Velmi zajímavou a napínavou kapitolou v dějinách amerického západu je první polovina 19. století, kdy se drsní muži živili lovem kožešinové zvěře ve Skalistých horách a zažívali neuvěřitelná dobrodružství. Nebyla to snadná práce a smrt mohla přijít kdykoliv. Záleželo na štěstí a na schopnostech přežít. Jednou z legendárních postav tohoto období je hraničář Hugh Glass, který přes zničující zranění dokázal přežit v divoké přírodě. V roce 1823 dělá průvodce v expedici lovců kožešin, když nedaleko řeky Missouri nečekaně narazí na grizzlyho a dvě mláďata. Napadení sice Glass přežil, ale jeho zranění mu nedovolují pokračovat v cestě. Skupina lovců musí pokračovat a se zraněným Glassem zůstávají jen dva muži, kteří mu mají po úmrtí vykopat hrob. Tito muži byli John Fitzgerald a Jim Bridger. Každý si však vykládá svůj úkol po svém. Fitzgerald chce hlavně vydělat peníze, nechce se mu čekat a prosadí své radikální řešení. Bridger je devatenáctiletý mladík, který ještě nemá dost zkušeností, ani odvahy se prosadit. Lovci odejdou a nechají umírajícího Hugha Glasse zahrabaného v hrobě. Ale právě tehdy začíná jeho strastiplná cesta zpět do života.
Neuvěřitelný příběh o jeho cestě do Fort Kiowa se šířil mezi lidmi, psalo se v novinách a stal se předlohou pro knihy a filmy. Spisovatel Michaele Punke začal psát knihu a ještě před jejím vydáním v roce 2001 se o ní začali zajímat filmoví producenti. První scénář napsal David Rabe, ale film se netočil. Až v roce 2010, kdy Mark L. Smith napsal nový scénář, vstoupil do projektu režisér Alejandro G. Iñárritu. Ten začal spolupracovat na scénáři a film režíroval.
S mimořádnou pečlivostí a snahou o zachycení divoké přírody natočil filmový příběh, který vychází z dochovaných informací o skutečných osobách a doplnil o další fiktivní postavy. Na vyznění celého příběhu se výrazně podílí příroda a přírodní živly, které vytváří atmosféru klidu v kombinaci s nebezpečím. Ale největším nebezpečím jsou lidé. Jednak to jsou skupiny lovců kožešin, jednak indiáni, kteří mají volbu stát se obětí nebo tvrdě bránit svá území a životy. Postava Glasse má v sobě vůli přežít, protože ho žene vůle pomstít smrt syna. Má v sobě také nedůvěru k lidem stejně jako indiáni, kterým lovci ublížili.
Přestože příběh o zmrtvýchvstání a touze po pomstě má jasného hlavního hrdinu, souběžně se rozehrávají příběhy další. Indiáni hledají odvlečenou dceru náčelníka a krajinou putuje další skupina lovců kožešin. V závěru filmu se osudy všech postav filmu propojí.
Režisér se snažil natočit co nejvíce reálný příběh s minimem triků. Hudbu nahrazují přírodní zvuky. Syrová vlhkost divokého lesa střídá bažina nebo břehy chladivé řeky. Napínavé scény jsou prostřídány s pohledy do korun stromů, které odrážejí změny počasí. Dlouhé záběry neobydlené krajiny střídá kameraman Emmanuel Lubezki se záběry drobných kapek rosy nebo mrznoucího sněhu. Dramatické scény jsou snímány z různých úhlů i ruční kamerou, což dodává situacím reálnost a napětí. Detailní záběry nešetří ani představitele hlavní role. Leonardo DiCaprio v roli Hugha Glasse si své utrpení doslova oddýchá. Za herecký výkon by si zasloužil konečně získat vytouženého Oscara. Další herec, který v tomto mimořádném filmu předvádí výborný herecký výkon, je Tom Hardy, v záporné roli Johna Fitzgeralda.
Film mě zaujal, ale mohl být kratší. Osobně bych se dokázala obejít bez scény u trosek kostela nebo opakované vzpomínky z přepadení indiánské vesnice, smrti manželky i snové představy. I bez těchto scén by příběh dával smysl a ponechal si poetičnosti díky přírodním záběrům.
Pro milovníky Ameriky a příběhů z doby osídlování západu je návštěva filmu téměř povinností.
Nejnovější komentáře