Ve stínu - V bývalém Československu 50. let!

VeStinuVeStinu
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

David Ondříček pat­ří - snad spra­ved­li­vě - mezi před­ní čes­ké fil­ma­ře. Jeho „Šeptej“ je pro mě dodnes syno­ny­mem gene­rač­ní­ho fil­mu.
A co dílo „Ve stí­nu“?

Ondříček tu má opět své oblí­be­né her­ce (Trojan, Babčáková, Taclík,...) a sna­ží se divá­kům před­sta­vi lehce noi­ro­vý sní­mek ode­hrá­va­jí­cí se v době krát­ce před měno­vou refor­mou roku 1953. V době tuhé čes­ko­slo­ven­ské tota­li­ty. Příběh začí­ná krá­de­ží v kle­not­nic­tví, kte­rou začne kapi­tán Hakl (Trojan) pocti­vě vyšet­řo­vat, brzy však zjis­tí, že sto­py vedou dále, mno­hem dále (a výše).

Po tech­nic­ké strán­ce může­me fil­mu málo­co vytknout. Kostýmy, kame­ra, atmo­sfé­ra i pro­stře­dí sedí doko­na­le. To, co na fil­mu nese­dí, je ale bohu­žel prak­tic­ky vše ostat­ní... Laciným, šestá­ko­vým pří­bě­hem počí­na­je a hloupý­mi logic­ký­mi (a his­to­ric­ky věc­ný­mi) chy­ba­mi kon­če. Ve fil­mu je patr­ný jas­ný morál­ní apel, nicmé­ně jeho akté­ři jsou poně­kud nere­ál­ní, nesku­teč­ní. Představa svě­do­mi­té pří­sluš­ní­ka poli­ce v roce 1953, kte­rý upřím­ně věří, že může odha­lit roz­sáh­lé poza­dí tzv. „poli­tic­kých pro­ce­sů“ by mož­ná moh­la spa­dat do reá­lií USA té doby, nicmé­ně roz­hod­ně ne do teh­dej­ší­ho Československa. Veskrze naiv­ní (a nechtě­ně uma­nu­tě sobec­ká) je pak i moti­va­ce kapi­tá­na Hakla na kon­ci sním­ku. Co svým počí­ná­ním zís­ká? Zachrání něko­ho? Jistě, bojo­vat pro­ti „kra­ka­ti­ci“ (jak se ve fil­mu nazý­vá nená­vi­dě­ný sys­tém, kte­ré­mu mimo­cho­dem sám Hakl slou­ží) je bez­po­chy­by tře­ba, ale tak­to neú­čel­ně....?

Podobné hlouposti v kom­bi­na­ci s dost sla­bým scé­ná­řem (prý se něko­li­krát pře­pi­so­val, až z původ­ní ver­ze nezů­stal takřka řádek na řád­ku) tak vytvá­ře­jí jen hez­ky nato­če­nou snůš­ku nesmys­lů.


Foto: Falcon


Podívejte se na hod­no­ce­ní Ve stí­nu na Kinoboxu.
Rok vdovy vstupuje do kin
10. října 2024Rok vdovy vstupuje do kinDnes do kin vstupuje nový český snímek Rok vdovy. Příběh inspirovaný skutečnými událostmi se točí okolo tlumočnice Petry, která se musí smířit s tím, že se z ní ve čtyřiceti letech stane vdova. V hlavní roli…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život pro samouky – Recenze – 40 %
12. května 2023Život pro samouky – Recenze – 40 %Českou vztahovou komedii Život pro samouky natočila a napsala režisérka a scenáristka Jitka Rudolfová (Zoufalci, Hodinářův učeň) podle románu „Láska pro samouky“ spisovatelky (a mimo jiné bývalé filmové recenzentky) Barbory Šťastné. Její hlavní hrdinkou je snaživá…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Vlny – historické drama z období okupace –  75 %
21. dubna 2025Vlny – historické drama z období okupace – 75 %Vlny (2024) jsou v pořadí již třetím režijním počinem mladého (38 let), ale přesto nadějného herce, scénáristy a režiséra Jiřího Mádla, který již odrostl svým pubertálním rolím rafťáka či snowborďáka. Žánrově se jedná o historické drama…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Klec – Bohdalová uvězněna v kleci –  85%
19. dubna 2025Klec – Bohdalová uvězněna v kleci – 85%Psychologické drama Klec (2019) mne 87 minut poutalo a bavilo, což v dnešní době nelze říci o každém produktu filmového průmyslu. Thriller je výsledkem uměleckého tria Epstein, Strach, Bohdalová (Vrásky z lásky, Anděl Páně 2, Svatá), kterým…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Na střeše – Gran Torino po česku –  85%
18. dubna 2025Na střeše – Gran Torino po česku – 85%Film Na střeše (2019), scénáristy, režiséra a herce Jiřího mádla (Gympl, Vejška, Deníček moderního fotra), je jeho druhým režijním počinem hned po snímku Pojedeme k moři, který jako lehce hravý nebyl ještě tolik vyzrálý. Jedná se o…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Mozaika: první seriál podle předlohy Alice Nelis s Karlem Heřmánkem a Taťjanou Medveckou
2. června 2024Mozaika: první seriál podle předlohy Alice Nelis s Karlem Heřmánkem a Taťjanou MedveckouPokud jste příznivci seriálů, možná vás zaujme nový seriál Alice Nelis pod taktovkou dvojice režisérek Jasminy Blaževič a Lenky Wimmerové a v produkci Lucky Man Production, která sestává ze čtveřice producentů Daria Špačková, David Ondříček, Iva…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Úsvit – dlouhé stíny na konci Československa
8. ledna 2024Úsvit – dlouhé stíny na konci ČeskoslovenskaPodzim roku 2023 bychom si měli pamatovat jako možná ten nejlepší podzim v české filmové historii. Proč? Především proto, že do kin zamířily hned tři české snímky, které si rozhodně zasloužily, abyste se na ně vydali.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Anděl páně
23. prosince 2023Anděl páněMottem pohádky by mohla být modlitbička "andělíčku můj strážníčku, ochraňuj Petronelovu dušičku". Anděl Petronel v podání klasika Ivana Trojana je totiž učiněný smolař, popleta a hlavně lajdák. Protože na nebi tropí neplechu, pošle ho Pán Bůh…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Dvě slova jako klíč – Recenze – 30 %
27. července 2023Dvě slova jako klíč – Recenze – 30 %České drama Dvě slova jako klíč je filmem režiséra a scenáristy Dana Svátka, který jej natočil podle stejnojmenného románu spisovatele Josefa Formánka. Na základě jiného románu od téhož autora přitom Dan Svátek realizoval v roce 2018 už…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nestyda: Znovu a znovu ve stejném stylu, jen pro peníze?
9. července 2023Nestyda: Znovu a znovu ve stejném stylu, jen pro peníze?Hlodá ve mně takový pocit, že Hřebejkovi jde o diváky stále méně. Pokud vidí, že je jeho model úspěšný, nesnaží se časem přijít s něčím novým, posunout se do jiných rovin, ale naopak dělá jeden film…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Slaba kritiky

Asi takhle .... Nechci rikat ze CSFD je mod­la, ale tady v tom pri­pa­de to sedi napros­to pres­ne pane kri­ti­ku... Septej 🙂 az na par for­ku je pek­nej shit coz potvr­zu­je i nazor mno­hych jinych... o zasad­ni gene­rac­ni film se roz­hod­ne nejed­na, to jsme si muse­li poc­kat az na Samotare.... Jednou z nej­vet­sich trage­dii fil­mu je kape­la Colorfactory a jeji prvo­pla­no­vy vznik snad jen a pou­ze pro ten­to film. Sakra proc tam neni neco co se v te dobe oprav­du poslou­cha­lo ??? ...Tomu vse­mu odpo­vi­da i hod­no­ce­ni na CSFD:). Smutne hod­no­ce­ni spat­ne­ho fil­mu... Na dru­he stra­ne ve Stinu odcha­zi z 80% 🙂 a to napros­to zaslouzene...Z toho fil­mu dycha atmos­fe­ra te doby a slus­ne nape­ti po celou dobu. Podobny pocit jsem mel jes­te u Tomana...