Kritiky.cz > Filmy > Retro filmové recenze > Atlas mraků - Chceme stále víc a ničíme se sami

Atlas mraků - Chceme stále víc a ničíme se sami

Atlas
Atlas
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Spojení zce­la odliš­ných tvůr­čích osob­nos­tí jaký­mi jsou Tom Tykwer a (dnes už) ség­ry Andy a Lana Wachowští je na prv­ní pohled cel­kem ris­kant­ní, zvlášť v pří­pa­dě, že mají na plát­na pře­vést něko­li­ka­vrs­t­vý román, kte­rý se sna­ží načrt­nout vývo­jo­vou lin­ku lid­stva. Atlas mra­ků má vel­mi širo­ký záběr témat a do fil­mu se poda­ři­lo vtěs­nat vět­ši­nu z nich, přes­to je téměř tří­ho­di­no­vá sto­páž fil­mu zapl­ně­ná tak z tře­ti­ny tím, co bylo v kni­ze. Což roz­hod­ně nezna­me­ná, že by Atlas mra­ků byl jen něja­ký odvar kni­hy. Spíše nao­pak. Styl, jakým se tvůr­ci dohod­li, že pospo­ju­jí šest zce­la žánro­vě i časo­vě odliš­ných pří­bě­hů do jed­né mozai­ky, je úchvat­ný a mno­hem půso­bi­věj­ší, než ve své kniž­ní podo­bě. Kniha Davida Mitchella (v ori­gi­ná­le vyšla v roce 2004, prv­ní čes­ké vydá­ní pak v roce 2006, dru­hé vydá­ní letos v lis­to­pa­du) je sesta­ve­na tak, že jsou pří­běhy samo­stat­ně vyprá­vě­ny. Spojitost mezi nimi je však zřej­má, jeli­kož na sebe vždy něja­kým prv­kem nava­zu­jí. Stěžejním spo­ju­jí­cím moti­vem je pak nety­pic­ké mateř­ské zna­mén­ko, kte­ré zdo­bí těla pro­ta­go­nis­tů jed­not­li­vých pří­bě­hů. Toto „komet­ko­vé“ zna­mén­ko bylo zacho­vá­no i ve fil­mu, kde jsou však pro zná­zor­ně­ní spo­ji­tos­ti a jakési vět­ší osu­do­vos­ti, pou­ži­ty ješ­tě dal­ší typic­ky kine­ma­to­gra­fic­ké prv­ky (stří­há­ní mezi jed­not­li­vý­mi pří­běhy, zná­zor­ně­ní vět­ši­ny postav malým množ­stvím her­ců). Možná prá­vě vět­ší pro­vá­za­nost mezi jed­not­li­vý­mi pří­běhy dělá z fil­mo­vé­ho zpra­co­vá­ní Atlasu mra­ků půso­bi­věj­ší záži­tek, než je čte­ní kni­hy. Ovšem s typic­kým fil­mo­vým rizi­kem ztrá­ty infor­ma­cí. Některé myš­len­ky pro­to ve fil­mu půso­bí útrž­ko­vi­tě a zjed­no­du­še­ně, zatím­co v kni­ze mají mož­nost se dlou­ho­do­bě­ji vyví­jet na pro­sto­ru pěti set stran.

Co určuje kurs našich životů?

