VYPRÁVĚNÍ PŘÍBĚHU V DIGITÁLNÍM 3D
Film „Cesta do středu Země“ představuje další posun ve vývoji celovečerních filmů co se týče způsobu, jakým byl tento snímek natáčen. Již v prvotních fázích přípravy filmu totiž padlo rozhodnutí natočit „Cestu do středu Země“ také ve vysoce kvalitním 3D, a to zejména s ohledem na cíl tvůrců nabídnout divákům co nejpřesvědčivější vizuální zážitek, který posune klasický příběh na zcela novou úroveň a současně zachová věrnost srdci i duši příběhu.
„Prostředí popsané v románu Julese Verna nabízí neskutečně pohlcující zážitek“, říká Huggins. „Rozhodnutí natočit film v 3D bylo skvělým krokem směrem k oživení krásy a dobrodružství původního příběhu“, dodává.
„Díky mým předchozím zkušenostem s natáčením 3D filmů i se zpracováváním vizuálních efektů mi plně vyhovovalo natočit celý film v 3D“, říká Brevig. „Současně jsem ale dával velký pozor na to, abych nevyužíval 3D efekty až příliš, protože příliš mnoho chytlavých triků diváka odvádí od příběhu samotného“, dodává.
Film „Cesta do středu Země“ byl prvním celovečerním filmem, při jehož natáčení byl použit Fusion System vyvinutý držitelem Oscara režisérem Jamesem Cameronem a kameramanem Vincem Pacem. Na rozdíl od řady jiných kamerových systémů je tento systém lehký a přenosný a využívá 3D videokamery s vysokým rozlišením umístěné po stranách scény tak, aby simulovaly divákovo pravé a levé oko. Díky malé velikosti, přenosnosti a jednoduchým možnostem ovládání nabízí tento systém tvůrcům filmu vysokou úroveň volnosti, flexibility a snadné ovládání.
„Dříve byly 3D kamery tak obrovské a těžké, že volný pohyb takové kamery byl velmi omezený, což omezovalo režisérovy možnosti při přípravách dynamických scén“, říká Brevig. „Kamery užívané v rámci Fusion System jsou naopak tak dobře udělané a tak malé, že s nimi lze pohybovat stejných způsobem jako se 2D kamerou. Tenhle pokrok je fantastický. Mohli jsme natáčet na ruční kameru nebo pod vodou stejně jako využívat steadicam nebo záběry ze vzduchu“, dodává.
„Myšlenkou v pozadí Fusion System je snaha napodobit lidský zrak“, doplňuje kameraman Chuck Schuman. „Systém tak nabízí divákům nový vztah k obrazu, který sledují v kině, neboť na plátně divák vidí přesně to co by viděl tehdy, pokud by doopravdy byl na daném místě“, vysvětluje Schuman.
Dalším nově využitou metodou je metoda „aktivního soustředění“ umožňující tvůrcům filmu měnit střed ohniska ve 3D. „Podobně jako klasický kameraman měnil ohnisko, i my jsme umisťovali místa soustředění do míst, kde v daný okamžik probíhala akce“, vysvětluje Brevig. „Díky tomu se sledování 3D filmu stalo pro diváky mnohem jednodušším“, dodává.
„Selektivní volbou úhlů čoček jsme dokázali přizpůsobovat hloubku obrazu během jednoho závěru tak, aby odrážela právě probíhající akci“, vysvětluje celý postup Schuman. „A když musela při některých scénách kamera být hercům blíže, než Fusion System umožňoval, použili jsme kompaktní ‘Beam Splitter’ umožňující bližší rozestupy čoček. I to ve výsledku divákům přineslo kvalitnější zážitek“, dodává.
Natáčení „Cesty do středu Země“ digitální metodou s vysokým rozlišením dalo filmařům podle Cristophera Townsenda více volnosti k vytvoření ohromujících obrazů a tím i k přiblížení se přenesení lidské vize na filmové plátno více než v jakémkoli předchozím 3D filmu. „Dosáhli jsme mnohem hlubších obrazů než při použití tradiční metody, takže bylo možné dostat do středu záběru mnohem více věci v návaznosti na vzdálenost kamery a postavy. Leží-li v normálním filmu postava na skále a natahuje ruku směrem ke kameře, může kamera zaostřit buď na hercovu ruku, nebo na jeho oči, avšak nikoli na obojí současně. U digitálního videa můžete díky větší hloubce pole zaostřit na obojí a efekt tak působí maximálně reálně“, dodává.
„U dobrodružného filmu tohoto rozměru prostě natáčení s pomocí digitální technologie ve výsledku přinese divákům mnohem tělesnější pocity“, říká Huggins.
„Cílem číslo jedna našeho filmu je bavit diváky“, zdůrazňuje Flynn. „Výše popsané nové filmové přístupy pak umožňuji oživit časem prověřené Verneovy příběhy zcela novým způsobem“, dodává.
„Nové technologie nepochybně dodává filmařské práci i diváckým zážitkům obrovské hodnoty“, říká Brevig. „Nejcennější pro mne ale stejně byl můj pocit na konci každého natáčecího dne, a to že pracuji se skvělým týmem oddaných profesionálů jako nikdy předtím“, konstatuje.
„Naším cílem bylo, aby se diváci plně ponořili do příběhu, aby zapomněli, že vlastně sledují film, a aby místo toho měli pocit, že jsou ve středu Země společně s Trevorem, Hannah a Seanem“, říká režisér. „Ať už ‘Cestu do středu Země’ uvidíte v normálním nebo 3D kině, měla by to každopádně být bláznivá nonstop jízda plná dobrodružství a legrace“, uzavírá.
Nejnovější komentáře