Kritiky.cz > Speciály > Kmotr II (The Godfather: Part II)

Kmotr II (The Godfather: Part II)

Photo © Paramount Pictures
Photo © Paramount Pictures
Chyba při načítání počtu zobrazení.
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Kmotr II. část je ame­ric­ký kri­mi­nál­ní film z roku 1974, kte­rý nato­čil a reží­ro­val Francis Ford Coppola. Film je čás­teč­ně zalo­žen na romá­nu Kmotr z roku 1969 od Maria Puza, kte­rý spo­leč­ně s Coppolou napsal scé­nář. Part II slou­ží jako pokra­čo­vá­ní i prequel fil­mu Kmotr z roku 1972 a před­sta­vu­je para­lel­ní dra­ma­ta: prv­ní nava­zu­je na pří­běh Michaela Corleoneho (Al Pacino), nové­ho Dona rodi­ny Corleone, kte­rý v roce 1958 chrá­ní rodin­ný pod­nik po aten­tá­tu na jeho oso­bu; prequel zahr­nu­je ces­tu jeho otce Vita Corleoneho (Robert De Niro) od sicil­ské­ho dět­ství až po zalo­že­ní rodin­né­ho pod­ni­ku v New Yorku. V herec­kém ansám­blu se dále obje­ví Robert Duvall, Diane Keaton, Talia Shire, Morgana King, John Cazale, Mariana Hill a Lee Strasberg.

Po úspě­chu prv­ní­ho fil­mu zača­la spo­leč­nost Paramount Pictures při­pra­vo­vat pokra­čo­vá­ní, do kte­ré­ho se vrá­ti­la řada her­ců i čle­nů štá­bu. Coppola, kte­ré­mu byla svě­ře­na vět­ší tvůr­čí kon­t­ro­la, chtěl nato­čit jak pokra­čo­vá­ní, tak prequel ke Kmotrovi, kte­rý by vyprá­věl o Vitově vze­stu­pu a Michaelově pádu. Hlavní natá­če­ní zača­lo v říj­nu 1973 a skon­či­lo v červ­nu 1974. Premiéra fil­mu Kmotr II. část se kona­la 12. pro­sin­ce 1974 v New Yorku a do ame­ric­kých kin byl uve­den 20. pro­sin­ce 1974, při­čemž kri­ti­ka jej hod­no­ti­la roz­po­ru­pl­ně; jeho pověst se však rych­le zlep­ši­la a brzy se stal před­mě­tem opě­tov­né­ho kri­tic­ké­ho hod­no­ce­ní. Při roz­počtu 13 mili­o­nů dola­rů vydě­lal ve Spojených stá­tech a Kanadě 48 mili­o­nů dola­rů a celo­svě­to­vě až 93 mili­o­nů dola­rů. Film byl nomi­no­ván na jede­náct Oscarů a stal se prv­ním pokra­čo­vá­ním, kte­ré zís­ka­lo cenu za nej­lep­ší film. Šest Oscarů zís­kal také za nej­lep­ší režii pro Coppolu, nej­lep­ší­ho her­ce ve ved­lej­ší roli pro De Nira a nej­lep­ší adap­to­va­ný scé­nář pro Coppolu a Puza. Pacino zís­kal cenu BAFTA za nej­lep­ší muž­ský herec­ký výkon a byl nomi­no­ván na Oscara.

Stejně jako jeho před­chůd­ce zůstá­vá i Part II vel­mi vliv­ným fil­mem, zejmé­na v gan­gs­ter­ském žán­ru. Je pova­žo­ván za jeden z nej­lep­ších fil­mů všech dob a také za vzác­ný pří­klad pokra­čo­vá­ní, kte­ré může být lep­ší než jeho před­chůd­ce. V roce 1997 jej Americký fil­mo­vý insti­tut zařa­dil na 32. mís­to nej­lep­ších fil­mů ame­ric­ké fil­mo­vé his­to­rie a tuto pozi­ci si udr­žel i o deset let poz­dě­ji. V roce 1993 byl vybrán k ucho­vá­ní v Národním fil­mo­vém regis­t­ru Kongresové knihov­ny USA, pro­to­že byl pova­žo­ván za „kul­tur­ně, his­to­ric­ky nebo este­tic­ky význam­ný“. V roce 1990 byl do kin uve­den závě­reč­ný díl tri­lo­gie - Kmotr III. část.

Děj

Ve fil­mu se stří­da­jí udá­los­ti něja­ký čas po Kmotrovi a raný život Vita Corleoneho.

Vito

V roce 1901 je v sicil­ském Corleone vyvraž­dě­na rodi­na deví­ti­le­té­ho Vita Andoliniho poté, co jeho otec ura­zí míst­ní­ho mafi­án­ské­ho šéfa Dona Ciccia. Vito uprch­ne do New Yorku a po pří­jez­du je zare­gis­tro­ván jako „Vito Corleone“. V roce 1917 žije Vito v New Yorku se svou ženou Carmelou a jejich malým synem Sonnym. Kvůli zása­hu Dona Fanucciho, míst­ní­ho vydě­ra­če Černé ruky, při­jde o prá­ci. Jeho sou­sed Peter Clemenza požá­dá Vita, aby ukryl taš­ku se zbra­ně­mi; Clemenza jako podě­ko­vá­ní požá­dá Vita o pomoc při krá­de­ži kober­ce, kte­rý daru­je Carmele.

