Robert Altman, v té době relativně nový filmař, neměl dostatečné reference, které by ospravedlnily jeho neortodoxní filmařský postup, a v minulosti raději odmítal práci, než aby vytvořil nekvalitní produkt. Altman: „Měl jsem praxi v práci pro lidi, kterým na kvalitě nezáleží, a naučil jsem se, jak ji propašovat dovnitř.“
Proces natáčení byl obtížný kvůli napětí mezi režisérem a jeho herci. Během hlavního natáčení se Donald Sutherland a Elliott Gould údajně třetinu času snažili Altmana vyhodit, i když to bylo zpochybněno. Altman se později vyjádřil, že kdyby o Gouldových a Sutherlandových protestech věděl, odstoupil by. Gould později poslal omluvný dopis a Altman ho využil v řadě svých pozdějších děl - včetně filmů „Dlouhé loučení“ (1973), „Rozpolcená Kalifornie“ (1974), „Nashville“ (1975) a „Hráč“ (1992) -, ale Altman už se Sutherlandem nikdy nespolupracoval.
Vzhledem ke kontextu vzniku filmu - v době vrcholící americké účasti ve vietnamské válce - se společnost 20th Century Fox obávala, že diváci nepochopí, že se film zdánlivě odehrává během korejské války. Na žádost studia byl na začátek filmu přidán titulek, který zmiňuje korejské prostředí, a ke stejnému účelu sloužila i hlášení ozvučení v průběhu filmu. V původním sestřihu bylo použito pouze několik hlášení z reproduktorů. Když si Altman uvědomil, že potřebuje větší strukturu svého převážně epizodického filmu, střihač Danford Greene navrhl použít více hlášení z reproduktorů, která by rámovala jednotlivé epizody příběhu. Greene si vzal druhý štáb a natočil další záběry reproduktorů. Ve stejnou noc, kdy se tyto scény natáčely, přistáli američtí astronauti na Měsíci. Na korejskou válku se výslovně odkazuje v hlášeních v táborovém rozhlase a během rozhlasového hlášení, které hraje, když Hawkeye a Trapper ukládají do kanceláře plukovníka Merrilla, a které také uvádí, že se film odehrává v roce 1951.
Scénář, jehož autorem je Ring Lardner, Jr. se od původního románu Richarda Hookera liší. V audiokomentáři na DVD Altman popisuje román jako „dost hrozný“ a poněkud „rasistický“ (jediná hlavní černošská postava má přezdívku „Spearchucker“). Tvrdí, že scénář byl použit pouze jako odrazový můstek. Navzdory tomuto Altmanovu tvrzení se však ve filmu objevují určité improvizace a Altman změnil pořadí hlavních sekvencí, většina sekvencí je v románu. Hlavním vyškrtnutím je podzápletka Ho-Jonova návratu k 4077. jednotce jako oběti (když Radar krade Henrymu krev, je to pro Ho-Jonovu operaci pod skalpely Trappera a Hawkeyeho; když chirurgové hrají po fotbalovém zápase poker, rezolutně ignorují odvážení Ho-Jonovy mrtvoly). Hlavní odchylkou od scénáře je zkrácení velké části dialogů. Řada pramenů uvádí, že Lardner byl velmi rozčilen volnostmi, které byly učiněny s jeho scénářem, ačkoli to Lardner ve své autobiografii popřel.
Lardner nakonec za svou práci na filmu získal Oscara za nejlepší adaptovaný scénář. (Wikipedie)
Nejnovější komentáře