chví­li se sezná­mi­la s malí­řem Walterem Keanem (Christoph Waltz), kte­rý jí po krát­ké době požá­dal o roku, čímž zachrá­ní i svo­ji dce­ru před nuce­ným stě­ho­vá­ním zpět k otci. Realitní mak­léř, kte­rý ve vol­ném čase tak­též malu­je, Margaret pod­po­ru­je v její tvor­bě, avšak když zjis­tí jaký mají její kres­by úspěch, zapo­jí svůj smy­sl pro byz­nys. Než se tak malíř­ka nadě­je, její díla visí v kan­ce­lá­řích význam­ných poli­ti­ků, v gale­ri­ích a z dětí s obrov­ský­ma oči­ma je celo­svě­to­vá sen­za­ce. Má to však jeden háček...     

Je doce­la pro­ble­ma­tic­ké o Big Eyes napsat něco ale­spoň tro­chu kon­struk­tiv­ní­ho. Dlouho se mi totiž nesta­lo, aby film byl tak nud­ný a nija­ký na to, aby se mi po jeho zhléd­nu­tí nedo­stá­va­lo slov. Big Eyes totiž není tím typem špat­né­ho fil­mu, kte­rý je tak mizer­ný že váš naštve. Naopak. Řemeslně se jed­ná o ve všech ohle­dech prů­měr­nou podí­va­nou. Problém je, že onen aspekt prů­měr­nos­ti a leh­ké pod­prů­měr­nos­ti zasa­hu­je téměř všech­no ve fil­mu.
Předně jsou to herec­ké výko­ny, kde před­vá­dí Amy Adams sta­bil­ní rádo­by arto­vý výkon, kte­rý ničím nena­dchne ani neo­sl­ní, a za svo­je ztvár­ně­ní Waltera na Oscara nomi­no­va­ný Christoph Waltz ser­ví­ru­je poně­kud zvlášt­ní figur­ku, kte­rá je zkrát­ka odpu­di­vá. Nechápejte mě špat­ně. Waltze mám straš­ně rád, jeho dvě vítěz­ství v pře­de­šlých letech byla zaslou­že­ná a cel­ko­vě je to nesku­teč­ný sym­paťák, kte­rý zahra­je hod­ně. Když však oči­vid­ně postrá­dá výraz­né reži­sér­ské vede­ní a solid­ní sce­náris­tic­ký základ, sta­ne se tohle. Silně pro­měn­li­vý a nekon­zis­tent­ní herec­ký pro­jev, kte­rý po všech ohle­dech při­po­mí­ná spí­še nácvik na diva­del­ní před­sta­ve­ní, spí­še než seri­óz­ní dra­ma o uměl­ci a pod­vod­ní­ko­vi.
A když už byla řeč o scé­ná­ři a režii, při­chá­zí na řadu dru­hý pro­blém, kte­rým je prá­vě for­mál­ní i obsa­ho­vá strán­ka fil­mu. Mé osob­ní anti­pa­tie vůči Burtonovi stra­nou (pře­ci jen, tohle má do jeho typic­ké­ho fil­mu dale­ko, tedy mé výtky na jeho „styl“ tu nejsou na mís­tě), tohle je pros­tě fušér­ská prá­ce. Nápaditý pří­běh ze sku­teč­né­ho živo­ta před­vést v tak živo­tu zba­ve­ném podá­ní, to už chce hod­ně vel­kou odva­hu. Burton ve své novin­ce spí­še ser­ví­ru­je fak­ta ve ste­ril­ním dra­ma­tu, spí­še než aby vyprá­věl dojem­ný pří­běh vyu­ži­té uměl­ky­ně. Bylo by doce­la zají­ma­vé sle­do­vat, jak by tenhle pro­jekt dopa­dl v rukou něko­ho jiné­ho, kdo má ale­spoň tro­chu cit pro vzta­hy mezi posta­va­mi, pro­to­že něja­ké che­mie tady trestu­hod­ně nefun­gu­je.
Big Eyes jsou tak výraz­ným zkla­má­ním a dal­ším pád­ným argu­men­tem v pří­pa­dě kle­sa­jí­cích kva­lit kdy­si ino­va­tiv­ní­ho tvůr­ce. Herecky vylo­že­ně sla­bé a nevý­raz­né, sce­náris­tic­ky prázd­né a mís­ty i bez­du­ché a zpra­co­vá­ním ničím neza­jí­ma­vá ruti­na, kte­rá stě­ží něko­ho oslo­ví za hra­ni­cí něko­li­ka pomrk­nu­tí digi­tál­ně zvět­še­ných očí a pár vcel­ku líbi­vých zábě­rů. A neza­chrá­ní to ani hudeb­ní pod­kres, kte­rý redu­ku­je talent Dannyho Elfmana opět na pově­do­mé moti­vy z pře­de­šlých spo­lu­pra­cí s Timem Burtonem.      

Snaha vyma­nit se z kopí­ro­vá­ní sebe sama se nepo­ved­la. Tim sebe­vy­krá­dač­ka Burton ten­to­krát ser­ví­ru­je trestu­hod­ně ste­ril­ní, neza­jí­ma­vý, herec­ky vylo­že­ně sla­bý a ve všech ostat­ních ohle­dech prů­měr­ný až pod­prů­měr­ný obraz uměl­ce, po kte­rém za pár let nikdo ani neštěk­ne. Není totiž nic, čím by vybo­čo­val z řady. 

 Koktejl: 

50% Nuda
25% Burton
25% Otrava

Big Eyes
Drama / Životopisný
USA, 2014, 106 min

Režie: Tim Burton
Scénář: Scott Alexander, Larry Karaszewski
Kamera: Bruno Delbonnel

Hudba: Danny Elfman
Hrají: Christoph Waltz, Amy Adams, Terence Stamp, Danny Huston, Elisabetta Fantone, Leela Savasta, Jon Polito, Pomaika’i Brown, Matthew Kevin Anderson, Jason Schwartzman, Krysten Ritter, Jill Morrison, Stephanie Bennett, Jaden Alexander


Nevhodný mlá­de­ži do 12 let
Česko V kinech od: 05.02.2015 Forum Film CZ
Slovensko V kinech od: 19.02.2015 Forum Film SK
USA V kinech od: 25.12.2014 The Weinstein Company


http://www.csfd.cz/film/275246-big-eyes/
http://www.imdb.com/title/tt1126590/


Podívejte se na hodnocení Big Eyes na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,53770 s | počet dotazů: 255 | paměť: 64524 KB. | 05.11.2024 - 08:18:45