Corleonovi mají ješ­tě tři děti: syny Freda a Michaela a dce­ru Connie. Mezitím si Vito, Clemenza a nový spo­leč­ník Salvatore Tessio vydě­lá­va­jí krá­de­že­mi zbo­ží a jeho podo­mním pro­de­jem. Toto pod­ni­ká­ní při­ta­hu­je pozor­nost Fanucciho, kte­rý je vydí­rá. Vito pře­svěd­čí své skep­tic­ké part­ne­ry, že Fanucciho pře­mlu­ví, aby při­jal men­ší plat­bu. Během sou­sed­ské slav­nos­ti zapla­tí Vito nedů­vě­ři­vé­mu Fanuccimu mno­hem men­ší část­ku a dosta­ne nabíd­ku pra­co­vat jako vyma­hač. Vito poz­dě­ji Fanucciho v jeho bytě zabi­je. Vito se stá­vá vliv­ným a respek­to­va­ným čle­nem komu­ni­ty, pro­to­že pomá­há míst­ním oby­va­te­lům výmě­nou za „las­ka­vos­ti“.

V roce 1923 navští­ví Vito s rodi­nou Sicílii. Vito a jeho obchod­ní part­ner navští­ví dona Ciccia, údaj­ně aby ho požá­da­li o požeh­ná­ní pro svůj obchod s oli­vo­vým ole­jem. Ciccio se zeptá na jmé­no Vitova otce; Vito pro­zra­dí jeho totož­nost a ubo­dá Ciccia k smr­ti, čímž pomstí svou rodi­nu.

Michael

V roce 1958, během osla­vy prv­ní­ho sva­té­ho při­jí­má­ní své­ho syna u jeze­ra Tahoe, má Michael v roli dona zlo­či­nec­ké rodi­ny Corleonů řadu schůzek. Frank Pentangeli, kápo Corleonů, je zdě­šen, že Michael odmí­tá pomo­ci brá­nit jeho úze­mí v Bronxu pro­ti bra­t­rům Rosatovým, kte­ří pra­cu­jí pro Hymana Rotha, židov­ské­ho mafi­án­ské­ho bos­se a dlou­ho­le­té­ho obchod­ní­ho part­ne­ra Corleonů. Té noci neú­spěš­ný pokus o aten­tát v jeho domě při­mě­je Michaela k náh­lé­mu odjez­du poté, co se svě­ří con­si­g­lie­ro­vi Tomu Hagenovi, že má pode­zře­ní na zrád­ce v rodi­ně.

Michael pode­zří­vá Rotha, že aten­tát naplá­no­val, ale faleš­ně mu řek­ne, že pode­zří­vá Pentangeliho. V New Yorku se Pentangeli na Michaelův pokyn poku­sí s Rosatovými usmí­řit, ale ti se ho poku­sí zabít.

Zpět v Nevadě je Tom Hagen povo­lán do nevěs­tin­ce v Carson City, kte­rý vede Michaelův star­ší bra­tr Fredo, kde je sená­tor Geary zaple­ten do smr­ti pro­sti­tut­ky, a Tom mu nabíd­ne, že se o pro­blém posta­rá výmě­nou za „přá­tel­ství“ mezi sená­to­rem a rodi­nou Corleonů.

Churavějící Roth, Michael a něko­lik jejich spo­leč­ní­ků odjíž­dě­jí do Havany, aby pro­jed­na­li své budou­cí obchod­ní vyhlíd­ky na Kubě pod koo­pe­ra­tiv­ní vlá­dou Fulgencia Batisty. Michael se vzhle­dem k pro­bí­ha­jí­cí kubán­ské revo­lu­ci začne zdrá­hat pokra­čo­vat v čin­nos­ti na Kubě. Na Silvestra Fredo před­stí­rá, že nezná Johnnyho Olu, Rothovu pra­vou ruku, ale poz­dě­ji nechtě­ně pro­zra­dí, že se zna­jí, což Michaela při­ve­de k pozná­ní, že Fredo je zrád­ce. Michael naří­dí útok na Olu a Rotha; jeho vyma­hač uškr­tí Olu ramín­kem na šaty, ale je zabit kubán­ský­mi vojá­ky, když se sna­ží Rotha udu­sit. Batista abdi­ku­je kvů­li postu­pu povstal­ců. Během nasta­lé­ho cha­o­su Michael, Fredo a Roth oddě­le­ně uprch­nou z Kuby. Doma se Michael dozví­dá, že jeho žena Kay potra­ti­la.

Ve Washingtonu vyšet­řu­je rodi­nu Corleonů senát­ní výbor pro orga­ni­zo­va­ný zlo­čin. Pentangeli sou­hla­sí, že bude svěd­čit pro­ti Michaelovi, kte­rý ho pod­le něj zra­dil Rosatům, a je umís­těn pod ochra­nu svěd­ků. Po návra­tu do Nevady Fredo řek­ne Michaelovi, že nevě­děl, že ho Roth chtěl zabít, ale že mu vadí, že si ho rodi­na nevší­má jako hlu­pá­ka, a má pocit, že měl po smr­ti otce pře­vzít rodi­nu. Michael se Freda zřek­ne, ale dá mu pří­kaz, že mu nesmí ublí­žit, dokud je jejich mat­ka naži­vu. Michael pošle pro Pentangeliho bra­t­ra ze Sicílie a Pentangeli poté, co spat­ří své­ho bra­t­ra v jed­na­cí síni, odvo­lá svou před­cho­zí výpo­věď obvi­ňu­jí­cí Michaela z orga­ni­zo­va­né­ho zlo­či­nu; sly­še­ní se roz­ply­ne ve vřa­vě. Kay Michaelovi pro­zra­dí, že ve sku­teč­nos­ti pod­stou­pi­la potrat, niko­liv interrup­ci, a že ho hod­lá opus­tit a vzít si jejich děti. Rozhořčený Michael ude­ří Kay, vyže­ne ji z rodi­ny a děti si vez­me do výhrad­ní péče.

