Jay Kelly - George Clooney a Adam Sandler v novince od tvůrce Manželské historie

Jay KellyZdroj: Netflix
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Slavný fil­mo­vý herec Jay Kelly (George Clooney) a jeho odda­ný mana­žer Ron (Adam Sandler) se vydá­va­jí na neče­ka­ně sple­ti­tou a hlu­bo­kou ces­tu. Oba jsou nuce­ni kon­fron­to­vat se s roz­hod­nu­tí­mi, kte­rá uči­ni­li, se svý­mi vzta­hy s blíz­ký­mi a s dědic­tvím, kte­ré po sobě zane­cha­jí...

V době psa­ní těch­to řád­ků je už jas­né, že Netflix vyhrál aukč­ní vál­ku o odkou­pe­ní Warner Bros. Discovery. Nic pořád není sto­pro­cent­ně dané a nejen regu­lač­ní úřa­dy můžou způ­so­bit, že jde jen o začá­tek toho­hle holly­wo­od­ské­ho dra­ma­tu, pořád tu ovšem exis­tu­je vel­ká prav­dě­po­dob­nost, že inves­ti­ce stre­a­mo­va­cí­ho gigan­ta za 82,7 mili­ard dola­rů klap­ne. Bude to sku­teč­ně zna­me­nat začá­tek kon­ce (mini­mál­ně staré­ho dob­ré­ho) Hollywoodu?

Zápach depre­se je snad­no obha­ji­tel­ný. Pokud jde totiž Netflix za posled­ní roky nějak defi­no­vat, je to jeho nevy­zpy­ta­tel­nost. Z DVD půj­čov­ny se stal glo­bál­ní stre­a­mo­va­cí a pro­dukč­ní gigant. S nej­no­věj­ší akvi­zi­cí zís­ká nejen roz­sáh­lý kata­log fil­mů a seri­á­lů, ale také obrov­ské pro­dukč­ní kapa­ci­ty, kte­ré mu umož­ní ješ­tě více urych­lit tvor­bu vlast­ní­ho obsa­hu. Trh to nevy­hnu­tel­ně ovliv­ní. A snad­no vyvstá­vá otáz­ka, jak se to pro­je­ví na tvůr­čí svo­bo­dě reži­sé­rů, sce­náris­tů a pro­du­cen­tů. Dojde k pod­po­ře ino­va­ce a ori­gi­nál­ních pro­jek­tů? Nebo dojde spí­še na sáz­ky na bez­peč­né a před­ví­da­tel­né pro­jek­ty? Nutno podotknout, že je to pořád prá­vě Netflix, pro kte­rý spous­ta uzná­va­ných tvůr­ců točí své ori­gi­nál­ní pro­jek­ty, pro­to­že jim Netflix umož­nil svo­bo­du, o kte­ré si jin­de moh­li zdát.

Jay Kelly
Zdroj: Netflix

Důkazem může být Noah Baumbach. Jeho fil­my nut­ně nemu­sí být na Netflixu nej­sle­do­va­něj­ší (jeho posled­ní film Bílý šum na Netflixu vylo­že­ně pro­pa­dl), jeho Manželská his­to­rie si ovšem došla pro šest nomi­na­cí na Oscara a Laura Dern dokon­ce pro­mě­ni­la nomi­na­ci v kate­go­rii Nejlepší hereč­ka ve ved­lej­ší roli. Baumbach tak nut­ně není tvůr­cem, kte­ré­ho si Netflix vydr­žu­je, pro­to­že by jim měl pra­vi­del­ně dodá­vat obří divác­ké hity, kte­ré str­čí do kapsy všech­ny ty Hry na oli­heň, Stranger Things či Wednesday. Netflixu sta­čí, že Baumbachovy pro­jek­ty čas­to pre­di­ku­jí jakési ambi­ce bojo­vat o pres­tiž­ní fil­mo­vá oce­ně­ní. V jeho nej­no­věj­ším fil­mu Jay Kelly si titul­ní roli zahrál George Clooney, jeho věr­né­ho mana­že­ra Rona poté ztvár­nil Adam Sandler, kte­ré­ho Netflix již něko­lik měsí­ců pro­pa­gu­je, aby se mohl Sandler defi­ni­tiv­ně dočkat své prv­ní osca­ro­vé nomi­na­ce. A i když se to tak na prv­ní pohled nemu­sí zdát, Jay Kelly má jis­tá pojít­ka s dost mož­ná nej­vět­ší udá­los­tí v Hollywoodu během celé­ho letoš­ní­ho roku. A na Netflix tak při­chá­zí v dost prav­dě­po­dob­ně nej­lep­ší čas.

Odchod z vel­ké­ho pro­jek­tu, hle­dá­ní osob­ní­ho pro­sto­ru, kon­flikt mezi kari­é­rou a rodin­ným živo­tem, stej­ně jako pub­li­ci­ta a obchod­ní roz­hod­nu­tí – Baumbach (kte­rý napsal scé­nář spo­lu s hereč­kou Emily Mortimer) prav­dě­po­dob­ně není pro­rok a mož­ná to až pří­liš zavá­ní sna­hou hle­dat v pro­jek­tu něco, co jeho sou­čás­tí ve sku­teč­nos­ti vůbec není. Jay Kelly je ovšem pře­de­vším fil­mem o pro­fes­ních a osob­ních kri­zích, kte­ré se občas mohou nevy­hnu­tel­ně pro­tnout. A když se tak Jay Kelly pro něco roz­hod­ne v jed­né rovi­ně, nevy­hnu­tel­ně to ovliv­ní i tu dru­hou. Sláva a pra­cov­ní úspěch je s osob­ním živo­tem nevy­hnu­tel­ně pro­tnut. Jay se tak během fil­mu sna­ží zjis­tit, co je mimo jeho pro­fes­ní kari­é­ru zač. Film tak vypo­ví­dá o tom, jak jsou někdy sebe­ú­spěš­něj­ší uměl­ci občas vlast­ně straš­ně smut­né oso­by, kte­ré for­mo­va­la smut­ná život­ní roz­hod­nu­tí. Nejdůležitější je, že Baumbach opět umí tnout do živé­ho. A nebu­de tak těž­ké se divit tomu, že si svo­je divá­ky najde podob­ně jako prá­vě Manželská his­to­rie.

Jay Kelly
Zdroj: Netflix

Hraje George Clooney tak tro­chu sám sebe? V pod­sta­tě ano. Jay Kelly má cha­risma a film ho vykres­lu­je jako oblí­be­né­ho her­ce. Zároveň je to ovšem herec, kte­rý má za sebou něko­lik býva­lých man­že­lek a prak­tic­ky jedi­ným pří­te­lem, kte­ré­ho má, je prá­vě jeho mana­žer Ron Sukenick. Minimálně tedy Ron urči­tě Jaye Kellyho bere jako více než jen kli­en­ta a vidí v jejich pra­cov­ním vzta­hu jakousi při­da­nou hod­no­tu. To nicmé­ně nezna­me­ná, že to Jay vidí stej­ně. Celkově se vlast­ně uka­zu­je, že pod tvá­ří doko­na­lé­ho her­ce Jay zase tak moc doko­na­lý není a je to jen fasáda, kte­rou film v prů­bě­hu nabou­rá­vá. Problém nicmé­ně není v tom, že by byl Jay Kelly faleš­ný a zlý člo­věk. Problém není v tom, že by jeho duše byla zka­že­ná. Je spí­še... nija­ká. A titul­ní hrdi­na vlast­ně reflek­tu­je osob­nost, kte­rá se tak moc sna­ži­la budo­vat svou pro­fes­ní kari­é­ru... aby toho mimo ni zase tolik neměl.

