Annette

AnneteAnnete
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Stand-up komik s ost­rým smys­lem pro humor Henry (Adam Driver) se zami­lu­je do Ann (Marion Cotillard), svě­tozná­mé oper­ní pěv­ky­ně. Ve svět­le reflek­to­rů jsou doko­na­lým párem. Jejich život se obrá­tí naru­by, když se jim naro­dí tajem­ná hol­čič­ka Annette (Devyn McDowell) s výji­meč­ným darem...

 

„Muzikálová fan­ta­zie s humo­rem, lás­kou, sexem, mon­strem, dítě­tem a pár mrt­vo­la­mi“. Přesně tak­to svou novin­ku popsal reži­sér Leos Corax. Pro fran­couz­ské­ho reži­sé­ra je Annette nejen prv­ním muzi­ká­lem, ale pře­de­vším prv­ním fil­mem, kte­rý nato­čil v ang­lic­kém jazy­ce. Hudební dopro­vod poté Corax nene­chal náho­dě, pro­to­že film dopro­vá­zí hud­ba bra­trů Rona a Russella Maela, tedy sku­pi­ny Sparks. Tito brat­ři ovšem též sto­jí za scé­ná­řem a jed­nou se jim musí nechat. Oni a Corax za sebou zane­cha­jí vel­mi výraz­ný muzi­kál, kte­rý nej­spí­še vynik­ne i díky výraz­ně roz­pol­ce­ným reak­cím veřej­nos­ti.

Začne to celé vlast­ně vel­mi idy­lic­ky. Milá roman­ce, hez­ké bar­vič­ky, poklid­ný hudeb­ní dopro­vod od Sparks a esen­ce tako­vé­ho kla­sic­ké­ho feel-good muzi­ká­lu, kde zatím nic neza­vá­ní něčím tem­ným. Jenže doba idy­ly po zhru­ba prv­ní tře­ti­ně zce­la vymi­zí a nastou­pí pra­vá tvář Annette. Corax nena­to­čil muzi­kál, kte­rý by krá­čel ve sto­pách napří­klad Zpívání v deš­ti, nao­pak nato­čil něco, co nemů­že být Zpívání v deš­ti a podob­ným muzi­ká­lům více vzdá­le­né. Není to film pro kaž­dé­ho, přes­to půjde o film, kte­rý vel­mi prav­dě­po­dob­ně kaž­dé­mu divá­ko­vi něco zane­chá. Ať bude mít divák na film klad­ný či zápor­ný pohled.

Už úvod­ní sek­ven­ce, kdy ihned nastou­pí hud­ba od Sparks vel­mi prav­dě­po­dob­ně roz­hod­ne o pohle­du divá­ka na celý film a to i přes­to, že na ono pověst­né krá­je­ní chle­ba se bude muset ješ­tě chví­li poznat. Sparks to i na sta­rá kole­na mají v sobě a prá­vě i jejich hudeb­ní dopro­vod sehrá­vá v Annette důle­ži­tou roli. Fanoušci Sparks budou mít urči­tě radost, pro odpůr­ce jejich muzi­ky půjde nej­spíš už na samot­ném počát­ku o pro­hra­ný sou­boj. A to se film ješ­tě vel­mi zahří­vá.

Annette je pře­de­vším vizu­ál­ně str­hu­jí­cí. Působí nesku­teč­ně kre­a­tiv­ně, prá­ce s osvět­le­ním či růz­ný­mi barva­mi jed­no­du­še nemoh­la dopad­nout líp. Annette půso­bí jako pocti­vá fil­ma­ři­na, kdy si je tvůr­ce napros­to přes­ně jis­tý tím, co přes­ně dělá a půso­bí to film s jas­nou autor­skou vizí. Annette fun­gu­je jako muzi­kál s vel­mi pove­de­nou i když nená­pad­nou cho­re­o­gra­fií a v prv­ní polo­vi­ně sku­teč­ně vzni­ká poho­do­vý muzi­kál, kdy si hlav­ní dvo­ji­ce navzá­jem pro­zpě­vu­je svo­jí lás­ku a říká­te si, že vět­ší idy­la pros­tě u Henryho a Ann být nemů­že. A pak dojde na odha­le­ní pra­vé tem­né tvá­ře Annetty.

Annette po zhru­ba prv­ní tře­ti­ně oto­čí o 180%. Z Annetty se nevy­klu­be muzi­ká­lo­vá feel-good roman­ce, ale o pozná­ní tem­něj­ší film. Po úvod­ní sek­ven­ci a zami­lo­va­né pís­ní se vlast­ně sku­teč­né bar­vy dají pro­hléd­nout oprav­du těž­ko. A dojde na věci, kte­ré sku­teč­ně půso­bí jako ta nej­stu­pid­něj­ší tvůr­čí vol­ba. Ať už se baví­me o vzhle­du oné výji­meč­né Annette (děsi­věj­ší mimin­ko bys­te našli snad už jen v Ostrově Dr. Moreau) či dal­ších roz­hod­nu­tí, kte­ré můžou sku­teč­ně půso­bit jako z jiné­ho svě­ta a vel­mi snad­no může dojít k posmě­chu nad Caraxovým roz­hod­nu­tím.

Jenomže v prů­bě­hu vše do sebe vlast­ně krás­ně začne zapa­dat a Caraxova sym­bo­li­ka je poté snad­no roz­lousk­nu­tel­ná. Začne pro­bí­hat dal­ší část pří­bě­hu o hol­čič­ce, kte­rá se kvů­li své­mu talen­tu stá­vá lout­kou a při­tom to vše nadá­le pokra­ču­je v muzi­ká­lo­vém duchu. Jenže po té prv­ní tře­ti­ně a odha­le­ní karet nic není tako­vé jako před­tím. A to se při­tom na pořád­nou gra­da­ci a vyvr­cho­le­ní ješ­tě musí chvil­ku počkat.

Vizuální styl Coraxe a hud­ba bra­trů Maelových postup­ně pokra­ču­je a vše fun­gu­je v bra­vur­ní sym­bi­óze. Adam Driver při­tom doká­že vystří­dat hned něko­lik zají­ma­vých poloh a opět doká­že, že jed­ním z nej­lep­ších her­ců své gene­ra­ce. Marion Cotillard doká­že veš­ke­ré své emo­ce pro­dat už jen díky mimi­kám v obli­če­ji a je dal­ší skvě­lou cas­tingo­vou tre­fou. A vyni­ka­jí­cí je také Simon Helberg, kte­rý si na malém pro­sto­ru kla­de vět­ši­nu svých momen­tů pro sebe a ve finá­le jen zamr­zí, že toho pro­sto­ru nedo­stal o pozná­ní více. Především jed­nu scé­nu si napros­to kra­de pro sebe a uka­zu­je se, že Helberg má i po kon­ci seri­á­lu Teorie vel­ké­ho třes­ku nadá­le co nabíd­nout.

Spousta vzru­šu­jí­cích muzi­ká­lo­vých momen­tů, pove­de­ná výpra­va a pro­duk­ce. Prospělo by tomu zkrá­tit, pro­to­že těch 140 minut je tak tro­chu moc i vzhle­dem k tomu, že se na onu změ­nu pří­stu­pu čeká tak tro­chu pří­liš dlou­ho a na men­ším poza­dí by Corax bez pro­blé­mu doká­zal v prv­ní tře­ti­ně vše vysvět­lit na prv­ní plo­še. I v jis­tých bodech scé­ná­ře se dost mož­ná dalo na něčem zapra­co­vat a pře­de­vším jed­né posta­vě sku­teč­ně dát o pozná­ní vět­ší a smys­lu­pl­něj­ší pro­stor. Přesto je obdi­vu­hod­né, že scé­nář sku­teč­ně zvlád­ne při­jít s neče­ka­ným pře­ro­dem jed­né posta­vy, zají­ma­vým způ­so­bem při­jít se zvra­tem o tra­gic­ké lás­ce a pak i s emo­tiv­ně půso­bí­cím finá­le. Ona ces­ta k tomu finá­le je mož­ná tak tro­chu zkrat­ko­vi­tá a celé to na ces­tě k epi­lo­gu půso­bí tak troš­ku bez lep­ší­ho nápa­du, přes­to prá­vě finá­le roz­lousk­ne smys­lu­pl­nost jed­né sym­bo­li­ky a dodá emo­ci­o­nál­ní teč­ku za tímhle sku­teč­ně těž­ce ucho­pi­tel­ným muzi­ká­lem.

Osobně mě občas mrzí, když se tvůr­ce roz­hod­ne pro tak tro­chu nesmy­sl­ná a vylo­že­ně směš­ná roz­hod­nu­tí. Jenže zrov­na u Annette to celé půso­bí tím dojmem, že si za tím Carax přes­ně sto­jí a ví přes­ně, že to chce takhle. A i kvů­li tomu jsem mu to u Annette odpus­til a byl jsem jen rád, že si Carax za svý­mi lehce zvlášt­ní­mi roz­hod­nu­tí sto­jí. Skutečně to totiž půso­bí jako film s jas­nou vizí, kte­rý navíc vyu­ží­vá kre­a­tiv­ní fil­mař­ské postu­py a jed­no­du­še sku­teč­ně dodá­vá něco spe­ci­ál­ní­ho. Annette není film pro kaž­dé­ho a vel­mi snad­no mno­ho lidí dove­de ke krou­ce­ní hla­vou. Jenže záro­veň spous­ty lidí vel­mi snad­no nadchne. Z Annette nebu­de muzi­ká­lo­vá kla­si­ka, výrazná a těž­ce zamě­ni­tel­ná podí­va­ná ovšem urči­tě ano......

Trailer:

Verdikt: 4 z 5


Photo © Union Générale Cinématographique (UGC)


Podívejte se na hod­no­ce­ní Annette na Kinoboxu.
Megalopolis - Velkolepá sci-fi od režiséra Kmotra a Apokalypsy
28. září 2024Megalopolis - Velkolepá sci-fi od režiséra Kmotra a ApokalypsyMegalopolis je římský hrdinský epos zasazený do imaginární budoucí Ameriky. Město Nový Řím musí projít proměnami, což vyvolá konflikt mezi Cesarem Catilinou (Adam Driver), geniálním architektem, který se snaží o přechod k utopické, idealistické budoucnosti, a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Vynálezce: Poutavá cesta Leonarda da Vinciho v stop-motion animaci s hlubokými myšlenkami
17. ledna 2024Vynálezce: Poutavá cesta Leonarda da Vinciho v stop-motion animaci s hlubokými myšlenkamiUmělec Leonardo da Vinci přichází na začátku 16. století na francouzský královský dvůr experimentovat s lidským tělem, stavět létající stroje, obrněná vozidla a další fantastické vynálezy. Čeká ho nejen napínavé dobrodružství, ale také osudové setkání s…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
65: Adam Driver bojuje o přežití s prehistorickými tvory na Zemi před 65 miliony let
15. března 202365: Adam Driver bojuje o přežití s prehistorickými tvory na Zemi před 65 miliony letPo nouzovém přistání pilot Mills (Adam Driver) zjistí, že se nachází na neznámé planetě-  na Zemi před 65 miliony let. Jelikož Mills a další přeživší, Koa (Ariana Greenblatt) mají na záchranu jediný pokus, musí se při…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Klan Gucci (House of Gucci) – Recenze – 60 %
1. prosince 2021Klan Gucci (House of Gucci) – Recenze – 60 %V důsledku pandemie a protahovaného dokončování filmových projektů došlo k tomu, že ani ne dva měsíce poté, co nás čtyřiaosmdesátiletý režisér Ridley Scott oblažil výborným historickým snímkem Poslední souboj, přichází do našich kin jeho druhý letošní film, drama…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Poslední souboj (The Last Duel) – Recenze – 80 %
1. listopadu 2021Poslední souboj (The Last Duel) – Recenze – 80 %Historické drama režiséra Ridleyho Scotta se odehrává ve 14. století a pojednává na motivy skutečných událostí o posledním, francouzským dvorem oficiálně organizovaném souboji muže proti muži, jehož účelem bylo vyřešit jejich soudní spor. Rytíř Jean de…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Star Wars: Poslední z Jediů
30. května 2021Star Wars: Poslední z JediůV předaleké Galaxii, už zase? No ano, je tomu už více než 40 let, co šel do kin první film. Většina z prvních herců je už v důchodu a druhá půlka není mezi námi. Tak přichází…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Veřejní nepřátelé
5. března 2021Veřejní nepřáteléMichael Mann se narodil roku 1943 v drsném průmyslovém městě Chicago v Illinois a jeho původ se opravdu nezapře. Jeho hlavním motivujícím motorem, jenž ho popohání stále kupředu se staly kriminálky, z nichž dokáže vytáhnout vždy…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Star Wars: Síla se probouzí
22. října 2020Star Wars: Síla se probouzíLuke Skywalker (Mark Hamill) zmizel. Za jeho absence z popela Impéria povstal zlý První řád, který se nezastaví dokud Skywalker, poslední z Jediů nebude zničen. S podporou Republiky, generálka Leia Organa (Carrie Fisher) vede chrabrý Odboj.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Počátek - Za co všechno může manipulace snů!
4. srpna 2020Počátek - Za co všechno může manipulace snů!Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) je zkušený zloděj, absolutní špička v nebezpečném umění extrakce: krádeže cenných tajemství z hloubi podvědomí během snění, kdy je mysl nejzranitelnější. Cobbova vzácná schopnost z něj učinila vyhledávaného hráče v zákeřném světě…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Nákaza vás donutí mýt si častěji ruce
19. července 2020Nákaza vás donutí mýt si častěji ruceÚspěchem filmu může být kromě jeho estetické, zábavní nebo relaxační funkce také vyvolání paranoidního chování v důsledku jeho sledování. To se stalo například v případě Čelistí Stevena Spielberga. Dost možná na to aspiruje i film Stevena…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře