Kritiky.cz > Speciály > Vlasy - O FILMU

Vlasy - O FILMU

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Miloš Forman měl se svým spo­lu­pra­cov­ní­kem sce­náris­tou Jeanem­-Claudem Carrièrem už od roku 1968 v plá­nu zfil­mo­vat muzi­kál Vla­sy, kte­rý se kon­cem šede­sá­tých let hrál s ohrom­ným úspě­chem na Broadwayi. Bylo ovšem nesmír­ně obtíž­né zjis­tit, kdo k muzi­ká­lu vlast­ní fil­mo­vá prá­va. Forman se mno­ho­krát sešel s lid­mi, kte­ří tvr­di­li, že je mají, ale vždy se z nich vyklu­ba­li pod­vod­ní­ci. Až mu jed­no­ho dne roku 1977 zavo­lal Lester Persky a řekl, že vlast­ní prá­va a navíc má za sebou holly­wo­od­ské stu­dio United Artists, kte­ré by film rádo vyro­bi­lo.

Forman měl pod­le svých slov po zjiš­tě­ní, že Persky mlu­ví prav­du, nohy jako led. Najednou mu došlo, že má obrov­skou šan­ci nato­čit sku­teč­ný holly­wo­od­ský film a že se koneč­ně vyma­nil z poci­tu, že jeho auto má praž­skou pozná­va­cí znač­ku. Na jed­nu stra­nu to bylo povzná­še­jí­cí zjiš­tě­ní, na dru­hou stu­de­ná spr­cha. Uvědomil si totiž, že se za nece­lou deká­du Amerika zásad­ně změ­ni­la. Dlouhé vla­sy už neby­ly zna­kem revol­ty, nosi­li je práv­ní­ci i ban­ké­ři a nikdo se nad tím nepo­za­sta­vo­val. Válka ve Vietnamu dáv­no skon­či­la, hip­pies byli minu­los­tí, dro­gy byly pořád zaká­za­né a niko­ho ani nena­padlo zpo­chybňovat, že pení­ze jsou důle­ži­té. Formanovi se navíc od začát­ku zdá­lo, že muzi­kál má vel­mi říd­ký pří­běh, pro­to si chtěl původ­ně vy­pomoci nápa­dem nato­čit diva­dlo ve fil­mu. Vzít myš­len­ku muzi­ká­lu, mla­dé lidi a jejich pro­ti­vá­leč­ný postoj, pone­chat pís­nič­ky a atmosfé­ru a celé to zaba­lit do oba­lu zbru­su nové­ho pří­bě­hu. Bylo mu jas­né, že musí najmout ame­ric­ké­ho sce­náris­tu, nej­lé­pe něko­ho, jehož osob­nost se utvá­ře­la prá­vě v šede­sá­tých letech a kdo je obraz­ně řeče­no měl pod kůží. Persky sepsal dlou­hý seznam mla­dých auto­rů.

Forman se s mla­dý­mi sce­náris­ty schá­zel a poslou­chal jejich nápa­dy. Autoři při­chá­ze­li na schůzku s reži­sé­rem nepři­pra­ve­ní, báli se sdělo­vat své nápa­dy, aby jim je ten muž s podiv­ným výcho­do­ev­rop­ským pří­zvu­kem nese­bral, a hlá­sa­li jed­no pla­ká­to­vé hes­lo o nesmyslnos­ti vál­ky a morál­nos­ti pro­tes­tu za dru­hým. Až se obje­vil malý sně­dý

mla­dík jmé­nem Michael Weller a Forman se ho zeptal, zda o tom muzi­ká­lu pře­mýš­lel. Weller odpo­vě­děl klad­ně, pak se podí­val režisé­rovi zpří­ma do očí a pro­ne­sl: „Pane Formane, abych se při­znal, vím hov­no, jak na to.“ A Forman odpo­vě­děl: „Říkej mi Miloši, já vím stej­ný hov­no jako ty.“ A za urput­ných hádek spo­lu napsa­li scé­nář.

Na cas­ting Vlasů při­šla spous­ta zájem­ců, napří­klad v té době napros­to nezná­má dív­ka a poz­děj­ší popo­vá diva Madonna, kte­rá se Formanovi bohu­žel ztra­ti­la v davu, ane­bo dnes respek­to­va­ná cha­rakterní hereč­ka Kathy Batesová, před­sta­vi­tel­ka Misery ze slavné­ho horo­ru pod­le Stephena Kinga. Forman poz­dě­ji hoř­ce lito­val, že neroz­po­znal její talent. Forman si pozval štáb a her­ce, a jeli­kož mu bylo jas­né, že málo­kdo umí číst scé­nář tak, jak ho chce nato­čit, film všem pře­de­hrá­val. Nejprve pro­du­cen­tům a pak i her­cům. Na pozi­ci hlav­ní­ho kame­ra­ma­na se poda­ři­lo anga­žo­vat Miroslava Ondříčka. Ten byl sice po pří­jez­du do Ameriky hod­ně ner­vóz­ní, ale po prv­ní pro­jekci den­ních pra­cí bylo pro­du­cen­tům jas­né, že kame­ra­man je to je­dinečný. Forman mu hned vyse­kl poklo­nu: „Tak si mys­lím, chla­peč­ku, žes to neza­po­mněl.“

Na natá­če­ní se sta­lo i něko­lik vel­kých prů­švi­hů. Jeden z nich vzni­kl kvů­li nápa­du šven­k­ra, aby Ondříček umís­til kame­ru pod leta­dlo, kte­ré se mělo zved­nout až těs­ně před nimi. Ondříček nesou­hla­sil, kamero­vou posád­ku pře­su­nul do bez­peč­né vzdá­le­nos­ti a kame­ru spus­til na dál­ko­vé ovlá­dá­ní. Letadlo při rolo­vá­ní nabí­ra­lo rych­lost a najed­nou se ozva­la rána jako z děla a kame­ra byla na cuc­ky. Změnil se vítr a pilot včas neza­re­a­go­val. Při pomyš­le­ní, co všech­no se moh­lo stát, Ondří­ček zble­dl jako kří­da a z natá­če­ní ho odvez­li rov­nou do nemoc­ni­ce se srdeč­ní pří­ho­dou.

Obrovskou davo­vou scé­nu demon­stra­ce pro­du­cen­ti inze­ro­va­li v no­vinách měsíc pře­dem s tím, aby na natá­če­ní dora­zil kaž­dý, kdo má dlou­hé vla­sy a doma oble­če­ní odpo­ví­da­jí­cí kvě­ti­no­vé­mu hnu­tí. Nakonec dora­zi­la spous­ta rocko­vých kapel a hip­pies, kte­ří vytvo­ři­li neopa­kovatelnou atmo­sfé­ru.

Když Forman potře­bo­val vojá­ky, zavo­lal ame­ric­ké­mu minis­tro­vi obra­ny a požá­dal ho o pomoc. Ministr se ale zdrá­hal, tak na něj Forman spus­til, že je ame­ric­ký občan, pla­tí daně a tím při­spí­vá na armá­du, tak­že si mys­lí, že si do zábě­ru armá­du zaslou­ží. Dostal celý pluk.

Forman nikdy neměl pří­liš v lás­ce fil­my o hudeb­ních skla­da­te­lích, ješ­tě méně muzi­ká­ly. Přechod mezi dia­lo­go­vou scé­nou a násled­ným chvil­ko­vým zatem­ně­ním mys­li, kdy někdo odho­dí zábra­ny a začne zpí­vat, ho při­vá­děl jem­ně řeče­no do roz­pa­ků. A poprav­dě, kte­ré­ho divá­ka ne. Jenže zatím­co auto­ři muzi­ká­lů vědí, že s rea­lis­tič­nos­tí da­leko nedo­jdou, Forman ji vyža­do­val. A bohu­žel si na ní vylá­mal zuby. Látka tolik úspěš­ná na jeviš­ti na plát­ně nefun­go­va­la, jak oče­ká­val. Pro divá­ky byly Vlasy v době pre­mi­é­ry zasta­ra­lé a obe­cen­stvo nelá­kaly. Forman navíc poru­šil základ­ní pra­vi­dla holly­wo­od­ské­ho muzi­kálu, pro­to­že pro­ti zvyk­los­tem neob­sa­dil do fil­mu žád­nou herec­kou hvězdu, na kte­rých muzi­ká­ly tra­dič­ně stá­ly. Film se nese­tkal s klad­ným při­je­tím divá­ků a kri­ti­ci mu vyčí­ta­li nepo­cho­pe­ní typic­ké­ho ho­llywoodského žán­ru.

Vlasy se mož­ná netre­fi­ly do nála­dy pub­li­ka v roce 1979, to ale nezna­mená, že je to špat­ný film. Naopak. Z pohle­du dneš­ní­ho divá­ka jsou Vlasy mno­hem zají­ma­věj­ší podí­va­ná než v době své­ho vzni­ku. Navíc se film spo­leč­ně se sním­kem Bezstarostná jíz­da na fil­mo­vých fakul­tách uka­zu­je jako mis­trov­ská ukáz­ka fil­mo­vé­ho stři­hu. Z tech­nic­ké­ho hle­dis­ka je film vel­mi zají­ma­vý i pro­to, že se natá­čel v teh­dy revoluč­ním sys­té­mu Dolby Stereo.

V Československu měl pre­mi­é­ru až v roce 1989.

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Police Squad!: Kultovní parodie policejních seriálů z 80. let
7. srpna 2025Police Squad!: Kultovní parodie policejních seriálů z 80. letSeriál Police Squad! je krátká, avšak kultovní parodie na policejní seriály 60. a 70. let, která si získala věrné fanoušky i přes krátký čas vysílání. Vyšla z dílny tvůrců známých díky filmu Airplane! a inspirovala pozdější…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
V tento den roku 1974 byl ve Spojených státech uveden do kin film „Kmotr, část II“
20. prosince 2023V tento den roku 1974 byl ve Spojených státech uveden do kin film „Kmotr, část II“Francis Ford Coppola, který byl několikrát málem vyhozen z prvního filmu, dostal od Paramount Pictures limuzínu Mercedes-Benz jako odměnu za rekordní úspěch "Kmotra" (1972) a pobídku k režii pokračování. Souhlasil s několika podmínkami: že pokračování bude…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Smrtonosná zbraň
4. dubna 2023Smrtonosná zbraňSmrtonosná zbraň je americká akční policejní komedie z roku 1987, kterou režíroval a spoluprodukoval Richard Donner, scénář napsal Shane Black a koproducentem byl Joel Silver. Vedle Garyho Buseyho, Toma Atkinse, Darlene Love a Mitchella Ryana v…Vydáno v rubrice: Speciály
Tenkrát v Americe poslední film Sergia Leoneho
3. ledna 2023Tenkrát v Americe poslední film Sergia LeonehoPíšu recenzi filmu, který není v kinech, ani to není novinka, která nešla do kin. Je to film, který byl natočen už před dlouhými skoro 40 lety. I takto staré filmy stojí za to vidět. Nejsou…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kmotr III
13. prosince 2022Kmotr IIIKmotr - část III je americký kriminální film z roku 1990, který natočil Francis Ford Coppola podle scénáře napsaného společně s Mariem Puzem. Ve filmu hrají Al Pacino, Diane Keaton, Talia Shire, Andy García, Eli Wallach,…Vydáno v rubrice: Speciály
Kmotr II (The Godfather: Part II)
1. prosince 2022Kmotr II (The Godfather: Part II)Kmotr II. část je americký kriminální film z roku 1974, který natočil a režíroval Francis Ford Coppola. Film je částečně založen na románu Kmotr z roku 1969 od Maria Puza, který společně s Coppolou napsal scénář.…Vydáno v rubrice: Speciály
Kmotr (The Godfather)
25. listopadu 2022Kmotr (The Godfather)Kmotr je americký kriminální film z roku 1972, který natočil režisér Francis Ford Coppola společně s Mariem Puzem podle stejnojmenného Puzova bestselleru z roku 1969. Ve filmu hrají Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Richard Castellano,…Vydáno v rubrice: Speciály
Kmotr III
7. dubna 2022Kmotr IIINyní šedesátiletý Michael Corleone (Al Pacino) dál ovládá pevnou rukou své obchodní zájmy. Velmi usilovně se však snaží odpoutat od vlastní kriminální minulosti a své obchody legalizovat. Jeho zájem se přesunul od hazardu k nemovitostem a…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kmotr II
6. dubna 2022Kmotr IIMladičký Vito Andolini (Oreste Baldini) jako jediný z rodiny ujde krutému osudu, který pro ní připravil sicilský kmotr Don Francesco Ciccio (Giuseppe Sillato). Podaří se mu utéct do Ameriky, kde může začít jeho pozvolná cesta, na…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kmotr
5. dubna 2022KmotrPříběh newyorské mafiánské rodiny Corleonů, jíž tvrdou rukou šéfuje starý don Vito (Marlon Brando), se odehrává v letech 1945 - 55 a zaznamenává prudký rozmach organizovaného zločinu po skončení druhé světové války... Jakmile začnete pátrat po…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kmotr
11. prosince 2021KmotrNení moc filmů, které by vám mohly chybět více ve vaší filmografii, než je Kmotr. Nádherné epické dílo od režiséra Francise Forda Coppoli patří k tomu nejlepšímu, co světová kinematografie vyprodukovala. Troufám si i říct, že ve…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Maratónec
4. listopadu 2021MaratónecFilm Maratonec je americký napínavý thriller z roku 1976, který režíroval John Schlesinger. Film byl adaptací stejnojmenného románu Williama Goldmana z roku 1974 a hrají v něm Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider, William Devane a…Vydáno v rubrice: Speciály
Smrtonosná past
24. října 2021Smrtonosná pastSmrtonosná past je americký akční film z roku 1988, který režíroval John McTiernan a scénář napsali Jeb Stuart a Steven E. de Souza. Je natočen podle románu Rodericka Thorpa z roku 1979 Nic netrvá věčně a…Vydáno v rubrice: Speciály
Smrtonosná zbraň 2
8. července 2021Smrtonosná zbraň 2Los Angeles. Policisté Martin Riggs (Mel Gibson) a Roger Murtaugh (Danny Glover) jsou na stopě pašeráků drog. Sledování účetního Lea Getze (Joe Pesci), který zpronevěřil mafiánské peníze, je přivádí k jihoafrickému diplomatovi Ruddovi (Joss Ackland). Oba…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Povolení zabíjet
29. ledna 2021Povolení zabíjetBrzy po svatbě je žena Felixe Leitera (David Hedison) Dela (Priscila Barnes) zavražděna a Felix je znetvořen svým úhlavním nepřítelem, narkobaronem Franzem Sanchezem (Robert Davi). James Bond (Timothy Dalton) se vydává pomstít svého starého přítele a…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kmotr - nejslavnější mafiánský film Francise Forda Coppoly
11. listopadu 2020Kmotr - nejslavnější mafiánský film Francise Forda CoppolyPříběh newyorské mafiánské rodiny Corleonů, jíž tvrdou rukou šéfuje starý don Vito (Marlon Brando), se odehrává v letech 1945 - 55 a zaznamenává prudký rozmach organizovaného zločinu po skončení druhé světové války... Jakmile začnete pátrat po…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,64591 s | počet dotazů: 342 | paměť: 24876 KB. | 04.09.2025 - 20:18:45