Animovaný komiksový film Želvy Ninja: Mutantí chaos se snaží oslovit příběhem o zmutovaných superhrdinských želvách současnou mladou generaci, zatímco v předchozí dekádě se o to pokoušely pro změnu hraný film Želvy Ninja a jeho infantilní lobotomizované pokračování Želvy Ninja 2. Předchozí kinematografická ztvárnění osudů náctiletých obojživelných ochránců New Yorku Michelangela, Donatella, Leonarda a Raphaela přitom čítá i několik animovaných seriálů, trojici hraných celovečerních filmů z 90. let, v nichž želví bojovníky hráli herci nasoukaní do latexových kostýmů, a celovečerní animovaný film z roku 2007, jehož trojrozměrná animace však přeci jen výrazně zastarala, a tudíž bylo potřeba oživit želví fenomén pomocí nejmodernějších prostředků.
Photo © Paramount Pictures |
Film Želvy Ninja: Mutantí chaos by se nejen stylem animace, ale i svižným tempem vyprávění, dravými vizuálními nápady a hromadou popkulturních referencí moc rád přiblížil vysokým kvalitám konkurenčních animovaných Spider-Manů, ve skutečnosti ale hraje tak o dvě třídy nižší ligu. Jeho zaměření na mladší publikum prostřednictvím často dětinských vtípků je plné rozporů, jelikož jej doplňují svébytné estetické volby upomínající na punkový původ želvích hrdinů v undergroundových drsných komiksech pro dospělé. Následkem toho se ve filmu vyskytuje mimo jiné i řada nechutně vyhlížejících a až hororově děsivých záporáků (včetně zmutovaného prasete s piercingy v bradavkách) a zabíjení lidí pomocí sečných a bodných zbraní (tak málo explicitně, jak jen je to možné v mládeži přístupném filmu). A také masivní zvracení a všelijaké toxické slizy.
Příběh pak sestává z toho nejobvyklejšího, co lze v kontextu ninja želv vymyslet. Začíná se u standardního vysvětlení původu želv a u krysy Třísky, jenž čtveřici mutagenem obohacených korytnatců vychoval jako své syny (a naučil je bojovým uměním). Náctiletí hrdinové své schopnosti ale využívají pouze ke kradení potravin a se skutečným bojem zatím zkušenosti nemají. Tajně se účastní lidských aktivit, jako jsou letní kina nebo koncerty, a touží žít normálním životem, leč ochranářský Tříska se je snaží udržet v bezpečí domova v kanále, protože lidé se mutantů bojí a mohli by je chtít zlikvidovat. Nechybí obvyklé propriety, jako je láska k pizze nebo jízda na skateboardu.
Pak se želvy seznámí se středoškolskou reportérkou April a dostanou se na stopu gangu zlých zvířecích mutantů, kteří plánují nadvládu nad světem (kupodivu mezi nimi nefiguruje typický záporák Trhač, nicméně kanec Bebop a nosorožec Rocksteady již přítomni jsou). Zkrátka první zhruba půlhodinu tvoří mnohokrát viděná origin story, na niž navazují souboje a honičky s obvyklými (i neobvyklými) nepřáteli. Dějově je vykoupením až ke konci netradiční twist vedoucí k epickému vyvrcholení, v němž se pozoruhodným způsobem setkává Godzilla s Cronenbergovou Mouchou.
Animace je každopádně stylová, akční scény jsou nápadité, efektní, přehledné a plné energie a na soundtracku chytlavě burácí hip-hop a remixy popových písní. Motivace dávají smysl nejen u hlavních, ale i u vedlejších postav, a oprávněně se stávají hnacím motorem po jejich činy. Scénář nicméně některé elementy, jako jsou vývoj postav a proměny jejich názorů, až příliš zjednodušuje, přičemž zkratkovitost a psychologickou plochost hrdinů i záporáků a některých momentů snaživě zamazává hromadou stylizované nadsázky, expresivním výtvarným pojetím balancujícím na hraně ošklivosti a všudypřítomnými vtípky. Humor je nicméně nejproblematičtější složkou, jelikož spočívá zejména ve vzájemném slovním hašteření puberťáckých titulních hrdinů, jejichž narážky a praštěné chování moc vtipné nejsou a místy mají jednou nohou nakročeno spíš k nechtěné trapnosti.
Upřímně tomu nepomáhá ani český dabing, jenž velmi bizarně nahradil velké množství kulturních odkazů na slavné celebrity lokálními ekvivalenty od Vondráčkové a Pohlreicha po Marka Ztraceného a Šípovu Všechnopárty. V komiksovém filmu o superhrdinských mutantech zasazeném do prostředí newyorských ulic a stok to zní obzvláště nepatřičně, což sice není chyba filmu, ale nemůžete tvrdit, že jste nebyli varováni…
Nejnovější komentáře