Vlastníci

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

JIŘÍ LÁBUS (1950), role pana Kubáta


Oceňovaný fil­mo­vý, diva­del­ní, tele­viz­ní herec a dabér, kte­rý tou­žil být her­cem již od malič­ka. Narodil se v Praze v rodi­ně archi­tek­ta a jeho bra­tr Ladislav Lábus je rov­něž zná­mým čes­kým archi­tek­tem. Po absol­vo­vá­ní praž­ské DAMU byl při­jat do angaž­má libe­rec­ké­ho diva­dla Studio Ypsilon, kte­ré v roce 1978 pře­síd­li­lo do Prahy a kde hra­je dodnes a hos­tu­je i v něko­li­ka dal­ších praž­ských diva­dlech. Vytvořil řadu kome­di­ál­ních, ale i dra­ma­tic­kých rolí. V 70. letech zapo­čal svou fil­mo­vou kari­é­ru, během níž vytvo­řil desít­ky rolí, výběr z fil­mo­gra­fie: Hra o jabl­ko (1976), Andělské oči (1994), Zapomenuté svět­lo (1996), Spiklenci slas­ti (1996), Všichni moji blíz­cí (1999), Tmavomodrý svět (2001), Babí léto (2001), Hmyz (2018), Hastrman (2018). Od roku 1975 spo­lu­pra­co­val s Oldřichem Kaiserem (např. Možná při­jde i kou­zel­ník). Dětské pub­li­kum ho milu­je za Rumburaka v tele­viz­ním seri­á­lu Arabela (1980, pokra­čo­vá­ní 1993) či díky hla­su, kte­rý pro­půj­čil ply­šo­vé figur­ce v tele­viz­ním pořa­du Studia Kamarád. Je nosi­te­lem dvou pres­tiž­ních fil­mo­vých cen Český lev za nej­lep­ší herec­ký výkon ve ved­lej­ší roli za posta­vu boha­té­ho strý­ce v Kafkově adap­ta­ci Amerika (1994) reži­sé­ra Vladimíra Michálka a za roli zestár­lé­ho klau­na v tragi­ko­me­dii reži­sé­ra Viktora Tauše Klauni (2013).

Představte Vaši posta­vu Kubáta.

Jedním slo­vem je to „zmrd“. Takových lidí po repub­li­ce běhá ješ­tě hod­ně, zahořk­lých býva­lých bol­še­vi­ků, kte­ří kdy­si měli moc a už ji najed­nou nema­jí, pro­to jsou msti­ví a zlí. Stojí ved­le vás v tram­va­ji, vypa­da­jí zdán­li­vě mile a sluš­ně, pak při­jdou domů a na inter­net píšou šíle­né a hnus­né věci.

Co Vás zau­ja­lo na scé­ná­ři fil­mu, že jste se roz­ho­dl roli při­jmout?

Z tex­tu je cítit, že Jiří Havelka tyto situ­a­ce zažil, byd­lel v domě v praž­ských Holešovicích. Já nao­pak tyto situ­a­ce neznám, žiju léta v domě se sou­kro­mou maji­tel­kou.

Vaše posta­va nerud­ný a věč­ně pesi­mis­tic­ký Kubát říká: „Já budu rád, když už sem nebu­du muset nikdy.“ I když nejste čle­nem žád­né­ho druž­stva, čer­pal jste někte­ré momen­ty pro film z reál­né­ho živo­ta - z naše­ho oko­lí?

Za komu­nis­mu jsem byl v diva­dle před­se­dou ROH a Oldřich Kaiser byl mým mís­to­před­se­dou, tak­že všech­ny vánoč­ní kolek­ce jsme si s Oldou necha­li a niko­mu nic slad­ké­ho neda­li a dokon­ce jsme jez­di­li sami na rekre­a­ce do Bulharska… (smích)

Působí na Vás schůze a pře­de­vším nála­da v sou­čas­né čes­ké spo­leč­nos­ti zachy­ce­ná ve fil­mu (doha­dy a lid­ská hloupost) auten­tic­ky?

Film se ode­hrá­vá v sou­čas­nos­ti, ale lid­ská hloupost zde byla vždy, cha­rak­ter člo­vě­ka se nemě­ní. Lidé jsou stá­le ješit­ní, tupí, zasle­pe­ní. Velká část náro­da tako­vá je a to vše scé­nář skvě­le zachy­cu­je. Na schůzi je uká­zán vzo­rek čes­ké­ho náro­da, lidé růz­né­ho vzdě­lá­ní, nejsou to úpl­ní hlu­páci, ale v prů­bě­hu schůze se z nich hlu­páci stá­va­jí.

