Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > U Zlaté rukavice (Der goldene Handschuh) – Recenze – 70%

U Zlaté rukavice (Der goldene Handschuh) – Recenze – 70%

Still2014 C2A92018bomberoint. WarnerBros.Ent . photobyBorisLaewen
Nový film němec­ké­ho reži­sé­ra a sce­náris­ty Fatiha Akina (Soul Kitchen, Odnikud) je adap­ta­cí stej­no­jmen­né­ho romá­nu Heinze Strunka, jenž líčí reál­ný­mi udá­lost­mi ze 70. let inspi­ro­va­ný pří­běh ham­bur­ské­ho séri­o­vé­ho vra­ha Fritze Honky. Je to kon­tro­verz­ní a v řadě ohle­dů uni­kát­ní sní­mek, kte­rý zna­tel­ně otes­tu­je výdrž leckterých divá­ků, neb jde o bru­tál­ní, krva­vou a zce­la záměr­ně nechut­nou podí­va­nou, smě­le pře­kra­ču­jí­cí hra­ni­ce toho nej­drs­něj­ší­ho, co se dá běž­ně vidět v čes­kých kinech.
I růz­né extrém­ní gore-horory jsou totiž obvykle urči­tým způ­so­bem sty­li­zo­va­né a este­ti­zo­va­né, tak­že v nich tře­ba i scé­ny muče­ní a roz­ře­zá­vá­ní těl i přes veš­ke­rou nepří­jem­nost mohou půso­bit jako násil­ná sadis­tic­ká zába­va pro otr­lé. Oproti tomu film U Zlaté ruka­vi­ce je nato­čen zce­la rea­lis­tic­ky až natu­ra­lis­tic­ky a navíc je vyprá­věn pou­ze z per­spek­ti­vy hlav­ní­ho anti-hrdiny, jehož pato­lo­gic­ké­mu cho­vá­ní nedo­dá­vá žád­ný kon­text ani psy­cho­lo­gic­ký pod­klad, což výsle­dek činí ješ­tě suges­tiv­něj­ším, syro­věj­ším a odpor­něj­ším.
U Zlaté rukavice (Der goldene Handschuh) – Recenze
© Bombero Int./WarnerBros.Ent./Gordon Timpen

Fritz Honka je tu před­sta­ven jako ošk­li­vý, šilha­vý a umaš­tě­ný úchyl s názna­ky kní­ru, co žije ve sta­ro­mlá­de­nec­kém nevět­ra­ném bytě v pod­kro­ví, jehož stě­ny zdo­bí hni­jí­cí tape­ty a foto­gra­fie naho­ti­nek. Tato zatuch­lá kob­ka se nachá­zí neda­le­ko zakou­ře­né hos­po­dy U Zlaté ruka­vi­ce, kde se schá­zí opi­lec­ká spo­di­na a Fritz tu vábí k sobě domů své budou­cí obě­ti, obvykle pře­stár­lé býva­lé pro­sti­tut­ky či bez­do­mov­ky­ně. Mrtvá těla pak sám por­cu­je a scho­vá­vá v taj­né komo­ře, při­čemž neu­stá­le se zhor­šu­jí­cí smrad svá­dí na kuchyň­ské výpa­ry od sou­se­dů. Perfektně ho hra­je za nor­mál­ních okol­nos­tí pohled­ný němec­ký herec Jonas Dassler, jenž Fritze obda­řil kři­vý­mi ges­ty, vrá­vo­ra­vou chůzí i vši­vác­ký­mi výra­zy ve tvá­ři, pro­dí­ra­jí­cí­mi se náno­sem make-upu.
Fatih Akin si při­tom dává zále­žet na dobo­vé sty­li­za­ci i na věr­ném zachy­ce­ní jed­not­li­vých pro­stře­dí, aby co nej­ví­ce odpo­ví­da­la sku­teč­nos­ti (včet­ně Fritzova bytu, jak doklá­da­jí auten­tic­ké foto­gra­fie při závě­reč­ných titul­cích). Pečlivé lpě­ní na detai­lech (za pomo­ci nesku­teč­né scé­no­gra­fie) umoc­ňu­je špi­na­vé a maz­li­vé vze­zře­ní sním­ku, při jehož sle­do­vá­ní divák zís­ká­vá pocit, že by se měl po odcho­du z kina pořád­ně umýt. Atmosféru kro­mě toho udá­vá i este­ti­ka hnu­su a zaš­lá poe­ti­ka zapli­va­ných putyk čtvr­té ceno­vé, šta­m­gas­tů blá­bo­lí­cích u zvě­t­ra­lé­ho piva, němec­kých odr­ho­va­ček ze sedm­de­sá­tých let, pár­ků s hoř­či­cí a oty­lých nahých babi­zen s lah­ví vod­ky v ruce. Násilné výje­vy půso­bí suro­vě a reál­ně s až děsi­vou věro­hod­nos­tí (při­tom jich ale není tolik a nejsou vylo­že­ně expli­cit­ní). Smrdutější film bys­te kaž­do­pád­ně nehle­da­li snad­no.

Nabízí se otáz­ka, kte­rá prav­dě­po­dob­ně vede u mno­ha odpůr­ců k odmí­ta­vé­mu zavr­že­ní sním­ku či dokon­ce k pohor­še­ní nad ním, a sice proč vlast­ně tako­vý film vůbec vzni­kl a co by měl komu dát (kro­mě poci­tu nevol­nos­ti). K tomu lze jedi­ně říci, že zkrát­ka exis­tu­jí i nepří­jem­né fil­my o nepří­jem­ných věcech, při­čemž ten­to kon­krét­ní opi­su­je od sku­teč­nos­ti, kte­rou nijak nepři­krášlu­je – nao­pak se vyží­vá v její zvrh­lé oblud­nos­ti, ohyzd­nos­ti a defor­mo­va­nos­ti. Je to film o ošk­li­vos­ti, jenž se zabý­vá posta­va­mi out­si­de­rů, devi­an­tů a indi­vi­duí na okra­ji spo­leč­nos­ti (což je ostat­ně věč­né téma snad všech Akinových fil­mů), demy­ti­zu­je pro­stře­dí ham­bur­ské měst­ské čás­ti St. Pauli, jež se těší díky Honkovu řádě­ní legen­dár­ní pověs­ti (a v jejíž blíz­kos­ti reži­sér sám vyrůs­tal) a vyja­dřu­je se i k pová­leč­né gene­ra­ci mla­dých mužů posti­že­ných níz­kým sebe­vě­do­mím.

To hlav­ní ale je, že film U Zlaté ruka­vi­ce je vel­mi dob­ře reží­ro­ván. Děj má kon­zis­tent­ně ubí­ha­jí­cí tem­po (naru­šu­je jej pou­ze dvo­ji­ce mír­ně nad­by­teč­ných ved­lej­ších postav, kte­ré mají pře­de­vším sym­bo­lic­kou funk­ci a film se jim věnu­je pře­váž­ně samo­stat­ně) a navzdo­ry poně­kud epi­zo­dic­ké­mu scé­ná­ři i cel­kem pev­nou struk­tu­ru, danou řaze­ním pří­bě­hu do tří kapi­tol, oddě­lu­jí­cích Honkovy opi­lec­ké vraž­dí­cí exce­sy od sek­ven­ce, v níž se poku­sí o nápra­vu. Po řeme­sl­né strán­ce je sní­mek bri­lant­ní (čemuž vévo­dí skvě­lý posled­ní záběr) a neza­po­me­nu­tel­ný dojem z něj postu­pem času víc a víc ros­te. Herci jsou výteč­ně typo­vě obsa­ze­ní a jsou i výbor­ně vede­ní. K Honkovu jed­ná­ní film zře­tel­ně zau­jí­má odsu­zu­jí­cí postoj a vykres­lu­je jej s urči­tou dáv­kou výsměš­nos­ti a gro­tesk­nos­ti, hra­ni­čí­cí až s hod­ně čer­nou kome­dií (viz tře­ba mar­ná sna­ha zamas­ko­vat zápach tle­jí­cích mrt­vol mno­ží­cí­mi se von­ný­mi stro­meč­ky Wunderbaum).
Film U Zlaté ruka­vi­ce je tem­ným a lep­ka­vým poči­nem, u nějž je oprav­du dob­ré vědět pře­dem, co je zač, než se na něj divák roz­hod­ne podí­vat. Je to per­verz­ní obludári­um, nesku­teč­ně výraz­né svým pro­ve­de­ním, zaží­ra­jí­cím se hlu­bo­ko pod kůži a nabí­ze­jí­cím výje­vy, na něž bys­te v někte­rých pří­pa­dech mož­ná rad­ši zapo­mně­li. Osobitý autor­ský pro­jekt, kte­rý oprav­du není pro kaž­dé­ho, fil­mař­ky vel­mi kva­lit­ní, obsa­ho­vě však lek­ce svá­dě­jí­cí k pobou­ře­ní.

Podívejte se na hodnocení U Zlaté rukavice na Kinoboxu.

-