Tenet

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Tenet - ©2020 Vertical Ent. / Warner Bros.Nejočekávanější film roku prá­vě dora­zil do čes­kých a slo­ven­ských kin. Po něko­li­ka odkla­dech díky stá­le trva­jí­cí situ­a­ci se koneč­ně tahle vyhlí­že­ná novin­ka dosta­la na plát­na kin. Pro kina­ře je to navíc po měsí­cích men­ších fil­mů a repríz koneč­ně dal­ší vel­ký bloc­kbus­ter, kte­rý může nahnat opa­tr­né divá­ky zpět do seda­ček, byť s výraz­ný­mi ome­ze­ní­mi. Tak či onak, Tenet je koneč­ně tady a Christopher Nolan s ním sli­bu­je dal­ší nevšed­ní záži­tek, nad kte­rým bude­te roz­jí­mat ješ­tě dlou­ho po pro­jek­ci. A má prav­du. Na otáz­ku, je-li ovšem Tenet dob­rý fil­mem, natož pak v porov­ná­ní s ostat­ní tvor­bou toho­to uzná­va­né­ho reži­sé­ra, tak jed­no­du­chá odpo­věď zase není. 

Tenet. Fráze, kte­rá ve spo­je­ní s ges­tem dove­de otevřít mno­ho dve­ří po celém svě­tě. Ne do všech ovšem chce­te vstou­pit. Špičkový agent CIA (John David Washington) se o tom zane­dlou­ho pře­svěd­čí sám. Po nepří­liš vyve­de­né misi během kte­ré při­šel o celý tým, se mu ote­ví­rá úpl­ně nový svět, kte­rý nabí­zí nová nebez­pe­čí a neče­ka­né nepřá­te­le. A prá­vě on má být důle­ži­tým člán­kem sklá­dač­ky na jejímž kon­ci je záchra­na svě­ta před novou hroz­bou... 

Popsat nějak Tenet a nevy­zra­dit nic co jej dělá prá­vě tou dal­ší hádan­kou od Christophera Nolana, kte­rou je tře­ba pro­žít, je doce­la oří­šek. Tahle novin­ka od svě­tozná­mé­ho reži­sé­ra je poměr­ně typic­kým pro­duk­tem toho­to tvůr­ce, tedy s co nejmen­ší zna­los­tí do fil­mu jde­te, tím lépe. Mozek pra­cu­jí­cí na plné obrát­ky totiž bude­te potře­bo­vat i ten­to­krát, mož­ná i více, než kdy­ko­liv před­tím. I když má film dvě a půl hodi­ny, vydech­nout vám nedá ani na moment a do závě­reč­ných titul­ků vás bude držet pod tla­kem. I tak se vám ale s nej­vět­ší prav­dě­po­dob­nos­tí sta­ne, že bude pár věcí ve fil­mu, kte­ré vám unik­nou, kte­ré nepo­cho­pí­te nebo pros­tě jen je nene­chá­te napl­no doznít. Není na to totiž čas. Nolan si jde svě­do­mi­tě za svým od prv­ních minut tla­čí fil­mu kupře­du co to jen jde.       

Tenet - ©2020 Vertical Ent. / Warner Bros.Navíc se ten­to­krát až na pár svět­lých výji­mek neza­o­bí­rá pře­hna­ným vysvět­lo­vá­ním svě­ta své novin­ky nebo jed­not­li­vých nále­ži­tos­tí. Divák má tak jen zane­dba­tel­ný čas na to zpra­co­vá­vat, co mu film nabí­zí než při­jde dal­ší o to více zapekli­tá situ­a­ce nebo scé­na, kte­rá si vyža­du­je plnou pozor­nost. Takovouhle kaden­ci neče­kal snad nikdo i u Nolana. Adrenalinový masa­kr, kte­rý vás bude držet na kra­ji sedač­ky má navíc v zálo­ze dost ori­gi­nál­ních nápa­dů, vizu­ál­ních ber­li­ček a parád­ních momen­tů nato, aby zane­chal oprav­du hlu­bo­ký dojem. Je fakt, že poznám­ka o tom, že vám budou ostat­ní fil­my po tomhle při­pa­dat rela­tiv­ně jed­no­du­ché a hloupé, je na mís­tě. Dělá ovšem tahle ori­gi­na­li­ta, tem­po, chyt­rý scé­nář a opět přes­ná režie z Teneta dob­rý film? Působivý, ori­gi­nál­ní a zdr­cu­jí­cí mož­ná, ale dob­rý? Ne nezbyt­ně.

To co se na vás v kině chys­tá je totiž sní­mek, kte­rý s ničím jiným roz­hod­ně neple­te­te. Nese tra­dič­ní „nola­nov­ské“ prv­ky, tak­že se tomu co se týče nápa­di­tos­ti a rea­li­za­ce nápa­dů nemů­že moc co rov­nat. Tenet jen potvr­zu­je, že Nolan je pros­tě někde jin­de. Problém ovšem je, že ne všech­no je tak pre­ciz­ní a dota­že­né do kon­ce, jak jsme u toho­to reži­sé­ra zvyklí a také fakt, že Tenet zkrát­ka není úpl­ně pří­jem­ný film na „dívá­ní“. Hromada nápa­dů padá na úrod­nou půdu a co se týče ino­va­ce a věcí nevi­dě­ných pro­blém není. Stejně jako v akci, kte­rá je jako vždy pre­ciz­ní a má tu správ­nou dyna­mi­ku bez zby­teč­né­ho rozkous­ko­vá­ní stři­hem, tedy je na ni radost pohle­dět (obzvláš­tě v době kdy by polo­vi­na stři­ha­čů měla ode­vzdat své nůž­ky). Jen je pro­blém, že to vše půso­bí tak tro­chu „níz­ko­roz­počto­vě“. Jistě likvi­da­ce ter­mi­ná­lu leta­dlem a podob­né kusy jsou pořád fajn, opro­ti pře­de­šlým sním­kům ale tahle ori­gi­nál­ní podí­va­ná je poně­kud komor­něj­ší (i když ne vždy tomu nasvěd­ču­jí inte­ri­é­ry a exte­ri­é­ry kde se tyto sek­ven­ce ode­hrá­va­jí) a méně vel­ko­le­pěj­ší. 

Tenet - ©2020 Vertical Ent. / Warner Bros.Příklad za všech­ny je jed­na ze závě­reč­ných scén, kte­rá se ode­hrá­vá v rui­nách uza­vře­né­ho sovět­ské­ho měs­ta, samot­ná sek­ven­ce (byť s množ­stvím ori­gi­nál­ních prv­ků a nápa­di­tě vyu­ži­tých časo­vých smy­ček) ovšem půso­bí vizu­ál­ně nepří­liš půso­bi­vě, pro­to­že celé exte­ri­é­ry jsou zamě­ni­tel­né za vět­ši­nu loka­cí „na blíz­kém výcho­dě“ a celá ta kon­fron­ta­ce ode­hrá­va­jí­cí se v rui­nách měs­ta a pod nimi je poně­kud nevý­razná (a to i přes sym­pa­tic­ké tri­ko­vé sek­ven­ce v samot­ném závě­ru). Obzvláště vezmu-li v potaz co ve fil­mu jí před­chá­ze­lo. Je to fajn a v kon­cep­tu fil­mu to fun­gu­je, nicmé­ně po výraz­ně lep­ší prv­ní půli je to doce­la ško­da. Ale chá­pu, že i toto si své fanouš­ky najde. U Nolana se pros­tě cho­dí více na zážit­ky, spí­še než na běž­né fil­my. A tenhle jsem si pros­tě já tolik neu­žil.  

Na dru­hou stra­nu je na mís­tě tro­chu sypá­ní pope­la na hla­vu. Robert Pattinson je ve své roli výbor­ný. Nevěřil bych, že to kdy řek­nu ale za mě je on a napros­to přes­ný Kenneth Branagh to nej­lep­ší, co film nabíd­ne. Herecky mají oba před zby­tek pře­ci jen tro­chu navrch, může za to ale do znač­né míry scé­nář. Pattinson v roli tajem­né­ho par­ťá­ka exce­lu­je nato­lik, že bych mu váž­ně dal tu šan­ci s Batmanem, a Branagh ve svém dal­ším toxic­kém alfa sam­ci napros­to ovlá­dá scé­ny ve kte­rých je (obzvláš­tě v jeho démo­nic­kých momen­tech). Zbytek ansám­blu je pak sluš­ný, jejich posta­vy ovšem čas­to trpí tro­chu kostr­ba­tý­mi dia­lo­gy. Chápu, že o téhle téma­ti­ce se nedá vždy vybrat ty vhod­ná slo­va ale mís­ty jsem si při­pa­dal jako v něja­kém béč­ku a někte­ré hláš­ky mi při­po­mí­na­ly tako­vé to laci­né ozvlášt­ně­ní béč­ko­vých kla­si­ky pří­dav­kem „... in spa­ce!“, samo­zřej­mě v časo­vé vari­an­tě. Nepotěší ani zvrat jed­né z postav, u kte­ré jsem se nemohl ubrá­nit poci­tu pros­té­ho vykra­de­ní jed­né z postav kul­tov­ní­ho Doctora Who. Funguje to v rám­ci toho­to fil­mu a pod­trh­ne to dojem­nost jed­né ze závě­reč­ných scén, fak­tem ovšem zůstá­vá, že v tak­to jinak ori­gi­nál­ním fil­mu je to men­ší vrou­bek na krá­se, zvláš­tě v tom­to podá­ní.            

Tenet - ©2020 Vertical Ent. / Warner Bros.   

Značně půso­bi­vá je také audi­o­vi­zu­ál­ní strán­ka fil­mu. I když v někte­rých momen­tech bych si mož­ná přál tro­chu výraz­něj­ší prá­ci s kame­rou od Hoyte van Hoytemy, fakt je, že onen špi­o­náž­ní look mu mini­mál­ně v prv­ní půl­ce jde bra­vur­ně a akce je opět špič­ko­vá. Baví a pum­pu­je krev v žilách hlav­ně soun­d­track Ludwiga Göranssona, kte­rý pra­cu­je s výraz­nou baso­vou lin­kou a elek­tro­nic­ký­mi prv­ky. Od prv­ních momen­tů, co se roz­je­de během scé­ny z ope­ry, husí kůže z dal­ší­ho neza­po­me­nu­tel­né­ho zážit­ku vysko­čí během prv­ních něko­li­ka vte­řin. Tenet začí­ná hod­ně z ost­ra je to sakra­ment­sky dob­ře. První tře­ti­na je čis­to­krev­ný Nolan s dostat­kem nevy­svět­le­ných záhad a momen­tů nato, aby nutil divá­ka spe­ku­lo­vat a sbí­rat indí­cie. Závěrečná tře­ti­na je pak díky ne úpl­ně do detai­lu vypipla­ným momen­tům zase o něco slab­ší. Když už jsme u hud­by ješ­tě jed­na poznám­ka, film je nesku­teč­ně hla­si­tý. Nejsem si jis­tý, zda-li je to kopií co šla do čes­kých kin nebo čím, nicmé­ně v něko­li­ka momen­tech byl hudeb­ní pod­kres vel­mi uřva­ný až to hra­ni­či­lo s nastu­pu­jí­cím bolehla­vem. Podle reak­cí to neby­la oje­din  

I když se tak po něko­li­ka posled­ních odstav­cích může zdát, že film není zase tak dob­rý, je to všech­no o rela­ti­vi­tě. V porov­ná­ní s fil­my kte­ré jdou běž­ně do kin (a bloc­kbus­te­ry obzvláš­tě), je Tenet míle před kon­ku­ren­cí, nicmé­ně fan­tas­tic­ké díl­čí momen­ty a sluš­ná akce nedá­va­jí auto­ma­tic­ky dohro­ma­dy revo­luč­ní film, kte­rý je tře­ba ado­ro­vat kde to jde a úto­čit na ty, kte­ří se ho roz­hod­nout kri­ti­zo­vat argu­men­tem „že ho nepo­cho­pi­li“. Pochopit pod­sta­tu fil­mu při zapo­je­ní moz­ku není zase tak slo­ži­té, jem­né detai­ly lze ve fil­mu  hle­dat ješ­tě něko­lik let po pre­mi­é­ře. Za mě je tahle dvě a půl hodi­ny dlou­há výpra­va kva­li­ta­mi někde na úrov­ni Interstellaru. Hromada dob­rých nápa­dů, skvě­lá akce, výbor­ná atmo­sfé­ra a chyt­rý scé­nář, jen to pros­tě pro mě osob­ně dohro­ma­dy neza­pa­dá tak pěk­ně, jak jsem od toho­to tvůr­ce zvyk­lý. A těch něko­lik pro mě ne úpl­ně fun­gu­jí­cích momen­tů tomu roz­hod­ně nepo­má­há. 

Tenet - ©2020 Vertical Ent. / Warner Bros.

I tak je ovšem Tenet film, kte­rý si zaslou­ží návště­vu kina. Tohle je sní­mek jaký tu ješ­tě nebyl a trou­fám si říct taky dlou­ho nebu­de. Nolan jede zno­vu to svo­je a je jen na vás, jak moc se do jeho hry s časem a rea­li­tou pono­ří­te. Ať už se ovšem nechá­te časo­vý­mi para­do­xy pohl­tit nebo ne, výsle­dek je pořád parád­ní a jedi­neč­ný záži­tek, kte­rý je tře­ba si pro­žít sám, ide­ál­ně s co nejmen­ší zna­los­tí toho, o čem film vlast­ně je. Jako tomu je ostat­ně u kaž­dé nola­nov­ky...            

Christopher Nolan a jeho dal­ší jedi­neč­ný počin, kte­rý je tře­ba zažít. Chytrý, ori­gi­nál­ní a nápa­di­tý špi­o­náž­ní thriller kte­rý ope­ru­je s parád­ní akcí, sym­pa­tic­kým obsa­ze­ním a neví­da­ný­mi kusy s časem a pro­sto­rem. Zároveň ale trpí podob­ným nedo­stat­kem, jakým pro mě trpěl už Interstellar, přes všech­nu sna­hu ne kaž­dý dílek sklá­dač­ky pasu­je dohro­ma­dy tak, jak se sna­ží Nolan tvá­řit a i když je tak Tenet v někte­rých díl­čích momen­tech téměř doko­na­lý, v cel­ku jsou momen­ty, kte­ré mu na krá­se nepři­da­jí a nao­pak půso­bí tro­chu ruši­vě. Samotný závěr pak půso­bí tro­chu odflá­kle přes všech­nu tu sna­hu o něco jedi­neč­né­ho. I tak je ovšem Tenet na míle vzdá­le­ný čemu­ko­liv, co máte šan­ci vidět v kině.   

Tenet
Akční / Drama / Sci-Fi
USA / Velká Británie, 2020, 150 min
Režie: Christopher Nolan
Scénář: Christopher Nolan
Kamera: Hoyte van Hoytema
Hudba: Ludwig Göransson
Hrají: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson, Michael Caine, Clémence Poésy, Dimple Kapadia, Himesh Patel, Martin Donovan, Andrew Howard, Anthony Molinari, Denzil Smith, Marcel Sabat, Kenneth Wolf Andersen Haugen, Laurie Shepherd, Jess Weber, Rich Ceraulo, Jurij Kolokolnikov, Fiona Dourif, Wes Chatham, Jack Cutmore-Scott
Producenti: Christopher Nolan, Emma Thomas
Střih: Jennifer Lame
Zvuk: Richard King, Gary A. Rizzo
Scénografie: Nathan Crowley
Masky: Audrey Doyle, Derrick Spruill
Kostýmy: Jeffrey Kurland

Nevhodný mlá­de­ži do 12 let
Česko V kinech od: 27.08.2020 Vertical Ent.
Slovensko V kinech od: 27.08.2020 Continental film


https://www.csfd.cz/film/693159-tenet/
https://www.imdb.com/title/tt6723592/


Podívejte se na hod­no­ce­ní Tenet na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Predátor: Nebezpečné území - Predátor ve zcela novém světle
5. listopadu 2025Predátor: Nebezpečné území - Predátor ve zcela novém světleFilm Predátor: Nebezpečné území se odehrává v budoucnosti na smrtelně odlehlé planetě Genna, sleduje Deka (Dimitrius Schuster-Koloamatangi), mladého vyvrhele rasy Yautja/Predátorů, který překvapivě nachází spojence v inteligentní, vtipné a naivní androidce Thii (Elle Fanning) a vydává…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzu
1. listopadu 2025Dracula: Příběh lásky: Luc Besson z klasiky Brama Stokera vysává hrůzuNezaslouží si snad Kníže temnoty věčnou lásku? To je otázka, která je jádrem Drákuly: Příběh lásky, který se po letním uvedení ve Francii a dalších zemích (americká premiéra je plánována na únor příštího roku) objeví tento…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Boží úlet - Keanu Reeves je anděl
31. října 2025Boží úlet - Keanu Reeves je andělArji (Aziz Ansari) rozhodně nežije život, o jakém snil. Fakticky nežije život, o jakém by kdokoli snil. Věčně je bez peněz, a tak musí přespávat v autě a přivydělávat si jako příležitostný brigádník. Většinu času přitom posluhuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Balada o malém hráči - Colin Farrell jako chorobný gambler
29. října 2025Balada o malém hráči - Colin Farrell jako chorobný gamblerLord Freddy Doyle (Colin Farrell), britský hráč vysokých sázek, se skrývá v Macau, kde tráví dny hazardem a pitím, zatímco se potýká s rostoucími dluhy. Jeho minulost ho neustále dohání, což ohrožuje jeho pokus o nový…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?
24. října 2025Dům plný dynamitu - Jak Spojené státy reagují na balistickou střelu?Na Spojené státy někdo vypálí balistickou střelu. Američané se zběsile snaží vypátrat, kdo je za útok zodpovědný, a připravit adekvátní reakci... Kathryn Bigelow možná nepatří mezi nejaktivnější filmařky, ale na seznamu nejtalentovanějších režisérek se pravidelně objevuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračování
24. října 2025Chainsaw Man – Film: Reze Arc - Populární anime v celovečerním pokračováníChainsaw Man se poprvé dostává na velká plátna v epickém, akcí nabitém dobrodružství, které navazuje na velmi populární anime sérii. Hlavní postava Denji pracoval jako lovec démonů pro jakuzu, aby splatil dluh, který zdědil po rodičích, dokud ho…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografii
24. října 2025Nejvýraznější filmy roku 1957: klasiky, které dodnes definují kinematografiiObjevte pět legendárních filmů, které v roce 1957 změnily tvář filmu – od intenzivního soudního dramatu přes filozofickou existenční výpravu po kritiku válečných konfliktů a satiru moderní společnosti. Tyto snímky jsou nejen osobními studií lidské povahy,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedie
23. října 2025Bugonia - Režisér Chudáčků a americká předělávka jihokorejské černé komedieMichelle (Emma Stone), vlivná ředitelka velké farmaceutické firmy, má oprávněný pocit, že jí leží svět u nohou. Bohužel to trvá, jen dokud se neprobudí na špinavé matraci v cizím sklepě, spoutaná, s oholenou hlavou a celá pomazaná podivným…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce Springsteena
23. října 2025Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma - Film ze stěžejní kapitoly kariéry Bruce SpringsteenaFilm Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma od 20th Century Studios zachycuje vznik Springsteenova alba „Nebraska“ z roku 1982, kdy byl mladým hudebníkem na prahu globální slávy a snažil se smířit s tlakem úspěchu a vyrovnat se svou minulostí. Album,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Stvůry – průměrná detektivka
22. října 2025Stvůry – průměrná detektivkaJiž zítra 23. října 2025 vstupuje do kin snímek Stvůry, který Jan Těšitel natočil s mírnými úpravami podle knižní předlohy Kristýny Trpkové – kniha se jmenuje malinko jinak, a to Stvůra. Drama láká na známé tváře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře