„Pokud vstupujete do odvětví později než ostatní, musíte k němu přistoupit tak, jako nikdo před vámi.“
Richard Branson
O Richardu Bransonovi, majiteli imperia Vrign Group, občas nějaká zpráva proběhne i u nás. Naposledy to bylo v souvislosti s havárií při testech jeho letounu pro Virgin Galactic, společnosti plánující nabídku komerčních letů do vesmíru.
Kniha Byznys v plné nahotě – s podtitulem Dobrodružství podnikatele světového formátu – shrnuje historii vzniku a fungování jeho podnikatelských aktivit. Od založení Virgin Records po riskantní i humorné začátku Virgin Airlines a mnoha dalších společností. Ačkoli se Branson soustředí na mnoho oblastí (jeho holding zahrnuje asi 400 společností) jeho principy budování a formování byznysu jsou stále stejné. Právě ty proplétá svou osobní historií. Díky tomu je vždycky představuje na konkrétních situacích - ať je to jednání s lidmi, řešení problémů nebo způsob odměňování zaměstnanců a vycházení vstříc jejich potřebám. Bransonův styl je vždy znát. Tento světlovlasý obr totiž nepřistupuje snad k ničemu konvenčně.
To ovšem neznamená, že by ze sebe dělal panáka nebo se nějak pitvořil. Jeho akce i přístup mají ovšem úspěch, protože po téměř celém světě je počítán jako jeden z nejlepších zaměstnavatelů. Člověk, který si při reklamě na vlastní mobilní síť stoupne na Londýnské náměstí téměř nahý se sloganem Virgin Mobile nemá co skrývat, přiroste k srdci obrovské skupině lidí a konkurence si obvykle nad takovým tahem jen rve vlasy.
Z toho plyne, že Bransona nenajdete ve strohé kanceláři v posledním patře budovy v obleku s kravatou a nebudete se k němu muset dostávat přes horu striktních sekretářek a asistentů. Většinou je schopen úřadovat tam, kde se momentálně nachází.
Ne, tohle je muž lidu, který miluje společnost, ale přesto zůstává sám sebou za všech okolností. Kdoví, pokud se vypravíte někam do hor, nebo chcete projet Evropu či USA na kole nebo svět na plachetnici, vůbec není vyloučeno, že na jeho věčně usměvavou tvář někde narazíte.
Sir Richard Branson je totiž stále v pohybu a ve svých 65 letech se pohybuje asi více než většina dnešních teenagerů. Tu na padácích, tamhle zdolá nějakou tu horu nebo plave někde s velrybami.
Tento živý přístup se plně odráží i v jeho podnikatelské strategii. Stále inovuje, stále přichází s něčím novým, často šíleným, vždy ale originálním a ne příliš vážným. Kolikrát jsou to detaily, ale právě na těch záleží. Ty často rozhodují o tom, jestli se s Virgin Arilines vydáte jen na jednu služební cestu, nebo pak i s rodinou na prázdniny.
Byznys v plné nahotě je historií firmy, která se obloukem vyhýbá u nás oblíbené větě obhajující stereotyp: „Vždycky jsme to tak dělali, tak je to tak správně.“
Web autora: http://umenivyberu.cz/
Nejnovější komentáře