Moje generace byla v hodinách tělesné výchovy vychovaná tradičním přístupem zaměřeným na výkon a soutěživost při použití specifických pomůcek, kdy po nás učitel vyžadoval kázeň a přesné provedení cviků. Na učitelovu obranu lze konstatovat, že takový přístup býval pokládán za obecně správný a často k němu chyběly dopomáhající pomůcky a čas, složící k nácviku gymnastických dovedností. Nemyslím si, že bychom v devadesátých letech byly obtloustlé děti, které se nehýbaly, ale při slovech „kruhy“, „koza“, „lano“ se nám ježily chlupy všem, ať už klukům nebo holkám.
V průběhu třiceti let se tělocvik proměnil. Děti ztloustly a zlenivěly, venku pohybem tráví mnohem méně času. Reagovala na to i školní výuka tělocviku a nabídka zájmových aktivit. Sportovat a udrživat se v kondici je mezi dnešními třicátníky a čtyřicátníky moderní a ke sportu a zdravému životnímu stylu vedou i své potomky. Různé sportovní oddíly také v posledních letech křísí gymnastiku, která se právě bazírováním na tradici a zažitých postupech dostala na chvost sportovního zájmu a školní tělesné výchovy. Přitom právě gymnastika vhodně rozvíjí základní pohybové schopnosti, jako jsou pohyblivostm obratnost a rovnováha, síla, rychlost a vytrvalost. Nejn učitelům a lektorům sportovních kroužků je určená nová brožovaná kniha Pavlíny Vrchovecké Základy gymnastické přípravy dětí. Herní pojetí gymnastiky. Autorka v ní nabízí nový a moderní přístup k výuce gymnastiky, k nácviku gymnastických dovedností, netradiční pojetí chápání celé gymnastiky a jejího významu pro pohybové vzdělávání. Autorka vychází ze současných trendů výuky, poznatků odborné literatury, z vlastní dlouholeté zkušenosti s trénováním závodní formy gymnastiky i zkušenosti z pedagogické praxe na střední a vysoké škole.
Kniha respektuje dnešní alternativní přístup k výuce gymnastiky, který je zaměřen na obecné pohybové problémy, využívá netradiční náčiní či nářadí a umožňuje cvičencům volit vlastní tempo a úroveň obtížnosti. Jak autorka zmiňuje, nevýhodou tohoto přístupu jsou větší časové nároky a náročnější didaktická analýza učiva. Gymnastika by měla přinášet radost, cvičenec by měl jejím prostřednictvím získávat a zvyšovat fyzickou zdatnost, osvojovat si dobré pohybové základy a podporovat přátelství. Trenér by měl ve výuce ve větší míře využívat hry s přihlédnutím k pohlaví, věku a fyzické zdatnosti cvičenců. Díky těmto hrám lze perfektně nacvičit gymnastické prvky. Ať už jde o zábavné posilování nebo jednotlivé „předstupně“ gymnastických prvků. Právě tyto tipy k nácvikům gymnastických prvků zřejmě trenéři a učitelé ocení nejvíce, a to včetně popisu, fotografií polohy cvičence a dopomoci trenéra či učitele.
Do knihy je zařazen popis správného provedení základních akrobatických prvků – kotoulu vpřed, kotoulu letmo, salta vpřed, kotoulu vzad, kotoulu vzad do stoje na rukou, stoje na rukou a přemetu stranou.Také se dozvíte, jak na skrčku. Binusem je seznam použité literatury na konci publikace.
- Základy gymnastické přípravy dětí. Herní pojetí gymnastiky
- Autor: Pavlína Vrchovecká
- Vydala: Grada
- Rok vydání: 2020
- Počet stran: 96
- Hodnocení: 100 %
Foto: Grada Publishing a.s.
Nejnovější komentáře