Režisér Havelka o Vaší roli pro­hlá­sil: „Jirka Lábus má jež­ka. Na hla­vě i v roli.“ Jak to mys­lel?

Jiří Havelka je pro mě feno­me­nál­ní oso­ba, vel­mi si ho vážím pro jeho vše­stran­nost a mám ho moc rád. Ježek byl nápad Jirky a ježek mi sku­teč­ně v této roli pomohl, hod­ně mě pozmě­nil, i když něko­lik lidí mi řeklo, že mi slu­ší a jak jsem omlá­dl. Moje posta­va má jež­ka uvnitř. Je to nešťast­ný a zakom­ple­xo­va­ný jedi­nec, kte­rý se trá­pí a ško­dí své­mu oko­lí.

Jak pro­bí­ha­la spo­lu­prá­ce s Vaší fil­mo­vou ženou Dagmar Havlovou?

S Dášou Havlovou jsem točil prv­ní film v roce 1979. Během let mi hrá­la mojí ženu, kama­rád­ku i sest­ru. Prošli jsme za ty roky vel­kým vývo­jem a zná­me se vel­mi dob­ře. Byl jsem u zro­du, když jsme s Jirkou Havelkou Dáše roli nabíd­li. Já ji oslo­vil a ona to s rados­tí schvá­li­la, pro­to­že scé­nář ji zau­jal. Byl jsem šťast­ný, že dosta­la po dlou­hé době roli ve fil­mu a navíc kome­di­ál­ní, pro­to­že v této kome­di­ál­ní polo­ze začí­na­la, moc ji slu­ší a divá­ci ji za to mají rádi. Komediálních here­ček je cel­ko­vě straš­ně málo. A u Vlastníků byla vel­mi kre­a­tiv­ní, vymýš­le­la si růz­né nápa­dy při zkou­še­ní i na pla­ce, bylo vidět, že ji to baví.

Natáčení se usku­teč­ni­lo v ome­ze­ném pro­sto­ru, kde divák sle­du­je sku­pi­nu přes sebe mlu­ví­cích lidí. Jak jste pra­co­va­li s tak nároč­ným tex­tem?

Problém byl v tom, že na natá­če­ní sedě­lo deset lidí u sto­lu a mlu­vi­lo se na přeskáč­ku. Narážky se vel­mi rych­le stří­da­ly a toči­lo se po vel­kých cel­cích. Proto jsme měli na papí­ře napsá­ny naráž­ky, abychom vědě­li, kdy danou větu říct. Nejtěžší bylo chy­tit správ­ný oka­mžik, kdy máte začít mlu­vit.

Zazní zde mno­ho vtip­ných hlá­šek, vzni­ka­ly někte­ré i pří­mo na natá­če­ní?

Některé ano, šet­řil jsem si je až na ostrou klap­ku a někte­ré z nich jsou ve fil­mu pou­ži­ty. Například věta k Andrejovi Polákovi, kte­rý hra­je homose­xu­á­la, když jsem kolem něj pro­šel a řekl mu: „Co chceš, brouč­ku?“ Tak tato moje věta všech­ny roze­smá­la a ve fil­mu zůsta­la.

Jaká byla spo­lu­prá­ce s Jiřím Havelkou, jaký je to typ reži­sé­ra?

Jiří Havelka je rene­sanč­ní umě­lec, umí psát, hrát a hlav­ně báječ­ně reží­ro­vat. Neustrne na jed­nom žán­ru, zkou­ší si vše mož­né. A daří se mu zpra­co­vat pal­či­vé téma doby i tře­ba vel­mi zábav­nou for­mou, což je nesmír­ně cen­né. Má smy­sl pro humor a jeho věci mají lid­ský roz­měr a to je i pří­pad hoř­ké kome­die Vlastníci.

Ve fil­mu z vašich úst zazní absurd­ní výrok: „Já jsem vlast­ník a nemu­sím nic.“ Máte osob­ní recept, jak se cho­vat na tako­vé schůzi vlast­ní­ků bytů, jak na to?

Já jsem nekon­flikt­ní člo­věk, nikdy bych se s nikým nechtěl dostat do žád­né­ho spo­ru. Dokonce kdy­si mi jed­na gra­fo­lož­ka řek­la, že kdy­bych nebyl herec, byl bych dob­rý uči­tel či diplo­mat. Já se vše sna­žím řešit smír­nou ces­tou, ne ces­tou kon­flik­tů. Ovšem pak když něco nasta­ne, tak se roz­čí­lím, ale to se stá­vá zříd­ka. Já jsem abso­lut­ně jiný než moje posta­va ve fil­mu.

Pokud bys­te měl divá­ky pozvat jed­nou větou do kina, co bys­te jim vzká­zal?

Pozval bych divá­ky jed­nou větou od N. V. Gogola: „Nenadávej na zrca­dlo, když máš kři­vou hubu!“

Jaké máte dal­ší plá­ny, co chys­tá­te?

Teď při­pra­vu­ji šes­ti­díl­ný pro­jekt pro Českou tele­vi­zi s reži­sé­rem Janem Hřebejkem Boží mlý­ny, kte­rý napsal inves­ti­ga­tiv­ní novi­nář Jan Kroupa, je to kri­mi a hra­ji zde opět zápor­nou posta­vu.

Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhu
22. prosince 2024Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhuDva šestnáctiletí kluci, Rendy (Vojta Kotek) a Jáchym (Jirka Mádl), odjíždí na hory, aby nasbírali zkušenosti jak ve snowboardingu, tak balení holek. Už na začátku se jim však jejich představa zbortí. Zjišťují, že snowboard je ve…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Životopisné drama Duchoň – když talent nestačí
6. srpna 2025Životopisné drama Duchoň – když talent nestačíUprostřed léta – času prázdnin a dovolených – jsem byla vyslána do pražského kina 35 na novinářskou projekci filmu Duchoň který režíroval Peter Bebjak. Tvůrci jej uvádějí v době, kdy si připomínáme 75 let od narození…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Duchoň: Životopisný film o slovenském zpěvákovi 70. let představí i Karla Gotta
8. června 2025Duchoň: Životopisný film o slovenském zpěvákovi 70. let představí i Karla GottaV novém slovenském životopisném filmu o zpěvákovi sedmdesátých let Karolu Duchoňovi se objeví i legendární česká hvězda Karel Gott, kterého ztvární český herec Vojtěch Kotek. Film s názvem Duchoň režíruje Peter Bebjak a jeho uvedení do…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Vlny – historické drama z období okupace –  75 %
21. dubna 2025Vlny – historické drama z období okupace – 75 %Vlny (2024) jsou v pořadí již třetím režijním počinem mladého (38 let), ale přesto nadějného herce, scénáristy a režiséra Jiřího Mádla, který již odrostl svým pubertálním rolím rafťáka či snowborďáka. Žánrově se jedná o historické drama…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Chata na prodej – Homolkovi po padesáti letech - 55 %
15. dubna 2025Chata na prodej – Homolkovi po padesáti letech - 55 %Film Chata na prodej (2018) režiséra Tomáše Pavlíčka (Přišla v noci) je komorní tragikomedií, která s jemným humorem a nostalgií zobrazuje setkání třígenerační rodiny na jejich chatě během posledního víkendu před jejím prodejem. Režisér spolu s kolegyní Lucií…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Její tělo - mezi skokem a pádem - 75%
13. dubna 2025Její tělo - mezi skokem a pádem - 75%Film Její tělo (2023) režisérky Natálie Císařovské přináší dramatizaci života Andrey Absolonové, české skokanky do vody, která po vážném zranění páteře ukončila vrcholovou sportovní kariéru a stala se úspěšnou pornoherečkou pod pseudonymem Lea De Mae. Snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Příběh seriálu: Bylo nás pět
13. února 2025Příběh seriálu: Bylo nás pětV lednu odstartoval na blogu zbrusu nový občasník Příběh seriálu, jehož první díl byl věnován legendární české minisérii Byl jednou jeden dům, která oslavila půlstoletí od své televizní premiéry. O dvacet let později na obrazovkách České…Vydáno v rubrice: Seriály
Chobotnice z II. patra
24. prosince 2024Chobotnice z II. patra"Chobotnice z II. patra" je čtyřdílný československý televizní seriál z roku 1987, který vznikl pod režijním vedením Jindřicha Poláka na základě knižní předlohy Oty Hofmana. Seriál byl natočen v koprodukci se Západním Německem a dodnes patří…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Doblba! – retro vzpomínka – 65%
14. listopadu 2024Doblba! – retro vzpomínka – 65%Chtěla jsem se naladit a trochu si zavzpomínat, proto jsem si pustila v dnešní době již trochu retro černou komedii Petra Vachlera s názvem Doblba! Ráda jsem si zavzpomínala na svá mladá léta a české filmové perly, které…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Návrat do minulosti - co nám chtěl říct film Dědictví aneb Kurvahošigutntág?
14. října 2024Návrat do minulosti - co nám chtěl říct film Dědictví aneb Kurvahošigutntág?Rozebereme si jedno klasické české retro. Film Věry Chytilové Dědictví aneb Kurvahošigutntág je bezpochyby ikonou české kinematografie. Zvolil bych asi termín prototyp české postkomunistické komedie. Do této kategorie patří například ještě Pelíšky, nebo třeba Kouř. Pro…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře