#72 - Poltergeist (1982)

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Steven Spielberg si nato­čil pořád­nou horo­ro­vou ducha­ři­nu. Až na to, že reží­ro­vat měl Tobe Hooper. Skončilo to nako­nec u tro­chu drs­něj­ší pohád­ky.

Poltergeist

Poltergeist

USA, 1982, 114 minut

Režie: Tobe Hooper

Scénář: Steven Spielberg, Michael Grais, Mark Victor

Hrají:

Craig T. Nelson (Steve Freeling)

JoBeth Williams (Diane Freeling)

Beatrice Straight (Dr. Lesh)

Heather ORourke (Carol Anne Freeling)

I když je jako reži­sér uve­den Tobe Hooper, důle­ži­těj­ší je prv­ní jmé­no, kte­ré je uve­de­no ve scé­ná­ři, tedy jmé­no Stevena Spielberga. Na fil­mu je totiž poznat, že se jed­ná více o Spielbergův než o Hooperův film. Zejména v tom smys­lu, že se vel­kou čás­tí hod­ně podo­bá Spielbergovu fil­mu té doby. Mám na mys­li samo­zřej­mě sní­mek „E.T. – Mimozemšťan“, kte­rý je pro mě nej­vět­ším zkla­má­ním od toho­to reži­sé­ra a snad i jeden z důvo­dů, proč jeho fil­my pro mě nejsou těmi nej­vy­hle­dá­va­něj­ší­mi.

„Poltergeist“ je do vel­ké míry kon­ci­po­ván jako rodin­ný film. Ze začát­ku tro­chu stra­ši­del­ný, ale pořád se jed­ná o rodin­ný film, kte­rý si na horor hra­je zají­ma­vý­mi efek­ty a něko­li­ka málo scé­na­mi, kte­ré mohou při­jít děsi­vé pře­de­vším těm, co se lek­nou, když někdo zakle­pe na dve­ře. Ale fajn, beru to, jen si pros­tě nemys­lím, že je film tak skvě­lým horo­rem. Je to film až sko­ro roz­to­mi­lý, a pokud se bude­te bát, tak až u posled­ní půl hodi­ny, kde si fil­ma­ři dovo­li­li pře­ce jen tro­chu více. Pravdou však je, že pokud už se schy­lo­va­lo ke sku­teč­ně odpor­né scé­ně, byl to jen sen, aby bylo jas­né, že se nic tako­vé­ho nemů­že stát.

Příběh fil­mu je sta­rý zná­mý. Máme tu stra­ši­del­ný dům, kte­rý se na prv­ní pohled tvá­ří poměr­ně klid­ně. Žije v něm spo­řá­da­ná rodi­na, kde rodi­če sice tro­chu po nocích hulí, ale kdo ne? Mají tři děti, kdy už v prv­ní scé­ně zjis­tí­me, že nejmlad­ší hol­čič­ka má zvlášt­ní způ­so­by komu­ni­ka­ce. Potom, co v tele­vi­zi dozní národ­ní hym­na, děv­če si sed­ne k zrní­cí a bli­ka­jí­cí obra­zov­ce a poví­dá si s nezná­mý­mi. A div­né udá­los­ti pokra­ču­jí i na tak poklid­ném před­měs­tí, kde rodi­na žije. Něco tu hod­ně není v pořád­ku. Po hodi­ně se doví­dá­me, co to je. Aby se moh­lo před­měs­tí posta­vit, musel se pře­su­nout hřbi­tov, kte­rý na tom mís­tě stál. Jenže duše mrtvých jsou poměr­ně vytr­va­lé a moc se jim nelí­bí, že mís­to jejich památ­ní­ků jim nad hla­va­mi sto­jí krás­né moder­ní ame­ric­ké dom­ky.

Film fun­gu­je pře­de­vším jako kri­ti­ka spo­leč­nos­ti a toho, že lidé jsou schop­ni pro pení­ze udě­lat vlast­ně coko­li. Znesvětí hřbi­tov a je jim napros­to jed­no, jaké to bude mít násled­ky. Samozřejmě to jde pře­nést i mimo tuto mys­te­ri­óz­ní rovi­nu na oby­čej­né lid­ské jed­ná­ní a jeho honbu za mamo­nem. Takoví pros­tě jsme, ale jest­li v tom bude­me pokra­čo­vat, může se nám stát, že bude­me trpět.

Tohle je film pod­le Spielberga. I když rodi­na ve fil­mu trpí, nemů­že se stát, že by ji něco roz­dě­li­lo, vše nako­nec dob­ře dopad­ne. Rodina je pořád spo­lu a zlý deve­lo­per mož­ná koneč­ně pro­zře. Film je děsi­vý, jsou zde obra­zy, kte­ré mohou vyvo­lá­vat strach, ale na dru­hou stra­nu je to všech­no v tako­vém až nehez­kém pohád­ko­vém hávu. I když jsou zde růz­né potvo­ry, kte­ré jsou na svou dobu vel­mi dob­ře pro­ve­de­né, jako vůbec všech­ny tri­ky ve fil­mu, pořád jsou jen děsem, kte­rý v pod­sta­tě nic nedě­lá, jen stra­ší. Výjimkou je pak klaun. A s tím sou­hla­sím, klauni jsou ty nej­zrůd­něj­ší bes­tie ze všech. Jejich pro­ta­že­né úsměvy, bílé obli­če­je... Něco s nimi není v pořád­ku.

Film nám při­ná­ší hap­py end. Dům je sice srov­nán se zemí, ale nikdo neu­mřel, niko­mu se nic nesta­lo, všich­ni jsou v pořád­ku a mrt­ví mohou zase klid­ně odpo­čí­vat. Spielberg pro­du­ko­val film, kte­rý je čis­tě jeho, je zosob­ně­ním jeho stra­chů, a měl úspěch, jako s kaž­dým svým fil­mem. Já mu ho pře­ji, ale pokud bych měl „Poltergeista“ vyzdvi­ho­vat jako film, budu vel­mi mír­ný a vel­mi nenad­še­ný.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Pěkné vizu­ál­ní efek­ty, klaun, a k tomu výteč­né herec­ké výko­ny rodi­čů v podá­ní Nelsona a Williams. Ti jsou sku­teč­ně ozdo­bou fil­mu, stej­ně jako malá Heather ORourke, jed­no z těch krás­ných malých dětí, na kte­ré si Spielberg tolik potr­pí.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Je to hez­ký rodin­ný film, kte­rý má postra­šit, ale stej­ně tak nás má ujis­tit, že to je v pořád­ku, že sice bude­me vystra­še­ni a máme záži­tek na celý život, ale bude­me oukej a všech­no dob­ře skon­čí. Ano, jsem pro­ti Spielbergovi zau­ja­tý. Dávno pryč jsou doby jeho parád­ních „Čelistí“.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 27.7.2020


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Poltergeist na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře