Kritiky.cz > 101 nejlepších hororů > #92 - Konkurs (1999)

#92 - Konkurs (1999)

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Tohle roz­hod­ně není kla­sic­ký japon­ský horor, kte­rý si pod tímhle pojmem před­sta­ví­te. Ale japon­ské horo­ry nejsou jen ducha­ři­ny.

Konkurs

Ôdishon

Japonsko, 1999, 115 minut

Režie: Takashi Miike

Scénář: Daisuke Tengan pod­le romá­nu Ryû Murakamiho

Hrají:

Ryo Ishibashi (Shigeharu Aoyama)

Eihi Shiina (Asami Yamazaki)

Tetsu Sawaki (Shigehiko Aoyama)

Jun Kunimura (Yasuhisa Yoshikawa)

Takashi Miike je muž, kte­rý je pode­psa­ný pod poměr­ně vel­kým množ­stvím japon­ských horo­rů, mimo jiné nato­čil i „Zmeškaný hovor“, ale­spoň tedy ten pove­de­něj­ší ori­gi­nál, o rema­ku se ani bavit nebu­de­me. Ale mys­lím, že prá­vě „Konkurs“ je mis­trov­ským dílem toho­hle japon­ské­ho nada­né­ho a plod­né­ho fil­ma­ře, kte­rý se roz­hod­ně neo­me­zu­je pou­ze na hájem­ství stra­ši­del­na.

„Konkurs“ je film, kte­rý se mi vel­mi osob­ně zamlou­vá svým pro­ve­de­ním. V pod­sta­tě hodi­nu, ale ješ­tě déle, sle­du­je­me nevin­ný pří­běh o tom, jak by se stár­nou­cí muž, kte­rý má téměř dospě­lé­ho syna, zase jed­nou rád zami­lo­val, což se mu nepo­da­ři­lo od smr­ti jeho ženy před sed­mi lety. Není to pro něj jed­no­du­ché a vlast­ně dost dává naje­vo, že japon­ské ženy se změ­ni­ly. Už pro něj nejsou zají­ma­vé. Ale jeho pří­tel ho pře­svěd­čí o tom, že je tady způ­sob, jak tako­vou dív­ku najít. Uspořádají kon­kurz na film, samo­zřej­mě faleš­ný, a on si bude moci vybrat tu pra­vou, pro­to­že sta­no­ví tako­vé pod­mín­ky, aby při­šly jen ženy, co ho zají­ma­jí. Ještě před tím, než kon­kurs vypuk­ne, zaujme hlav­ní­ho hrdi­nu při­hláš­ka a živo­to­pis jed­né z ucha­ze­ček. Pouze na ni na kon­kur­zu čeká, ostat­ní ho neza­jí­ma­jí. Jenže prá­vě tahle sleč­na, co si říká Asami, se mu sta­ne pro­kle­tím.

Vše však vypa­dá v pořád­ku, ale­spoň do doby, než nahléd­ne­me do Asamina bytu, kde je něco v pyt­li. Je nám jas­né, že to není něco, co bychom chtě­li vidět roz­ba­le­né. Náznaky toho, že je něco špat­ně, se začí­na­jí obje­vo­vat pře­de­vším poté, co Asami po spo­leč­né noci zmi­zí. Nevíme proč, neví­me kam. Neví to ani hlav­ní hrdi­na toho­hle fil­mu, kte­rý se do ní zami­lo­val. Chce ji najít, chce vysvět­le­ní, ale nemu­sí se moc obá­vat Asami si ho najde sama. Ta o dal­ší setká­ní roz­hod­ně sto­jí.

Film ve své dru­hé půli pre­zen­tu­je něco, co jsme abso­lut­ně neče­ka­li, vyzně­ní se radi­kál­ně mění a my se pro­pa­dá­me do svě­ta podiv­nos­ti a odpor­nos­ti. A šílen­ství. Odříznutí hla­vy je to nejmen­ší. Jedna z nej­od­por­něj­ších scén je pak moment, kdy zne­tvo­ře­ná oběť pojí­dá zvrat­ky své vlast­ní věz­ni­tel­ky. Věznitelky, kte­rá je na prv­ní pohled nevin­nou, naiv­ní roz­to­mi­lou bytos­tí. Jenže tahle čty­ři­a­dva­ce­ti­le­tá sle­čin­ka je pěk­ná bes­tie. Srovnání s Misery je napros­to na mís­tě, ale muče­ní je zde ješ­tě šíle­něj­ší, ješ­tě děsi­věj­ší, ješ­tě nechut­něj­ší.

Chvíle, kdy Asami do své­ho para­ly­zo­va­né­ho milen­ce zapí­chá jeh­ly a pobru­ku­je si „Hlouběji. Hlouběji!“, zatím­co on se u toho krou­tí a jeho ruka se jako­by sna­ží vypros­tit, ale vzmů­že se jen na kře­čo­vi­té pošku­bá­vá­ní, to je pros­tě ukáz­ka japon­ské bizar­nos­ti. Ke snu­ff fil­mům už není moc dale­ko. Když pak jeh­ly zamí­ří do očních bulev, sko­ro jsme rádi, že Miike není Buñuel. Ale ono to vlast­ně neva­dí, ve chví­li, kdy do jehel Asami cvrnk­ne a ony se roze­z­ní, je to jeden z nej­hrůz­něj­ších momen­tů nejen toho­to fil­mu. Dívka je stá­le klid­ná, napros­to chlad­ná, sko­ro se chce říct, že je přá­tel­ská. Zatím své­ho milen­ce při­pra­ví o cho­di­dla, kte­ré pak jen tak leda­by­le odho­dí. Ne, návště­vu Japonska si hod­ně roz­mys­lím.

Po mno­ha duchař­ských horo­rech z Asie je „Konkurs“ víta­nou změ­nou, kte­rá sku­teč­ně sto­jí za to. Obrazy, kte­ré jsou nám pro­mí­tá­ny, jsou mnoh­dy nato­lik zvrá­ce­né, až se nám to vůbec nechce věřit. Tenhle film má přes­ně ten druh „hap­py endu“, s kte­rým jsem scho­pen se zto­tož­nit.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Velmi dob­ře pro­pra­co­va­ný horor, kte­rý se nej­pr­ve tvá­ří jako oby­čej­ná roman­ce a násled­ně se pro­mě­ňu­je v něco, co je tím nej­hor­ším a nej­zrůd­něj­ším pokra­čo­vá­ním vzta­hu, jaké si je mož­né před­sta­vit. Japonci uka­zu­jí, že horor je jim sku­teč­ně vlast­ní a nepo­tře­bu­jí k tomu video­ka­ze­tu ani tele­fon.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Film se může zdát poměr­ně zdlou­ha­vým, ale ono to finá­le sku­teč­ně sto­jí za to. Tohle se jen tak někde nevi­dí.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 14.12.2020


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hodnocení Konkurs na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#91 - Šestý smysl (1999)
30. listopadu 2020#91 - Šestý smysl (1999)M. Night Shyamalan a jeho mistrovské dílo, kterým si získal fanoušky, jež v poslední době ztrácí. Bohužel. "Šestý smysl" je ale legendou. Šestý smysl The Sixth Sense USA, 1999, 107 minut Režie: M. Night Shyamalan Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#90 - Záhada Blair Witch (1999)
23. listopadu 2020#90 - Záhada Blair Witch (1999)Mnohými milovaný, mnou zatracovaný horor, který začal éru "found footage", která na rozdíl od japonských duchařských hororů zatím nic na zájmu neztratila. Záhada Blair Witch The Blair Witch Project USA, 1999, 81 minut Režie: Daniel Myrick…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#89 - Kruh (1998)
16. listopadu 2020#89 - Kruh (1998)Japonský "Kruh" započal doslova šílenství. Šílenství po japonských hororech s duchy, černovlasými, děsivými. Už to trochu opadlo, ale i tohle přinesl konec 90. let. Kruh Ringu Japonsko, 1998, 96 minut Režie: Hideo Nakata Scénář: Hiroshi Takahashi…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#88 - Vřískot (1996)
9. listopadu 2020#88 - Vřískot (1996)"Vřískot" se stal úhelným kamenem moderního hororu, filmem, který znamenal i obrodu parodií, bohužel v tom nejhorším slova smyslu. Vřískot Scream USA, 1996, 111 minut Režie: Wes Craven Scénář: Kevin Williamson Hrají: Neve Campbell (Sidney) Skeet…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#87 - Dellamorte Dellamore (1994)
2. listopadu 2020#87 - Dellamorte Dellamore (1994)"Dellamorte Dellamore" je filmem, který mě překvapil a zařadil jsem si ho mezi nejlepší komedie, které jsem zatím na poli hororu viděl. Hned vedle "Braindead" a filmu "Re-Animátor". Dellamorte Dellamore Dellamorte Dellamore Itálie, Francie, Německo, 1994,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#86 - Drákula (1992)
26. října 2020#86 - Drákula (1992)Mnohými je tahle adaptace klasického upířího románu odsuzována, ale podle mě si Coppola vedl skvěle a natočil "Draculu", jaký by měl být. Drákula Dracula USA, 1992, 128 minut Režie: Francis Ford Coppola Scénář: James V. Hart…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#85 - Candyman (1992)
19. října 2020#85 - Candyman (1992)"Candyman" je klasickou ukázkou toho, jak krásně je možné zpracovat městské legendy do filmu, který se nepodbízí, ale dokáže vyděsit. Candyman Candyman USA, 1992, 99 minut Režie: Bernard Rose Scénář: Bernard Rose podle povídky Cliva Barkera…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,38981 s | počet dotazů: 250 | paměť: 38008 KB. | 26.08.2025 - 00:25:35