Žádná akční řežba. Žádné hloupé dialogy sesmolené někde na koleni a napsané na umaštěný papír. Matthew Vaughn se pustil do zfilmování populárního „marveláckého“ komiksu a stvořil bezpochyby ten nejlepší díl. Po tragickém třetím dílu a ujetém snímku, kde měl hlavní roli Wolverin, je čtvrtý x-menovský film (není to pokračování, dějově se odehrává před předchozími díly) příjemným osvěžením.
Matthew Vaughn svěřil tvorbu originálního soundtracku do rukou skladatele Henryho Jackmana, se kterým spolupracoval již při svém předchozím snímku Kick Ass, a výsledek je opět vynikající. Noví X-Meni tak nejsou pouze vizuální pastvou, nýbrž i naše uši tento snímek ocení.
Kromě režisérské vize Vaughna má na kvalitě snímku svou zásluhu především obsazení ústředních rolí. Tedy Charlese a Erika. James McAvoy byl možná vykuleným mladíkem ve Wanted nebo romantickým snílkem v Pokání, v nových X-Menech je ale perfektní. Jednoho z nejgeniálnějších lidí na planetě hraje s neuvěřitelnou skromností, skoro jako bychom mu věřili, že se skrz plátno může podívat i do naší hlavy.
Stejně výrazně pak působí i představitel mladého Magneta Michael Fassbender, který v dětství trpěl v polském ghettu. Tento detail z Erikova života jsme viděli již v předchozích dílech, ovšem v tomto filmu je tomuto aspektu věnována mnohem větší pozornost. Tato skutečnost Erika provází celý život a tkví v ní i základní odpověď na otázku rozdílnosti mezi ním a Charlesem.
Pro příznivce série o mutantech, nejen těch, co hltají komiksy, i z filmů se dalo leccos pochytit, je nový díl přímo požehnáním. Odpovídá na základní otázku, co vedlo k tomu, že se s Charlese a Erika stali pozdější nepřátelé.
Dobře sestříhaný trailer je klíč k nalákání co nejvíce diváků na film. Trailer k novým X-Menům je vůbec jedním z nejpovedenějších, které jsem viděla. Opravdu výborný výběr hudby, scény, které navodí atmosféru, ale nevyzradí příliš mnoho. Přílišná propagace, velké množství scén, které studio vypustí ještě před premiérou, filmu škodí.
Studio Marvel má letos opravdu silný rok. Před časem vpustilo do kin Thora, ke kterému psal scénář (lépe řečeno podílel se na jeho psaní) Ashley Miller, jenž se podepsal jako scénárista i pod nové X-Meny.
Scénář je silná stránka filmu. Tentokrát si na něm dali tvůrci opravdu záležet. A neskulili dohromady pouze nepřeberné množství akce, aniž by chvíli přemýšleli o vývoji děje. Akci zde samozřejmě najdeme, přeci jen je to letní blockbuster (a jeden z nejlepších, co nás v letošní sezóně čeká), zůstává zde však místo i pro emoce. Ale naštěstí ne pro žádnou romanci. Mladý Charles sice rád oslňuje dívky na škole, a nepochybně si s nimi zažívá hezké chvilky, ale proč do toho tahat nebohého diváka. Nás žádné takové cajdy nezajímají.
Matthew Vaughn zrovna není ten typ, který by si v podobných záležitostech liboval. To nám ukázal i v loňském Kick Assu. Šťastný výběr režiséra, jelikož x-menovský prequel mohl rozhodně nemusel dopadnou zdaleka tak dobře. Když se to tak vezme, všechna předchozí zpracování této komiksové série měla v podstatě stejný potenciál. Kromě prvního a částečně druhého dílu ovšem tento potenciál zůstal divákovi zcela zamlčen.
Až doteď. Vyrazíte-li na nové X-Meny (a nemusíte být ani zarytí fanoušci komiksu, dokonce ani nemusíte znát předchozí filmy) a přijmete-li fakt, že se díváte na žánr sci-fi,to znamená, že se nebudete ušklebovat u každé scény, která je z fyzikálního hlediska v našem světě absolutně neproveditelná, užijete si s tímto snímkem opravdu příjemné necelé dvě hodinky.
Čeští distributoři nás nezklamali a uvedli film do kin v originálním znění. Ty otřesné hrozby, že se film dostane do kin pouze v dabované (tzn. zprzněné) verzi, se naštěstí nevyplnily.
Kdo je milovníkem neomaleného Logana aka Wolverina, a snad by si posteskl, že jeho oblíbený hrdina v tomto filmu chybí, protože zkrátka a dobře, co by tam dělal, bude jistě nadšen až zjistí, že Hugh Jackman má i v tomto snímku svou roli, svoje cameo. Z jeho úst toho moc nezazní, konkrétně jedno zcela trefné „fuck“, jediné v celém filmu.
Hybatelem celého humbuku kolem mutantů je hrozící jaderná katastrofa mezi USA a SSSR. Tato tematika v komiksové předělávce na filmovém plátně byla nedávno. Ve snímku Watchmen jsme viděli podobnou situaci. Až na to, že Strážci měli pouze jednoho „superhrdinu“. Tady je k záchraně lidstva připravená celá parta mladých lidí s výjimečnými schopnostmi. V čele s Charlesem Xavierem, čerstvým absolventem Oxfordu. Na druhé straně stojí Erik, budoucí Magneto, kterému je osud lidstva, upřímně řečeno u zadní partie, nicméně pod tlakem okolností se přidává do Charlesovi nové formace. Jeho osobní cíle ale převažují nad ušlechtilým záměrem o záchraně světa. Nemůžeme se mu vpravdě příliš divit. Jeho dětství nebylo zdaleka tak idylické jako to Charlesovo.
Jeho žene kupředu hlavně pomsta a vztek. Arcipadouchem je zde pomatený šílenec s užitečnou schopností absorbovat energii, kterou poté může podle svého nejlepšího uvážení použít. Sebastian Shaw v podání Kevina Bacona má jako záporák něco do sebe. Je to blázen toužící po třetí světové válce, po vyhlazení lidského druhu, nastolení vlády „lepších lidí“, a hlavně úhlavní nepřítel Erika, který s ním v minulosti zažil trpké chvilky.
Shaw má dokonce ďábelského pomocníka Azazela, jenž má velice příhodnou schopnost teleportace a opravdu ďábelské vzezření. Nicméně se vůbec nepodobá Azazelovi, věrnému pomocníkovi pana Wollanda.
Noví X-Meni jsou lepší nejen v režii nebo scénáři. Hlavní podíl na tom, proč vypadají tak skvěle mají hlavně speciální efekty. Technika uhání dopředu šílenou rychlostí, není tedy divu, že film z roku 2000 nemůže vypadat tak povedeně co se triků týče, jako film natočený v roce 2011. Nicméně Vaughn se drží více při zemi, než tomu bylo v jeho Kick Assu. Chytil se podobné vlny jako Bryan Singer v prvních dvou filmech, jen ji o něco vylepšil. Dal tomu více „šťávy“ a koukání na nové X-Meny je proto mnohem lepší zážitek. (Jakkoli jsou Singerovy dva filmy dobře zvládnuté.) Dokonce i sekvence výcviku nových mutantů jsou zábavné, někdy dokonce i vtipné. Přes množství nových postav, které se musí divákovi představit se ani na chvíli nezpomaluje dynamika filmu. Stále nás zajímá, co se bude dít v dál. I když vlastně víme, jak to nakonec dopadne.
X-Meni jako každé dobré sci-fi zasahují i do obyčejného života. Zde konkrétně tím, že se pouští do otázek ohledně osobní identity. Nemusíte být mutant, abyste občas měli pochybnosti o tom, kým vlastně jste. Starosti, jež zdejší hrdinové prožívají jsou mnohdy zcela triviální, tak jako ty naše. Je to otázka ideálů. Přesněji řečeno střet ideálů. Otázka dobra a zla. Stejně jako v našem životě i zde je vidět, že dobro a zlo jsou velice relativní pojmy. Nelze je přesně kategorizovat. I když Mystique stráví celé své dětství s Charlesem, kdy jsou jako bratr a sestra, víme, že se nakonec přikloní na stranu Magneta. Ani Magneto není vyloženě zlý. Tak jako Charles není pouze dobrý. Hraje si s myšlenkami lidí, dokáže jim vnuknout svoje představy, ovládat jejich mysl. Samozřejmě tak činí z ušlechtilých pohnutek, ale je toto chování v jádru zcela správné?
X-Men: První třída nabízí velice povedenou podívanou, i když zrovna nejste zarytý fanda komiksů. Díky skvělým hercům v čele s Jamesem McAvoyem a Michaelem Fassbenderem, ale také Jennifer Lawrence a Kevinem Baconem, výborné hudbě, perfektnímu střihu a opravdu mistrné režii Matthew Vaughna je X-Men: První třída nejen důstojným prequelem, ale především skvělým žánrovým kouskem, který nenudí.
Části seriálu: X-Men
- X-Men: Apokalypsa nám přináší toho „nejsilnějšího“ mutanta ze všech. Prapůvodního z Egypta, ve kterém byl považován za boha.
- X-Men - jak to před 19 lety začalo
- X-Men 2 - Tentokráte nic objevného.
- X-Men: Poslední vzdor - první neúspěšný film
- X-Men: První třída - když čtvrtý díl přebere nový režisér (Matthew Vaughn)
- X-Men: Budoucí minulost - Nerdgasm pokračuje a nekončí
- Noví mutanti - Opravdový konec série X-men.
Nejnovější komentáře