Kritiky.cz > Recenze knih > Zdroj

Zdroj

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

„Není v pova­ze člo­vě­ka – ani žád­né jiné bytos­ti – začí­nat tím, že se dob­ro­vol­ně vzdá, že si pliv­ne do tvá­ře a zatra­tí život; na to je tře­ba pro­ce­su mrav­ní zká­zy, jenž je u kaž­dé­ho jedin­ce jiný. Někteří se vzdá­va­jí pod dote­kem prv­ní­ho tla­ku, někte­ří se zapro­da­jí, někte­ří pada­jí poma­lu a nepo­střeh­nu­tel­ně, až vyhas­nou úpl­ně, aniž by vědě­li, kde a jak svůj oheň ztra­ti­li.

Pak se všich­ni ztra­tí v neko­neč­ném bahně svých star­ších před­chůd­ců, kte­ří jim neu­stá­le opa­ku­jí, že dospě­lost zna­me­ná netr­vat na svých názo­rech, bez­pe­čí zna­me­ná netr­vat na svých hod­no­tách a prak­tič­nost zna­me­ná netr­vat na své hrdos­ti. A přes­to se někte­ří nevzda­jí, jdou dál a vědí, že nelze zra­dit svůj vnitř­ní oheň, učí se, jak mu dát tvar, význam a jak ho usku­teč­nit.“

Ayn Rand, před­mlu­va k 25. výro­čí prv­ní­ho vydá­ní, stra­na 11

Tento obsáh­lý citát se nachá­zí na zad­ní obál­ce čes­ké­ho vydá­ní vel­mi, vel­mi pozo­ru­hod­né kni­hy. Otázka, kte­rou kla­de, je vlast­ně zce­la pros­tá – Vyplatí se člo­vě­ku řídit vlast­ní­mi zása­da­mi, nebo má dělat to, co od něj oče­ká­vá spo­leč­nost? Má vět­ší smy­sl pla­vat s prou­dem, nebo stát osa­mě­le na divo­kém ost­rův­ku s vědo­mím, že je to můj ost­růvek?

Americká spi­so­va­tel­ka a filo­so­f­ka rus­ké­ho půvo­du Ayn Rand, zvo­li­la pro svou odpo­věď na ten­to pro­blém pří­běh dvou archi­tek­tů.

Peter Keating má vlast­ně všech­no. Školu ukon­čil snad se vše­mi vyzna­me­ná­ní­mi a čest­ný­mi medai­le­mi, kte­ré šly v oblas­ti archi­tek­tu­ry během stu­dia zís­kat. Rovnou ze ško­ly nastu­pu­je do pres­tiž­ní archi­tek­to­nic­ké fir­my a fle­xi­bil­ně se při­způ­so­bu­je poptáv­ce kli­en­tů sou­kro­mé i veřej­né sfé­ry. Neváhá dělat kom­pro­mi­sy a vychá­zet kli­en­tům vstříc, jak jen je potře­ba.

Člověku by se zdá­lo, že je to ide­ál­ní úspěš­ný mla­dý muž, tedy typ hlav­ní­ho hrdi­ny. Určitě se mu někdo bude sna­žit pře­ka­zit jeho krás­né sny, závi­dět mu úspěch, sláv, bohat­ství….

Pak je tu ješ­tě Howard Roark. Ze ško­ly ho vylou­či­li těs­ně před dokon­če­ním. Proč? Protože se odmí­tal pod­ři­zo­vat tra­dič­ním tren­dům, tra­dič­ním hod­no­tám a odmí­tal sle­pě kopí­ro­vat prv­ky, kte­ré už byly v archi­tek­tu­ře pou­ži­ty mili­on­krát. Navíc je odmí­tal kom­bi­no­vat. Ne, že by jaký­ko­li sta­veb­ní sloh igno­ro­val. Ale nepo­u­ží­vá ho tam, kde ztrá­cí smy­sl. Nestaví pro ty, kte­ří se potře­bu­jí lesk­nout před ostat­ní­mi. Staví pro osob­nos­ti. Pro jed­not­liv­ce, kte­ří jsou vyrov­ná­ni sami se sebou a vědí, co chtě­jí a proč to chtě­jí. Těm pak posta­ví budo­vu či dům jako z jejich snů, aniž by s nimi potře­bo­val coko­li kon­zul­to­vat.

„Takhle se do mé před­sta­vy ješ­tě nikdo netre­fil, Roarku. Musel jste hod­ně pře­mýš­let nad tím, co budu ve svém domě všech­no potře­bo­vat.“

„Na vás jsem nemys­lel vůbec. Tohle je jedi­né uspo­řá­dá­ní, kte­ré má smy­sl na mís­tě, kte­ré jste si vybral pro svůj dům.

Howard Roark nedě­lá kom­pro­mi­sy. Nespojuje dohro­ma­dy moder­ní budo­vu ze skla a antic­ký por­tál. Nestaví, aby měl kli­en­ty. Má kli­en­ty, aby sta­věl.

Mohlo by se zdát, že oba spo­lu budou sou­pe­řit. Že budou tomu dru­hé­mu dělat naschvá­ly a prát se na uli­ci. Ale to by bylo na Ayn Randovou moc povrch­ní. Jistě, kon­flikt tu exis­tu­je. Ale jde o kon­flikt vnitř­ní, kon­flikt pova­ha kon­flikt náhle­dů na svět.

Keating Roarka nená­vi­dí, ale sou­čas­ně mu závi­dí a bojí se ho. Proč? Protože Roark je srov­nán sám se sebou. Keatingovi, kte­rý je stá­le jak větr­ná korouhvič­ka a točí se tu na jed­nu, tu na dru­hou stra­nu, se to nikdy nemů­že poda­řit. Má všech­no, co by běž­ný člo­věk mohl chtít. Kromě kli­du v duši.

Proč jde o střet více náhle­dů na svět? Ayn Rand defi­no­va­la vlast­ní filo­so­fii, kte­rá vyzva­la na myš­len­ko­vý sou­boj dva tisí­ce let filo­so­fie, víry a myš­le­nek od počát­ku naše­ho leto­poč­tu. A v očích mili­o­nů lidí po celém svě­tě uspě­la.

Krom toho, že její filo­so­fie, objek­ti­vis­mus, vytvá­ří z filo­so­fie jakož­to obo­ru přes­ně for­mu­lo­va­ný a kon­krét­ní nástroj pro lid­ské roz­ho­do­vá­ní, podá­vá jej romá­no­vou for­mou tako­vým způ­so­bem, že vel­mi sro­zu­mi­tel­ně demon­stru­je jeho základ­ní pre­mi­sy a z nich vychá­ze­jí­cí závě­ry. O co v objek­ti­vis­mu jde a pro­ti čemu sto­jí se uka­zu­je v inter­ak­ci a vzta­zích postav, z nichž kaž­dá má na život tro­chu jiný náhled.

Hlavními stra­na­mi jsou Howard Roark jako raci­o­nál­ní indi­vi­du­a­lis­ta, na dru­hé Elsworth Monkton Toohey jako kolek­ti­vis­ta peču­jí­cí o veřej­ný názor.

Toohey Roarka nená­vi­dí. Roarkovi je Toohey v pod­sta­tě ukra­de­ný. Nemá důvod se na tuto oso­bu sou­stře­dit, ovšem musí se nějak vyrov­ná­vat s tím, co mu ten­to kolek­ti­vis­ta sta­ví do ces­ty.

Zdroj (v ori­gi­ná­le The Fountainhead) byl prv­ním svaz­kem Ayn Randové, kte­rý se více ujal. Ovšem vět­ši­na čte­ná­řů v něm vidě­la jen zají­ma­vý pří­běh dvou archi­tek­tů a nevní­ma­li myš­len­ko­vé posel­ství, kte­ré je na strán­kách obsa­že­no a jehož mani­fes­tem je závě­reč­ná Roarkova soud­ní obha­jo­ba.

Také z toho důvo­du se Randová vzá­pě­tí pus­ti­la do své­ho nej­slav­něj­ší­ho romá­nu, její­ho opus mag­num, Atlasovy vzpou­ry. Příběhu o tom, co se sta­ne z civi­li­za­cí, když z ní zmi­zí ti nej­lep­ší tvůr­ci, uměl­ci, filo­so­fo­vé a pod­ni­ka­te­lé…

Základ: pří­běh dvou archi­tek­tů s růz­ný­mi svě­to­ná­zo­ry a pří­stu­py k tvor­bě

Navíc:

  • son­da do duše opor­tu­nis­ty a pokryt­ce na jed­né stra­ně a člo­věk věr­né­ho svým zása­dám i teh­dy, když se mu to neho­dí
  • prv­ní lek­ce filo­so­fie objek­ti­vis­mu poda­ná romá­no­vou for­mou
  • nad­ča­so­vý sva­zek
  • otáz­ka pro kaž­dé­ho, zda se vypla­tí řídit vlast­ním roz­hod­nu­tím nebo se nechat semlít názo­rem vět­ši­ny

Blog auto­ra: http://umenivyberu.cz


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Rambo: První krev17. září 2021 Rambo: První krev Rambo: První krev (známý také pod názvem Rambo: First Blood) je americký akční film z roku 1982, který režíroval Ted Kotcheff a na scénáři se podílel Sylvester Stallone, který si také […] Posted in Speciály
  • Včelaření pro děti- pozorujeme a chráníme včely, sklízíme med17. listopadu 2020 Včelaření pro děti- pozorujeme a chráníme včely, sklízíme med Máte rádi včely a dobrý med? Chcete se dozvědět zajímavosti ze života včel? Tak právě vám je určena tato příručka plná informací a fotografií.  Kniha je rozdělena na čtyři části. Ta první […] Posted in Recenze knih
  • 26. září 2019 Babovřesky 3 Letní komedie Zdeňka Trošky je úsměvným obrázkem ze života v současné vesnici, která s nadhledem a komediální nadsázkou, tak trochu v duchu Slunce, seno, sleduje kupící se nedorozumění a […] Posted in Speciály
  • Marvel's Spider-Man na PS4 nebude mít bezplatný upgrade...23. září 2020 Marvel's Spider-Man na PS4 nebude mít bezplatný upgrade... Marvel's Spider-Man na PS4 nebude mít bezplatný upgrade na PS5. Pokud vlastníte PS4 verzi hry a chcete jí hrát i na PS5, musíte si hru pořídit v ultimátní edici Marvel's Spider-Man: Miles […] Posted in Krátké herní aktuality
  • #101 - Sirotčinec (2007)8. února 2021 #101 - Sirotčinec (2007) Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El […] Posted in 101 nejlepších hororů
  • 20. března 2019 Komiks 89 Posted in Komiks
  • Halloween (2007)11. listopadu 2018 Halloween (2007) Rob Zombie a jeho až ujetý remake kultovního slasheru… Michael Myers neprožíval vůbec šťastné dětství a již jako desetiletý měl vážné psychické problémy. Především […] Posted in Horory
  • 27. prosince 2018 #1879: Nejmocnější hrdinové Marvelu 61: Generation X - 60 % Nejmocnější hrdinové Marvelu 61: Generation X (Generation X)Vydalo Hachette Fascicoli v pevné vazbě v roce 2018. Původně vyšlo jako čísla 1 až 6 série "Generation X" v nakladatelství […] Posted in Recenze komiksů
  • 8. listopadu 2019 MARTIN DEJDAR - Richard Jak se vám hrál svérázný horský drsňák Richard, za jehož poněkud neomaleným chováním tušíme jemnou duši? Role si vybírám podle toho, jestli se mi líbí. Což znamená, že scénář se mi […] Posted in Rozhovory
  • Vinnetou - Vinnetou: Tajemství Stříbrného jezera5. července 2022 Vinnetou - Vinnetou: Tajemství Stříbrného jezera Ach jo. Tenhle díl byl tak strašně německej... Po nadějné první části jsm se dočkali směsici debilních zápletek, debilních dialogů a hlášek, a debilních chyb, které možná nebyly chyby, […] Posted in TV Recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,18977 s | počet dotazů: 279 | paměť: 63917 KB. | 18.04.2025 - 22:26:32