Většinu času je to melod­ra­ma, jehož obsah je díky tomu nevy­hnu­tel­ně sen­ti­men­tál­ní. Občas se do toho sice při­ple­te humor a momen­ty, co zavá­ní sati­rou, tako­vých momen­tů je ovšem ve výsled­ku po čer­tech málo. Prim tu tak sku­teč­ně hra­je jaká­si kri­ze iden­ti­ty, při kte­ré ústřed­ní herec zjiš­ťu­je, že ho sice všich­ni zna­jí... ale on sám sebe ne. S Ronem se tak zamýš­lí nad život­ní­mi vol­ba­mi, vzta­hy a odka­zem. Kromě Clooneyho a Sandlera se při­tom v nabi­tém obsa­ze­ní obje­vu­je spous­ta dal­ších výteč­ných her­ců ve vět­ších či men­ších rolích. A i když může jeho sto­páž ve výši dvou hodin a čtvrt někdy půso­bit nafouk­nu­tě, Baumbachova novin­ka nikdy nepře­sta­ne bavit, pře­de­vším skr­ze to, jak ke kri­zi uměl­ce při­stu­pu­je rela­tiv­ně svě­že.

Jay Kelly
Zdroj: Netflix

Clooney by se vlast­ně ani nemu­sel sna­žit, aby doká­zal půso­bit jako pře­svěd­či­vá fil­mo­vá hvězda (lec­ko­ho jis­tě pošimrá už jeho pra­vi­del­ná účast v rekla­mách na Nespresso), jeho výkon v Jay Kellym ovšem bude pat­řit mezi ty nej­vý­raz­něj­ší v jeho kari­é­ře. A to nejen díky fak­tu, že film uží­vá archiv­ní zábě­ry jeho sku­teč­ných fil­mů (teo­re­tic­ky v tom fil­mu Jay Kelly tak tro­chu hra­je George Clooneyho). Kdyby Clooney teo­re­tic­ky ozná­mil svůj herec­ký důvod, Jay Kelly by pro něj vlast­ně mohl být smy­sl­ná teč­ka za jeho herec­kou kari­é­rou. Z fil­mu trčí jeho herec­ká pře­svěd­či­vost, schop­nost pro­je­vit šká­lu růz­ných emo­cí a vyjá­d­ře­ní vnitř­ní­ho kon­flik­tu skr­ze for­mu Show, don’t tell (Ukaž, nemluv). Výtečný je ovšem pře­de­vším Adam Sandler. Jeho Ron je tak zapá­le­ný a odda­ný své prá­ci a kli­en­to­vi, že jeho vlast­ní život a iden­ti­ta jsou prak­tic­ky spo­je­ny s úspě­chy a pro­blémy Jaye Kellyho. Adam Sandler seri­óz­něj­ších sil­ných výko­nů podal už více­ro, pokud mu ovšem po vzo­ru Opilí lás­kou či Drahokamu i v tomhle pří­pa­dě nomi­na­ce na Oscara ute­če, chy­ba už defi­ni­tiv­ně nebu­de na stra­ně samot­né­ho Sandlera. Nedoceněná, poté ve stí­nu Clooneyho a Sandlera, může být mini­mál­ně Dern. Té po Manželské his­to­rii nadě­lil Baumbach výraz­nou roli tis­ko­vé mluv­čí Liz, kte­rá to s osob­nos­tí jako je prá­vě Kelly také nemá úpl­ně leh­ké. A navíc mu hod­ně obě­to­va­la.

Film tak za pocho­du dekon­stru­u­je slá­vu fil­mo­vé hvězdy, sto­jí poté nejen na sil­ných dia­lo­zích, ale pře­de­vším na her­cích, kte­ří jim dodá­va­jí výteč­nou ener­gii. Občas se mož­ná pro­je­ví, že je Jay Kelly až pří­liš sym­pa­tic­ká posta­va, aby se jí Baumbach poku­sil nějak pře­svěd­či­vě potem­nit (nevy­ře­še­né spo­ry se spo­lubyd­lí­cím z herec­ké ško­ly či pochyb­né otcov­ství) a vlast­ně by nara­tiv dával vět­ší smy­sl v pří­pa­dě, kdy­by měl Jay Kelly blí­že tře­ba k bouř­li­vé­mu Jacku Nicholsonovi. Nebo k Marlonu Brandovi, Seanu Pennovi, Charlie Sheenovi, Melu Gibsonovi... než­li k něko­mu, kdo až pří­liš evo­ku­je reál­né­ho George Clooneyho. Neznamená to, že by film nebyl zábav­ný a zají­ma­vý. Chvílemi to ovšem půso­bí, že se Baumbach nechá­vá až pří­liš svá­dět melan­cho­lic­kým poten­ci­á­lem (lin­ka s Kellym Sr. v podá­ní Stacyho Keache vlast­ně nikam neve­de, Patrick Wilson zde hra­je Bena Alcocka, her­ce, kte­rý je ve fil­mu pro­to, aby byl pří­liš doslov­ným opa­kem titul­ní­ho hrdi­ny) a sna­ží se za kaž­dou cenu vysvět­lit, že si hlav­ní hrdi­na ple­te pro­fe­si­o­nál­ní závaz­ky a odda­nost svých zaměst­nan­ců s oprav­do­vý­mi vzta­hy a lás­kou. Na doslov­nos­ti nicmé­ně moc nezá­le­ží, pro­to­že svůj účel film Jay Kelly plní – i přes men­ší sla­bi­ny v pří­bě­hu a melod­ra­ma­tic­ké momen­ty čas­to půso­bí­cí na sílu je Jay Kelly film, kte­rý pře­svěd­či­vě odha­lu­je křeh­kost lid­ské iden­ti­ty za leskem holly­wo­od­ské slá­vy.

Jay Kelly
Zdroj: Netflix

Jay Kelly pře­svěd­či­vě uka­zu­je křeh­kost lid­ské iden­ti­ty za leskem holly­wo­od­ské slá­vy. George Clooney jako titul­ní hrdi­na září svým při­ro­ze­ným cha­risma­tem a schop­nos­tí snad­no vyjá­d­řit vnitř­ní kon­flikt, Adam Sandler poté dodá­vá jeho mana­že­ro­vi Ronovi hlu­bo­kou lid­skost a emo­ci­o­nál­ní sílu. Film odha­lu­je, že i ti nej­ú­spěš­něj­ší uměl­ci mohou být v sou­kro­mí ztra­ce­ní a osa­mě­lí, a že hra­ni­ce mezi pro­fe­si­o­nál­ní loa­ja­li­tou a oprav­do­vý­mi vzta­hy je čas­to ten­čí, než se může zdát. Baumbachův film tak sto­jí na sil­ných herec­kých výko­nech, pro­myš­le­ných dia­lo­zích a cit­li­vém pohle­du na osob­ní a pro­fes­ní kri­ze, čímž potvr­zu­je, že jeho tvor­ba i nadá­le umí tknout do živé­ho. Někdy o to při­tom usi­lu­je až pří­liš, její kva­li­ty to přes­to nesha­zu­je...

Verdikt: 70 %

Podfukáři 3 - Návrat nejstylovějších iluzionistů
11. listopadu 2025Podfukáři 3 - Návrat nejstylovějších iluzionistůVe třetím pokračování úspěšné série se oblíbení hrdinové spojí s novými tvářemi, aby čelili jedné z největších výzev kariéry. Jejich cílem je získat diamantové srdce, nejvzácnější drahokam, který je v rukou nejhorších světových zločinců. Každý krok…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Superman IV: Pád hrdiny — Jak rozpočtové škrty pohřbily legendu
6. června 2025Superman IV: Pád hrdiny — Jak rozpočtové škrty pohřbily legenduSuperman IV: The Quest for Peace měl být velkolepým návratem slavného superhrdiny v podání Christophera Reeva. Místo toho se proměnil ve fiasko, které ukončilo filmovou éru Muže z oceli na téměř dvě dekády. Přestože Reeve do…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Paddington v džungli - když se britský šarm potká s peruánskou divočinou – 60%
12. dubna 2025Paddington v džungli - když se britský šarm potká s peruánskou divočinou – 60%Po úspěšných snímcích Paddington (2014) a Dobrodružství medvídka Paddingtona (2020), přichází do kin již třetí pokračování této oblíbené série s názvem Paddington v džungli (2024). Koprodukční snímek Velké Británie, Francie, USA a Japonska s délkou 106 min…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bridget Jonesová - S rozumem v koncích
15. února 2025Bridget Jonesová - S rozumem v koncíchJe to jen pár týdnů od doby, kdy Bridget Jones (Renée Zellweger) v roztomilých spoďárech skočila do náruče upjatému Marku Darcymu (Colin Firth). A vypadá to, že sympatická baculatá hrdinka se dočkala muže svých snů. Jenže,…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Bridget Jonesová je už zase láskou šílená - 65 %
14. února 2025Bridget Jonesová je už zase láskou šílená - 65 %Dnes na svátek svatého Valentýna jsem dostala dárek od šéfredaktora pana Borového, který mne poslal do kina na romantickou komedii zkušeného režiséra Michaela Morrise s názvem Láskou šílená s oskarovou herečkou Renéé Zellweger v hlavní roli, za…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Kosti a skalp: Drsný western s hororovým nádechem a chutí lidského masa
24. prosince 2024Kosti a skalp: Drsný western s hororovým nádechem a chutí lidského masaŠerif Kurt Russell a jeho společníci musí zachránit několik spoluobčanů ze spárů nepřátelských indiánů, kteří by si rádi pochutnali na jejich mase… Franklin Hunt dělá šerifa v zapadlém městečku Bright Hope, kde dávají dobrou noc leda…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
WATCHMEN - Filozofické obžerství
11. srpna 2024WATCHMEN - Filozofické obžerstvíPředně musím dodat, že jsem zaujatý vůči lidem, kteří rádi chodí na komiksové filmy, ale komiksy moc nečtou. Watchmeny jsem si ale po zhlédnutí filmu přečetl rád. Zack Snyder dokazuje, že umí nejenom točit hezké obrázky…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Strážci - Watchmen
9. června 2024Strážci - WatchmenZack Snyder se v Hollywoodu etabloval jako režisér komiksových adaptací díky filmu 300, který debutoval v roce 2006. Po jeho úspěchu dostal do rukou scénář k Watchmenům a 100 milionů dolarů na jeho realizaci. Film, který…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Zack Snyder musel projít několika kandidáty, než našel svého Komedianta: Příběh neústupného castingového boje a nečekaných rozhodnutí
22. dubna 2024Zack Snyder musel projít několika kandidáty, než našel svého Komedianta: Příběh neústupného castingového boje a nečekaných rozhodnutíPro Zacka Snydera bylo obsazení Komedianta ve filmu Strážci (2009) obtížné, protože postava je drsná a drsná. Většina herců, s nimiž se setkal, mu připadala příliš upravená. Jeffrey Dean Morgan byl při setkání se Snyderem velmi…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Zohan: Krycí jméno Kadeřník
1. ledna 2024Zohan: Krycí jméno KadeřníkHerec Adam Sander poměrně často rozděluje diváckou obec, někteří ho nemohou vystát pro mírně ujetý humor jednoduššího rázu, jiní jeho postavy milují. Faktem je, že Sander svou kariéru opravdu založil na postavách výstavních blbců (viz Vodonoš),…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře