Recenze: Smrt na Nilu (2022)

Smrt na NiluSmrt na Nilu
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Recenze: Smrt na Nilu (2022)

vdn

Dovolená bel­gic­ké­ho detek­ti­va Hercule Poirota (Kenneth Branagh) na palubě okouz­lu­jí­cí­ho říč­ní­ho par­ní­ku v Egyptě se změ­ní v děsi­vý hon na vra­ha, ve chví­li, kdy idy­lic­ké líbán­ky doko­na­lé­ho páru postih­ne tragé­die.....

Vražda v Orient Expressu pat­ří mezi dost mož­ná mezi nej­chytřej­ší, nej­zná­měj­ší a nej­lep­ší detek­tiv­ní pří­běhy všech dob, roz­hod­ně jde poté o nej­slav­něj­ší dílo spi­so­va­tel­ky Agathy Christie. Vražda v Orient Expressu se poté dočka­la mno­ha adap­ta­cí, napo­sle­dy to bylo v roce 2017 v režii Kennetha Branagha, kde si Branagh též zahrál bel­gic­ké­ho detek­ti­va Hercula Poirota. Branaghovo moder­něj­ší zpra­co­vá­ní bylo hitem, kte­rý v kinech utr­žil 352 mili­o­nů dola­rů. Tento úspěch zaru­čil, že Poirot v Branaghově podá­ní vrá­tí a ofi­ci­ál­ně tak bylo roz­hod­nu­to, že po Vraždě v Orient Expressu dojde na novou adap­ta­ci dal­ší­ho slav­né­ho Poirotova pří­pa­du jmé­nem Smrt na Nilu. Sám Branagh měl teh­dy v plá­nu po Smrti na Nilu rea­li­zo­vat ješ­tě více fil­mů a dokon­ce se mu v hla­vě honil nápad na vytvo­ře­ní fil­mo­vé­ho uni­ver­za, kte­ré by moh­lo před­sta­vit i jiné posta­vy, kte­ré Christie za svou kari­é­ru spi­so­va­tel­ky vytvo­ři­la. Jenže pak stu­dio 20th Century Fox odkou­pi­lo stu­dio Disney a i když bylo v plá­nu, že po Smrti na Nilu dojde ješ­tě mini­mál­ně na jeden Poirotův pří­pad v Branaghově podá­ní i vede­ní, stu­dio Disney sérii oka­mži­tě zasta­vi­lo. Branaghova Smrt na Nilu je tak zřej­mě dru­hým a posled­ním fil­mem, kde se Branaghův Poirot obje­ví. A doka­zu­je, že je to vlast­ně ško­da.

Smrt na Nilu

Kenneth Branagh nezkla­me. I jeho Smrt na Nilu je řeme­sl­ně uhla­ze­nou zále­ži­tos­tí a odbor­ník na adap­to­vá­ní nejen Shakespeara zůstá­vá i ten­to­krát dílu Christie věr­ný. Jisté odklo­ny jsou poznat, základ­ní jádro ovšem zůstá­vá stej­né. Po Vraždě v Orient Expresu je poté u Smrti na Nilu pro­blém s tím, že je ten­to pří­pad o pozná­ní méně zají­ma­vý (i když o nic méně skvě­le vymyš­le­ný) a sází na tra­dič­něj­ší detek­tiv­ní záplet­ku. Jenomže je pořád o dílo Agathy Christie a Branagh tak sice ten­to­krát opět ser­ví­ru­je tak tro­chu moder­něj­ší a sviž­něj­ší zpra­co­vá­ní, i ten­to­krát ovšem zůstá­vá zdro­jo­vé­mu mate­ri­á­lu více­mé­ně věr­ný.

Největší odklon od samot­né Smrti na Nilu je pro­zkou­má­ní Poirotovi minu­los­ti. Proč má svůj knír, co z něj udě­la­lo toho více­mé­ně chlad­né­ho detek­ti­va a že v něm mož­ná pře­ci jen začí­ná pro­bou­zet lid­skost a tou­ha po tom nezů­stat sám. Ústředním moti­vem Smrti na Nilu je ve finá­le lás­ka a to, kam dale­ko je kvů­li ní člo­věk zajít. I díky tomu se ten­to pří­pad sta­ne pro Poirota čás­teč­ně osob­ní a i když ten­to­krát Poirot nemu­sí v závě­ru čelit tak zásad­ní­mu morál­ní­mu dile­ma­tu, v Branaghově podá­ní má Poirot zase výraz­nou duši. A Branagh díky tomu uká­že, že ve sto­pách Petera Ustinova, Alberta Finneyho i Davida Sucheta krá­čí super.

Smrt na Nilu

První polo­vi­na vyža­du­je tak tro­chu trpě­li­vos­ti. Sází na expo­zi­ci postav, názna­ky moti­va­cí a sku­teč­ně poma­lé tem­po. Jakmile ovšem dojde na vraž­du, kte­rá hlav­ní vyšet­řo­vá­ní roz­hý­be kupře­du, tem­po je rázem sviž­něj­ší, uza­vře­ný pro­stor vla­ku ten­to­krát vystří­dal uza­vře­ný pro­stor par­ní­ku a na kame­ru Harise Zambarloukose (kte­rá pře­de­vším doká­že mno­ho­krát pro­dat krá­su Egypta) se kou­ká krás­ně. Nechybí tam  chyt­ré nápa­dy (v momen­tě, kdy jed­ná mlu­ví o tom, že je na výši jí kame­ra schvál­ně zabí­rá zezdo­la, aby vypa­da­la vyš­ší) i výrazná vizu­ál­ní strán­ka a celé to pře­de­vším půso­bí sku­teč­ně vel­ko­le­pě navzdo­ry více­mé­ně uza­vře­né­mu pro­sto­ru.

Smrt na Nilu

Branagh sice i ten­to­krát hra­je Poirota skvě­le a doká­že pro­stří­dat růz­né polo­hy od výstřed­nos­ti po zábav­nost přes vylo­že­ný respekt, ve Vraždě v Orient Expressu se ovšem též doká­za­li herec­ky před­vést Michelle Pfeiffer, Judi Dench, Willem Dafoe, Josh Gad, Daisy Ridley či Johnny Depp. A kro­mě Branagha tu ten­to­krát nikdo tak výraz­ný není. Armie Hammer (pro kte­ré­ho jde zřej­mě o posled­ní vel­kou roli po obvi­ně­ní ze sexu­ál­ní­ho nási­lí a údaj­ných kani­ba­lis­tic­kých chout­kách) ani Gal Gadot ve svých rolích dva­krát výraz­ní nejsou, tro­chu výraz­něj­ší jsou ale­spoň Emma Mackey, Letitia Wright, Sophie Okonedo či Tom Bateman, kte­rý se vra­cí jako Bouc z Vraždy v Orient Expressu a je ten­to­krát i něco víc než jen Poirotův pomoc­ník. I přes poměr­né sluš­né obsa­ze­ní a Branaghovo zku­še­né herec­ké vede­ní z toho ovšem dva­krát nic zají­ma­vé­ho vlast­ně nevy­lezlo.

Dobová výpra­va 30. sto­le­tí je osl­ni­vá, na Egyptské pro­stře­dí se sku­teč­ně krás­ně kou­ká a Branagh osl­ní i úvod­ní scé­nou, kte­rá nej­ví­ce defi­nu­je Poirota, jak jej poz­dě­ji zná­me. Vizuální efek­ty jsou jinak v pořád­ku (v jis­tém momen­tu je vyru­ší pří­liš oči­vid­ný digi­tál­ní had). Kamera Zambarloukose mož­ná ten­to­krát není tolik hra­vá jako prá­vě minu­le u Vraždy v Orient Expressu, sku­teč­ně se na ním ovšem hez­ky kou­ká a těch pár zají­ma­vých vizu­ál­ních nápa­dů tam je. A je to celé i ten­to­krát vel­mi zábav­né, jen to ve finá­le nedo­ká­že pro­je­vit tolik citu jako prá­vě Vražda v Orient Expressu. I když mini­mál­ně finál­ní scé­na může s divá­kem ale­spoň čás­teč­ně trh­nout. A ješ­tě více při ní zamr­zí, že toho­hle Poirota už nej­spíš sku­teč­ně neu­vi­dí­me.

Smrt na Nilu

Branagh nekle­sl na mys­li a nato­čil dal­ší řeme­sl­ně pove­de­nou adap­ta­ci Agathy Christie, kte­rá je v mno­ha ohle­dech ukáz­kou pocti­vé fil­ma­ři­ny a Branaghovy bra­vur­ní režie i bra­vur­ní­ho herec­tví. I když pří­běh Smrti na Nilu není tak výji­meč­ný jako pří­běh Vraždy v Orient Expresu, opět je chytře vymyš­le­ný a Branagh si z něj bere to nej­lep­ší, při­čemž se mu i daří sku­teč­ně pro­kres­lit toho­to bel­gic­ké­ho spe­ci­fic­ké­ho detek­ti­va. Jen je ško­da, že ho v tom­to podá­ní mož­ná sku­teč­ně vidí­me napo­sled.....

Verdikt: 75%


Podívejte se na hod­no­ce­ní Smrt na Nilu na Kinoboxu.
Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formy
4. října 2025Špinavá hra: Mark Wahlberg je Parker v energickém návratu Shanea Blacka do formyMistr zločinu si vyřizuje staré účty a zároveň si získává nové nepřátele ve filmu Špinavá hra, nejnovější adaptaci Parkerovy série Donalda E. Westlakea, která se nyní vysílá celosvětově na Prime Video. Toto nové zpracování v čele…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obraz
4. října 2025Franz: Kafkův životopisný film s chutí Agnieszky Hollandové vykresluje nezapomenutelný obrazŽivot a odkaz nejslavnějšího pražského obyvatele zkoumá film Franz, který po premiéře na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách vstupuje tento víkend do českých kin. Tento pozoruhodný životopisný film režisérky Agnieszky Hollandové se pohybuje na hranici mezi…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Uzel zla - Nový český horor
4. října 2025Uzel zla - Nový český hororVeronika (Sabina Rojková) a Mirek (Janek Gregor) něčím potřebují oživit svůj vztah, a protože Veronika je milovnicí hororů, vyrazí spolu na organizovaný zájezd po stopách mysteriózních vražd. Cílem výletu je oblast Slavkovského lesa, přezdívaná „uzel zla“,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Autobus naděje - Matthew McConaughey v novém filmu dle skutečných událostí
4. října 2025Autobus naděje - Matthew McConaughey v novém filmu dle skutečných událostíVe filmu natočeném podle skutečných událostí se snaží z hořícího kalifornského města uniknout řidič Kevin McKay (Matthew McConaughey) s autobusem plným dětí... Režisér Paul Greengrass začínal v rodné Velké Británii jako režisér filmů Teorie lítání či…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vrací
25. září 2025Cizinci: Kapitola 2 - Psychopatičtí vrazi se vracíCizinci jsou zpět – brutálnější a neúprosnější než kdy dřív. Když zjistí, že jedna z jejich obětí, Maya (Madelaine Petsch), přežila, vracejí se, aby dokončili, co začali. Maya, bez možnosti úniku a bez nikoho, komu by…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionář
24. září 2025Jedna bitva za druhou - Leonardo DiCaprio jako revolucionářKdyž se po 16 letech znovu objeví jejich úhlavní nepřítel plukovník Steven J. Lockjaw (Sean Penn), skupina bývalých revolucionářů se znovu sejde, aby zachránila Willu (Chase Infinity), dceru jednoho z nich - Boba (Leonardo DiCaprio)... Režisér…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Energetický sektor a trh práce: Nové příležitosti pro zaměstnance v České republice
23. září 2025Energetický sektor a trh práce: Nové příležitosti pro zaměstnance v České republiceEnergetika patří k odvětvím, která v posledních letech procházejí zásadní proměnou. Rostoucí důraz na informační bezpečnost, energetickou soběstačnost a udržitelné investice vytváří nejen nové výzvy pro firmy, ale také širokou škálu pracovních příležitostí pro uchazeče o…Vydáno v rubrice: Články
Nejčastější mýty o hloubkovém čištění automobilů - vyvrácené odborníky Maroli
23. září 2025Nejčastější mýty o hloubkovém čištění automobilů - vyvrácené odborníky MaroliHloubkové čištění automobilů je v Bělehradě stále populárnější, přesto tuto nezbytnou službu obklopuje mnoho mylných představ. Někteří řidiči si myslí, že je zbytečné, zatímco jiní věří, že stejných výsledků dosáhnou doma s vysavačem. Ve společnosti Maroli…Vydáno v rubrice: Články
Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. série
21. září 2025Tělo nezná hranic s Chrisem Hemsworthem - 2. sériePo úspěchu první série "Tělo nezná hranic" se opět vrací charismatický fešák Chris Hemsworth s novou misí, aby tak pokořil nejen svou mysl, ale hlavně i své tělo. V nové sérii pojmenované "Tělo nezná hranic: Žijte…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Realistické drama o rodinné tragédii - Otec
20. září 2025Realistické drama o rodinné tragédii - OtecSlovenské drama Otec, vstupuje do českých kin poměrně záhy po své světové premiéře na festivalu v Benátkách. Zde bylo prezentováno v sekci Orizzonti, která se zaměřuje na mladé talentované filmaře (loni tu měl např. premiéru film After party…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře