Sci-fi thrillery podle románů a povídek zesnulého spisovatele Philipa K. Dicka (1928-1982) vykazují tradičně velmi vysokou kvalitu. Vezměte si třeba novelu Počítají androidi elektronické ovečky?, ve světě stříbrného plátna proslavenou pod názvem Blade Runner, nebo například nedávný Minority Report. Nyní přichází do kin snímek Výplata, který ukazuje, že kvalitní předloha není všechno. A to i přesto, že ani u tohohle filmu se nebudete nudit jedinou minutu.
Ústředním hrdinou je opět muž. Muž, který si zahrává s převratnou technologií. Muž, který si zpočátku myslí, že má svůj život pevně pod kontrolou. Muž, který záhy zjistí, že se šeredně plete. To když se proti němu obrátí celý systém, v němž žil, a všichni mu jdou najednou po krku.
Tím mužem je tentokrát Michael Jennings, počítačový analytik, který se nechává najímat pololegálními organizacemi ke zpětnému rozboru utajovaných komerčních i vládních projektů, a pak z nich vyvozuje nové objevy a technologie (angličtina má pro to nádherný výraz „reverse engineering“). Po každé takové zakázce si Jennings musí nechat vymazat paměť.

Hlavní roli analytika Jenningse ztvárnil Ben Affleck (Pearl Harbor, Daredevil) a v nejvýraznější ženské úloze se po jeho boku objevuje Uma Thurmanová (Pulp Fiction, Kill Bill). Zajímavá kombinace. Příště by mohli zkusit udělat mileneckou dvojici z Arnolda Schwarzeneggera a Jiřiny Bohdalové. Pasáže, kdy se Affleck s mimikou bohatou jako u sádrového trpaslíka pokouší navazovat s Thurmanovou intimní vztah, připomínají neohrabanost Haydena Christensena a Natalie Portmanové ze Star Wars Epizody II.


Srovnání s předchozími filmy podle Dickových předloh je nevyhnutelné a Výplata z něj nevychází zrovna nejlíp. Ve srovnání s Minority Report se Výplata tváří o poznání komorněji. Celkově působí jako jakýsi slabý odvar Spielbergova filmu. Jako by scenárista vzal z Minority Report scénu, kdy Cruise s tušitelkou Agathou utíká před policajty (a ona mu říká, co má dělat, podle toho, co se vzápětí stane), a rozvedl ji do celého filmu.
Spielberg vypiloval příběh a působivost Minority Report precizním jemným pilníčkem, takže jednotlivé kličky děje vynikly přímo geniálním způsobem a vytěžily ze svého potenciálu maximální napětí. Zato Woo... Woo nepoužívá pilníček. Woo se ohání pořádně hrubou rašplí. A ta se mu navíc ke konci filmu pořádně ztupí. Detail sem, klička tam, však ono to nějak dopadne, a krvácející rány v divákově srdci zalepíme jaksepatří sladkým happyendem.
Ale takovýhle happyend vlastně není až tak sladký. Na otevřenou ránu působí spíš jako sůl.


















(4,91 z 5)