Španělský horor v němž nám ukáží, jak se dá co nejlépe zachytit poslední okamžik před smrtí. |
Bruno studuje na mezinárodní škole, která své studenty učí základům filmařiny a fotografování. Jedním z profesorů je i úspěšný režisér Caligari, jenž je pro mnohé vzorem. Majitelka školy hraběnka Orsini má pro Bruna slabost a po tragickém úmrtí jeho rodiny se ho snaží ve studiu všemožně podporovat. Jednoho dne se „Calavero“ jak ho spolužáci přezdívají rozhodne fotografovat poblíž školy, když tu náhle přímo předním skočí z horního patra jeden ze studentů. Otřesný zážitek se však záhy změní v noční můru, když ho přízrak mrtvého chlapce pronásleduje na každém kroku a vypadá to, že má pro něj nějaké poselství. Bruno začne pátrat v minulosti školy a čeká ho nepříjemné zjištění. Záhadný mladík je již několik let po smrti! Proč se však poletech znovu objevil a vidí ho jen Bruno?
Režie: Stefano Bessoni
Rok výroby: 2009
Délka: 98 min
Země: Španělsko / Itálie / Irsko
Hrají:
Alberto Amarilla ... (Bruno)
Oona Chaplin ... (Arianna)
Leticia Dolera ... (Leilou)
Geraldine Chaplin ... (Kontesa Orsini)
Álex Angulo ... (Caligari)
Francesco Carnelutti ... (Ermete Astolfi)
... a další
Jeho pátrání ho dovede až k záhadné postavě vynálezce Fumagalliho, který žil před několika staletími. Ten vynalezl podivný stroj thanatoskop, jenž údajně dokázal zachytit v lidských sítnicích poslední okamžik (obraz) před smrtí. Jeho přístroj se před nějakou dobou ocitl ve vlastnictví této školy, ale po tragickém úmrtí jedné z hereček v Caligariho filmu zmizel z povrchu zemského. Až nyní ho náhodou Bruno objeví v nedaleké jeskyni zvané „Studnice smrti“, ale ještě než se stačí se svým objevem někomu pochlubit, mu ho někdo z pokoje ukradne. Nešťastný „Calavero“ však i nadále trpí hrůznými vidinami a všichni ho začnou považovat za blázna. Když záhadně zmizí několik studentů je Bruno rozhodnutý odhalit veškerá tajemství, které se skrývají za školními zdmi i za cenu vlastního života.
Rovnou zapomeňte na další tuctovou vyvražďovačku. Tady se jedná o mysteriózní snímek, do kterého je přimíchána detektivní zápletka i prvky duchařiny. Režisér Bessoni je sice ještě zelenáč, ale na svém kontě již jeden hororový film má. Průběh a především začátek filmu má pozvolný rozjezd, aby se diváci mohli lépe zorientovat v jednotlivých postavách i samotné budově. Většina děje se totiž bude odehrávat pouze za zdmi školy, která ač má vynikající reference, tak skrývá mnoho děsivých tajemství, jenž neměli nikdy vyplout napovrch. Někomu se bude možná zdát první půlhodina zbytečně moc zdlouhavá a já se vám ani moc divit nebudu, protože i já měl podobné pocity. Teprve když započne pátrání, zlepší se i samotná atmosféra. S napětím můžeme sledovat Brunovy kroky, kterak je pronásledován jak svou minulostí, tak i přízraky. Při sledování záběrů staré kamery, jsem cítil určitou dávku nostalgie a vzpomínky na staré klasiky.
Následuje takový příběh v příběhu, kdy diváci společně s hlavním hrdinou vyslechnou podivný příběh o geniálním/šíleném vědci, jenž dokázal nemožné. Je možno vidět i detailní ukázka přístroje v praxi a milovníci série SAW si přijdou na své. Osobně bych podobnou mašinku očekával spíše tam. Nejde však o žádnou „originální“ myšlenku, protože o zachycení posledních okamžiků již bylo natočeno hned několik filmů Nápad se však cení a rozhodně šlo o příjemné oživení. Stejně se dá uvažovat i o mizení jednotlivých vedlejších postav a jejich osudu. Kam se poděla těla? Kdo za vším stojí? Tvůrci si začali s diváky hrát a i když většina indicií vedla k jedné postavě, tak na závěr budou mnozí možná překvapení.
Při mém brouzdání po internetu jsem se setkával spíše s negativním hodnocením a trochu to nechápu. Většina lidí je však již v dnešní době zhýčkaná zahraničními filmy, kde se zabíjí jak na běžícím páse, sledují stereotypní vraždy mladých teenagerů jenž pronásleduje maskovaný psychopat, města zamořují smrtící viry, atd. Tento snímek se však více ztotožňuje se starými klasikami, kdy na prvním místě šlo především o samotný příběh a divák musí trochu uvažovat. Je sice pravda, že film místy nudí, ale po dlouhé době jsem neměl nutkání zmáčknout tlačítko STOP a jít si zakouřit.
Herecké výkony jsou rovněž na přijatelné úrovni. Především co se týká Oony a Geraldine Chaplinových. Dědičné geny se prostě nezapřou a obě dámy patří k tomu nejlepšímu co nám film nabídl. I představitel hlavní role Alberto Armarilla mě docela překvapil, protože jsem ho doteď vůbec neznal.
Hodnocení:
70%
Nejnovější komentáře