Po tragické smrti seržanta Thompsona (Guy Pearce) se velení jednotky amerických pyrotechniků v Bagdádu ujímá rotný William James (Jeremy Renner). Svérázný veterán bezstarostně hazarduje se životem svým i obou podřízených, kteří se jej marně snaží ukáznit. Zdá se však, že štěstí opravdu přeje odvážným, a počáteční nevole seržanta Sanborna (Anthony Mackie) i specialisty Eldridge (Brian Geraghty) vůči novému veliteli pomalu ubývá. Trojice profesionálních vojáků postupně čelí nejrůznějším podobám smrti – při zneškodňování náloží v ulicích města, během přestřelek tváří v tvář či v souboji odstřelovačů uprostřed pouště. Nejtěžší zkouškou pro mnohé z nich je však čelit normálnímu každodennímu životu po návratu domů…
Představitel hlavního hrdiny, Jeremy Renner, začínal jako divadelní herec a později vyměnil jeviště za televizní obrazovku, kde převážně hostoval v řadě seriálů. Až po několika letech na sebe upozornil přesvědčivým ztvárněním hlavní role ve snímku Dahmer, podle skutečných událostí natočeném příběhu o masovém vrahovi. Poté se objevil v několika zajímavých filmech, mimo jiné v dramatu Dvanáciletí, sportovním snímku Legendy z Dogtownu, westernu Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem nebo hororu 28 týdnů poté. Na opravdovou příležitost si však musel počkat až do roku 2008, kdy jej Kathryn Bigelow obsadila do svého snímku Smrt čeká všude. Renner důvěru zkušené režisérky nezklamal a svou postavu ztvárnil nadmíru přesvědčivě – o tom koneckonců svědčí jeho nominace na britskou cenu BAFTA i amerického Oscara. Ostatní postavy, potažmo herci, zůstávají poněkud v pozadí, byť jejich výkony nikoho neurazí – to se týká jak nepříliš známých představitelů dvojice zbylých ústředních postav, tak i jejich zkušenějších anglických kolegů, jakými Guy Pearce a Ralph Fiennes bezesporu jsou, ve vedlejších rolích.
Kathryn Bigelow patří k nemnoha režisérkám, jež se věnují spíše „mužským“ žánrům – v její filmografii, čítající necelou desítku celovečerních snímků, nalezneme například drama Nemilovaná o motorkáři narušujícím maloměstskou idylu, „poetický horor“ Na prahu temnot, detektivní sci-fi Zvláštní dny, thriller Váha vody či podle skutečných událostí natočené „ponorkové drama“ K-19: Stroj na smrt. Největšího uznání se však dočkala až nyní se svým filmem Smrt čeká všude, válečným dramatem odehrávajícím se v současném Iráku, za něž obdržela coby jeho režisérka a spoluproducentka dvě ceny BAFTA, nominaci na Zlatý glóbus za režii a má šanci získat i dva Oscary. Snímek je nominován celkem na 9 cen Akademie a šanci získat jednoho z nich má i scenárista Mark Boal. Ten se coby novinář skutečně stal na nějaký čas členem vojenské pyrotechnické jednotky a z jeho osobních zkušeností celý příběh vychází – a snad právě díky tomu působí tak realisticky.
Filmy s podobnou tematikou nejsou v posledních letech přílišnou vzácností – stačí připomenout Mendesova Mariňáka či Redigováno Briana De Palmy. Ukazuje se však, že problematika války, jejích podob a vlivu na všechny zúčastněné, není ještě zdaleka vyčerpána – a nejspíš ani nikdy nebude. Vždyť odmyslíme-li si konkrétní prostředí, podobné příběhy vznikají a nacházejí si své diváky již celá desetiletí. Přesto dodnes přináší tento specifický žánr vedle snímků průměrných i díla nepochybné kvality – nyní k nim můžeme přiřadit film Smrt čeká všude. Nejnovější opus Kathryn Bigelow přináší přes svou spíše epizodickou formu silný příběh, který režisérka dokázala ztvárnit navýsost realisticky a přitom po vizuální stránce dostatečně přitažlivě (snímek je ostatně nominován na Oscara i za kameru, střih, výpravu a hudbu). Když k tomu připočteme Rennerův nadprůměrný herecký výkon, máme tu zajímavý přírůstek do rodiny filmů s podobnou tematikou a černého koně nadcházejícího udílení Oscarů.
Kvalitní reprezentant moderních snímků s válečnou tematikou – pod taktovkou krásné, ale drsné režisérky Kathryn Bigelow vzniklo vyvážené dílo, jehož jednotlivé složky spolehlivě fungují a které při své realističnosti v akci nijak nezaostává za hollywoodskými střílečkami...
Photo © Summit Entertainment
Nejnovější komentáře