Slavný filmový herec Jay Kelly (George Clooney) a jeho oddaný manažer Ron (Adam Sandler) se vydávají na nečekaně spletitou a hlubokou cestu. Oba jsou nuceni konfrontovat se s rozhodnutími, která učinili, se svými vztahy s blízkými a s dědictvím, které po sobě zanechají...
V době psaní těchto řádků je už jasné, že Netflix vyhrál aukční válku o odkoupení Warner Bros. Discovery. Nic pořád není stoprocentně dané a nejen regulační úřady můžou způsobit, že jde jen o začátek tohohle hollywoodského dramatu, pořád tu ovšem existuje velká pravděpodobnost, že investice streamovacího giganta za 82,7 miliard dolarů klapne. Bude to skutečně znamenat začátek konce (minimálně starého dobrého) Hollywoodu?
Zápach deprese je snadno obhajitelný. Pokud jde totiž Netflix za poslední roky nějak definovat, je to jeho nevyzpytatelnost. Z DVD půjčovny se stal globální streamovací a produkční gigant. S nejnovější akvizicí získá nejen rozsáhlý katalog filmů a seriálů, ale také obrovské produkční kapacity, které mu umožní ještě více urychlit tvorbu vlastního obsahu. Trh to nevyhnutelně ovlivní. A snadno vyvstává otázka, jak se to projeví na tvůrčí svobodě režisérů, scenáristů a producentů. Dojde k podpoře inovace a originálních projektů? Nebo dojde spíše na sázky na bezpečné a předvídatelné projekty? Nutno podotknout, že je to pořád právě Netflix, pro který spousta uznávaných tvůrců točí své originální projekty, protože jim Netflix umožnil svobodu, o které si jinde mohli zdát.

Důkazem může být Noah Baumbach. Jeho filmy nutně nemusí být na Netflixu nejsledovanější (jeho poslední film Bílý šum na Netflixu vyloženě propadl), jeho Manželská historie si ovšem došla pro šest nominací na Oscara a Laura Dern dokonce proměnila nominaci v kategorii Nejlepší herečka ve vedlejší roli. Baumbach tak nutně není tvůrcem, kterého si Netflix vydržuje, protože by jim měl pravidelně dodávat obří divácké hity, které strčí do kapsy všechny ty Hry na oliheň, Stranger Things či Wednesday. Netflixu stačí, že Baumbachovy projekty často predikují jakési ambice bojovat o prestižní filmová ocenění. V jeho nejnovějším filmu Jay Kelly si titulní roli zahrál George Clooney, jeho věrného manažera Rona poté ztvárnil Adam Sandler, kterého Netflix již několik měsíců propaguje, aby se mohl Sandler definitivně dočkat své první oscarové nominace. A i když se to tak na první pohled nemusí zdát, Jay Kelly má jistá pojítka s dost možná největší událostí v Hollywoodu během celého letošního roku. A na Netflix tak přichází v dost pravděpodobně nejlepší čas.
Odchod z velkého projektu, hledání osobního prostoru, konflikt mezi kariérou a rodinným životem, stejně jako publicita a obchodní rozhodnutí – Baumbach (který napsal scénář spolu s herečkou Emily Mortimer) pravděpodobně není prorok a možná to až příliš zavání snahou hledat v projektu něco, co jeho součástí ve skutečnosti vůbec není. Jay Kelly je ovšem především filmem o profesních a osobních krizích, které se občas mohou nevyhnutelně protnout. A když se tak Jay Kelly pro něco rozhodne v jedné rovině, nevyhnutelně to ovlivní i tu druhou. Sláva a pracovní úspěch je s osobním životem nevyhnutelně protnut. Jay se tak během filmu snaží zjistit, co je mimo jeho profesní kariéru zač. Film tak vypovídá o tom, jak jsou někdy sebeúspěšnější umělci občas vlastně strašně smutné osoby, které formovala smutná životní rozhodnutí. Nejdůležitější je, že Baumbach opět umí tnout do živého. A nebude tak těžké se divit tomu, že si svoje diváky najde podobně jako právě Manželská historie.

Hraje George Clooney tak trochu sám sebe? V podstatě ano. Jay Kelly má charisma a film ho vykresluje jako oblíbeného herce. Zároveň je to ovšem herec, který má za sebou několik bývalých manželek a prakticky jediným přítelem, kterého má, je právě jeho manažer Ron Sukenick. Minimálně tedy Ron určitě Jaye Kellyho bere jako více než jen klienta a vidí v jejich pracovním vztahu jakousi přidanou hodnotu. To nicméně neznamená, že to Jay vidí stejně. Celkově se vlastně ukazuje, že pod tváří dokonalého herce Jay zase tak moc dokonalý není a je to jen fasáda, kterou film v průběhu nabourává. Problém nicméně není v tom, že by byl Jay Kelly falešný a zlý člověk. Problém není v tom, že by jeho duše byla zkažená. Je spíše... nijaká. A titulní hrdina vlastně reflektuje osobnost, která se tak moc snažila budovat svou profesní kariéru... aby toho mimo ni zase tolik neměl.
Většinu času je to melodrama, jehož obsah je díky tomu nevyhnutelně sentimentální. Občas se do toho sice připlete humor a momenty, co zavání satirou, takových momentů je ovšem ve výsledku po čertech málo. Prim tu tak skutečně hraje jakási krize identity, při které ústřední herec zjišťuje, že ho sice všichni znají... ale on sám sebe ne. S Ronem se tak zamýšlí nad životními volbami, vztahy a odkazem. Kromě Clooneyho a Sandlera se přitom v nabitém obsazení objevuje spousta dalších výtečných herců ve větších či menších rolích. A i když může jeho stopáž ve výši dvou hodin a čtvrt někdy působit nafouknutě, Baumbachova novinka nikdy nepřestane bavit, především skrze to, jak ke krizi umělce přistupuje relativně svěže.

Clooney by se vlastně ani nemusel snažit, aby dokázal působit jako přesvědčivá filmová hvězda (leckoho jistě pošimrá už jeho pravidelná účast v reklamách na Nespresso), jeho výkon v Jay Kellym ovšem bude patřit mezi ty nejvýraznější v jeho kariéře. A to nejen díky faktu, že film užívá archivní záběry jeho skutečných filmů (teoreticky v tom filmu Jay Kelly tak trochu hraje George Clooneyho). Kdyby Clooney teoreticky oznámil svůj herecký důvod, Jay Kelly by pro něj vlastně mohl být smyslná tečka za jeho hereckou kariérou. Z filmu trčí jeho herecká přesvědčivost, schopnost projevit škálu různých emocí a vyjádření vnitřního konfliktu skrze formu Show, don’t tell (Ukaž, nemluv). Výtečný je ovšem především Adam Sandler. Jeho Ron je tak zapálený a oddaný své práci a klientovi, že jeho vlastní život a identita jsou prakticky spojeny s úspěchy a problémy Jaye Kellyho. Adam Sandler serióznějších silných výkonů podal už vícero, pokud mu ovšem po vzoru Opilí láskou či Drahokamu i v tomhle případě nominace na Oscara uteče, chyba už definitivně nebude na straně samotného Sandlera. Nedoceněná, poté ve stínu Clooneyho a Sandlera, může být minimálně Dern. Té po Manželské historii nadělil Baumbach výraznou roli tiskové mluvčí Liz, která to s osobností jako je právě Kelly také nemá úplně lehké. A navíc mu hodně obětovala.
Film tak za pochodu dekonstruuje slávu filmové hvězdy, stojí poté nejen na silných dialozích, ale především na hercích, kteří jim dodávají výtečnou energii. Občas se možná projeví, že je Jay Kelly až příliš sympatická postava, aby se jí Baumbach pokusil nějak přesvědčivě potemnit (nevyřešené spory se spolubydlícím z herecké školy či pochybné otcovství) a vlastně by narativ dával větší smysl v případě, kdyby měl Jay Kelly blíže třeba k bouřlivému Jacku Nicholsonovi. Nebo k Marlonu Brandovi, Seanu Pennovi, Charlie Sheenovi, Melu Gibsonovi... nežli k někomu, kdo až příliš evokuje reálného George Clooneyho. Neznamená to, že by film nebyl zábavný a zajímavý. Chvílemi to ovšem působí, že se Baumbach nechává až příliš svádět melancholickým potenciálem (linka s Kellym Sr. v podání Stacyho Keache vlastně nikam nevede, Patrick Wilson zde hraje Bena Alcocka, herce, který je ve filmu proto, aby byl příliš doslovným opakem titulního hrdiny) a snaží se za každou cenu vysvětlit, že si hlavní hrdina plete profesionální závazky a oddanost svých zaměstnanců s opravdovými vztahy a láskou. Na doslovnosti nicméně moc nezáleží, protože svůj účel film Jay Kelly plní – i přes menší slabiny v příběhu a melodramatické momenty často působící na sílu je Jay Kelly film, který přesvědčivě odhaluje křehkost lidské identity za leskem hollywoodské slávy.

Jay Kelly přesvědčivě ukazuje křehkost lidské identity za leskem hollywoodské slávy. George Clooney jako titulní hrdina září svým přirozeným charismatem a schopností snadno vyjádřit vnitřní konflikt, Adam Sandler poté dodává jeho manažerovi Ronovi hlubokou lidskost a emocionální sílu. Film odhaluje, že i ti nejúspěšnější umělci mohou být v soukromí ztracení a osamělí, a že hranice mezi profesionální loajalitou a opravdovými vztahy je často tenčí, než se může zdát. Baumbachův film tak stojí na silných hereckých výkonech, promyšlených dialozích a citlivém pohledu na osobní a profesní krize, čímž potvrzuje, že jeho tvorba i nadále umí tknout do živého. Někdy o to přitom usiluje až příliš, její kvality to přesto neshazuje...





















(4,91 z 5)