Stále více evropských zemí v posledních letech zavádí programy daňových pobídek, aby přilákaly zahraniční filmové a televizní produkce. Z celkové částky, kterou produkce v dané zemi utratí, se určité procento vrací ze státní pokladny.
Programy pobídek pomáhají podporovat místní živnostníky a podniky, a to i ty, které s filmovou nebo televizní produkcí souvisejí jen okrajově, například v odvětvích dopravy, ubytování nebo gastronomie. Mohou také pomoci propagovat místa jako turistické destinace.
Středoevropské země jako Maďarsko a Polsko v současné době nabízejí 30procentní slevu na produkční výdaje ve svých zemích, zatímco Německo nabízí 25procentní daňovou úlevu. Slovensko nedávno zvýšilo svůj program pobídek a nabízí slevu 33 procent.
Česká republika mezitím zaostává za svými konkurenty s 20procentní slevou, která od roku 2012, kdy byl plán pobídek poprvé zaveden, nezaznamenala zvýšení.
Asociace českých audiovizuálních producentů však doufá, že se to změní. V dopise ministru kultury Martinu Baxovi asociace vyzvala, aby v rámci nové novely zákona o audiovizi, která řeší i některé další otázky, zvýšila pobídky alespoň na 25 procent.
Novelu minulý měsíc schválila vláda premiéra Petra Fialy a nyní ji projednává Parlament ČR. Řeší také kontroverzní omezení slev na jeden projekt a jejím cílem je zvýšit celkový rozpočet na filmové pobídky. Pokud bude v příštích měsících schválena, mohla by nová úprava začít platit od příštího roku.
„Je nezbytné, aby se podíl pobídek v České republice zvýšil alespoň na 25 procent a aby se výrazně zvýšil strop,“ říká Pavlína Žipková z Czech Film Commission.
Filmová a televizní produkce v České republice dosáhla v roce 2022 rekordních čísel, celkové výdaje podle údajů Asociace českých audiovizuálních producentů dosáhly téměř 15,5 miliardy korun. V roce 2023 však došlo k prudkému poklesu, celkové výdaje se snížily o 12 procent na přibližně 13,5 miliardy dolarů (580 milionů Kč).
Tento pokles lze jen částečně přičíst na vrub loňským stávkám scénáristů a herců. Zatímco dvě z největších českých produkcí byly stávkami přímo zasaženy, Interview s upírem se podařilo vrátit do země a dokončit výrobu do konce roku a Nadace měla v době stávek již hotovou zhruba polovinu produkce.
Drtivou většinu filmové a televizní produkce v České republice tvoří zahraniční projekty, které v roce 2022 utratily 11,3 miliardy korun (asi 500 milionů dolarů), zatímco domácí projekty jen 1,7 miliardy korun (asi 70 milionů dolarů). I když domácí výdaje v roce 2023 vzrostly, zůstávají jen zlomkem toho, co přichází z mezinárodních produkcí, které podporují místní průmysl.
Podle současného plánu pobídek v České republice, který omezuje slevy pro větší projekty, se velkorozpočtové hollywoodské filmy jako Extraction II, který se v zemi natáčel v zimě 2021-22, nevrátily. Zbývá tak vyzdvihnout televizní produkce, jako je Blade Runner 2099, který se v současné době až do prosince natáčí v pražském Barrandov Studiu.
Více informací o aktuálním programu pobídek v České republice najdete na nových webových stránkách České filmové komise.
Hlavní foto: zákulisí natáčení Interview s upírem v centru Prahy. Foto: Mgr: Foto: AMC/Larry Horricks
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře