Tři přání pro Popelku (originální název: Tre nøtter til Askepott) je norský pohádkový film režisérky Cecilie Mosli z roku 2021. Jedná se o remake stejnojmenné německo-československé pohádkové klasiky z roku 1973, která zase vychází ze stejnojmenné pohádky Boženy Němcové ve variaci na Grimmův a Bechsteinův příběh o Popelce.
Titulní roli hraje norská popová zpěvačka Astrid Smeplass, vedle ní se v roli prince představí Cengiz Al.
Obsah filmu
Popelka, jejíž rodiče zemřeli, žije s macechou a její dcerou Dorou na odlehlém panství na severu. Když je tam na návštěvě královský pár, Popelka se na projížďce na koni setká s princem, aniž by si to uvědomovala. Rodící se romantickou náladu mezi nimi naruší dva princovi urozené společníky, kteří přijedou pro svého pána na lov. Mezitím se královský pár rozloučí s macechou a její dcerou Dorou a pozve je oba na ples. Na plese si má princ vybrat nevěstu, jak se dozvídá druhý den ráno.
Doma na panství pošle macecha do města postaršího sluhu Alfréda, aby najal „stylistu“, který by její dceru Doru na ples oblékl. Alfréd se Popelky zeptá, jestli by nechtěla, aby jí něco přinesl. Popelka si přeje „něco, co se mu dostane do rukou“. Je to ptačí hnízdo se třemi lískovými oříšky, které princ žertem sestřelí ze stromu nad Alfréda, jenž cestuje na saních.
Zatímco se arogantní baron von Snauser stará o Doru, Popelka objeví kouzelný obsah prvního lískového oříšku: lovecký plášť. Vybavena jím (včetně kníru) se Popelka setkává s princem a jeho dvěma společníky a předvádí své vynikající umění s lukem. Za úspěšné zastřelení holuba dostane cenu, kterou jí princ předtím nabídl: pečetní prsten, který dostal od svého otce pro svou budoucí nevěstu.
Nastal večer plesu a macecha žádá Popelku, aby pomohla nově oblečené a nalíčené Doře. Doru, která není spokojená se svým vzhledem, Popelka rozveselí komplimentem. Rodící se přátelství mezi nevlastními sestrami zničí macecha falešným pozváním na Popelčin ples, protože Dora se napůl přidá k matčinu smíchu, aby ji potěšila. Jako pomstu na konci macecha vysype Popelce krabici s různobarevnými flitry, aby je roztřídila. Po odchodu na ples přijdou Popelce na pomoc holubi, takže Popelka, vybavená obsahem druhého oříšku, se vydá na cestu ke královskému páru na zámek a jako vodítko použije polární záři.
Na plese se odhalí provinční původ macechy a Dory, které se při svém vystoupení před královským párem poněkud ztrapní. Dora na sebe později také upoutá pozornost svým hlasitým, nervózním smíchem. Na plese se Popelka zamaskuje závojem a promluví s princem, který se právě chystá v afektu opustit ples. Ten ji nepoznává, ale chce si s ní zatančit. Královský pár i ostatní si všimnou romantické atmosféry. Když chce princ vědět, kdo je Popelka, dá mu hádanku, na kterou má odpovědět:
- První setkání: Na tvářích má saze, ale kominíka nemá.
- Druhé setkání: klobouk s peřím, luk a šíp, ale ne lovec.
- Třetí setkání: plesové šaty s vlečkou, ale žádná princezna.
Těsně předtím, než Popelka odpoví na princovu otázku o své totožnosti, všimne si zkoumavých očí své macechy a uteče. Princ ji na popud krále následuje. Popelka uteče a nechá za sebou jen jeden ze svých střevíčků. Princ ji hledá v okolí a dorazí na macešino panství, kde však Popelku nenajde. Požádá stařenku, aby vzbudila všechny dívky na panství a vyvedla je ven. Během tohoto hledání přijde macecha s Dorou domů a najde závoj, který měla Popelka na sobě na plese. Mezitím princ oznámí, že si vezme dívku, které padne nalezený střevíček. Popelka mezitím prince objevila, ale ve své komnatě je překvapena macechou.
Venku si princ zoufá nad neúspěšným zkoušením střevíčku, když si obyvatelé vzpomenou na „Popelku“. Zatímco princ je uveden do Popelčiny komnaty a najde tam svůj pečetní prsten, svázanou Popelku macecha s Dorou vyvedou ven a zavřou. Krátce nato princ spatří ženu v Popelčiných plesových šatech, jak jde k saním. Zatímco macecha chce, aby princ slíbil, že si převlečenou Doru vezme za ženu, princ trvá na tom, že si vyzkouší její střevíčky. Macecha nezná východisko a prchá se saněmi i s převlečenou Dorou. Popelka se mezitím osvobodila a otevřela poslední oříšek. Je však prázdný - je v něm „jen“ ona sama. Poté, co macecha ztratí kontrolu nad saněmi, obě ženy zachrání princ, který si nyní uvědomuje, že Dora není ta dívka, kterou hledají. Když Popelka dorazí bez převleku, princ ji pozná. Macecha ze vzteku strčí prince přes dříve rozbité zábradlí mostu do propasti. Popelka pomocí šípu přibije koženou smyčku omotanou kolem princovy nohy k zábradlí mostu, aby princ nadobro nespadl. Po krátké slovní rozepři s macechou přibije k zábradlí mostu také svou kapuci a pak pomůže princi nahoru. Poté, co princ vyřeší hádanku, zeptá se Popelky, jestli si ho chce vzít - protože „tak se to dělá“. Ona odmítne s tím, že se teprve poznali a že si mohou dělat, co chtějí. Nakonec Alfréd dostane starší ženu, kterou celou dobu lapal, Dora dostane chlapce ze statku, Popelka dostane prince a jeho dva společníci se také políbí.
Pozadí
Produkce
S nápadem předělat klasickou pohádku Tři oříšky pro Popelku z roku 1973 přišli norští filmaři. V roce 2015 nabídli režisérovi původního filmu Václavu Vorlíčkovi, aby se ujal tohoto úkolu pro remake. Ten odmítl, ale souhlasil s prodejem licence.
Hlavní herečka Astrid Smeplass, která se ve své vlasti proslavila účastí v castingové show Idol v roce 2013 a od té doby slaví úspěch jako popová zpěvačka Astrid S, rolí Popelky debutovala jako herečka. Pro film se Smeplass musela sama naučit jezdit na koni a střílet z luku, na rozdíl od české herečky Libuše Šafránkové, která uměla jezdit na koni už v době, kdy se ujala role v původní verzi.
Film režírovala norská herečka a režisérka Cecilie Mosli. O adaptovaný scénář se postarali Kamilla Krogsveen, Karsten Fullu, Siv Rajendram Eliassen a Anna Bache-Wiig. Frederick P. N. Howard a Petter J. Borgli působili jako producenti.
Film se natáčel na středověkém hradě s vodními příkopy v litevském městě Trakai a ve filmovém studiu v Litvě. Mezi další místa natáčení patří skanzen Maihaugen v Lillehammeru a pohoří Jotunheimen v Norsku.
Recepce
Norsko
Ohlasy filmových kritiků na Tři oříšky pro Popelku byly v Norsku převážně pozitivní. Film byl chválen za obsazení, výpravu a realizaci oblíbené předlohy. Někteří kritici kritizovali skutečnost, že remake postrádal část romantiky a kouzla originálu.
Mode Steinkjer z deníku Dagsavisen napsal: „Astrid Smeplassová naplnila Popelčiny třpytivé střevíčky přízemním šarmem a silnou vůlí k sobě samé ve filmu Tři lískové oříšky pro Popelku, který má vše, aby se stal novou klasikou žánru.“
Tore André Øyås z filmového magazínu Filmfront.no viděl Tři oříšky pro Popelku jako „poměrně zdařilou, solidní a hezkou novou verzi současného milostného příběhu, který možná není moderní ve všech ohledech“. Jeho verdikt: „I přes několik novinek - včetně poněkud přepsaných genderových rolí a krátkého homosexuálního polibku ke konci - můžeme být rádi, že to s politickou korektností nepřehnali. [...] Pokud překousnete zdejší staromilství, film se rychle stane lehce nostalgickým a v neposlední řadě atmosférickým vánočním zážitkem, a to jak pro malé, tak pro velké.“
Zdroj: Německá Wikipedie
Nejnovější komentáře