Otec ve středních letech je odmítnut agresivními místními obyvateli, když se pokusí vzít svého syna na vlny jeho dětství ve filmu Surfař, který měl premiéru mimo soutěž na loňském festivalu v Cannes a hrál se na Aussie & Kiwi Film Festu v Praze před svou premiérou v českých kinech od 8. května. Tento tripový, svůdný film se odvíjí se snovou logikou a diváka okouzlí, přičemž nás po celou dobu drží v šachu; přinejmenším se nepodobá téměř žádnému jinému filmu, který letos nebo kdykoli jindy uvidíte v kině.
Surfař hraje Nicolase Cage v roli nejmenovaného hlavního hrdiny, v Austrálii narozeného, ale v Americe vychovaného podnikatele, který veze svého dospívajícího syna (Finn Little) do jeho domu z dětství v malém městě na jihozápadním pobřeží kontinentu (film se natáčel na lokacích v Perthu a jeho okolí). Tento dům je na prodej a Cageův surfař má za cíl jej koupit - pokud mu to jeho nejistá finanční situace, odhalená v napjatých telefonátech s realitní agentkou (Rahel Romahn), dovolí.
Jeho idylická cesta domů se však brzy změní ve sluncem zalitou noční můru, když surfaře a jeho chlapce, oblečeného na vlny, odmítne skupina místních chuligánů, kteří si nárokují vlastnictví pláží. „Tady nebydlíte, tady nesurfujete,“ štěká na ně statný Pitbull (Alexander Bertrand) dřív, než se dostanou k vodě, a poníží surfaře před očima jeho syna.
Tato malá křivda je však jen začátkem toho, co se brzy zvrtne ve sluncem vybělenou noční můru. Syn si najde cestu domů sám, ale Cageův otec uvízne na pláži jako hosté na večeři ve filmu Luise Buñuela Anděl vyhubitel. Zpočátku je to psychologická záležitost - prostě ho to nemůže pustit - ale okolnosti se brzy spiknou, aby ho tam udržely i poté, co se pokusí odejít.
A tak surfař straší na parkovišti u pláže, v úmorném vedru shání jídlo a vodu, spí v autě a dalekohledem špehuje plážové rváče. Spřátelí se s tulákem (Nicholas Cassim), který žije ve své dodávce na parkovišti a obviňuje chuligány ze smrti svého syna - nebo je to vize surfařova já z blízké budoucnosti?
Julian McMahon se představuje v roli Scallyho, vůdce místních surfařských rváčů a jakéhosi guru alfa samce ve stylu Tonyho Robbinse. „Nemůžeš surfovat, dokud nebudeš trpět,“ hrozivě vyhrožuje našemu hrdinovi skrze neupřímný úšklebek. Vlny, po nichž surfař touží, se stávají metaforou svobody od nástrah represivní společnosti, z níž se marně snaží vymanit.
Po většinu filmu Surfař sledujeme, jak Cageova postava prochází stále surrealističtějšími scénáři, jak bojuje o přežití, snad jen ve své vlastní mysli. Jádrem ústřední alegorie vyprávění je konfrontace tohoto muže s agresivní maskulinitou a sebedestruktivní přitažlivost snahy probojovat se z konfliktu. Zpočátku ponížený Cageův hrdina se nakonec, když se postaví tyranům, promění v jednoho z nich - což s sebou nese pocit viny, ale také vlastní pocit uvolnění.
Surfaře režíroval Lorcan Finnegan, který předtím natočil podobně záhadnou předměstskou noční můru Vivarium. Stejně jako tento film si i Surfař pohrává s diváckými očekáváními a nechává nás přemýšlet, co přesně je v rámci jeho vyprávění skutečné; na rozdíl od něj je zde však množství fascinujících podtextů, které z něj dělají nekonečně uspokojivou podívanou bez ohledu na to, co si o příběhu myslíme.
Finnegan a scenárista Thomas Martin, oba původem z Irska, pojali Surfaře jako pohled na Austrálii zvenčí a právě díky tomuto úhlu pohledu působí surrealistický tón filmu zaslouženě. Příběh, inspirovaný Plavcem Johna Cheevera, nabývá snového, alegorického tvaru: nesledujeme příběh o hádce na pláži, ale spíše pomalý psychologický rozklad člověka uprostřed tísnivého prostředí.
Navzdory nádherné lokační kameře Radka Ladczuka (The Babadook) se nejedná o turistickou reklamu na australské pobřeží, ale o sluncem spálený očistec, kde zdvořilost ustupuje prvotnímu vzteku. Díky Cageově angažovanému výkonu, který je jeho nejlepším od dob Prasete nebo snad dokonce Mandy, se nám naskýtá nezapomenutelný portrét muže, který se ocitl v bezvýchodné situaci - nejen na parkovišti u moře, ale i ve své vlastní mysli, když se brodí kulturou, která pro něj už nemá místo.
Surfař možná zklame diváky, kteří očekávají vypravěčskou koherenci, ale podobně jako Buñuelovy filmy nebo filmy Davida Lynche zůstává i přes nedostatek jasných vysvětlení nutkavě sledovatelný; napětí se stupňuje až do horečnaté paranoie, i když pochybujeme o tom, co je ve světě filmu „skutečné“. Takové filmy se už netočí, ale netočily se ani dřív - Surfař je oním vzácným filmovým počinem, skutečně jedinečnou podivností, která se vymyká popisu a kterou prostě musíte vidět.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře