Kritiky.cz > Filmy > Retro filmové recenze > Univerzita pro příšerky

Univerzita pro příšerky

univesita
univesita

Jednooký Mike Wazowski se na jedné školní exkurzi do továrny Příšerky s.r.o. doslova nadchne pro práci strašidla. Ve třídě sice nepatří mezi oblíbence, ale jeho chuť do života to nijak nenaruší. Jde cílevědomě za svým snem a jednou z podmínek úspěšné cesty k povolání strašidla v továrně je absolvování katedry strašení na Univerzitě pro příšerky. Jenže chtít ještě neznamená, že se dá všechno zvládnout. Platí to i v případě příšerek. Ve strašidelné hře se musí Mike spojit se skupinou strašidel, které evidentně nemohou žádné malé děcko vystrašit. Ještě že se k nim přidá chlupaté strašidlo Sully, které naopak svým řevem vystraší kdekoho. Mike dokáže své družstvo kamarádů vyhecovat k parádnímu výkonu, ale závěr je pro něj stejně zklamáním. Ještě že víme, že se v budoucnosti Mike se Sullym ke strašení dostanou.

Univerzita pro příšerky je animovaný film pro děti a jejich rodiče, který vznikl na základě úspěšného filmu Příšerky s.r.o. z roku 2001. Původně měl snímek navazovat na úspěšný animovaný film Příšerky s.r.o., ale nakonec se studio Pixar rozhodlo vrátit zpět, kdy se modře chlupatý Sully a zelený Mike chodili na stejnou školu. A tak místo pokračování čeká na diváky příběh z doby předchozí, který ukáže nejen, jak se tyto dvě příšerky spřátelili, ale i to, jak se učili strašit.

Dan Scanlon se jako nováček podílel nejen na scénáři, ale ujal se i režie filmu. Na scénáři dál spolupracovali Robert Baird a Daniel Gerson, který se podílel i na scénáři pro film Příšerky s.r.o. Z týmů úspěšného předchozího animovaného filmu je také autor hudby Randy Newman.

Film Univerzita pro příšerky navazuje na osvědčený způsob prezentace světa příšerek, kterým je parodické napodobení světa lidí. Tentokrát se můžeme pobavit mnoha scénkami ze studentského světa, včetně parodie na profesory i pořádání dobročinných bazarů a soutěží. Základem celého příběhu však je budování vztahu mezi snaživým Mikem a jeho spolužákem Sullym, který učení i školní pravidla naopak podceňuje. Mike a Sully se tak dostávají neustále do rozepří a současně jsou nuceni spolu spolupracovat. Aby nebylo sledování jejich vztahu jediným tématem, dodali scénáristé do příběhu svéráznou čtveřici strašidel, pro které je strašení nedostižným snem. Podařilo se tak dětským divákům naservírovat hned několik nedokonalých jedinců, kteří se musí snažit splnit těžké úkoly. Pochopitelně se vyplatí trénovat, předem se poradit a vsadit na to, co každý umí nejlépe. Tahle myšlenky se ještě jednou zopakuje před závěrem filmu. Je dobré se o něco snažit, ale může se stát, že snaha prostě nestačí. Tohle naučení však autorům filmu tak docela nevyjde, protože v závěru musí rychle ve zkratce vymyslet napojení na situaci, kterou začíná film Příšerky s.r.o.

Univerzita pro příšerky je vtipným filmem pro celou rodinu, kde se na diváka každou chvíli hrnou „vtipné hlášky“ a chvílemi zase moudrá ponaučení. Prostě americký film pro děti, který má pobavit a poučit zároveň. Nechybí vtip, komické situace a nešetří se zvýrazněním kamarádského jednání. Jednotlivec se musí snažit, ale v jednotě kamarádů je síla!

Domnívám se, že autoři filmu chtěli vytvořit pokračování úspěšných Příšerek s.r.o., ale chyběl dobrý nápad. Nakonec vrátili děj do školního prostředí a to umožnilo parodování amerických školních manýrů. Další část filmu je věnována průběhu sportovních her, kde obtížnost úkolů připomínala cestu pohádkovým lesem pro malé děti. Prostě nad scénářem nemudrovali autoři a tak nad ním nebudeme ztrácet čas. Film je postavený především na vtipném dialogu a již dříve zmíněných “hláškách“. Děti se budou bavit určitě a dospělí možná chvílemi také. Film je uváděn v českém znění a na dabingu se podíleli herci Jiří Hromada (Sully), Tomáš Trapl (Mike Wazovski), Vlastiml Zavřel (Don Carlton), Roman Štabrňák (Hňahňa), David Suchařípa (Art), Naďa Konvalinková (Sherrie) a další.

Photo © Walt Disney Pictures

Podívejte se na hodnocení Univerzita pro příšerky na Kinoboxu.

55 %