Základními téma­ty v Atlasu mra­ků jsou jevy, kte­ré posou­va­jí naše živo­ty neu­stá­le dopře­du, ale záro­veň nás drží v jakési smyč­ce, kte­rá nás nutí pro­ží­vat tytéž věci stá­le doko­la. První pří­běh ame­ric­ké­ho notá­ře Adama Ewinga ode­hrá­va­jí­cí se v roce 1850 sice čte hude­ní skla­da­tel Robert Frobisher ve 30. letech dva­cá­té­ho sto­le­tí, ale pří­běh Ewinga se mno­hem více vzta­hu­je k udá­los­tem v dale­ké budouc­nos­ti. Osvobození čer­né­ho otro­ka, kte­rý je pro služ­bu pří­liš vzdě­la­ný, pří­mo kore­spon­du­je s pří­bě­hem servant­ky Sonmi 451, kte­rý se ode­hrá­vá v dale­ké hyper­mo­der­ní budouc­nos­ti. Jeden čin v běhu lid­ských dějin může pří­mo ovliv­nit směr, jakým se bude lid­ská spo­leč­nost dále vyví­jet. Výsledky se nemu­sí dosta­vit hned, ale všech­no je se vším pro­po­je­né.

Příběh Sonmi 451 je zasa­zen do dysto­pic­ké budouc­nos­ti, ve kte­ré vět­ši­na žije kon­form­ně v sou­la­du s cen­t­rál­ní vlá­dou v Neo Soulu ve stá­tě Nea So Corpos. V této době se spo­leč­nost posu­zu­je pod­le množ­ství finanč­ních pro­střed­ků a jejich ade­kvát­ním utrá­ce­ním. Všudypřítomná tou­ha chtít víc nako­nec vede k záhubě celé civi­li­za­ce. Sonmi 451 coby povzne­se­ný servant sdě­lí svě­tu, že lidé jsou si rov­ni a je lhos­tej­né, zda-li se naro­di­li jako čis­to­krev­ní nebo byli geno­mo­vá­ni jako slou­ží­cí. Přímá sou­vis­lost mezi pří­bě­hem Sonmi 451 a Adamem Ewingem je ve fil­mu posí­le­na tím, že se na posta­vu osvo­bo­ze­né­ho otro­ka Autui kla­dě vět­ší důraz, a Adam se na zákla­dě své­ho přá­tel­ství s čer­no­chem roz­hod­ne při­dat k abo­li­ci­o­nis­tům usi­lu­jí­cím v té době o zru­še­ní otroc­tví ve Spojených stá­tech. Unie a abo­li­ci­o­nis­té hra­jí důle­ži­tou roli prá­vě v pří­bě­hu Sonmi 451, kte­rá se stá­vá mluv­čí uni­o­nis­tic­ké­ho hnu­tí odpo­ru.

V kaž­dém ze šes­ti pří­bě­hů kro­mě neu­stá­le se pro­lí­na­jí­cích témat vystu­pu­je z jed­not­li­vých čás­tí i jed­no ústřed­ní, zastřešu­jí­cí, kte­ré v pod­sta­tě vysti­hu­je pova­hu té kte­ré doby. Robert Frobisher se musí vyrov­ná­vat se svou homose­xu­a­li­tou, kte­rou při­ro­ze­ně ve 30. letech dva­cá­té­ho sto­le­tí musí tajit. Luisa Reyová v 70. letech dva­cá­té­ho sto­le­tí odha­lu­je komplot vel­ké rop­né kor­po­ra­ce, a nasa­zu­je vlast­ní život, aby jako novi­nář­ka vynes­la na svět­lo svě­ta všech­ny infor­ma­ce. Důležitost nezá­vis­lé­ho a inves­ti­ga­tiv­ní­ho novi­nář­ství je v pří­bě­hu Luisy sil­ně akcen­to­vá­no a nelze si nevy­ba­vit afé­ru Watergate, kte­rá otřás­la důvě­rou v poli­ti­ky a na novi­ná­ře se pře­nes­la zod­po­věd­nost být „hlí­da­cí­mi psy“.

Díky neu­stá­lé­mu stří­dá­ní pro­stře­dí a stří­há­ní z jed­no­ho pří­bě­hu do dru­hé­ho se z fil­mu nestá­va­jí jen frag­men­tár­ní epi­zod­ky, ale sku­teč­ně je patr­ná kon­ti­nu­i­ta mezi jed­not­li­vý­mi ději, ze kte­ré­ho se v pod­sta­tě stá­vá jeden uce­le­ný rámec. Což v kni­ze pří­liš nefun­gu­je a co je zřej­mě také nej­vět­ší pří­nos fil­mo­vé­ho zpra­co­vá­ní. Rozdíly mezi jed­not­li­vý­mi část­mi jsou patr­né pře­de­vším ve sty­lu, jakým Tom Tykwer a sou­ro­zen­ci Wachowští při­stu­po­va­li k jed­not­li­vým pří­bě­hům a epo­chám. Přirozeně že Wachowští oži­vi­li na plát­ně pří­běhy z budouc­nos­ti a Tom Tykwer zpra­co­val pří­běhy z minu­los­ti a sou­čas­nos­ti. Tykwerův roman­tis­mus, kte­rý byl patr­ný napří­klad v jeho adap­ta­ci romá­nu Patricka Süskinda Parfém: Příběh vra­ha, se tak pro­lí­ná jed­not­li­vý­mi pří­běhy a půso­bí mís­ty až poe­tic­ky opro­ti mecha­nič­těj­ší­mu a odo­sob­ně­né­mu zpra­co­vá­ní pří­bě­hů Sonmi 451 a Zachryho.

Naše životy nejsou naše vlastní

Dva ústřed­ní her­ci, kte­ří v Atlasu mra­ků ztvár­ni­li něko­lik postav, jsou pak výraz­ně spo­je­ní i s reži­sé­ry (a reži­sér­kou) fil­mu. Wachowští mají Huga Weavinga a Tykwer Bena Wishawa, se kte­rým pra­co­val prá­vě na adap­ta­ci Parfému: Příběhu vra­ha. Wishaw se více­mé­ně drží hlav­ně ve svém ústřed­ním pří­bě­hu o hudeb­ním skla­da­te­li Robertu Frobisherovi. Ovšem Hugo Weaving dostal pří­le­ži­tost ztvár­nit něko­lik výraz­ných rolí, při­čemž tou abso­lut­ně neji­ko­nič­těj­ší je posta­va Starého Georgie z post-apokalyptické budouc­nos­ti. Přízračný Starý Georgie nabyl v poje­tí Wachowských podo­bu démo­nic­ké­ho vod­ní­ka, kte­rý k sobě láká ztra­ce­né duše, jejichž mysl je sil­ně zatí­že­ná trau­ma­ty z minu­los­ti. Právě pro­mě­ny Weavinga jsou nej­vý­raz­něj­ší a na roz­díl od jiných si v kaž­dé roli zacho­vá svůj typic­ký pro­jev. Vzpomeňme na V jako Vendeta, kde byl jeho obli­čej po celou dobu scho­va­ný pod zce­la sta­tic­kou mas­kou, přes­to doká­zal posta­vě vdech­nout neza­po­me­nu­tel­ný cha­rak­ter. Kromě Starého Georgieho je sil­nou posta­vou (i když spí­še v komic­ké rovi­ně) také sest­ra Noaksová z pří­bě­hu stár­nou­cí­ho nakla­da­te­le Timothyho Cavendishe. Weaving sice mír­ně při­po­mí­ná Robina Williamse ve fil­mu Táta v suk­ni nacpa­né­ho do sili­ko­no­vé mas­ky a vycpá­vek , ale jeho sest­ra Noaksová dosta­la přes­ně tu podo­bu, jakou jí v kni­ze vtis­kl David Mitchell.

Kromě Weavinga dosta­li nej­ví­ce pro­sto­ru Tom Hanks a Halle Berry, oba ztvár­ni­li výraz­né posta­vy v téměř všech pří­bě­zích. Jejich pro­mě­ny vždy půso­bi­ly při­ro­ze­ně, na roz­díl od někte­rých rolí Jima Sturgesse a Jamese D´Arcyho. Sturgess totiž ztvár­nil nejen Adama Ewinga ale také Hae Ju Changa v pří­bě­hu Sonmi 451 a stej­ný „raso­vý“ pro­blém měl i James D´Arcy, kte­rý si v tom samém pří­bě­hu zahrál archi­vá­ře. Bílý her­ci dosta­li asij­ské obli­če­je a jejich mimi­ka byla potla­če­na na mini­mál­ní úro­veň, nicmé­ně je těž­ké v tom­to kro­ku spat­řo­vat jaký­ko­li náznak uráž­ky. Příběh Sonmi 451 se ode­hrá­vá v ano­nym­ní době, kde se věcem ani nedá­va­jí původ­ní názvy, ale botám se říká nike, slo­vem sony se ozna­ču­je téměř veš­ke­rá elek­tro­ni­ka, čímž se dává jas­ně naje­vo, že člo­věk jako jedi­nec je ve svě­tě ovlá­da­ném kor­po­ra­ce­mi pou­hý spo­tře­bi­tel a tvář není nic, co by určo­va­lo jeho indi­vi­du­a­li­tu. Zvlášť, když je tak jed­no­du­ché si ji nechat měnit tře­ba kaž­dý týden. Což je na dru­hou stra­nu linie, kte­rá se ve fil­mu nazna­ču­je pou­ze zkrat­ko­vi­tě.

Neustálý boj za vlast­ní prá­va i svo­bo­du dru­hých se pře­lé­vá do sil­né­ho indi­vi­du­a­lis­mu, kte­rý se dosta­ne až do absurd­ní podo­by abso­lut­ní­ho odo­sob­ně­ní a mecha­nic­ké­ho spo­tře­bi­tel­ské­ho živo­ta. Spodina spo­leč­nos­ti je urče­na jiný­mi názo­ry a vytla­če­na na samé dno, ze kte­ré­ho musí povstat, aby se spo­leč­nost opět obro­di­la. Poslední pří­běh Atlasu mra­ků pak zob­ra­zu­je extrém­ní pří­pad toho, kam se může sou­čas­ná civi­li­za­ce dostat. Nutno říci, že zce­la svou vlast­ní vinou a při­či­ně­ním. Zánik civi­li­za­ce nezpů­so­bí ani pří­rod­ní kata­stro­fy ani nájezd emzá­ků. Příběh Zachryho (Tom Hanks) nej­ví­ce strach z mož­né budouc­nos­ti lid­stva. Ne tako­vé, jaká je popsá­na v pří­bě­hu Sonmi 451, pro­to­že anti-utopické scé­ná­ře nejsou až tak pře­kva­pi­vé nebo neob­vyk­lé. Silný důraz na opě­tov­né sply­nu­tí s pří­ro­dou, ke kte­ré bychom se měli uchý­lit, chceme-li se zba­vit škod­li­vých náno­sů moder­ní doby, obléct se opět do roze­rva­ných cárů a vrá­tit se k legen­dám – to pří­pad­ně hro­zí lid­stvu, kte­ré včas nena­lez­ne únos­nou míru moder­ni­za­ce, za kte­rou už by se nemě­lo vydá­vat.

Atlas mra­ků má ten­den­ce pro­bí­rat vel­ká téma­ta, kte­rá ovliv­ňu­jí osu­dy lidí napříč gene­ra­ce­mi, a řešit pro­blémy, kte­ré jsou v kon­krét­ní době nej­ak­tu­ál­něj­ší. Budoucnost je ale vždy tako­vá, jakou si sami vytvo­ří­me. Tříhodinový vizu­ál­ně půso­bi­vý Atlas mra­ků vůbec není nijak výraz­ným filo­so­fic­kým sous­tem, kte­ré by nešlo strá­vit. Výtvarně je film vel­mi výraz­ný a vizu­ál­ně boha­tý, někdy i na úkor samot­né­ho pří­bě­hu, kte­rý se mnoh­dy musí spo­ko­jit s odbočka­mi a zkrat­ka­mi.


Foto: © Warner Bros. Pictures


Podívejte se na hodnocení Atlas mraků na Kinoboxu.

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Paddington v džungli - když se britský šarm potká s peruánskou divočinou – 60%
12. dubna 2025Paddington v džungli - když se britský šarm potká s peruánskou divočinou – 60%Po úspěšných snímcích Paddington (2014) a Dobrodružství medvídka Paddingtona (2020), přichází do kin již třetí pokračování této oblíbené série s názvem Paddington v džungli (2024). Koprodukční snímek Velké Británie, Francie, USA a Japonska s délkou 106 min…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bridget Jonesová - S rozumem v koncích
15. února 2025Bridget Jonesová - S rozumem v koncíchJe to jen pár týdnů od doby, kdy Bridget Jones (Renée Zellweger) v roztomilých spoďárech skočila do náruče upjatému Marku Darcymu (Colin Firth). A vypadá to, že sympatická baculatá hrdinka se dočkala muže svých snů. Jenže,…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Bridget Jonesová je už zase láskou šílená - 65 %
14. února 2025Bridget Jonesová je už zase láskou šílená - 65 %Dnes na svátek svatého Valentýna jsem dostala dárek od šéfredaktora pana Borového, který mne poslal do kina na romantickou komedii zkušeného režiséra Michaela Morrise s názvem Láskou šílená s oskarovou herečkou Renéé Zellweger v hlavní roli, za…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Superman IV: Pád hrdiny — Jak rozpočtové škrty pohřbily legendu
6. června 2025Superman IV: Pád hrdiny — Jak rozpočtové škrty pohřbily legenduSuperman IV: The Quest for Peace měl být velkolepým návratem slavného superhrdiny v podání Christophera Reeva. Místo toho se proměnil ve fiasko, které ukončilo filmovou éru Muže z oceli na téměř dvě dekády. Přestože Reeve do…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Mufasa: Lví král - Midquel Lvího krále od oscarového tvůrce
18. prosince 2024Mufasa: Lví král - Midquel Lvího krále od oscarového tvůrceŠaman Rafiki vypráví legendu o tom, jak se vlády nad Lví říší ujal mladý lev Mufasa, který se stal všemi oblíbeným vládcem. Divákům představuje osiřelého lvíčka Mufasu a přátelského lva jménem Taka, dědice lvího trůnu, a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Zázrak u Dunkerku: Precizní Nolanův portrét o hrdinství a naději v beznaději
7. listopadu 2024Zázrak u Dunkerku: Precizní Nolanův portrét o hrdinství a naději v beznadějiUdálosti mezi 26. květnem a 4. červnem 1940 na území němci okupované Francie u břehů města Dunkerk poznamenaly spojenecké jednotky, kde statisíce britských vojáků uvízlo v tomto přímořském městu s minimem šance na záchranu. Nepřítel coby…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Dunkerk: Christopher Nolan přináší strhující válečný epos o přežití a hrdinství
31. května 2024Dunkerk: Christopher Nolan přináší strhující válečný epos o přežití a hrdinstvíV Evropě zuří 2. světová válka, Němci se dostali na západě až do Belgie a Francie. Postupují až k městu Dunkerque (Dunkerk), které obklíčí společně s jeho okolím, a brání spojencům v ústupu. Do Anglie se chtějí dostat jak…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Četa: Za scénářem vítězícího boje na frontě i za kamerou
30. března 2024Četa: Za scénářem vítězícího boje na frontě i za kamerouV tento den roku 1987 získal film Četa (1986) na 59. ročníku udílení Oscarů čtyři Oscary, včetně ceny za nejlepší film. Na Oscara nominovaný scénář napsal režisér Oliver Stone na základě svých zkušeností amerického pěšáka ve…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Bulworth: Politická revoluce ve stylu hip-hopu s Warrenem Beatty
30. března 2024Bulworth: Politická revoluce ve stylu hip-hopu s Warrenem BeattyWarren Beatty poprvé nabídl film "Bulworth" z roku 1998 v roce 1992 pod základním sloganem o muži v depresi, který si předtím, než se zamiluje, sjedná životní pojistku. Výkonný ředitel společnosti 20th Century Fox Joe Roth…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Hugh Grant v romantické komedii Hudbu složil, slova napsal: Návrat vyhaslého idolu k hledání hitu
28. března 2024Hugh Grant v romantické komedii Hudbu složil, slova napsal: Návrat vyhaslého idolu k hledání hituOn je vyhaslá popová hvězda osmdesátých let a musí nutně napsat hit. Ona mu zalévá květiny a náhodou má básnické střevo. Může z toho být láska? Pokud jste už v životě viděli alespoň jednu jedinou typickou…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Riddick: Kronika temna
27. ledna 2024Riddick: Kronika temnaChtěl jen zjistit, proč jej přítel zradil, ale zapletl se do boje o záchranu všeho živého ve vesmíru. Jaká ironie. On nemilosrdný zabiják, který se tentokrát až moc nechá ovlivnit svými city a přátelstvím… Uplynulo pět…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Černočerná tma - Přežili havárii, ovšem na této planetě záchranu nenajdou. Poté co padne tma, začnou všichni litovat, že nezemřeli už při přistání.
21. ledna 2024Černočerná tma - Přežili havárii, ovšem na této planetě záchranu nenajdou. Poté co padne tma, začnou všichni litovat, že nezemřeli už při přistání. Hlubokým vesmírem pluje obchodní loď, která kromě klasického nákladu převáží i 40 cestujících různých ras, náboženství a povolání. Náhle se loď střetne s neznámou překážkou, posádka je probuzena ze spánku, jenže loď je poškozená a je…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Kulisy filmu Wonka byly inspirovány Prahou, potvrdili na Oscara nominovaní scénografové
19. prosince 2023Kulisy filmu Wonka byly inspirovány Prahou, potvrdili na Oscara nominovaní scénografovéKde se film Wonka, který se nyní hraje v kinech po celém světě, odehrává? Stejně jako v případě románu Roalda Dahla Karlík a továrna na čokoládu z roku 1964 a jeho dvou předchozích filmových adaptací není…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Wonka: prequel Timothée Chalameta má šmrnc, ale chybí mu kouzlo Genea Wildera
19. prosince 2023Wonka: prequel Timothée Chalameta má šmrnc, ale chybí mu kouzlo Genea WilderaJak vlastně Willy Wonka založil svou továrnu na čokoládu? Nevadí, že existuje skutečné pokračování knihy Roalda Dahla Karlík a továrna na čokoládu, které nebylo nikdy zfilmováno, tady je prequel, o kterém jste nikdy nevěděli, že jste…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Wonka – Recenze – 70 %
14. prosince 2023Wonka – Recenze – 70 %Willy Wonka je postava z dětské knížky Karlík a továrna na čokoládu spisovatele Roalda Dahla, z jehož díla vzešly třeba i filmové adaptace Obr Dobr nebo Fantastický pan Lišák. Přímo Karlíka adaptovaly již dva filmy – Pan Wonka…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Věc – mimozemská hrozba v Antarktidě
1. prosince 2023Věc – mimozemská hrozba v AntarktiděOdlehlá výzkumná stanice na Antarktidě. Všude kolem jen mráz a sníh. Dovedete si představit atmosféričtější místo, kde by skupina amerických vědců mohla čelit mimozemské hrozbě? Pokud jste ještě neviděli legendární Věc od Johna Carpentera, tak Filmfanatic…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,43519 s | počet dotazů: 334 | paměť: 24571 KB. | 02.09.2025 - 12:58:41