Carmela o něco poz­dě­ji umí­rá a Michael spě­chá, aby uza­vřel vol­né kon­ce. Na pohřbu se zdá, že Michael na Conniin pří­kaz Fredovi odpus­tí, ale vymě­ní si pohled s cor­le­on­ským vyma­ha­čem Al Nerim, kte­rý nazna­ču­je, že Fredo má být zabit. Krátce nato Neri Freda zastře­lí, když oba ryba­ří, zatím­co Michael to pozo­ru­je ze své­ho dou­pě­te. Roth je nucen vrá­tit se do Spojených stá­tů poté, co mu byl odmít­nut azyl a vstup do Izraele. Na Michaelův pří­kaz je Roth zavraž­děn cor­le­on­ským capo­re­gi­me Roccem Lamponem během roz­ho­vo­ru na mezi­ná­rod­ním letiš­ti v Miami; Lampone je na oplát­ku zabit fede­rál­ním agen­tem při poku­su o útěk z mís­ta činu. V Pentangeliho síd­le ho navští­ví Hagen a oba dis­ku­tu­jí o tom, jak neú­spěš­ní spik­len­ci pro­ti řím­ské­mu císa­ři čas­to pácha­li sebe­vraž­dy výmě­nou za milost pro své rodi­ny; Pentangeli je poz­dě­ji nale­zen mrt­vý ve své vaně, kde si pod­ře­zal žíly. Kay navští­ví své děti; když se s nimi lou­čí, při­jde Michael a zavře za ní dve­ře.

Film kon­čí retrospek­tiv­ním zábě­rem na osla­vu Vitových pade­sá­tých naro­ze­nin, kte­rá se koná ve stej­ný den, kdy Japonci bom­bar­du­jí Pearl Harbor. Zatímco rodi­na čeká na pře­kva­pe­ní pro Vita, Michael ozná­mí, že zane­chal stu­dia a vstou­pil k námoř­ní pěcho­tě, čímž rozzlo­bí Sonnyho a Hagena; Fredo je jedi­ným čle­nem rodi­ny, kte­rý jeho roz­hod­nu­tí pod­po­ru­je. Po návra­tu do pří­tom­nos­ti sedí Michael sám v rodin­ném síd­le a dívá se na jeze­ro.

Produkce

Vývoj

Puzo začal psát scé­nář k pokra­čo­vá­ní v pro­sin­ci 1971, ješ­tě před uve­de­ním Kmotra do kin; jeho původ­ní název zněl Smrt Michaela Corleoneho. Coppolův nápad na pokra­čo­vá­ní měl spo­čí­vat v tom, že „porov­ná vze­stup rodi­ny pod vede­ním Vita Corleoneho s úpad­kem rodi­ny pod vede­ním jeho syna Michaela ...“. Vždycky jsem chtěl napsat scé­nář, kte­rý by vyprá­věl pří­běh otce a syna ve stej­ném věku. Oběma bylo po tři­cít­ce a já bych tyto dva pří­běhy spo­jil ... Abych pou­ze nezo­pa­ko­val Kmotra I, dal jsem Kmotrovi II tuto dvo­ji­tou struk­tu­ru tím, že jsem pří­běh roz­ší­řil jak do minu­los­ti, tak do pří­tom­nos­ti.“ Coppola původ­ně chtěl, aby film reží­ro­val Martin Scorsese, ale Paramount to odmí­tl. Coppola také v reži­sér­ském komen­tá­ři ke Kmotrovi II. dílu zmí­nil, že scé­ny zob­ra­zu­jí­cí výslech Michaela Corleoneho a Franka Pentangeliho v senát­ním výbo­ru vychá­ze­jí z fede­rál­ních výslechů Josepha Valachiho a že Pentangeli je posta­vou podob­nou Valachimu.

Produkce však málem skon­či­la dří­ve, než zača­la, když Pacinovi práv­ní­ci Coppolovi sdě­li­li, že má váž­né pochyb­nos­ti o scé­ná­ři a nepři­jde. Coppola strá­vil celou noc jeho pře­pi­so­vá­ním, než ho dal Pacinovi k posou­ze­ní. Pacino scé­nář schvá­lil a natá­če­ní pokra­čo­va­lo. Původní roz­po­čet fil­mu byl 6 mili­o­nů dola­rů, ale nákla­dy se zvý­ši­ly na více než 11 mili­o­nů dola­rů, při­čemž v recen­zi časo­pi­su Variety se uvá­dí, že to bylo přes 15 mili­o­nů dola­rů.

Osazení

Někteří her­ci z prv­ní­ho fil­mu se do pokra­čo­vá­ní nevrá­ti­li. Marlon Brando původ­ně sou­hla­sil s návra­tem pro naro­ze­ni­no­vou fla­shbac­ko­vou sek­ven­ci, ale herec, kte­rý se cítil být před­sta­ven­stvem Paramountu špat­ně hod­no­cen, se na jedi­ný natá­če­cí den nedo­sta­vil. Coppola pak scé­nu ješ­tě téhož dne pře­psal. Richard S. Castellano, kte­rý v prv­ním fil­mu ztvár­nil Petera Clemenzu, se také odmí­tl vrá­tit, pro­to­že se s pro­du­cen­ty nedo­ká­zal dohod­nout na svých poža­dav­cích, aby mu bylo umož­ně­no napsat dia­lo­gy posta­vy ve fil­mu, ačko­li toto tvr­ze­ní zpo­chyb­ni­la Castellanova vdo­va v dopi­se pro časo­pis People z roku 1991. Roli v ději původ­ně urče­nou pro novo­do­bé­ho Clemenzu pak obsa­di­la posta­va Franka Pentangeliho, kte­rou hrál Michael V. Gazzo.

Coppola nabí­dl Jamesi Cagneymu roli ve fil­mu, ale ten ji odmí­tl. James Caan sou­hla­sil, že si zopa­ku­je roli Sonnyho v naro­ze­ni­no­vé retrospek­tiv­ní sek­ven­ci, a poža­do­val, aby mu za jedi­nou scé­nu ve dru­hém díle zapla­ti­li stej­nou část­ku, jakou dostal za celý před­cho­zí film, což se mu také spl­ni­lo. Mezi her­ci, kte­ří ztvár­ni­li sená­to­ry v komi­si pro sly­še­ní, jsou fil­mo­vý producent/režisér Roger Corman, scénárista/producent William Bowers, pro­du­cent Phil Feldman a herec Peter Donat.

Natáčení

Kmot - část II se natá­čel od 1. říj­na 1973 do 19. červ­na 1974. Scény, kte­ré se ode­hrá­va­ly na Kubě, byly nato­če­ny v Santo Domingu v Dominikánské repub­li­ce. Charles Bluhdorn, jehož kon­glo­me­rát Gulf Western vlast­nil Paramount, měl sil­ný pocit, že by se Dominikánská repub­li­ka moh­la stát mís­tem natá­če­ní fil­mu. Ve fil­mu se obje­vi­lo sicil­ské měs­teč­ko Forza d’Agrò.

Na roz­díl od prv­ní­ho fil­mu měl Coppola nad pro­duk­cí téměř úpl­nou kon­t­ro­lu. Ve svém komen­tá­ři uve­dl, že to ved­lo k tomu, že natá­če­ní pro­bí­ha­lo vel­mi hlad­ce, přes­to­že se natá­če­lo na více mís­tech a v rám­ci jed­no­ho fil­mu para­lel­ně pro­bí­ha­ly dva pří­běhy. O svém roz­hod­nu­tí udě­lat z toho­to fil­mu prv­ní vel­ko­film v USA, kte­rý ve svém názvu pou­ží­vá slo­vo „Part II“, hovo­ří Coppola v reži­sé­ro­vě komen­tá­ři k DVD edi­ci fil­mu vyda­né v roce 2002. Paramount byl zpo­čát­ku pro­ti, pro­to­že se domní­val, že divá­ky nebu­de zají­mat doda­tek k pří­bě­hu, kte­rý již vidě­li. Režisér však zví­tě­zil a úspěch fil­mu odstar­to­val běž­nou pra­xi čís­lo­va­ných pokra­čo­vá­ní.

Ještě tři týd­ny před uve­de­ním do kin fil­mo­ví kri­ti­ci a novi­ná­ři pro­hlá­si­li Part II za kata­stro­fu. Stříhání mezi para­lel­ní­mi pří­běhy Vita a Michaela bylo hod­no­ce­no jako pří­liš čas­té a nepo­sky­tu­jí­cí dosta­tek času na to, aby v divá­cích zane­cha­lo trva­lý dojem. Coppola a stři­ha­či se vrá­ti­li do střiž­ny, aby změ­ni­li struk­tu­ru vyprá­vě­ní fil­mu, ale nedo­ká­za­li prá­ci dokon­čit včas, tak­že závě­reč­né scé­ny byly v úvo­du špat­ně nača­so­vá­ny.

Jednalo se o posled­ní vel­ký ame­ric­ký film, u něhož byly až do kon­ce 90. let 20. sto­le­tí pou­ži­ty pre­mi­é­ro­vé kopie vyro­be­né pro­ce­sem imbib­ra­ce bar­vi­vem Technicolor.

Vydání

Kino

The Godfather Part II měl pre­mi­é­ru v New Yorku 12. pro­sin­ce 1974 a ve Spojených stá­tech byl uve­den 20. pro­sin­ce 1974.

Domácí média

Coppola vytvo­řil Ságu o Kmotrovi výslov­ně pro ame­ric­kou tele­vi­zi ve ver­zi z roku 1975, kte­rá spo­ji­la Kmotra a Kmotra II. část s nepo­u­ži­tý­mi zábě­ry z těch­to dvou fil­mů v chro­no­lo­gic­kém vyprá­vě­ní, kte­ré zmír­ni­lo násil­ný, sexu­ál­ní a vul­gár­ní mate­ri­ál pro debut na NBC 18. lis­to­pa­du 1977. V roce 1981 vyda­la spo­leč­nost Paramount box set Kmotr Epic, kte­rý rov­něž vyprá­věl pří­běh prv­ních dvou fil­mů v chro­no­lo­gic­kém pořa­dí, opět s dal­ší­mi scé­na­mi, ale bez úprav pro vysí­lá­ní. Coppola se k fil­mu zno­vu vrá­til v roce 1992, kdy toto vydá­ní aktu­a­li­zo­val o zábě­ry z Kmotra III. čás­ti a dal­ší nezve­řej­ně­ný mate­ri­ál. Toto vydá­ní pro domá­cí zhléd­nu­tí pod názvem The Godfather Trilogy 1901-1980 mělo cel­ko­vou sto­páž 583 minut (9 hodin 43 minut), nepo­čí­ta­je v to bonu­so­vý doku­ment Jeffa Wernera o natá­če­ní fil­mů „The Godfather Family:

Kmotrovská DVD kolek­ce vyšla 9. říj­na 2001 v bale­ní, kte­ré obsa­ho­va­lo všech­ny tři fil­my - kaž­dý s Coppolovým komen­tá­řem - a bonu­so­vý disk, na kte­rém byl 73minutový doku­ment z roku 1991 s názvem The Godfather Family: A Look Inside a dal­ší mate­ri­á­ly o fil­mu: doda­teč­né scé­ny původ­ně obsa­že­né v Sáze o Kmotrovi, Zápisník Francise Coppoly (pohled do zápis­ní­ku, kte­rý měl reži­sér po celou dobu natá­če­ní fil­mu u sebe), zábě­ry ze zkou­šek, pro­pa­gač­ní fea­tu­ret­te z roku 1971 a video seg­men­ty o kame­ře Gordona Willise, hud­bě Nina Roty a Carmina Coppoly, reži­sé­ro­vi, loka­cích a scé­ná­řích Maria Puzo. Na DVD se také nachá­zel rodokmen rodi­ny Corleonů, časo­vá osa „Kmotra“ a zábě­ry z pro­je­vů při pře­bí­rá­ní Oscara.

Restaurování potvr­dil Francis Ford Coppola během seze­ní pro otáz­ky a odpo­vě­di ke Kmotrovi III. část, když řekl, že prá­vě viděl nový transfer a že je „úžas­ný“.

Restaurování

Po peč­li­vém restau­ro­vá­ní, kte­ré pro­ve­dl Robert A. Harris ze spo­leč­nos­ti Film Preserve, vyšly prv­ní dva fil­my Kmotra na DVD a Blu-ray 23. září 2008 pod názvem Kmotr: The Coppola Restoration. Box set Blu-ray dis­ků (čty­ři dis­ky) obsa­hu­je pří­dav­né funk­ce ve vyso­kém roz­li­še­ní týka­jí­cí se restau­ro­vá­ní a fil­mu. Ty jsou obsa­že­ny na 5. dis­ku DVD box setu (pět dis­ků).

Další pří­dav­ky jsou pře­ne­se­ny z DVD vydá­ní spo­leč­nos­ti Paramount z roku 2001. Mezi pře­vza­tý­mi doplň­ky na sadách DVD a Blu-ray dis­ků jsou drob­né roz­dí­ly, při­čemž HD box má více obsa­hu.

Recepce

Tržby

Ačkoli Kmotr II. část komerč­ně nepře­ko­nal původ­ní film, vydě­lal ve Spojených stá­tech a Kanadě 47,5 mili­o­nu dola­rů. a byl nej­vý­dě­leč­něj­ším fil­mem spo­leč­nos­ti Paramount Pictures v roce 1974 a sed­mým nej­vý­dě­leč­něj­ším fil­mem ve Spojených stá­tech. Podle úda­jů mezi­ná­rod­ní­ho dis­tri­bu­to­ra vydě­lal film do roku 1994 v mezi­ná­rod­ním měřít­ku 45,3 mili­o­nu dola­rů, cel­kem tedy 93 mili­o­nů dola­rů.

Kritické ohlasy

Počáteční kri­tic­ké ohla­sy na Kmotra II. část byly roz­po­ru­pl­né, někte­ří dílo zavr­ho­va­li, jiní ho pro­hla­šo­va­li za lep­ší než prv­ní film. Zatímco jeho kame­ra a herec­ké výko­ny byly oka­mži­tě oce­ně­ny, mno­zí jej kri­ti­zo­va­li jako pří­liš poma­lý a sple­ti­tý. Vincent Canby z The New York Times pova­žo­val film za „seši­tý ze zbyt­ků dílů. Mluví se v něm. Pohybuje se v názna­cích, ale nemá vlast­ní hla­vu...“. Děj se vzpí­rá jaké­mu­ko­li raci­o­nál­ní­mu shr­nu­tí.“ Stanley Kauffmann z The New Republic pří­bě­hu vyt­kl, že obsa­hu­je „meze­ry a roz­pty­lo­vá­ní“.

Mírně pozi­tiv­ní Roger Ebert udě­lil tři body ze čtyř a napsal, že fla­shbac­ky „děla­jí Coppolovi nej­vět­ší potí­že udr­žet tem­po a sílu vyprá­vě­ní. Michaelův pří­běh, vyprá­vě­ný chro­no­lo­gic­ky a bez dal­ší­ho mate­ri­á­lu, by měl oprav­du znač­ný dopad, ale Coppola nám brá­ní v úpl­ném zapo­je­ní tím, že pře­ru­šu­je napě­tí“. Ebert sice chvá­lil Pacinův výkon a vele­bil Coppolu jako „mis­tra nála­dy, atmo­sfé­ry a doby“, ale chro­no­lo­gic­ké posu­ny ve vyprá­vě­ní pova­žo­val za „struk­tu­rál­ní sla­bi­nu, z níž se film nikdy nevzpa­ma­tu­je“. Gene Siskel dal fil­mu tři a půl znám­ky ze čtyř a napsal, že je mís­ty „stej­ně krás­ný, stej­ně trýzni­vý a stej­ně vzru­šu­jí­cí jako ori­gi­nál. Ve sku­teč­nos­ti je „Kmotr, část II“ mož­ná dru­hou nej­lep­ší gan­gs­ter­kou, kte­rá kdy byla nato­če­na. Ale není to totéž. Pokračování nikdy nemo­hou být stej­ná. Je to jako když jste nuce­ni jít podru­hé na pohřeb - slzy pros­tě nete­čou tak snad­no.“

Kritické přehodnocení

Film se rych­le stal před­mě­tem kri­tic­ké­ho pře­hod­no­ce­ní. Ať už je Kmotr II. část posu­zo­ván samo­stat­ně, nebo se svým před­chůd­cem jako jed­no dílo, je dnes vše­o­bec­ně pova­žo­ván za jeden z nej­lep­ších fil­mů svě­to­vé kine­ma­to­gra­fie. Mnozí kri­ti­ci jej pří­z­ni­vě srov­ná­va­jí s ori­gi­ná­lem - ačko­li na žeb­říč­cích „nej­lep­ších“ fil­mů se málo­kdy umis­ťu­je výše. Na ser­ve­ru Rotten Tomatoes má 96 %. hod­no­ce­ní na zákla­dě 123 recen­zí s prů­měr­ným hod­no­ce­ním 9,70/10. Konsensus zní: „Francis Ford Coppola, opí­ra­jí­cí se o sil­né herec­ké výko­ny Al Pacina a Roberta De Nira, nasta­vil v pokra­čo­vá­ní mafi­án­ské ságy Maria Puza nová měřít­ka pro pokra­čo­vá­ní, kte­rá dosud neby­la pře­ko­ná­na ani vyrov­ná­na“. Metacritic, kte­rý pou­ží­vá váže­ný prů­měr, při­dě­lil fil­mu na zákla­dě 18 kri­ti­ků 90 bodů ze 100, což zna­me­ná „vše­o­bec­né uzná­ní“.

Ebert v dru­hé recen­zi zpět­ně udě­lil fil­mu plné čty­ři hvěz­dič­ky a zařa­dil ho do své sek­ce Great Movies, při­čemž pozna­me­nal, že „by na své původ­ní recen­zi nezmě­nil ani slo­vo“, ale pochvá­lil dílo jako „str­hu­jí­cím způ­so­bem napsa­né, reží­ro­va­né s jis­to­tou a umě­ním, sní­ma­né Gordonem Willisem ... v boha­tých, tep­lých tónech“. Michael Sragow ve své ese­ji z roku 2002, kte­rá byla vybrá­na pro webo­vé strán­ky Národního fil­mo­vé­ho regis­t­ru, dospěl k závě­ru, že „ačko­li „Kmotr“ a „Kmotr - část II“ zob­ra­zu­jí morál­ní poráž­ku ame­ric­ké rodi­ny, jako mamu­tí, prů­kop­nic­ké umě­lec­ké dílo zůstá­va­jí národ­ním tvůr­čím tri­um­fem“. Peter Bradshaw z dení­ku The Guardian ve své recen­zi z roku 2014 napsal: „Dechberoucí ambi­ci­óz­ní prequel-sequel Francise Coppoly k jeho prv­ní­mu fil­mu Kmotr je stej­ně str­hu­jí­cí jako vždy. Je ješ­tě lep­ší než prv­ní film a má nej­lep­ší jedi­nou závě­reč­nou scé­nu v ději­nách Hollywoodu, sku­teč­ný coup de ciné­ma.“

Kmotra II. část zařa­dil časo­pis Sight & Sound na seznam dese­ti nej­lep­ších fil­mů všech dob v roce 1992 (na 9. mís­to) a v roce 2002 (kde se umís­til na 2. mís­tě. Kritici jej zařa­di­li na 4. mís­to) V sezna­mu téhož časo­pi­su z roku 2012 se film umís­til na 31. mís­tě pod­le kri­ti­ků a na 30. mís­tě pod­le reži­sé­rů. V roce 2006 byl scé­nář fil­mu (napsa­ný Mariem Puzem a Francisem Fordem Copplou) orga­ni­za­cí Writers Guild of America zařa­zen na 10. mís­to nej­lep­ších scé­ná­řů všech dob. Film se umís­til na 7. mís­tě v sezna­mu „100 nej­lep­ších fil­mů všech dob“ časo­pi­su Entertainment Weekly a na 1. mís­tě v sezna­mu „50 nej­lep­ších fil­mů všech dob v tele­vi­zi a na videu“ časo­pi­su TV Guide z roku 1999. V roce 1999 zařa­dil The Village Voice na zákla­dě anke­ty mezi kri­ti­ky film Kmotr - část II na 31. mís­to v žeb­říč­ku 250 nej­lep­ších fil­mů sto­le­tí. V led­nu 2002 se film (spo­lu s Kmotrem) dostal na seznam „100 nej­zá­sad­něj­ších fil­mů všech dob“, kte­rý sesta­vi­la Národní spo­leč­nost fil­mo­vých kri­ti­ků.

V roce 2017 se umís­til na 12. mís­tě čte­nář­ské anke­ty časo­pi­su Empire o 100 nej­lep­ších fil­mů. V dří­věj­ší anke­tě téhož časo­pi­su z roku 2008 se umís­til na 19. mís­tě sezna­mu „500 nej­lep­ších fil­mů všech dob“. V roce 2015 se umís­til na desá­tém mís­tě v žeb­říč­ku 100 nej­lep­ších ame­ric­kých fil­mů, kte­rý sesta­vi­la BBC.

Mnozí pova­žu­jí Pacinův výkon ve fil­mu Kmotr - část II za jeho nej­lep­ší herec­ký výkon a Akademie fil­mo­vé­ho umě­ní a věd byla kri­ti­zo­vá­na za to, že v tom­to roce udě­li­la Oscara za nej­lep­ší muž­ský herec­ký výkon Artu Carneymu za roli ve fil­mu Harry a Tonto. Dnes je pova­žo­ván za jeden z nej­lep­ších herec­kých výko­nů v ději­nách fil­mu. V roce 2006 vyda­lo nakla­da­tel­ství Premiere seznam „100 nej­lep­ších herec­kých výko­nů všech dob“, v němž Pacinův výkon obsa­dil 20. mís­to. Později v roce 2009 vyda­la spo­leč­nost Total Film žeb­ří­ček „150 nej­lep­ších herec­kých výko­nů všech dob“, kde Pacinův výkon obsa­dil čtvr­té mís­to.

Ocenění

Tento film je prv­ním pokra­čo­vá­ním, kte­ré zís­ka­lo Oscara za nej­lep­ší film. Kmotr a Kmotr - část II zůstá­va­jí jedi­nou kom­bi­na­cí ori­gi­ná­lu a pokra­čo­vá­ní, kte­ré obě zís­ka­ly cenu za nej­lep­ší film. Spolu s Pánem prs­te­nů má tri­lo­gie Kmotr spo­leč­né to, že všech­ny její díly byly nomi­no­vá­ny na nej­lep­ší film; navíc Kmotr - část II a Pán prs­te­nů: Návrat krá­le jsou jedi­ný­mi pokra­čo­vá­ní­mi, kte­rá zís­ka­la cenu za nej­lep­ší film.


Zdroj: Anglická Wikipedie


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Části seriálu:  Kmotr


Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
V tento den roku 1974 byl ve Spojených státech uveden do kin film „Kmotr, část II“
20. prosince 2023V tento den roku 1974 byl ve Spojených státech uveden do kin film „Kmotr, část II“Francis Ford Coppola, který byl několikrát málem vyhozen z prvního filmu, dostal od Paramount Pictures limuzínu Mercedes-Benz jako odměnu za rekordní úspěch "Kmotra" (1972) a pobídku k režii pokračování. Souhlasil s několika podmínkami: že pokračování bude…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Baletní kouzlo v ringu: Jak John Avildsen přivedl Rockyho k životu a přeměnil bojový tým ve taneční duo
21. prosince 2023Baletní kouzlo v ringu: Jak John Avildsen přivedl Rockyho k životu a přeměnil bojový tým ve taneční duoKdyž byl John Avildsen jmenován režisérem filmu Rocky (1976), nikdy neviděl boxerský zápas naživo - stejně jako skladatel Bill Conti, autor slavné skladby "Gonna Fly Now (Theme from Rocky)". Avildsen tedy přistupoval ke scéně jako k…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Neoficiální film Fantastická čtyřka z roku 1994: Příběh, výroba a kulturní dopad
11. července 2025Neoficiální film Fantastická čtyřka z roku 1994: Příběh, výroba a kulturní dopadTento neoficiální snímek z roku 1994 je známý především díky své nelegální distribuci a kontroverzím kolem jeho vzniku. Přestože nikdy nebyl oficiálně uveden do kin, stal se předmětem zájmu fanoušků a kultovní ikonou. V následujícím textu…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Fénické spiknutí: Benicio Del Toro, Michael Cera září v pastiši Wese Andersona
5. června 2025Fénické spiknutí: Benicio Del Toro, Michael Cera září v pastiši Wese AndersonaBohatý podnikatel se vyhýbá pokusům o atentát, sbližuje se se svou odcizenou dcerou a budoucím dědicem a zároveň se pouští do nového podnikání ve filmu Fénické spiknutí, který měl minulý měsíc premiéru v soutěži na festivalu…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Cínový vojáček: Chaotický thriller s promarněnými hvězdami
9. května 2025Cínový vojáček: Chaotický thriller s promarněnými hvězdamiBývalý sektář se infiltruje do střetu mezi FBI a nebezpečnou sektou složenou z bývalých členů armády ve filmu Cínový vojáček, který byl tento víkend bez okolků vypuštěn na Prime Video. Navzdory zajímavé premise a skvělému hereckému…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Megalopolis - Velkolepá sci-fi od režiséra Kmotra a Apokalypsy
28. září 2024Megalopolis - Velkolepá sci-fi od režiséra Kmotra a ApokalypsyMegalopolis je římský hrdinský epos zasazený do imaginární budoucí Ameriky. Město Nový Řím musí projít proměnami, což vyvolá konflikt mezi Cesarem Catilinou (Adam Driver), geniálním architektem, který se snaží o přechod k utopické, idealistické budoucnosti, a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Děkujeme, že kouříte
13. srpna 2024Děkujeme, že kouříte[caption id="" align="alignright" width="200"] Photo © Fox Searchlight[/caption] Hrdina téhle vskutku netradiční a originálně cynické americké komedie pracuje jako mluvčí firmy Big Tobacco a jeho rolí je bránit kuřáky a jejich práva, aby nedošlo k jejich…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Komediální akční nářez s názvem „Konečná“
23. července 2024Komediální akční nářez s názvem „Konečnᓊerif malého městečka na hranici USA a Mexika Ray Owen si užívá svůj den volna. Velká část obyvatel je mimo město a tak se těší a poklidný víkend. Ten však naruší průjezd podezřelé dvojice. Při vyšetřování…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Roger Corman kdysi plánoval zfilmovat Dunu Franka Herberta v komunistickém Československu
4. března 2024Roger Corman kdysi plánoval zfilmovat Dunu Franka Herberta v komunistickém ČeskoslovenskuO Duně Alejandra Jodorowského jste určitě slyšeli. Ale co Duna Rogera Cormana? Legendární producent béčkových filmů byl údajně vůbec prvním, kdo zakoupil práva na zfilmování klasického sci-fi románu Franka Herberta a v roce 1972 plánoval natočit…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
V tento den roku 1970 byl uveden film „M*A*S*H“
25. ledna 2024V tento den roku 1970 byl uveden film „M*A*S*H“Robert Altman, v té době relativně nový filmař, neměl dostatečné reference, které by ospravedlnily jeho neortodoxní filmařský postup, a v minulosti raději odmítal práci, než aby vytvořil nekvalitní produkt. Altman: "Měl jsem praxi v práci pro…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Creed: Cesta na vrchol – Přenos žezla od otce k synovi ve světě boxu
18. ledna 2024Creed: Cesta na vrchol – Přenos žezla od otce k synovi ve světě boxuDonnie Johnson (Michael B. Jordan) vlastní jménem Adonis Creed, se jednoho dne rozhodne zahodit nadějnou kariéru ve financích a následovat odkaz svého otce, jedné z největších boxerských ikon na celém světě. Tohle rozhodnutí se v jeho…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Terapie láskou: Cesta k uzdravení a sebezdokonalení po krizi nevěry
18. ledna 2024Terapie láskou: Cesta k uzdravení a sebezdokonalení po krizi nevěry[caption id="" align="alignright" width="320"] Photo © The Weinstein Company[/caption] Přistihnutí své manželky při nevěře může být dosti traumatizující zážitek. Pat, který trpí bipolární afektivní poruchou si právě takový zážitek před osmi měsíci prožil. Svojí manželku Nikki…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Diane Keaton: Cesta od Broadwaye k legendě filmového plátna a její nezapomenutelné role v dílech Woodyho Allena a Franca Coppoly
5. ledna 2024Diane Keaton: Cesta od Broadwaye k legendě filmového plátna a její nezapomenutelné role v dílech Woodyho Allena a Franca CoppolyDiane Hallová (která si změnila příjmení na dívčí jméno své matky Keatonové, protože jistá Diane Hallová již byla členkou herecké asociace) studovala herectví na Santa Ana College, ale pak studium přerušila ve prospěch Neighborhood Playhouse v…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Anthony Hopkins o své ikonické roli Hannibala Lectera a cestě od prvního setkání s Jodie Fosterovou až po divočejší verzi v „Červeném draku“
31. prosince 2023Anthony Hopkins o své ikonické roli Hannibala Lectera a cestě od prvního setkání s Jodie Fosterovou až po divočejší verzi v „Červeném draku“Anthony Hopkins ve filmu Mlčení jehňátek (1991): "Jakmile jsem uviděl scénář, věděl jsem, že to bude jedna z těch výjimečných rolí. Nevím proč, je to prostě instinkt. O knize jsem nikdy neslyšel. Nikdy jsem neslyšel o…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Zabijáci rozkvetlého měsíce – pomalu tažení
20. prosince 2023Zabijáci rozkvetlého měsíce – pomalu taženíRežisér Martin Scorsese patří k mým velkým oblíbencům. Vlastně je v režisérské branži asi tím úplně největším. Na jeho novinku, kterou realizoval pod hlavičkou Apple TV+, jsem se tedy logicky těšil. Obzvláště, když téma znělo slibně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Náhodný vznik ikonické módní mikiny: Příběh Jennifer Beals a její role v Flashdance
20. prosince 2023Náhodný vznik ikonické módní mikiny: Příběh Jennifer Beals a její role v FlashdanceK módní mikině bez límečku Jennifer Beals ve filmu Flashdance (1983) došlo náhodou. Mikina, kterou si Bealsová přivezla z domova, se při praní srazila a ona si musela ustřihnout límec, aby si ji mohla přehodit přes…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 6,13363 s | počet dotazů: 261 | paměť: 38756 KB. | 24.08.2025 - 19:36:35