Sci-fi thrillery podle románů a povídek zesnulého spisovatele Philipa K. Dicka (1928-1982) vykazují tradičně velmi vysokou kvalitu. Vezměte si třeba novelu Počítají androidi elektronické ovečky?, ve světě stříbrného plátna proslavenou pod názvem Blade Runner, nebo například nedávný Minority Report. Nyní přichází do kin snímek Výplata, který ukazuje, že kvalitní předloha není všechno. A to i přesto, že ani u tohohle filmu se nebudete nudit jedinou minutu.
Ústředním hrdinou je opět muž. Muž, který si zahrává s převratnou technologií. Muž, který si zpočátku myslí, že má svůj život pevně pod kontrolou. Muž, který záhy zjistí, že se šeredně plete. To když se proti němu obrátí celý systém, v němž žil, a všichni mu jdou najednou po krku.
Tím mužem je tentokrát Michael Jennings, počítačový analytik, který se nechává najímat pololegálními organizacemi ke zpětnému rozboru utajovaných komerčních i vládních projektů, a pak z nich vyvozuje nové objevy a technologie (angličtina má pro to nádherný výraz „reverse engineering“). Po každé takové zakázce si Jennings musí nechat vymazat paměť.
Jednoho dne dostane životní nabídku: pracovat tři roky na dalším takovém tajném projektu - tři roky, které mu pak smažou ze života - za nepředstavitelnou odměnu 90 milionů dolarů. Nemůže si dovolit odmítnout... Když je po všem a on si přijde do banky pro výplatu, zjišťuje, že se jí prý před dvěma týdny vzdal a že si údajně nechal poslat jen obálku s nicneříkajícími všedními předměty. Vzápětí zjišťuje, že po něm jde jak bývalý zaměstnavatel, tak FBI. Věci z obálky jsou mu zprvu velikou záhadou, ale když mu jedna z nich o fous zachrání život, pomalu začíná přicházet na to, jak se věci mají a na čem že to ty tři roky vlastně pracoval...
Hlavní roli analytika Jenningse ztvárnil Ben Affleck (Pearl Harbor, Daredevil) a v nejvýraznější ženské úloze se po jeho boku objevuje Uma Thurmanová (Pulp Fiction, Kill Bill). Zajímavá kombinace. Příště by mohli zkusit udělat mileneckou dvojici z Arnolda Schwarzeneggera a Jiřiny Bohdalové. Pasáže, kdy se Affleck s mimikou bohatou jako u sádrového trpaslíka pokouší navazovat s Thurmanovou intimní vztah, připomínají neohrabanost Haydena Christensena a Natalie Portmanové ze Star Wars Epizody II.
Pakliže byl Ben Affleck ve spojení s Dickovou předlohou poměrně riskantním tahem, o režisérovi to platí dvojnásob. Do režisérské sesle totiž usedl John Woo. Ano, „ten“ John Woo. Člověk, jehož kariéra je dlážděna hongkongskými akčními filmy. Woo si původně plánoval od „svého“ žánru zcela odpočinout a chtěl Výplatu pojmout jako zcela akceprostou záležitost. Zde však údajně zapracoval právě Affleck a přesvědčil režiséra, aby do filmu několik akčních scén přece jen zařadil. Prý když už má tancovat pod Johnovou taktovkou, tak se vším všudy. Přesněji řečeno s pořádnou dubovou holí v ruce. Woo se sklonil před Affleckovou oduševnělostí a před vytříbeným vkusem amerického masového diváka a nacpal do Výplaty dvě delší akční sekvence. Přestože jejich zpracování celkem ujde - hlavně v případě té první, klasické auto-moto honičky - ve filmu jsou víceméně k ničemu a zbytečně jej natahují. Otylí požírači hamburgerů si přijdou na své a stihnou do sebe aspoň nasypat všechen popcorn a dopít colu.
U některých filmů musíte zrak a mozek pořádně namáhat, abyste narazili na nesrovnalosti, u jiných vás logické kiksy přímo bijí do očí. Když jsem se z Výplaty vrátil domů, musel jsem se hned v zrcadle ujistit, jestli nemám monokl. Jako vhodný příklad brutální nevychytanosti poslouží třeba scéna, kdy Affleck utíká tunelem před automatizovaným metrem. A to metro „je“ automatizované, jinak by přece před Affleckem začalo brzdit. A když tedy vlak nikdo neřídí, jak to, že má v okně stěrače? Ústřední motiv je pak faux pas sám o sobě. Je sice zajímavý, to ano, ale zároveň zoufale nedořešený a nevychytaný.
Srovnání s předchozími filmy podle Dickových předloh je nevyhnutelné a Výplata z něj nevychází zrovna nejlíp. Ve srovnání s Minority Report se Výplata tváří o poznání komorněji. Celkově působí jako jakýsi slabý odvar Spielbergova filmu. Jako by scenárista vzal z Minority Report scénu, kdy Cruise s tušitelkou Agathou utíká před policajty (a ona mu říká, co má dělat, podle toho, co se vzápětí stane), a rozvedl ji do celého filmu.
Spielberg vypiloval příběh a působivost Minority Report precizním jemným pilníčkem, takže jednotlivé kličky děje vynikly přímo geniálním způsobem a vytěžily ze svého potenciálu maximální napětí. Zato Woo... Woo nepoužívá pilníček. Woo se ohání pořádně hrubou rašplí. A ta se mu navíc ke konci filmu pořádně ztupí. Detail sem, klička tam, však ono to nějak dopadne, a krvácející rány v divákově srdci zalepíme jaksepatří sladkým happyendem.
Ale takovýhle happyend vlastně není až tak sladký. Na otevřenou ránu působí spíš jako sůl.
Nejnovější komentáře