Kritiky.cz > Filmy > Filmová klasika > Top 20 romantických komedií

Top 20 romantických komedií

Top202020romantickC3BDch20komediC3AD 3
Top202020romantickC3BDch20komediC3AD 3
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

+ Bonusová Top 5 fil­mů z okra­je žán­ru

Jistě se mezi námi najdou fil­mo­ví divá­ci, kte­ří jsou roman­tic­ké duše, avšak záro­veň se u fil­mu rádi poba­ví. A prá­vě pro ně jsou tu roman­tic­ké kome­die, kte­ré mají v ang­lo­a­me­ric­ké kine­ma­to­gra­fii již dlou­ho­le­tou tra­di­ci. Rozhodl jsem se pro­to vybrat dva­cít­ku nej­vý­raz­něj­ších zástup­ců toho­to spe­ci­fic­ké­ho žán­ru. Přestože její rozpě­tí sahá od pade­sá­tých let až do sou­čas­nos­ti, drti­vá vět­ši­na vybra­ných fil­mů pochá­zí z deva­de­sá­tých a nul­tých let, kdy roman­tic­ké kome­die zaží­va­ly nej­vět­ší boom. Vedle hlav­ní dva­cít­ky exlu­ziv­ně při­dá­vám i bonu­so­vou pět­ku, do kte­ré jsem zařa­dil fil­my, kte­ré sice nejsou rom­co­my v pra­vém slo­va smys­lu, avšak roman­ti­ku i humor v nich rov­něž může­me ve vět­ší či men­ší míře nalézt.

Prázdniny v Římě (1953)

Foto: © Paramount Pictures

Za jeden ze základ­ních sta­veb­ních kame­nů žán­ru roman­tic­ké kome­die bývá pova­žo­ván dnes již kla­sic­ký sní­mek reži­sé­ra Williama Wylera, kte­rý vyprá­ví pří­běh mla­dič­ké prin­cez­ny Anny (Audrey Hepburn), kte­rá ces­tu­je po Evropě, avšak stát­nic­ké povin­nos­ti ji už neba­ví. Při návštěvě Říma se pro­to roz­hod­ne pro útěk, při kte­rém jí zkří­ží ces­tu ame­ric­ký novi­nář Joe Bradley (Gregory Peck). Zatímco spo­leč­ně pozná­va­jí Řím, vzá­jem­ně se do sebe zami­lu­jí, film však kon­čí smut­ně jejich roz­cho­dem. Zákulisní zají­ma­vos­tí je, že auto­rem scé­ná­ře byl zná­mý spi­so­va­tel a scé­náris­ta Dalton Trumbo, kte­rý byl však teh­dy v Hollywoodu na čer­né lis­ti­ně a nesměl psát fil­mo­vé scé­ná­ře, pro­čež nebyl původ­ně uve­den v titul­cích. Poprvé se jeho jmé­no dosta­lo do titul­ků až v restau­ro­va­né ver­zi z roku 2002, nece­lé půl­sto­le­tí po původ­ním vydá­ní.

Někdo to rád horké (1959)

Foto: © United Artists

Mezi roman­tic­ké kome­die býva­jí řaze­ny i fil­my s nej­vět­ším sex-symbolem všech dob, Marilyn Monroe (Vše o Evě, Páni mají rad­ši blon­dýn­ky, Jak si vzít mili­o­ná­ře). Nejznámějším sním­kem s nej­star­ší člen­kou desít­ky nej­krás­něj­ších ame­ric­kých here­ček všech dob je nestár­nou­cí kome­die scé­náris­ty a reži­sé­ra Billyho Wildera Někdo to rád hor­ké, kte­rá je zčás­ti roman­tic­ká a zčás­ti gan­gs­ter­ská. Dva mla­dí jaz­zo­ví muzi­kan­ti Joe (Tony Curtis) a Jerry (Jack Lemmon) se sta­nou svěd­ky masa­k­ru mafie vede­né  pro­rad­ným gan­gs­te­rem „Psím deč­kou“ Colombem (George Raft). Před svý­mi pro­ná­sle­do­va­te­li se v pře­vle­če­ní za ženy ukry­jí v orchest­ru Sladké Sue (Joan Shalwee), ve kte­rém potká­vá­jí zpě­vač­ku a uku­le­list­ku Sugar (Monroe), do níž se zami­lu­je Joe (ali­as Josephina), zatím­co Jerry (ali­as Daphne) je svá­děn mili­ar­dá­řem Osgoodem Fieldingem III (Joe E. Brown). Tato fil­mo­vá kla­si­ka je plná bláz­ni­vých situ­a­cí, ale také roman­ti­ky a pís­ní v čele s nej­zná­měj­ším šlágrem I Wanna Be Loved By You v podá­ní samot­né Marilyn.

Snídaně u Tiffanyho (1961)

Foto: © Paramount Pictures

Audrey Hepburn podru­hé, ten­to­krát v hlav­ní roli psycholigicko-romatické kome­die reži­sé­ra Blake Edwardse, kte­rá v této dva­cít­ce uza­ví­rá vel­kou troj­ku pamět­nic­kých kla­sik. Film vyprá­ví pří­běh půvab­né, avšak leh­ko­my­sl­né dív­ky Holly Golightly, kte­rá žije v New Yorku, nechá­vá se vydr­žo­vat svý­mi obdi­vo­va­te­li a čeká na sňa­tek s boha­tým mužem. Její život se od zákla­du změ­ní po sezná­men­ní s mla­dým spi­so­va­te­lem Paulem Varjakem (George Peppard), kte­rý odha­lí její sty­ky s mafií, přes­to se však do ni zami­lu­je a píše o ní kni­hu, přes­to­že ona jeho city nej­pr­ve neo­pě­tu­je a nadá­le sní o boha­tém ženi­cho­vi. Tento iko­nic­ký sní­mek mimo jiné inspi­ro­val ame­ric­kou rocko­vou kape­lu Deep Blue Something, kte­rá pod­le něj pojme­no­va­la svůj jedi­ný hit Breakfast At Tiffany’s, kte­rý bodo­val v polo­vi­ně deva­de­sá­tek.

Když Harry Potkal Sally (1989)

Foto: © Columbia Pictures

Časovým sko­kem se dostá­vá­me na sklo­nek osm­de­sá­tých let, kdy vzni­kl sní­mek, kte­rý dal základ žán­ru moder­ní roman­tic­ké kome­die. Harry (Billy Crystal) a Sally (Meg Ryan) si při prv­ním setká­ní zrov­na nekáp­li do noty, avšak postu­pem času se z nich stá­va­jí neroz­luč­ní přá­te­lé. Zlom nasta­ne ve chví­li, když se Sally roze­jde se svým pří­te­lem, pro­čež ji Harry jde utě­šo­vat a tak se z nich pro­ti jejich vůli sta­nou milen­ci. Režijní tak­tov­ku držel Rob Reiner (Stůj při mě, Misery nechce zemřít, Pár správ­ných chla­pů, Má mě rád, nemá mě rád), zatím­co Nora Eprhon byla teh­dy pou­ze scé­nárist­kou. Režijně debu­to­va­la o tři roky poz­dě­ji dra­ma­tem To je můj život. Coby reži­sér­ka i scé­nárist­ka má v této dva­cít­ce ješ­tě dva zása­hy.

Pretty Woman (1990)

Foto: © Touchstone Pictures

Vlajkovou lodí všech roman­tic­kých kome­dií je jed­no­znač­ně Pretty Woman, jíž nato­čil Garry Marshall, kte­rý se násled­ně stal jed­ním z před­ních tvůr­ců toho­to žán­ru. Kdo by neznal moder­ní Pygmailon, pří­běh pro­sti­tut­ky Vivian (Julia Roberts), kte­ré od zákla­du změ­ní život setká­ní s mili­o­ná­řem Edwardem Lewisem (Richard Gere), kte­rý jí udě­lá nabíd­ku, že mu na veřej­nos­ti může dělat dopro­vod. Během jejich týden­ní­ho sou­ži­tí se Vivian začne měnit v oprav­do­vou dámu, při­čemž i ona pomů­že pode­přít Edwarda v tom, aby se stal lid­štěj­ším v rám­ci byz­ny­su. Film kon­čí hap­pyen­dem v podo­bě noto­ric­ky zná­me bal­kó­no­vé scé­ny. Snímek, kte­rým de fac­to zača­ly deva­de­sát­ky ve svě­to­vé pop kul­tu­ře, zaujme mimo jiné soun­d­trac­kem, na kte­rém se mísí sta­ré roc­k’­n’rolly (v čele s titul­ní pís­ní od Roye Orbisona) s nověj­ší­mi popo­vý­mi hity, v jejichž čele sto­jí bala­da It Mus Have Been Love od popu­lár­ní­ho švéd­ské­ho pop-rockového dua Roxette.

Samotář v Seattlu (1993)

Foto: © TriStar Pictures

Jeden ze dvou výše zmí­ně­ných režij­ních zása­hů Nory Ephron, kte­rá žen­skou hlav­ní roli novi­nář­ky Annie Reed opět napsa­la na tělo Meg Ryan. Hlavního muž­ské­ho hrdi­nu archi­tek­ta Sama Baldwina ztvár­nil v té době hoj­ně obsa­zo­va­ný Tom Hanks. Sam truch­lí nad smr­tí své ženy Maggie, na což se nemů­že dívat jeho malý syn Jonáš (Ross Mallinger), kte­rý zavo­lá do popu­lár­ní­ho noč­ní­ho roz­hla­so­vé­ho pořa­du a tátu donu­tí pro­mlu­vit do éte­ru. Jeho výzvu mimo jiné usly­ší i Annie, kte­rá je cha­rak­te­ro­vě Samovým opa­kem. Zatímco on je ide­a­lis­ta, ona je ryzí prag­ma­tič­ka. Ve fil­mu může­me vidět řadu humor­ných situ­a­cí, ke kte­rým dochá­zí při sezna­mo­vá­ní. Ve dva­cít­ce to mimo jiné není posled­ní spo­je­ní Ephron, Hankse a Ryan.

Čtyři svatby a jeden pohřeb (1994)

Foto: © Gramercy Pictures

Dalším mez­ní­kem v žán­ru roman­tic­ké kome­die byl vstup Velké Británie a zejmé­na scé­náris­ty Richarda Curtise, kte­rý do rom­co­mů vne­sl brit­ský humor, kte­rý bývá suš­ší než ame­ric­ký. První vlaš­tov­kou tzv. „bri­t­rom­co­mu“ byla kome­die Čtyři svat­by a jeden pohřeb, kte­rou nato­čil brit­ský reži­sér Mike Newell. Londýnský štra­mák Charles (Hugh Grant) je stá­le obklo­po­ván žena­mi, avšak necí­tí potře­bu se man­žel­sky vázat, což se změ­ní ve chví­li, kdy potká svo­bo­do­my­sl­nou Američanku Carrie (Andie McDowell). Kuriozitou je epi­zod­ní role kně­ze Geralda, kte­ré­ho ztvár­nil popu­lár­ní brit­ský komik Rowan Atkinson zná­mý pře­de­vším jako Mr. Bean. Film se stal komerč­ně nej­ú­spěš­něj­ším brit­ským sním­kem všech dob, zís­kal čty­ři ceny BAFTA a byl nomi­no­ván na Oscara. Fil poko­řil i brit­skou sin­g­lo­vou hit­pa­rá­du s ústřed­ní pís­ní, cover­ver­zí Love Is All Around od skot­ské kape­ly Wet Wet Wet (v ori­gi­ná­le od The Troggs).

Lepší už to nebude (1997)

Foto: © TriStar Pictures

Archetyp mla­dé­ho a šar­mant­ní­ho hlav­ní­ho muž­ské­ho hrdi­ny byl naru­šen v roce 1997, když reži­sér James L. Brooks obsa­dil do hlav­ní role kome­die Lepší už to nebu­de cha­risma­tic­ké­ho tvrďá­ka Jacka Nicholsona. Ten ztvár­nil roz­po­ru­pl­nou roli spi­so­va­te­le kýčo­vi­tých romá­nů Melvina Udalla, nesne­si­tel­né­ho mrzou­ta, kte­rý neu­stá­le zne­pří­jem­ňu­je život své­mu oko­lí, zejmé­na pak své­mu sou­se­do­vi, mla­dé­mu homose­xu­ál­ní­mu uměl­ci Simonu Bishopovi (Greg Kinnear) a jeho psu, kte­ré­ho nesná­ší. Jediný, kdo jej doká­že uzem­nit, je pro­s­to­ře­ká číš­ni­ce Carol Conelly (Helen Hunt). A jak už to tak bývá, pro­ti­kla­dy se při­ta­hu­jí, tak­že se z mrzou­ta nako­nec sta­ne lidu­mil. Nicholson i Hunt zís­ka­li za herec­ké výko­ny Oscara, Zlatý gló­bus i cenu Satellite. Zmínit musím i čes­ký dabing, jeli­kož Nicholsonovi pro­půj­čil hlas nedáv­no zesnu­lý Alois Švehlík, při­čemž vznik­lo neod­mys­li­tel­né spo­je­ní těch­to dvou typo­vě podob­ných her­ců.

Něco na té Mary je (1998)

Foto: © 20th Century Fox

Na pole žán­ru roman­tic­ké kome­die vstou­pi­lo kon­cem deva­de­sá­tek i bra­tr­ské tvůr­čí duo Peter a Bobby Farrellyovi, kte­ré se o čty­ři roky dří­ve pro­sla­vi­lo svým debu­tem, kul­tov­ní kome­dií Blbý a blběj­ší. Jejich tře­tí spo­leč­ný film Něco na té Mary je při­ne­sl hlav­ní roli hereč­ce a model­ce Cameron Diaz, do jejíž krás­né, chyt­ré a boha­té Mary Johnsonové je těž­ké se neza­mi­lo­vat. Své o tom ví i smo­lař s rov­nát­ky Ted Stroehmann (Ben Stiller), kte­rý o ní snil již na střed­ní ško­le, a detek­tiv Pat Healey (Matt Dillon), kte­ré­ho si Ted vybral, aby Mary vypá­t­ral. Milostný troj­ú­hel­ník je tedy leit­mo­ti­vem této bláz­ni­vé roman­tic­ké kome­die, v níž jde humor mís­ty za hra­nu, což však fil­mu na zábav­nos­ti není nou­ze ani v nejmen­ším neu­bí­rá.

Láska přes internet (1998)

Foto: © Warner Bros.

Výše zmí­ně­ná tře­tí spo­lu­prá­ce Nory Ephron s Meg Ryan (a dru­há s Tomem Hanksem) vznik­la pět let po Samotáři ze Seattlu. A zde mezi dvě­ma hlav­ní­mi hrdi­ny hoří kon­ku­renč­ní boj. Joe Fox (Hanks) je spo­lu­ma­ji­te­lem vel­ké sítě kniž­ních super­mar­ke­tů, Kathleen Kelly (Ryan) je maji­tel­kou malé­ho tra­dič­ní­ho knih­ku­pec­tví Na růž­ku. A přes­to­že oba mají své part­ne­ry, tak si s tajem­ným pří­te­lem / pří­tel­ky­ní posí­la­jí e-mailem zami­lo­va­né zprá­vy. Ani jeden z nich zpr­vu netu­ší, že na adre­sá­tem na dru­hé stra­ně sítě je ten, koho nemo­hou ani vystát, což se zvlášť vyostří, když Joe Kathleen obchod­ně zni­čí. K pře­kva­pi­vé­mu setká­ní dojde až na samot­ném kon­ci fil­mu. V této zami­lo­va­né kome­dii Hanksovi tra­dič­ně pro­půj­čil hlas jeho dvor­ní dabér Vladimír Dlouhý, kte­rý s ním tvo­řil dal­ší neroz­luč­nou herecko-dabérskou dvo­ji­ci.

Jiná láska (1999)

Foto: © Buena Vista Pictures

Druhý pří­spě­vek Garryho Marshala do této dva­cít­ky je poně­kud netra­dič­ní roman­tic­ká kome­die, jejímž ústřed­ním párem jsou dva men­tál­ně posti­že­ní lidé, čímž ten­to opo­mí­je­ný sní­mek vzý­vá k tole­ran­ci k odliš­nos­tem.. Carla Tate (Juliette Lewis) se po absol­vo­vá­ní spe­ci­ál­ní ško­ly vra­cí do rod­né­ho domu. Její nej­vět­ší život­ní pře­káž­kou je její domi­nant­ní mat­ka Elizabeth (Diane Keaton), kte­rá se jí roz­hod­la řídit život. Carla si s pomo­cí otce Radleyho (Tom Skerritt) vyvzdo­ru­je stu­di­um na vyso­ké ško­le poly­tech­nic­ké, na níž se sezná­mí s podob­ně posti­že­ným Danielem McMahonem (Giovanni Ricci), kte­rý pochá­zí z řádo­vě chud­ších pomě­rů. Elizabeth se však s prv­ní a život­ní lás­kou své dce­ry nehod­lá smí­řit, což Carlu při­nu­tí ke vzpou­ře. Devadesátkové děti si jis­tě vzpo­me­nou, že pilot­ním sin­glem soun­d­trac­ku byl chytla­vý a hym­nic­ký The Animal Song od teh­dy popu­lár­ní­ho aus­tral­ské­ho pop-rockového dua Savage Garden.

Notting Hill (1999)

Foto: © Universal Pictures

Druhým brit­ským pří­spěv­kem ve dva­cít­ce je rom­com odka­zu­jí­cí na kon­krét­ní brit­skou čtvrť Notting Hill, ve kte­ré se ode­hrá­vá. Do hlav­ních rolí obsa­dil reži­sér Roger Michell dva ostří­le­né rom­co­mo­vé mata­do­ry Julii Roberts a Hugh Granta. Zatímco Roberts zde ztvár­ni­la holly­wo­od­skou hvězdu Annu Scottovou, Grant si zahrál nesmě­lé­ho maji­te­le malé pro­dej­ny knih Williama Thackera. Jejich vztah musí během fil­mu pro­jít celou řadou zatěž­ká­va­cích zkou­šek. Ústřední píseň fil­mu When You Say Nothing At All, cover­ver­ze kla­sic­ké coun­t­ry bala­dy, pomoh­la nastar­to­vat sólo­vou kari­é­ru čle­nu roz­pa­da­jí­cí­ho se irské­ho boy­ban­du Boyzone Ronanu Keatingovi. Přestože je toto dru­hý a posled­ní zásah Julie Roberts do dva­cít­ky, je tato nestár­nou­cí krás­ka prá­vem pova­žo­vá­na za krá­lov­nu roman­tic­kých kome­dií, z nichž se mi mno­hé do výbě­ru nevešly, napří­klad Svatba mého nej­lep­ší­ho pří­te­le (1997) nebo Nevěsta na útě­ku (1999).

Po čem ženy touží (2000)

Foto: © Paramount Pictures

Nové milé­ni­um v rám­ci dva­cít­ky zaha­ju­je rom­com s fan­ta­sy prv­ky reži­sér­ky Nancy Meyers, kte­rý lehce hra­je i na didak­tic­kou stru­nu. Nick Marshall (Mel Gibson) je šovi­nis­tic­ký macho, kte­rý na ženy pohlí­ží jako na pou­hé objek­ty do poste­le. O to vět­ší ranou pro něj je, že jeho vysně­né mís­to kre­a­tiv­ní­ho ředi­te­le v reklam­ní agen­tu­ře zís­ká ambi­ci­óz­ní Darcy Maquire (Helen Hunt). Když je při zkou­še­ní nové kolek­ce zasa­žen elek­tric­kým prou­dem a záro­veň spad­ne do vany, zís­ká zvlášt­ní schop­nost sly­šet žen­ské myš­len­ky. To jej nej­pr­ve děsí, avšak násled­ně se to roz­hod­ne vyu­žít pro­ti Darcy k vykrá­dá­ní její­ho moz­ku. Jeho šéf Dan Wanamaker (Alan Alda) se pro­to roz­hod­ne Darcy vymě­nit za Nicka, kte­rý se však při čte­ní jejích myš­le­nek do ní zami­lo­val a stal se tak lep­ším člo­vě­kem. Zde je opět tře­ba zmí­nit čes­ký dabing, jeli­kož cha­risma­tic­ké­mu Melu Gibsonovi zde pro­půj­čil hlas nemé­ně cha­risma­tic­ký Jiří Štěpnička.

Deník Bridget Jonesové (2001)

Foto: © Universal Pictures

Přestože má Británie v desít­ce pou­ze čtvr­ti­no­vý podíl, její kome­die pat­ří roz­hod­ně k nej­vý­raz­něj­ším. Kdo by neznal Bridget Jonesovou (Renée Zellweger), oplá­ca­nou tři­cát­ni­ci, kte­rá tou­ží najít oprav­do­vý vztah. Zamiluje se do své­ho šéfa, nakla­da­te­le Daniela Clevera (Hugh Grant), kte­rý ji však pova­žu­je za svou bokov­ku. Panem bož­ským se na kon­ci sta­ne práv­ník Mark Darcy (Colin Firth), kte­ré­ho z počát­ku nemoh­la ani cítit. Tato kul­tov­ní kome­die reži­sér­ky Sharon Maquire pod­le kni­hy Helen Fielding je plná nej­růz­něj­ších humor­ných tra­pa­sů, v čele s tím, když Mark obje­ví Bridgetin deník, v němž o něm zpo­čát­ku nepsa­la nej­lé­pe. I zde sto­jí za zmín­ku soun­d­track, na němž najde­me hned tři mega­hi­ty, cover­ver­zi dis­co­hi­tu It’s Raining Men v podá­ní býva­lé „Spajsky“ Geri Halliwell (ori­gi­nál Weather Girls) a R&B bala­du Out Of Reach od zpě­vač­ky Gabrielle a v nepo­sled­ní řadě i ever­gre­en All By Myself (ori­gi­nál Eric Carmen), zde v podá­ní coun­t­ry zpě­vač­ky Jamie O“ Neal. V poz­děj­ších letech násle­do­va­ly hned tři seque­ly, Bridget Jonesová: S rozu­mem v kon­cích (2004), Dítě Bridget Jonesové (2016) a Bridget Jonesová: Láskou šíle­ná (2025).

Pravá blondýnka (2001)

Foto: © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

Zřejmě nej­kon­tro­verz­něj­ším sním­kem ve výbě­ru je tato roman­tic­ká cra­zy kome­die, kte­rou pod­le kni­hy Amandy Brown nato­čil reži­sér Robert Luketic. Elle Woods (Reese Witherspoon) je typic­ká blon­dý­na a růžo­vá Barbie se vším všu­dy. Je až po uši zami­lo­va­ná do pohled­né­ho sená­to­ro­va syna Warnera Huntingtona III. (Matthew Dawis), ten ji však na slav­nost­ní veče­ři mís­to oče­ká­va­ných zásnub ozná­mí, že se s ní roz­chá­zí, jeli­kož jde stu­do­vat prá­va na Harvard a „potře­bu­je Jackie, ne Marilyn“. Elle má zlo­me­né srd­ce, avšak nevzdá se a roz­hod­ne se rov­něž vystu­do­vat prá­va, aby Warnerovi, kte­rý ji vymě­nil za seri­óz­ní bru­ne­tu Vivian (Selma Blair), doká­za­la, že za něco sto­jí. Po sérii humor­ných tra­pa­sů nako­nec Elle oprav­du pro­ká­že, že pod růžo­vým pozlát­kem se skrý­vá bys­trá mla­dá žena, pro­čež trou­bu Warnera vymě­ní za sym­pa­tic­ké­ho asi­s­ten­ta Emmetta (Luke Wilson). Přestože ten­to laci­ný humor nemu­sí sed­nout kaž­dé­mu, myš­len­ka boje pro­ti před­sud­kům pod­le hes­la „nesuď kni­hu pod­le oba­lu“ Pravou blon­dýnu, kte­rá se dočka­la dvou seque­lů (2003 a 2009) i broadwa­yské­ho muzi­ká­lu, povzná­ší o par­to výš.

Láska nebeská (2003)

Foto: © Universal Pictures

Výše zmí­ně­ný brit­ský mis­tr rom­co­mů Richard Curtis při­šel v prv­ní polo­vi­ně nul­tých let s novo­do­bou vánoč­ní kla­si­kou. V kopro­dukč­ní britsko-americké kome­dii, kte­rá se ode­hrá­vá v před­vá­noč­ním obdo­bí, se pro­lí­ná hned něko­lik samo­stat­ných pří­bě­hů. Máme tu brit­ské­ho pre­mi­é­ra (Hugh Grant), kte­rý se zakou­ká do asi­s­tent­ky Natalie (Martine McCuthcheon), o níž dokon­ce sve­de boj s ame­ric­kým pre­zi­den­tem (Billy Bob Thornton), spi­so­va­te­le Jamieho Benneta (Colin Firth), kte­rý při­stih­ne pří­tel­ky­ni s vlast­ním bra­t­rem, pro­čež odje­de do Francie, kde se sezná­mí s krás­nou por­tu­gal­skou hos­po­dy­ní Aurelií (Lúcia Moniz), vdov­ce Daniela (Liam Neeson), kte­rý pomá­há nevlast­ní­mu synu Samuelovi (Thomas Sangster) zís­kat srd­ce spo­lu­žač­ky Joanny (Olivia Olson), kte­rá je jme­nov­ky­ní jeho zesnu­lé ženy, hned dva milost­né troj­ú­hel­ní­ky, ale pře­de­vším vůbec nej­vý­raz­něj­ší posta­vu fil­mu, rocko­vé­ho zpě­vá­ka Billyho Macka (Billy Nighy), kte­rý při nahrá­vá­ní a pro­pa­ga­ci vánoč­ní­ho hitu Christmas Is All Around (cover­ver­ze ever­gre­e­nu Love Is All Around) způ­so­bu­je jeden malér za dru­hým. Kombinace lehce kýčo­vi­té vánoč­ní atmo­sfé­ry a suché­ho brit­ské­ho humo­ru udě­la­la z Lásky nebes­ké jed­nu ze stá­lic vánoč­ní­ho tele­viz­ní­ho pro­gra­mu.

Lepší pozdě nežli později (2003)

Foto: © Columbia Pictures

Přestože se pod­le názvu a obsa­ze­ní Jacka Nicholsona do hlav­ní role může zdát, že se jed­ná o pokra­čo­vá­ní Lepší už to nebu­de, je to zce­la jiný film, za nímž dokon­ce sto­jí jiný tvůr­čí tým v čele s Nancy Meyers. Stárnoucí pla­y­boy Harry Salborn (Nicholson) při výbě­ru svých part­ne­rek nejde nad tři­cet let, při­čemž se odmí­tá vázat. Při návštěvě domu své­ho nej­no­věj­ší­ho obje­vu Marin (Amanda Peet), při kte­ré mimo jiné pozná­vá i její mat­ku, roz­ve­de­nou dra­ma­tič­ku Ericu (Diane Keaton), dosta­ne infarkt. Erica se tak stá­vá jeho ošet­řo­va­tel­kou a on se popr­vé v živo­tě zami­lu­je do své vrs­tev­ni­ce. Po vylé­če­ní a opuš­tě­ní její­ho domu nemé­ně zami­lo­va­ná Erica pozná, že se Harry až tolik nezmě­nil a stá­le ran­dí s mlad­ší­mi. Nešťastná Erica tak pod­leh­ne svo­dům mla­dé­ho léka­ře Juliana (Keanu Reeves). Harry tak o svou lás­ku musí zabo­jo­vat. Tento hvězd­ně obsa­ze­ný rom­com tak demon­stru­je, že lás­ka kve­te v kaž­dém věku.

Wimbledon (2004)

Foto: © Universal Pictures

Nejmladší brit­ský pří­spě­vek do dva­cít­ky je kome­dií zčás­ti roman­tic­kou a zčás­ti spor­tov­ní. Neúspěšný tenis­ta Peter Colt (Paul Bettany), jehož kari­é­ra se chý­lí ke kon­ci, na posled­ní chví­li dosta­ne divo­kou kar­tu do věhlas­né­ho šam­pi­o­ná­tu ve Wimbledonu. Na hote­lu náho­dou potká­vá mla­dou nadě­ji ame­ric­ké­ho teni­su, půvab­nou a ener­gic­kou Lizzie Bradbury (Kirsten Dunst), kte­rá se prá­vě sprchu­je na poko­ji, k němuž mu recepč­ní omy­lem dal klíč. Mezi obě­ma tenis­ty se tak roz­ho­ří pla­men lás­ky, díky kte­ré­mu Peter chyt­ne dru­hou spor­tov­ní mízu a doká­že tak ten­to pres­tiž­ní tur­naj vyhrát. My hard­co­re fanouš­ci talent shows máme ten­to film neod­mys­li­tel­ně spo­je­ný s prv­ní slo­ven­skou SuperStar (2004-2005), ve kte­ré na něm byli fina­lis­té v kině a ve dru­hém finá­lo­vém kole na téma love­son­gů jsme z něj moh­li vidět ukáz­ky.

Sex ve městě (2008)

Foto: © New Line Cinema

Kultovní seri­ál z pře­lo­mu deva­de­sá­tek a nulek Sex ve měs­tě, kte­rý vzni­kl v pro­duk­ci tele­vi­ze HBO pod­le romá­nu Candance Bushnellové, se deset let po své tele­viz­ní pre­mi­é­ře dočkal své­ho fil­mo­vé­ho seque­lu. Čtveřice pří­tel­kyň Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker), Samantha Jones (Kim Cattrall), Charlotte Goldenblatt (Kristin Davis) a Miranda Hobbes (Cynthia Nixon) stá­le žije v New Yorku, jejich osu­dy se však růz­ní. Carrie se zasnou­bí a násled­ně roze­jde s Panem Božským (Chris Noth), kte­rý ji však v den svat­by opus­tí. Steve Brady (David Eigenberg) pod­ve­de a Mirandu, Samantha se roze­jde se Smithem Jerrodem (Jason Lewis) a Charlotta otě­hot­ní. Vedlejší roli Carriiny asi­s­tent­ky Louise si střih­la zpě­vač­ka a exfi­na­list­ka American Idolu Jennifer Hudson. O dva roky poz­dě­ji spat­řil svět­lo svě­ta i dru­hý díl Sex ve měs­tě 2.

Barbie (2023)

Foto: © Warner Bros.

Dvacítku uza­ví­rá jedi­ný rela­tiv­ně nový sní­mek ve výbě­ru, kte­rý se před dvě­ma lety (mimo jiné i díky tajem­né­mu mar­ke­tingu včet­ně instagra­mo­vé apli­ka­ce) stal nej­vět­ším kino­hi­tem roku. Scénáristka a reži­sér­ka Greta Gerwig zhmot­ni­la v roman­tic­ko kome­di­ál­ní sati­ře legen­dár­ní hrač­ky od Mattela Barbie a Kena. Příběh se ode­hrá­vá ve fik­tiv­ní zemi zva­né Barbie Land. Hlavní hrdin­ka Barbie (Margot Robbie) jed­no­ho dne zjis­tí, že má plo­ché nohy a celu­li­ti­du. „Divná“ Barbie (Kate McKinnon) jí pro­zra­dí, že svou kri­zi vyře­ší tak, že se vydá do sku­teč­né­ho svě­ta za dív­kou, kte­rá si s ní hra­je. Vydá se pro­to na ces­tu v dopro­vo­du Kena (Ryan Gosling), avšak násled­ně zjis­tí, že sku­teč­ný svět ovlá­da­jí výhrad­ně muži. Kenovi se však patri­ar­chál­ní svět zalí­bí a po návra­tu z Barbie Landu udě­lá Kendom. Barbie má tak co napra­vo­vat, aby svůj svět vrá­ti­la do původ­ní podo­by. Satirický tón fil­mu ostře pou­ka­zu­je nejen na nerov­né posta­ve­ní mužů a žen, ale i na ame­ric­ký kon­zu­me­ris­mus. Za zmín­ku sto­jí i soun­d­track, na kte­rý při­spěl hvězdy jako Dua Lipa (Dance The Night), Ava Max (Choose Your Fighter) či Billie Eilish (What I Was Made For?).

Bonusová Top 5:

Jak jsem již zmí­nil v úvo­du, ved­le hlav­ní dva­cít­ky jsem se roz­ho­dl vybrat i bonu­so­vou pět­ku fil­mů, o kte­rých jsem do dva­cít­ky původ­ně uva­žo­val, nicmé­ně jsem usou­dil, že para­me­t­ry žán­ru sto­pro­cent­ně nena­pl­ňu­jí, pro­čež jsem je neza­řa­dil. ˇBuď se jed­ná o fil­my, kte­ré jsou roman­tic­ké, ale ne tak úpl­ně kome­die, nebo nepo­strá­da­jí humor ani roman­ti­ku, avšak pri­már­ně zapa­da­jí do jiné žánro­vé ška­tul­ky.

Pomáda (1978)

Foto: © Paramount Pictures

Druhou jme­no­va­nou kate­go­rii zastu­pu­je dnes již legen­dár­ní muzi­kál, kte­rý přes­to­že se ode­hrá­vá na kon­ci pade­sá­tých let, stal se neod­mys­li­tel­nou iko­nou let sedm­de­sá­tých, nej­pr­ve v roce 1972 na Broadwayi a o šest let poz­dě­ji i na stří­br­ném plát­ně v režii Randala Kleisera. Nikomu nemu­sím blí­že před­sta­vo­vat pří­běh libo­vé­ho fra­jír­ka Dannyho Zucca (John Travolta) a nevin­né blon­dýn­ky Sandy (Olivia Newton-John), kte­ří pro­ži­li let­ní romá­nek, avšak ve ško­le, kam Sandy nastu­pu­je jako nová žáky­ně a kde je Danny vůd­cem klu­či­čí par­ty, však pro lás­ku pla­tí zce­la jiná pra­vi­dla. Zrovna tak pís­ně z toho­to muzi­ká­lu zná kaž­dý. Pomáda byla tako­vým feno­mé­nem, že se díky ní Travolta i Newton-John ido­ly teh­dej­ší mlá­de­že.

Hříšný tanec (1987)

Foto: © Vestron Pictures

Ani násle­du­jí­cí film není tře­ba před­sta­vo­vat nijak podrob­ně. To, co zna­me­ná Pomáda pro sedm­de­sát­ky, sym­bo­li­zu­je Hříšný tanec pro osm­de­sát­ky. Snímek dvou žen­ských auto­rek, reži­sér­ky Emilie Ardolino a scé­nárist­ky Eleanor Bergstein pra­ný­řu­je pokry­tec­kou morál­ku vyš­ší spo­leč­nos­ti, ze kte­ré pochá­zí hlav­ní žen­ská hrdin­ka France Housemanová ali­as Baby (Jennifer Grey), kte­rou si taneč­ní instruk­tor Johnny Castle (Patrick Swayze) vybe­re coby náhrad­ni­ci za těhot­nou taneč­ní part­ner­ku Penny (Cynthia Rhodes). Ze spo­lu­prá­ce na divo­kém tan­ci, kon­zer­va­tiv­ní­mi hos­ty hote­lu pova­žo­va­né­mu za hříš­ný, se však zro­dí lás­ka, kte­rá kvů­li před­sud­kům pro­jde nejed­nou zkouš­kou. Přestože „Hříšňák“ není úpl­ně kome­die, byl to své­ho času tako­vý pop-kulturní feno­mén, tak­že ve výčtu roman­tic­kých fil­mů nemů­že chy­bět.

Forrest Gump (1994)

Foto: © Paramount Pictures

Legendárnímu melod­ra­ma­tu Roberta Zemeckise Forrest Gump, kte­rý byl nato­čen pod­le kni­hy Winstona Grooma a mno­hý­mi je pova­žo­ván za vůbec nej­lep­ší film všech dob, jsem před rokem věno­val samo­stat­ný člá­nek ke tři­cá­té­mu výro­čí od pre­mi­é­ry. Příběh ala­bam­ské­ho pros­ťáčka Forresta Gumpa (Tom Hanks), kte­rý na své pou­ti živo­tem pro­chá­zí ame­ric­ký­mi ději­na­mi a setká­vá se s něko­li­ka pre­zi­den­ty a dal­ší­mi pop-kulturními iko­na­mi (Elvis Presley, John Lennon), zná kaž­dý. Důvodem, proč jsem o tom­to fil­mo­vém majstršty­ku uva­žo­val do dva­cít­ky, je ten, že zde najde­me jak roman­ti­ku s Forrestovou život­ní lás­kou Jenny (Robin Wright), tak i humor, kte­rý má však spe­ci­fi­kum v tom, že doká­že poba­vit i dojmout záro­veň. Forrest Gump je zkrát­ka geni­ál­ní film, kte­rý se všem žán­ro­vým ška­tul­kám zce­la vymy­ká.

Past na rodiče (1998)

Foto: © Buena Vista Pictures

Další film, kte­rý se na blo­gu již v minu­los­ti dočkal samo­stat­né­ho člán­ku, je rodin­ná kome­die inspi­ro­va­ná kla­sic­kým dět­ským romá­nem  Luisa a Lotka němec­ké­ho spi­so­va­te­le Ericha Kästnera, kte­rá byla sama o sobě rema­kem stej­no­jmen­né­ho sním­ku Davida Swifta z roku 1961. Oba fil­my vznik­ly pod hla­vič­kou spo­leč­nos­ti Disney, při­čemž ten nověj­ší a z dneš­ní­ho hle­dis­ka zná­měj­ší reží­ro­va­la Nancy Meyers. Hlavní dvoj­ro­li iden­tic­kých dvoj­čat Annie a Hallie ztvár­ni­la teh­dy debu­tu­jí­cí Lindsay Lohan. Tyto dvě pova­ho­vě roz­díl­né zrzeč­ky se pot­ka­jí na let­ním tábo­ře a i přes počá­teč­ní nevra­ži­vost zjis­tí, že jsou sest­ry. Pokusí se pro­to dát zno­vu dohro­ma­dy své roz­ve­de­né rodi­če (Dennis Quaid a Natasha Richardson), avšak v ces­tě jim sto­jí tatín­ko­va nová part­ner­ka, zla­to­kop­ka Meredith „Cruella“ Blake (Elaine Hendrix). Přestože je Past na rodi­če pri­már­ně kome­dií rodin­nou, i roman­ti­ka mezi rodi­či dvo­čat má ve fil­mu vel­ký pro­stor.

Šílená / Krásný (2001)

Foto: © Buena Vista Pictures

Bonusovou pět­ku uza­ví­rá tee­nager­ská roman­ce Johna Stockwella s „rome­o­ju­li­ov­skou“ záplet­kou, kte­rou může­me ozna­čit za dra­me­dii, avšak více je to dra­ma než kome­die. Nicole (Kirsten Dunst) je dce­rou sená­to­ra Toma Oakleyho (Bruce Davison), avšak i když má všech­no, smrt její mat­ky ji výraz­ně pozna­me­na­la a sta­la se z ní pro­blé­mo­vá dív­ka se sklo­ny k alko­ho­lu, dro­gám a sebe­vraž­dám. Carlos Nuňéz (Jay Hernandez) pochá­zí z řádo­vě chud­ších pomě­rů, avšak nechy­bí mu cti­žá­dost, pro­čež z latin­ské čtvr­ti den­ně dojíž­dí do pres­tiž­ní střed­ní ško­ly, aby po matu­ri­tě mohl stu­do­vat na námoř­ní aka­de­mii na pilo­ta. Ze setká­ní těch­to dvou dia­me­t­rál­ně odliš­ných mla­dých lidí pro­puk­ne lás­ka jako trám, kte­ré však sto­jí v ces­tě nejen Carlosova přís­ná kon­zer­va­tiv­ní rodi­na, ale i Nicolin otec, kte­rý Carlose varu­je, ať se od jeho dce­ry drží dál. Filmu domi­nu­je zejmé­na fan­tas­tic­ký herec­ký výkon Kirsten Dunst.

Zdroj: Wikipedie, ČSFD, FDb.cz;  Foto: © Paramount Pictures, © United Artists, © Touchstone Pictures,  © Universal Pictures, © Warner Bros., dále viz. popis­ky fotek

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Čtvrtstoletí Samotářů
13. dubna 2025Čtvrtstoletí SamotářůPřed rokem jsem na blogu připomínal zřejmě divácky nejoblíbenější porevoluční film, hořkou retrokomedii Pelíšky, která vloni oslavila čtvrtstoletí od premiéry. O rok později však přišel do kin jiný divácký megahit, který si jako jeden z mála…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Sám doma: Jak pro nás Kevin objevil Ameriku
23. prosince 2024Sám doma: Jak pro nás Kevin objevil AmerikuVedle českých pohádek patří k vánočnímu televiznímu programu neodmyslitelně už tři dekády i  nejslavnější americká rodinná komedie všech dob Sám doma (režie Chris Columbus, scénář John Hughes), která měla světovou premiéru 16. listopadu 1990, české premiéry…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Perestrojka v českém filmu
18. listopadu 2024Perestrojka v českém filmuVčera bylo 17. listopadu, což už 35 let znamená výročí studentských protestů, které vyústily do sametové revoluce, tedy pádu komunistického režimu. Ke změně nálad ve společnosti však nedošlo ze dne na den a odpor proti establishmentu…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Návrat do minulosti - co nám chtěl říct film Dědictví aneb Kurvahošigutntág?
14. října 2024Návrat do minulosti - co nám chtěl říct film Dědictví aneb Kurvahošigutntág?Rozebereme si jedno klasické české retro. Film Věry Chytilové Dědictví aneb Kurvahošigutntág je bezpochyby ikonou české kinematografie. Zvolil bych asi termín prototyp české postkomunistické komedie. Do této kategorie patří například ještě Pelíšky, nebo třeba Kouř. Pro…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Komedie tandemu Svěrák & Smoljak pod lupou
31. srpna 2024Komedie tandemu Svěrák & Smoljak pod lupouPrávě včera tomu bylo přesně půlstoletí od premiéry jedné z nejznámějších českých komedií Jáchyme, hoď ho do stroje!, kterou natočil tehdy ostřílený režisér Oldřich Lipský podle scénáře dvou bývalých učitelů a redaktorů ČS rozhlasu Zdeňka Svěráka…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Forrest Gump: Melodram, který dojímá i po 30 letech
7. července 2024Forrest Gump: Melodram, který dojímá i po 30 letechPřesně před třemi dekádami mohli američtí diváci poprvé v kinech shlédnout snímek, který je všeobecně považován za nejlepší film všech dob. Režisér Robert Zemeckis společně se scénáristou Ericem Rothem si vzali za úkol převést knihu spisovatele…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Dolarová trilogie Sergia Leoneho, aneb kovbojové po italsku
24. června 2024Dolarová trilogie Sergia Leoneho, aneb kovbojové po italskuDo slavného žižkovského kina Aero chodím poměrně často a rád. V jejich programu se v poslední době objevili dvojprojekce filmů na pokraji braku a kultovna, čehož jsem samozřejmě nemohl nevyužít. Jejich poslední projekce mi pak vnukla…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Maraton Indiana Jonese aneb dobrodružství neohroženého archeologa
9. června 2024Maraton Indiana Jonese aneb dobrodružství neohroženého archeologaStejně jako Hvězdné války, Star Trek či v poslední době Avengers, najde se asi jen málo fanoušků popkultury, které by minul Indiana Jones. Neohrožený profesor archeologie, jenž místo spořádaného vyučování na univerzitě, honí po světě nacisty,…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Putování s Frodem, aneb 13 hodin v kině Aero
29. května 2024Putování s Frodem, aneb 13 hodin v kině AeroV životě lidském a v životě cinefila obzvlášť se vyskytnou chvíle, kdy zatouží po nějakém nevšedním audiovizuálním zážitku. Ano, IMAX je sice super, ale když tam zrovna nedávají nic zajímavého, je potřeba sáhnout jinam. Tu najednou…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Čtvrtstoletí Pelíšků
8. dubna 2024Čtvrtstoletí PelíškůMezi českými porevolučními filmy byla spousta kinohitů, ale jen málokterý z nich se stal novodobou klasikou, ze které by diváci dokázali citovat hlášky i pozpátku a který by zároveň vřele přijala i kritika. Přesně před čtvrtstoletím…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Amadeus: Genialita, závist a hudba, která změnila dějiny kina
19. září 2023Amadeus: Genialita, závist a hudba, která změnila dějiny kinaJe to už drahně víc než čtvrtstoletí, kdy jsem napsal svou první opravdu po všech stránkách kladnou "recenzi". Bylo mi tehdy 19 let a v srdci mi plálo mladistvé nadšení, všechno jsem pochopitelně věděl nejlépe a…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Grandhotel Budapest (The Grand Budapest Hotel)
4. prosince 2022Grandhotel Budapest (The Grand Budapest Hotel)Posledním zážitkem mé cesty do Japonska byl let z Ósaky přes Dubaj do Prahy. V letadle 16 hodin čistého času, 2 hodiny na nalodění a 4 hodiny na přestup. Samozřejmě, nedalo mi to, abych si neprohlédl…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Po strništi bos
6. září 2022Po strništi bosPředpokládám, že znáte film stejné autorské i rodinné dvojice s názvem Obecná škola. Pokud ano, máte jako diváci na jednu stranu vyhráno, protože už předem tušíte, jakou poetiku autoři v novém filmu zvolili, a navíc děj…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Ucho
6. září 2022UchoHerecký koncert Radoslava Brzobohatého a Jiřiny Bohdalové v brilantním filmu Karla Kachyňi a Jana Procházky, jenž byl po dlouhá léta na seznamu zakázaných filmů, jde znovu do kin. Dvojice Procházka – Kachyňa začala realizovat svůj nejlepší…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Ucho
1. července 2022Ucho[caption id="" align="alignright" width="202"] Photo © Filmové studio BarrandovPhoto © Filmové studio Barrandov[/caption] K příležitosti výročí zrušení cenzury uvedla Česká televize řadu filmů, které si pobyly skoro 20 let v trezoru daleko od očí neprivilegovaných diváků.…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Adelheid
27. května 2022AdelheidJsou filmy, které se člověku vyhýbají, a v mém případě neznám lepší příklad než Adelheid, další mistrovské dílo režiséra Františka Vláčila. Zatímco Markétu Lazarovou nebo Údolí včel jsem viděl opravdu často a znal jsem i další…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,30158 s | počet dotazů: 229 | paměť: 40655 KB. | 29.08.2025 - 17:51:49