Kritiky.cz > Speciály > Chappie - Obsah/O filmu

Chappie - Obsah/O filmu

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

OBSAH

             Režisér fil­mů District 9Elysium před­sta­vu­je sní­mek ChappieV nepří­liš vzdá­le­né budouc­nos­ti dohlí­ží na dodr­žo­vá­ní pořád­ku mecha­nic­ké poli­cej­ní jed­not­ky. Nyní se jim ale lidé začí­na­jí brá­nit. Když dojde k odci­ze­ní a pře­pro­gra­mo­vá­ní jed­no­ho z poli­cej­ních dro­i­dů, sta­ne se robot jmé­nem Chappie vůbec prv­ním robo­tem se schop­nos­tí samo­stat­né­ho myš­le­ní a cítě­ní. Jak se jeho exis­ten­ce stá­vá v očích moc­ných stá­le vět­ší hroz­bou pro celé lid­stvo, neza­sta­ví se tito před ničím, aby vynu­ti­li zacho­vá­ní sta­tu quo a zajis­ti­li, aby byl Chappie sou­čas­ně i posled­ním robo­tem své­ho dru­hu.

O FILMU

Ve svých fil­mech District 9 a Elysium pozval reži­sér Neill Blomkamp divá­ky do vlast­ní ver­ze naše­ho svě­ta. V těch­to fil­mech Blomkamp kom­bi­nu­je sviž­nou akci se spo­le­čen­ským pově­do­mím, což mělo za násle­dek, že se nesma­za­tel­ně zapsa­ly do pově­do­mí divá­ků. Ve svém novém fil­mu Chappie v tom­to tren­du pokra­ču­je.

Děj fil­mu se ode­hrá­vá jen něko­lik málo let v budouc­nos­ti, kdy je svět pod nad­vlá­dou samo­stat­ných robo­tic­kých poli­cej­ních jed­no­tek, kte­rým se říká Pátrači. „Nemůžete se s nimi dohod­nout, nemů­že­te s nimi vyjed­ná­vat, není mož­né změ­nit jejich názo­ry,“ popi­su­je Blomkamp.

Do měs­ta, kte­ré je celé pod tak­zva­nou „ochra­nou“, vstu­pu­je někdo zce­la nový – Chappie, prv­ní robot, kte­rý je scho­pen samo­stat­né­ho myš­le­ní a vní­má­ní. Ačkoliv byl kdy­si poli­cej­ním dro­i­dem, došlo k jeho odci­ze­ní a pře­pro­gra­mo­vá­ní ke zce­la jiným úče­lům.

Někteří, jako napří­klad Vincent Moore (Hugh Jackman), vní­ma­jí mys­lí­cí­ho robo­ta jako zká­zu lid­stva – ostat­ně, pokud je stroj scho­pen mys­let, k čemu potře­bu­je člo­vě­ka? Ale jiní, jako napří­klad Chappieho stvo­ři­tel, Deon Wilson (Dev Patel), ho vní­ma­jí jako živou a napros­to lid­skou for­mu živo­ta – a také posled­ní nadě­ji lid­stva, i když není Chappie jeho čle­nem.

Šlo tu o to vzít něco tak zce­la mecha­nic­ké­ho, jako je robot – obzvlášť poli­cej­ní robot – a dát mu veskr­ze lid­ské vlast­nos­ti, do té míry, že začne být emo­tiv­něj­ší než lid­ské posta­vy fil­mu,“ vysvět­lu­je Blomkamp. „To je pod­sta­tou iro­nie celé­ho fil­mu – poli­cej­ní robot začne samo­stat­ně mys­let a začí­ná pro­je­vo­vat vlast­nos­ti, kte­ré jsou morál­něj­ší, etič­těj­ší a zod­po­věd­něj­ší, než jaké před­vá­dě­jí sami lidé.“

            Blomkamp ve fil­mu vyprá­ví pří­běh mla­dé a po nových poznatcích vel­mi dych­ti­vé mys­li – té Chappieho – kte­rá je ovliv­ňo­vá­na vel­mi neob­vyk­lý­mi vzo­ry. „Chappie je veli­ce záhy zata­žen do pochyb­né­ho a zlo­či­nem pro­lezlé­ho pod­svě­tí Johannesburgu, a vycho­vá­va­jí ho dva rodi­čo­vé – jeden hod­ný a jeden zlý,“ říká Blomkamp. Následně se Chappie oci­tá v pas­ti mezi dvě­ma moc­ný­mi sila­mi – a když dojde ke stře­tu těch­to dvou sil, je v sáz­ce osud celé­ho měs­ta.

Simon Kinberg, kte­rý s Blomkampem sní­mek pro­du­ku­je, podo­tý­ká, že Chappie po fil­mo­vé strán­ce fun­gu­je napros­to doko­na­le, pro­to­že Blomkamp v něm dělá přes­ně to, co mu jde nej­lé­pe: sní­mek kom­bi­nu­je zásad­ní myš­len­ky, kte­ré reži­sé­ro­vi nedá­va­jí spát, s akč­ním a veli­ce zábav­ným pří­bě­hem, jaký nemá kon­ku­ren­ci. „Natočil akč­ní film, kte­rý je kro­mě toho také dra­ma­tic­kým cha­rak­ter­ním pří­bě­hem, kte­rý je ale sou­čas­ně také inte­lek­tu­ál­ní stu­dií na téma lid­skosti a toho, co obná­ší být inte­li­gent­ní. Nejdůležitější na celém fil­mu je, že divá­ci si Chappieho zami­lu­jí, že jim zlo­mí srd­ce, pokud mu bude ubli­žo­vá­no, a budou nad­še­ni v pří­pa­dě, že zví­tě­zí. Tomuhle robo­to­vi zkrát­ka fan­dí­te. Celý film je pozo­ru­hod­nou kom­bi­na­cí růz­ných věcí, jakou doká­že vytvo­řit jen Neill.“

Film poklá­dá hlav­ní otáz­ku – kdy může­me robo­ta pova­žo­vat za člo­vě­ka?“ ptá se Sharlto Copley, kte­rý ve fil­mu před­sta­vu­je Chappieho. „Stačí k tomu umě­ní malo­vat, nebo obli­ba kon­krét­ní hud­by? Z pohle­du lidí by šlo patr­ně o to, zda mají stro­je emo­ce – zda jsme schop­ni s nimi navá­zat tako­vý vztah, jaký máme k ostat­ním lidem. Myslím, že pak by asi vět­ši­na lidí ozna­či­la stroj za „živý“ - pokud pro­ží­vá emo­ce stej­ným způ­so­bem jako my.“

            Hlavní role Chappieho – Pátrače, kte­rý pro­střed­nic­tvím umě­lé inte­li­gen­ce zís­ká schop­nost samo­stat­né­ho uva­žo­vá­ní – se ujal Sharlto Copley. Copley tuto roli ztvár­nil před kame­ra­mi a v kaž­dé scé­ně hrál spo­leč­ně s ostat­ní­mi posta­va­mi. To nejen Chappiemu umož­ni­lo půso­bit veli­ce reál­ně a věro­hod­ně, ale ostat­ním her­cům to také pomoh­lo při prá­ci na jejich vlast­ních posta­vách. Později během post­pro­duk­ce Blomkamp s kou­zel­ní­ky ze spo­leč­nos­ti pro vizu­ál­ní efek­ty Image Engine stvo­řil sku­teč­né­ho Chappieho, kte­rý Copleyho v zábě­rech nahra­dil a přes­ně kopí­ro­val jeho pohy­by. Copley měl tak pod svou kon­t­ro­lou napros­to vše, co se robo­ta týka­lo – ať už šlo o to, jak se pohy­bu­je, sedí, či drží hlavu...dokonce i pohy­by Chappieho uší ovlá­dal sám.

V pří­pa­dě mno­ha fil­mů s počí­ta­čo­vý­mi posta­va­mi se tvůr­ci občas roz­hod­nou natá­čet scé­ny pou­ze s před­sta­vi­te­li lid­ských rolí, kte­ří jsou nuce­ni rea­go­vat na kon­krét­ní bod v pro­sto­ru. To v pří­pa­dě Chappieho nepři­chá­ze­lo v úva­hu. „Nikdy jsme ani na vte­ři­nu nepře­mýš­le­li o tom, že bychom her­ce posta­vi­li před teni­sák na tyč­ce,“ říká Kinberg. „Vždycky jsme chtě­li natá­čet co nej­re­a­lis­tič­tě­ji.“

            „Sharltův výkon vde­chl Chappiemu život,“ pokra­ču­je Kinberg. „Je tak lid­ský a smut­ný, dojem­ný a zra­ni­tel­ný. Můžete to vycí­tit z řeči jeho těla a z jeho hla­su – to všech­no zajis­til Sharl. Pohyby robo­to­vých očí, uší, a roz­hod­ně pohy­by jeho těla – to vše se pod­ři­zu­je Sharltovu výko­nu.“

            Kinberg také tvr­dí, že Copleyho pří­tom­nost na scé­ně pomá­ha­la ostat­ním her­cům. „Když máte mož­nost inter­ak­ce s dal­ší oso­bou, půso­bí vše mno­hem věro­hod­ně­ji, lid­ště­ji a také rea­lis­tič­tě­ji,“ vysvět­lu­je.

Copley říká, že v jis­tých ohle­dech se tahle role neda­la srov­ná­vat s žád­nou jinou, kte­ré v minu­los­ti ztvár­nil. „Neill mi řekl, že mám pros­tě jen hrát a oni do toho robo­ta dodě­la­jí,“ vysvět­lu­je. „Celý film by měl fun­go­vat i v pří­pa­dě, že bych se v něm obje­vo­val já v šedém oble­ku – i v tako­vém pří­pa­dě bys­te měli být schop­ni ten film sle­do­vat a vcí­tit se do děje.“

Po pohy­bo­vé strán­ce to pro mě bylo poměr­ně zají­ma­vé,“ svě­řu­je se. „Musel jsem veli­ce inten­ziv­ně mys­let na veš­ke­ré drob­nos­ti. Podstata Chappieho tkví v tom, jak se pohy­bu­je a jak rea­gu­je – a ne nut­ně v tom, co říká.“

Ačkoliv ho ve fil­mu divá­ci nikdy neu­vi­dí, měl na sobě Copley dva prv­ky kos­tý­mu, aby mu pomoh­ly se do posta­vy lépe vžít. „Nosil jsem hrud­ní díl, abych měl stej­né pro­por­ce zad a hru­di jako Chappie,“ podo­tý­ká. To mu umož­ni­lo mít napros­tý pře­hled o tom, kam se robot doká­že vejít a jak by si asi sedal nebo jak by v jis­tých pozi­cích stál. Když někte­rý z her­ců polo­ží Chappiemu ruku na hruď nebo na rame­na, ocit­ne se i po nahra­ze­ní Copleyho počí­ta­čo­vým robo­tem tato ruka na tom přes­ně správ­ném mís­tě.

Ale nešlo jen o hrud­ní díl. „Měl jsem na sobě šedý oblek se znač­ka­mi pro ani­má­to­ry. Byl při­lé­ha­vý a při­lé­ha­vé oble­če­ní není dost drs­ňác­ké,“ říká. Jelikož potře­bo­val něco, co by mu pomoh­lo cítit se jako vět­ší drs­ňák, dopl­nil svůj kos­tým o kraťa­sy a pásek. „Když jsme toči­li scé­ny, ve kte­rých jsem měl půso­bit drs­ňác­ky, pros­tě jsem si opa­sek povo­lil a nechal si kalho­ty spad­nout hod­ně níz­ko. To byla moje fin­ta, jak se z člo­vě­ka v při­lé­ha­vé šedé kom­bi­né­ze pro­mě­nit v drs­ňác­ké­ho Chappieho. Pomohlo mi to docí­lit těch správ­ných pohy­bů.“

Copley pro­hla­šu­je, že nekon­venč­ní styl natá­če­ní a ani­mo­vá­ní fil­mu byl vel­kou výho­dou. „Animátoři vám řek­nou, že exis­tu­jí vel­ké roz­dí­ly mezi ani­mo­vá­ním něče­ho jen tak bez před­lo­hy, a pra­cí na něčem, co už před­tím zahrál herec,“ míní. „Je pro ně mno­hem jed­no­duš­ší vytvo­řit věro­hod­ně se pohy­bu­jí­cí posta­vu, pokud se už mají čeho držet. Samozřejmě je i pro ostat­ní her­ce mno­hem lep­ší, když mají před sebou při natá­če­ní her­ce v šedém oble­ku, se kte­rým mohou komu­ni­ko­vat.“

            „Chappieho ani­má­to­ři jsou neu­vě­ři­tel­ní,“ pokra­ču­je Copley. Dokázali zazna­me­nat a pře­vést kaž­dý drob­ný prvek mého výko­nu. Navíc stá­li před neleh­kým úko­lem pře­vést moje gri­ma­sy na tvář Chappieho, kte­rý v pod­sta­tě žád­né výra­zo­vé schop­nos­ti nemá. Odvedli jedi­neč­nou prá­ci. Myslím, že to, co jsem jim dodal, posu­nu­li ješ­tě mno­hem dál, a spo­leč­ný­mi sila­mi jsme stvo­ři­li veli­ce oje­di­ně­lou bytost.“

V roli padou­cha celé­ho fil­mu, Vincenta Moorea, se obje­vu­je Hugh Jackman. Moore je tech­nik, kte­ré­mu se myš­len­ka umě­lé inte­li­gen­ce veli­ce pří­čí, a pod­le slov Simona Kinberga bere Chappieho vývoj osob­ně. „Vincent je poma­te­ný, mili­ta­ris­tic­ký, agre­siv­ní, nese­be­vě­do­mý a geni­ál­ní vědec, kte­rý je pře­svěd­čen o tom, že svět potře­bu­je niči­vou zbraň, kte­rou stvo­řil,“ říká. „Obětoval prá­ci na ní vše. Býval voják, a aby dostal to, co chce, je scho­pen zajít oprav­du hod­ně dale­ko. Byl by scho­pen celé měs­to pod­pá­lit, pokud by mu to zajis­ti­lo to, po čem tou­ží.“

Nevím, jest­li jsem někdy hrál zábav­něj­ší posta­vu, než je Vincent Moore,“ při­zná­vá Jackman. „Je to Australan, tak­že bylo pří­jem­né mlu­vit svým při­ro­ze­ným pří­zvu­kem. Klíčem k pocho­pe­ní Vincenta je sku­teč­nost, že nehod­lá pro­hrát. Dokonce i když jsou všech­ny okol­nos­ti pro­ti němu, dokon­ce i když vše nazna­ču­je, že nemá šan­ci, pus­tí se do ješ­tě odhod­la­něj­ší­ho boje. Má pocit, že to, co dělá, je nej­dů­le­ži­těj­ší na svě­tě, že není scho­pen podří­dit se komu­ko­liv jiné­mu nebo snad dokon­ce při­jmout sku­teč­nost, že by mohl vyhrát někdo jiný než on.“

Protože jen zříd­ka hra­je padou­chy, byl Jackman nad­še­ný z mož­nos­ti zahrát si rea­lis­tic­ké­ho padou­cha s ambi­ce­mi, kte­ré lze chá­pat. „Ti nej­lep­ší padou­ši si nemys­lí, že by byli padou­chy,“ říká. „Jeho argu­men­ta­ce je smys­lu­pl­ná a je pře­svěd­če­ný, že to, co dělá, je správ­né a nezbyt­né. Padoucha z něj dělá jeho neschop­nost pro­hrát. Ta ho zce­la ovlá­dá a způ­so­bu­je, že je veli­ce niči­vý, rozzlo­be­ný a pomstych­ti­vý.“

            Kinberg, kte­rý pro­du­ko­val také posled­ní sním­ky ze série X-men, už s Jackmanem spo­lu­pra­co­val na čtyřech fil­mech. „Má v sobě tu při­taž­li­vost fil­mo­vé hvězdy,“ vysvět­lu­je pro­du­cent. „Má ji v sobě už od prv­ních X-Men, bylo to poznat už během natá­če­ní. V tom­to fil­mu to samo­zřej­mě stá­le pla­tí, ale je to jinak napros­to odliš­né, pro­to­že před­sta­vu­je padou­cha. Myslím, že Hugh měl radost z toho, že bude hrát Australana – exis­tu­je jis­tý arche­typ aus­tral­ské­ho sva­lov­ce a on se jím roz­hod­ně inspi­ro­val. Byla to pro něj po herec­ké strán­ce šan­ce ujmout se napros­to odliš­né role.“

Vincentovým pro­ti­kla­dem je Deon Wilson, Chappieho tvůr­ce, kte­ré­ho si zahrál Dev Patel. Jakožto mla­dý vědec, zabý­va­jí­cí se tvor­bou umě­lé inte­li­gen­ce, je pra­vým opa­kem Jackmanova Vincenta. „Vincent v prv­ní řadě bytost­ně nesná­ší umě­lou inte­li­gen­ci,“ říká Jackman. „Myslí si, že to je lid­ská sna­ha hrát si na stvo­ři­te­le. Prohlašuje, že zlo­čin je nepřed­ví­da­tel­ný, tak­že se jed­ná o lid­skou zále­ži­tost, a že je klí­čo­vé, aby zbra­ně byly pod lid­skou kon­t­ro­lou.“

Deon pod­le Blomkampa před­sta­vu­je novou gene­ra­ci pro­gra­má­to­rů. „Má v sobě tu mla­dist­vou jis­kru,“ míní sce­náris­ta, reži­sér a pro­du­cent. „Chtěl jsem, aby to byl mla­dý génius – výzkum­ník z pro­gra­mu stu­dia umě­lé inte­li­gen­ce v Oxfordu nebo na MIT, kte­rý se téhle spo­leč­nos­ti dosta­ne do rukou, ale kte­rý rych­le zjis­tí, že cíle spo­leč­nos­ti se s těmi jeho vlast­ní­mi pří­liš nesho­du­jí – a pro­to se ve svém vol­ném čase věnu­je své sku­teč­né lás­ce.“

Deonovou váš­ní je tvor­ba umě­lé inte­li­gen­ce – podíl na dal­ší fázi evo­lu­ce – ale mys­lím, že jde také o to, že tou­ží po spo­leč­nos­ti,“ sou­dí Kinberg. „Příliš si s lid­mi nero­zu­mí – žije ve svém vlast­ním svě­tě a ve spo­leč­nos­ti počí­ta­čů. Zamiluje se – jako Chappieho bra­tr, pří­tel a uči­tel.“

Patel pro­hla­šu­je, že se jeho posta­va v době mezi prv­ním pře­čte­ním scé­ná­ře a natá­če­ním změ­ni­la. „Když jsem si scé­nář pře­če­tl popr­vé, napros­to jsem jeho moti­va­ci chá­pal. Věděl jsem, že je umě­lá inte­li­gen­ce jeho vel­kou váš­ní, ale bál jsem se, že by mohl být v někte­rých scé­nách pří­liš pasiv­ní. Pak jsem se oci­tl na natá­če­ní a setkal se s Sharltem a NINJOU¥O-LANDI. Jakmile jsem se s nimi potkal, bylo mou při­ro­ze­nou reak­cí sna­žit se své posta­vě dodat tro­chu na prů­boj­nos­ti. Chtěl jsem, aby byl ve vzta­hu ke své prá­ci defen­ziv­něj­ší a agre­siv­něj­ší.“

Čím toho NINJA¥O-LANDI docí­li­li? „Před natá­če­ním jsem je neznal. Slyšel jsem zvěs­ti o jis­té bláz­ni­vé kape­le z Jižní Afriky, Die Antwoord,“ vzpo­mí­ná. „Jsou napros­to fas­ci­nu­jí­cí. Hrají ver­ze sebe samých, což je skvě­lé, pro­to­že jsou pros­tě upřím­ní. Je to tak syro­vé a při­ro­ze­né, jak to jen může být. Jsou sami sebou a vytvá­ře­jí úžas­ně spe­ci­fic­ký kon­trast.“

Při hra­ní po boku Copleyho Patel sle­do­val, jak Copley vytvá­ří zce­la ori­gi­nál­ní posta­vu. „Sharlto je tak tro­chu jako Deon – je tak neu­vě­ři­tel­ně odda­ný své prá­ci, že vás tím doká­že při setká­ní s ním až sko­ro zahl­tit,“ míní. „Ačkoliv měl před­sta­vo­vat počí­ta­čo­vě gene­ro­va­nou posta­vu, cho­val se veli­ce expre­siv­ně. Ať už mělo jít o dik­ci, o tón hla­su či o roz­hod­nu­tí, kte­rá činil. Hrát s ním v jed­né scé­ně bylo veli­ce snad­né. Sharlto je o pozná­ní star­ší než já, ale já jsem mu hrál otce, což bylo zvlášt­ní. Myslím, že Deonovi na tom robo­to­vi upřím­ně zále­ží. Chce, aby uspěl, a pro­to se vra­cí do NINJOVA a ¥O-LANDINA dou­pě­te.“

            Podle Kinberga byl Patel prv­ní a vlast­ně nako­nec i jedi­nou vol­bou, co se obsa­ze­ní role týka­lo. „Realita naše­ho svě­ta je tako­vá, že prá­vě teď par­ta klu­ků někde v gará­ži pra­cu­je na tech­no­lo­gii, kte­rá změ­ní celý náš svět. Takže když jsme se zača­li bavit o tom, koho do role Deona obsa­dit, kaž­dé­mu, koho jsme zva­žo­va­li, bylo méně než 30 let – a co se Neilla týče, jeho prv­ní vol­bou byl Dev. Dev půso­bí inte­li­gent­ně, ale sou­čas­ně je veli­ce milý a lid­ský, vstříc­ný, i když tro­chu zra­ni­tel­ný. Diváky to doká­že oslo­vit – nevi­dí v něm sucho­pár­né­ho věd­ce, ale chá­pou, že je osa­mě­lý, chce mít přá­te­le, chce zís­kat uzná­ní. Ve finá­le jsme si poho­vo­ři­li s Devovým agen­tem a já jsem pro­hlá­sil, že tohle ode mne sly­še­lo jen veli­ce málo agen­tů, ale že je v pod­sta­tě jedi­nou naší vol­bou, tak­že tu roli vzít musí.“

Na oba tyto kon­ku­renč­ní pro­gra­my ve své spo­leč­nos­ti Tetra Vaal dohlí­ží CEO Michelle Bradleyová, kte­rou si zahrá­la Sigourney Weaver. „Zajímá se jenom o výsled­ný zisk,“ popi­su­je Kinberg. „Technologie ji vlast­ně neza­jí­má, ani to, jest­li se zlo­či­nem boju­je nebo ho pod­po­ru­je. Prostě jen chce vydě­lá­vat co nej­víc peněz. Neill se tím mož­ná sna­ží vyja­d­řo­vat ke kul­tu­ře CEO, ale já mys­lím, že mu pře­de­vším při­pa­dá komic­ké a absurd­ní, jak se o nic z toho vůbec neza­jí­má.“

            Co si Blomkamp mys­lí o Weaver – jed­nom ze svých sci­fi vzo­rů – ve svém vlast­ním fil­mu? „Stále mě pře­kva­pu­je, že jsme schop­ni navá­zat spo­lu­prá­ci s lid­mi, kte­ří for­mo­va­li moje vlast­ní tvůr­čí zájmy – do jis­té míry vlast­ně i moje dět­ství – a spo­lu­pra­co­vat s nimi na natá­če­ní fil­mů, kte­ré tou­žím točit,“ říká. „Takže její pří­tom­nost na natá­če­ní byla poně­kud bizar­ní, ale sou­čas­ně veli­ce při­ro­ze­ná. Velice snad­no se s ní komu­ni­ku­je a je veli­ce talen­to­va­ná. Bylo to veli­ce bez­pro­blé­mo­vé, ale jed­nou za čas mi vždyc­ky zno­vu došlo, že mám před kame­ra­mi Ripleyovou, a nemohl jsem tomu uvě­řit.“

Co se Weaver týče, byl ten­to respekt vzá­jem­ný. „Je jed­ním z těch fil­mo­vých géniů,“ říká. „Nemá nejmen­ší pro­blémy s tech­no­lo­gi­e­mi – nejen s těmi kla­sic­ký­mi sci­fi tech­no­lo­gi­e­mi, ale s těmi sku­teč­ný­mi. Poslal mi odka­zy na robo­ty, kte­ří se vyrá­bě­jí v sou­čas­nos­ti a jsou napros­to úžas­ní – pořád je pova­žu­je­te za něco, co pat­ří do vzdá­le­né budouc­nos­ti. Má také ohro­mu­jí­cí vizu­ál­ní cítě­ní, ale ze vše­ho nej­ví­ce se mi na spo­lu­prá­ci s ním líbí, že je uvol­ně­ný, ale ví, co chce. Něco tako­vé­ho her­cům prá­ci hod­ně usnad­ňu­je – navá­dí vás tím smě­rem, kte­rým potře­bu­je, abys­te se vyda­li.“

Když Chappie zís­ká vlast­ní myš­le­ní, zpro­střed­ko­va­né Deonovým novým pro­gra­mem, skon­čí v těch nejmé­ně prav­dě­po­dob­ných rukách – v rukách NINJY¥O-LANDI. Ve fil­mu před­sta­vu­jí drob­né gráz­lí­ky, kte­ří tou­ží po něčem, co by jim pomoh­lo na ces­tě k bohat­ství, ale ve sku­teč­nos­ti jsou rapo­vým duem Die Antwoord, kte­ré nelze k niko­mu při­rov­nat. „Popírají veš­ke­ré defi­ni­ce a vysvět­le­ní,“ sou­dí Kinsberg. „Musíte je vidět, abys­te napl­no pocho­pi­li, o co tu jde, pro­to­že jsou napros­to uni­kát­ní. Jsou rapo­vou sku­pi­nou, kul­tur­ním feno­mé­nem, jsou to bláz­ni­ví show­ma­ni.“

Ve fil­mu vystu­pu­jí pod vlast­ní­mi jmé­ny, ale před­sta­vu­jí posta­vy. „Postavy Ninji a Yo-Landi jsou býva­lý­mi muzi­kan­ty, kte­ří byli nuce­ni začít se věno­vat zlo­či­nu, aby pře­ži­li,“ vysvět­lu­je Kinberg. „Nechtějí tak žít, chtě­jí vypad­nout z Johannesburgu, ale nema­jí pří­liš mož­nos­tí.“

V pří­pa­dě dvou herec­kých nováč­ků, kte­ří před­sta­vu­jí posta­vy se shod­ný­mi jmé­ny, asi není pří­liš pře­kva­pi­vé, že tyto posta­vy sdí­le­jí klí­čo­vé vlast­nos­ti s jejich hudeb­ní­mi osob­nost­mi – ale pod­le Kinberga se tu najde i řada zásad­ních odliš­nos­tí. „Ninja půso­bí veli­ce agre­siv­ně a sil­ně, zatím­co Yo-Landi je milej­ší, ale oba jsou to drs­ňá­ci, kte­ří nema­jí pro­blém vydat se ani do těch nejdě­si­věj­ších míst v Johannesburgu. Skuteční NINJA¥O-LANDI jsou inte­li­gent­ní – doká­za­li se pro­sa­dit – ale ve fil­mu jsou to obě­ti. Jsou méně sebe­vě­do­mí a nema­jí nad svým osu­dem tako­vou kon­t­ro­lu.“

NINJA o jejich posta­vách říká to, že ve fil­mu jsou utis­ko­vá­ny robo­ty. „Nadáváme na robo­ty, že jsou napros­to všu­de,“ říká. „Nemůžeme dělat to, co potře­bu­je­me, pro­to­že nad námi pře­bí­ra­jí vlá­du robo­ti.“ I to je důvo­dem, proč jeho posta­va jed­no­ho poli­cej­ní­ho robo­ta – ze kte­ré­ho se sta­ne Chappie – une­se.

NINJA říká, že spo­leč­ně s ¥O-LANDI tou­ži­li po rolích v tom­to fil­mu čis­tě pro­to, aby měli šan­ci spo­lu­pra­co­vat s Neillem Blomkampem. „Neill je náš nej­ob­lí­be­něj­ší reži­sér na svě­tě,“ říká NINJA, tak­že když nás oslo­vil s nabíd­kou na role v Chappiem, málem jsme se z toho pomát­li. A navíc nás požá­dal, abychom hrá­li sami sebe, což je pros­tě spl­ně­ný sen.“

            „Důvodem, proč máme tak rádi District 9, je to, že se nepo­do­bá niče­mu, co z Jihoafrické repub­li­ky vze­šlo,“ míní ¥O-LANDI. „Obvykle jsou jiho­af­ric­ké fil­my hod­ně nud­né. Tenhle byl úžas­ně svě­ží, dob­ře nato­če­ný, a byl to sice Hollywood, ale ve své pod­sta­tě byl napros­to jiho­af­ric­ký.“

Blomkamp obě hvězdy vybí­zel k tomu, aby do svých rolí dali vel­kou část sebe samot­ných. Nejen že NINJOVI¥O-LANDI dovo­lil, aby si vybra­li vlast­ní zbra­ně – ale moh­li ovliv­nit i jejich bar­vy. „Zeptali jsme se, jest­li může­me své zbra­ně natřít záři­vě růžo­vou a žlu­tou, jest­li může­me pes­t­rý­mi barva­mi nabar­vit i kul­ky,“ svě­řu­je se NINJA. „Zeptali se nás, jaké auto chce­me mít, a já poví­dám, že bychom nej­rad­ši měli svo­je auto, ako­rát vylep­še­né. A Neill ho pat­řič­ně vylep­šil.“

Obě role byly jejich před­sta­vi­te­lům šité na tělo. Jaký roz­díl je mezi rap­pe­ry NINJOU¥O-LANDI na pódiu a Ninjou a Yo-Landi ve fil­mu? „Většinu žiju spíš pun­ko­vým živo­tem a mám i tako­vé názo­ry,“ vysvět­lu­je ¥O-LANDI. V pří­pa­dě fil­mu se ze mě Neill neu­stá­le sna­žil dostat moje vstříc­něj­ší já, mateř­š­těj­ší, ne tak pun­ko­vé, pros­tě abych se k Chappiemu cho­va­la vlíd­ně a mateř­sky. Bylo to něco doce­la jiné­ho a bavi­lo mě to zkou­šet – samot­nou by mě to nena­padlo. Je to doce­la nová tvář ¥O-LANDI, kte­rou jsem ješ­tě moc nepo­zna­la, a to byla zají­ma­vá a neče­ka­ná změ­na.“

NINJA pro­hla­šu­je, že se tahle její část občas pro­je­vu­je i v běž­ném živo­tě. „¥O-LANDI má pit­bul­la jmé­nem Angel,“ vysvět­lu­je. „Když na něj ¥O-LANDI mlu­ví – ty jsi ale krásnej pej­sek – mlu­ví na něj tako­vým roz­to­mi­lým vyso­kým hla­sem. Říkal jsem jí, že by tak měla mlu­vit na Chappieho. Takže s ním zača­la tím vyso­kým hla­sem mlu­vit také.“

Blomkampova ces­ta za vzni­kem sním­ku Chappie zača­la před více než dese­ti lety. Jako mla­dý reži­sér a tvůr­ce vizu­ál­ních efek­tů vytvo­řil Blomkamp před­vá­dě­cí video, sestá­va­jí­cí z fik­tiv­ních reklam­ních spo­tů, aby s jeho pomo­cí agen­tům demon­stro­val své schop­nos­ti. „Prostě jsem si jen tak hrál a v roce 2003 jsem v pro­gra­mu Lightwave vytvo­řil robo­ta,“ vysvět­lu­je. „Byl jsem hod­ně ovliv­ně­ný japon­ský­mi vli­vy a ani­me. Dneska už ani­me a man­gu tak nesle­du­ji, ale chtěl jsem, aby film zacho­vá­val ducha původ­ní­ho výtvo­ru – bizar­ní a podiv­né, fik­tiv­ní rekla­my. Chtěl jsem, aby se Chappie tomu robo­to­vi hod­ně podo­bal.“

Takže již dáv­no před­tím, než vůbec bylo zahá­je­no natá­če­ní, se tvůr­ci fil­mu zabý­va­li tvor­bou kon­krét­ní podo­by Chappieho. Celý pro­ces měly na sta­ros­ti dvě spo­leč­nos­ti: Image Engine, kde na tvor­bu vizu­ál­ních efek­tů dohlí­žel Chris Harvey, a WETA Workshop, jehož tým fyzi­kál­ních efek­tů vedl Joe Dunckley. Společně na zákla­dě před­lo­hy, kte­rou Blomkamp vytvo­řil před dese­ti lety, navrh­li robo­ta, kte­rý by fun­go­val jak v podo­bě počí­ta­čo­vých ani­ma­cí, tak coby reál­ná rekvi­zi­ta.

Dva a půl roku před zahá­je­ním natá­če­ní vyro­bi­li tvůr­ci fil­mu v Johannesburgu tes­to­va­cí zázna­my, aby ově­ři­li, že jejich plán bude fun­go­vat. Když tyto zkouš­ky dopadly úspěš­ně a film dostal zele­nou, pus­ti­ly se spo­leč­nos­ti Image Engine a WETA Workshop do dal­ší prá­ce na zdo­ko­na­lo­vá­ní a dola­ďo­vá­ní celé­ho návr­hu. „Byl to pro nás zce­la odliš­ný pro­ces,“ říká Harvey. V pří­pa­dě Elysia bylo všech­no posta­ve­no v ate­li­é­rech WETA a násled­ně jsme to v Image Engine pře­vá­dě­li do digi­tál­ní podo­by. V pří­pa­dě toho­to fil­mu si Neill zvo­lil odliš­ný postup. Strávil celé měsí­ce pro­chá­ze­ním původ­ních kon­cep­tů ve spo­lu­prá­ci s WETA, a násled­ně Image Engine poslal digi­tál­ní 2D nákre­sy. Z nich jsme posta­vy plně rea­li­zo­va­li ve třech roz­mě­rech. Byli jsme schop­ni vyře­šit celou řadu ani­mač­ních mecha­nik ješ­tě dří­ve, než vznik­ly fyzic­ké mode­ly. Mohli jsme jejich návrh dola­ďo­vat tak, abychom měli jis­to­tu, že vše bude doo­prav­dy fun­go­vat.“ Poté Image Engine své digi­tál­ní mode­ly poskyt­la spo­leč­nos­ti WETA a spo­leč­ný­mi sila­mi pra­co­va­ly obě spo­leč­nos­ti na vzni­ku fyzic­kých mode­lů.

Dunckley míní, že Blomkampovým cílem v pří­pa­dě Chappieho byla maxi­mál­ní rea­lis­tič­nost. „Chtěl, aby vše bylo rea­lis­tic­ké – netou­žil po tom, aby naše mode­ly byly pře­hna­né, co se funk­ci­o­na­li­ty týče,“ pro­hla­šu­je. „Nemohli jsme napří­klad při­jít s lase­ro­vý­mi děly, kte­rá by se takřka zhmo­t­ňo­va­la odni­kud. Muselo se jed­nat o robo­ta, kte­rý půso­bí odol­ně, ale sou­čas­ně tak, aby si ho vlá­da za něko­lik let moh­la dovo­lit.“

Návrh Losa jakož­to obrov­ské­ho a pře­tech­ni­zo­va­né­ho robo­ta, kte­rý by měl být teo­re­tic­kou alter­na­ti­vou k robo­tic­kým poli­cej­ním Pátračům, pro­šel stej­ným pro­ce­sem vzni­ku, ačko­liv v jeho pří­pa­dě se k návr­hu při­stu­po­va­lo napros­to opač­ně. „Los je Neillovým dítě­tem,“ říká Dunckley. „Jsme na něj veli­ce pyš­ní, pro­to­že z tech­nic­ké­ho hle­dis­ka je veli­ce funkč­ní,“ dodá­vá. „Vypadá nád­her­ně, a půso­bí dojmem, že by sku­teč­ně mohl fun­go­vat – vypa­dá, jako že by mohl ožít a zaú­to­čit na vás.“

Blomkamp se Losa sna­žil navrh­nout nere­a­lis­tic­ky. „Je to sati­ra – jde o vizi ohrom­ně dra­hé­ho, nee­fek­tiv­ní­ho, obří­ho a neo­hra­ba­né­ho stro­je, za kte­rý by moh­li od daňo­vých poplat­ní­ků zís­kat co nej­ví­ce peněz. Je to ten nej­o­ká­za­lej­ší, nej­pře­hna­něj­ší a nej­ší­le­něj­ší návrh, s jakým jsem doká­zal při­jít. A k jeho rea­li­za­ci jsme při­stu­po­va­li stej­ně, jakým byly vizu­ál­ní efek­ty rea­li­zo­vá­ny v šede­sá­tých, sedm­de­sá­tých a osm­de­sá­tých letech: tvůr­ci mode­lů vše posklá­da­li z před­při­pra­ve­ných prv­ků sku­teč­ných tech­no­lo­gií, a přes­ně to jsem udě­lal i já, jen jsem k tomu pou­ži­li počí­tač. WETA Workshop a Image Engine vše dola­di­li do té míry, že bylo mož­no ani­mo­vat kaž­dý kloub a kaž­dý rotu­jí­cí prvek, a poté WETA posta­vi­la tři a půl met­ru vel­kou sku­teč­nou ver­zi.“

V pří­pa­dě tvor­by poli­cej­ní jed­not­ky 110 Pátračů ve WETA Workshop vyro­bi­li 11 fyzic­kých lou­tek. „Každá byla tro­chu jiná,“ popi­su­je Dunckley. „Všechny mají štít­ky s výrob­ní­mi čís­ly, tak­že jim může­me tyhle štít­ky vymě­ňo­vat, nebo někte­ré sou­část­ky vymě­nit za jinak opo­tře­bo­va­né – jsme schop­ni vám Pátrače před­lo­žit jako zbru­su nové­ho, nebo jako pět let sta­rou jed­not­ku, kte­rá vyža­du­je brz­ký ser­vis­ní zásah. To je jeden z nástro­jů, kte­ré jsme pou­ži­li, aby divá­ci doká­za­li Chappieho iden­ti­fi­ko­vat – je to Pátrač 22 a má poško­ze­né ucho, kte­ré bylo nahra­ze­né oran­žo­vým zku­šeb­ním. Sledovat pohyb toho­to oran­žo­vé­ho ucha mezi ostat­ní­mi robo­ty není těž­ké.“

Dunckley pro­hla­šu­je, že uši nejsou pou­ze iden­ti­fi­kač­ní­mi pomůc­ka­mi – v kon­tex­tu návr­hu robo­ta ani­má­to­rům umož­ňu­jí dávat divá­kům lépe naje­vo, co Chappie cítí. „Uši jsou v tom­to ohle­du nej­vý­mluv­něj­ší,“ objas­ňu­je. „Odlišné pozi­ce odpo­ví­da­jí odliš­ným výra­zům.“

Jak v prů­bě­hu fil­mu narůs­tá Chappieho poško­ze­ní, byla spo­leč­nost WETA Workshop schop­na měnit jeho vzhled. „Chappieho stav má cel­kem osm fází,“ říká Dunckley. Máme tu tři Chappieho kost­ry a osm sad vněj­ších kry­tů, kte­ré zastu­pu­jí kaž­dou z těch­to fází. Jakmile dojde k poško­ze­ní jeho hru­di, odstra­ni­li jsme exter­ní pane­ly a nahra­di­li je dal­ší fází. Je ter­čem úto­ku, stří­lí se na něj, pak ješ­tě o něco více, Ninja a Yo-Landi ho poma­lu­jí spre­jem, a tak podob­ně. Jeho fyzic­ké změ­ny nás stá­ly hod­ně úsi­lí. Jednou z kom­pli­ka­cí je, že vše, co jsme natá­če­li v reá­lu s naší lout­kou – fyzic­kou rekvi­zi­tou Chappieho – se muse­lo odrá­žet i v podo­bě počí­ta­čo­vé­ho mode­lu, a veli­ce úzce jsme spo­lu­pra­co­va­li s Image Engine na tom, abychom kaž­dou z těch­to fází iden­ti­fi­ko­va­li a vytvo­ři­li pro ni odpo­ví­da­jí­cí tex­tu­ry, kte­ré by moh­li pro počí­ta­čo­vý model správ­ně vyu­žít.“

Také fyzic­ký model Losa vyža­do­val podob­ný pří­stup. „Z čis­tě rekvi­zi­tář­ské­ho hle­dis­ka je jeho model funkč­ní – přes­to­že je tak vel­ký, jsme ho schop­ni roze­brat a odkli­dit z natá­če­cích loka­cí během půl hodi­ny,“ pokra­ču­je Dunckley. Docílit toho ale neby­lo snad­né, co se stav­by mode­lu samot­né­ho týče. „Neill chtěl, aby Los měl hro­zi­vou nakro­če­nou pozi­ci, kte­rá způ­so­bu­je, že model není správ­ně vyvá­že­ný. Museli jsme pro­to do jeho nohou umís­tit vel­ké množ­ství záva­ží, kte­rá nám umož­ni­la dosáh­nout v poža­do­va­né pozi­ci pat­řič­né sta­bi­li­ty. Váží asi tunu – tuno­vý Los.“

Navzdory tomu, že film čer­pá pře­de­vším z vizu­ál­ních efek­tů, je pod­le Harveyho veli­ce výhod­né mít při natá­če­ní k dis­po­zi­ci fyzic­ké mode­ly – v prv­ní řadě už ten, že se robot sku­teč­ně může čas od času obje­vit v zábě­ru. „Pokud se robot v daném zábě­ru zrov­na nehý­be – je vypnu­tý nebo na něm pra­cu­jí tech­ni­ci – nemu­sí­me ho do dané­ho zábě­ru dodě­lá­vat počí­ta­čo­vě,“ říká. Kromě toho může fyzic­ký model poslou­žit jako refe­renč­ní vodít­ko pro tvor­bu vizu­ál­ních efek­tů, kte­ré vznik­nou poz­dě­ji. „Mohli jsme ho nasví­tit a pohy­bo­vat s ním pří­mo před kame­ra­mi,“ zmi­ňu­je. „Ve fil­mu se obje­vu­je záběr, kdy Chappie sto­jí v deš­ti. Bylo pro nás ohrom­ně uži­teč­né moci náš model vzít, posta­vit ho pří­mo do zábě­ru a sle­do­vat, jak po něm déšť sté­ká a jak se od něj odrá­ží svět­lo – byli jsme schop­ni si poří­dit zázna­my a násled­ně je v kli­du stu­do­vat. Poskytly nám sku­teč­nou vizu­ál­ní repre­zen­ta­ci toho, jak by to vypa­da­lo, kdy­by tam toho dne Chappie sku­teč­ně byl.“

Blomkamp se při natá­če­ní toho­to sním­ku opět vra­cí do své­ho rod­né­ho Johannesburgu, kde se ode­hrá­val jeho pře­lo­mo­vý sní­mek District 9. „Nejprve jsem děj fil­mu chtěl zasa­dit někam jinam, pro­to­že se tu už ode­hrá­val děj Districtu 9,“ svě­řu­je se. „Přemýšleli jsme o ame­ric­kých loka­cích. Ale to mi nepři­pa­da­lo dosta­teč­ně uni­kát­ní. Témata toho­to fil­mu poměr­ně zásad­ním způ­so­bem na reá­lie Johannesburgu nava­zu­jí.“

Sharlto Copley pro­hla­šu­je, že veš­ke­ré aspek­ty toho­to sním­ku jsou ovliv­ně­ny tím, kde se ode­hrá­vá. „Po tvůr­čí strán­ce Neill čer­pá ze svých zážit­ků a zku­še­nos­tí. Právě o to se sna­ží­me i v tom­to fil­mu – a roz­hod­ně se o to sna­žím já se svou posta­vou. Čerpám ze zku­še­nos­tí lidí ve zdej­ší komu­ni­tě. V tomhle fil­mu najde­te mili­on věcí, kte­ré se inspi­ru­jí Johannesburgem. Je to zásad­ním prv­kem celé­ho fil­mu.“

James Bitonti, pomoc­ný reži­sér sním­ku a jeho kopro­du­cent, říká: „Tenhle film byl napsa­ný pro Johannesburg, pro­to­že se jed­ná o pro­stře­dí, kte­ré Neill dob­ře zná. Když jsme zača­li hle­dat natá­če­cí loka­ce, navští­vi­li jsme někte­rá mís­ta, o kte­rých se zmi­ňo­val, a veli­ce dob­ře jsme chá­pa­li, jak tohle měs­to fun­gu­je. Scénář pro nás byl díky tomu o to pozo­ru­hod­něj­ší. Až pří­liš čas­to se stá­vá, že není scé­nář cíle­ný na žád­né kon­krét­ní měs­to, tak­že mít šan­ci vystou­pit z leta­dla a spat­řit mís­ta, o kte­rých Neill psal, bylo nesrov­na­tel­ně lep­ší.“

Jules Cook, výtvar­ník fil­mu, byl spo­leč­ně s auto­rem kulis Danielem Birtem zod­po­věd­ný za vizu­ál­ní podo­bu fil­mu. „Velká část naší prá­ce zahr­no­va­la vyu­ži­tí loka­cí v Johannesburgu, z nichž někte­ré bylo poměr­ně pro­ble­ma­tic­ké najít,“ popi­su­je Cook. „Řada z nich ale byla lep­ší, než jaké­ko­liv deko­ra­ce, kte­ré bychom kdy doká­za­li posta­vit.“

To se týká napří­klad dou­pě­te, ve kte­rém žijí Ninja a Yo-Landi. „Původně jsme hle­da­li dům a nará­že­li na spous­tu men­ších loka­cí. Ale Neill se zami­lo­val do jed­no­ho mís­ta, na kte­rém by moh­li žít a věno­vat se svým čin­nos­tem a ukrý­vat se tam. A já jsem vel­kým fanouš­kem opuš­tě­ných objek­tů,“ říká Cook. „Nejnáročnějším úko­lem bylo zajis­tit, aby to vše na plát­ně správ­ně fun­go­va­lo, a sou­čas­ně zmí­ně­né mís­to půso­bi­lo jako jejich domov. Takže nám v tom hod­ně pomohl NINJA – vlo­ži­li do toho mís­ta část sebe samých a své­ho umě­ní, sty­lu, kte­rý vyplý­vá z jejich video­kli­pů. V pod­sta­tě si to mís­to při­vlast­ni­li.“

Při tvor­bě dou­pě­te se pod­le Birta inspi­ro­va­li kom­bi­no­vá­ním sku­teč­né­ho NINJY¥O-LANDI s jejich fil­mo­vý­mi ver­ze­mi. „Hodně jsem toho o nich nastu­do­val a díval se na jejich video­kli­py – stu­do­val jsem o nich coko­liv, co jsem na inter­ne­tu nale­zl,“ říká Birt. „A pak jsem se to sna­žil poně­kud pozmě­nit, aby vše více odpo­ví­da­lo scé­ná­ři. Vypadají zají­ma­vě sami o sobě, pro­to­že tak vypa­da­jí vždyc­ky – jen jsme zkrát­ka jejich podo­bu opro­ti té sku­teč­né poně­kud pozmě­ni­li. Podíváte se na plát­no a říká­te si, co jsou ti lidé a to mís­to zač. Pokud před zhléd­nu­tím fil­mu nemá­te zatím tuše­ní, co jsou NINJA¥O-LANDI zač, pak vám tahle loka­ce mno­hé osvět­lí.“

Chappieho míst­nost v jejich dou­pě­ti je pod­le Birta kom­bi­na­cí jeho vli­vů. „Chappie se učí od Deona, a učí se také od Ninji a Yo-Landi,“ pozna­me­ná­vá. „Takže při tvor­bě deko­ra­cí jeho míst­nos­ti vychá­zí­me z toho, co se Chappie nau­čil. Zkopíroval postel, ve kte­ré spí Yo-Landi, ale ve svém vlast­ním sty­lu a z toho, co měl zrov­na po ruce. Co se výzdo­by týče, kří­dou nakres­lil rodi­nu – napo­do­bil tak to, co má na stě­nách Ninja.“

V pří­pa­dě řady loka­cí se pro­dukč­ní tým spo­lé­hal na Blomkampovy osob­ní zku­še­nos­ti s měs­tem. „Když jsme hle­da­li loka­ce Hippova dou­pě­te, zmí­nil Neill jeho domov, a když jsme se tam zašli podí­vat, bylo to přes­ně to správ­né mís­to,“ vzpo­mí­ná Cook. „Přetvořili jsme napůl opuš­tě­né pro­sto­ry v gan­gs­ter­ské dou­pě, bazén napl­ni­li zbra­ně­mi – všech­no jsme napros­to pře­dě­la­li. Když se tam obje­vil Neill se svou sestrou, mys­lím, že je to tro­chu zasko­či­lo.“

Další podob­nou loka­cí bylo mís­to natá­če­ní honič­ky a pře­střel­ky na dál­ni­ci. Ukázalo se, že před mno­ha lety BlomkampCopleym sni­li o tom, že by onu dál­ni­ci uza­vře­li a nato­či­li na ní auto­mo­bi­lo­vou honič­ku – a v pří­pa­dě Chappieho se jim tenhle sen spl­nil. „Když za něčím jde­te dosta­teč­ně dlou­ho, je sluš­ná šan­ce, že se to vypl­ní,“ míní Blomkamp. „Když jsem tam vyrůs­tal, při­pa­dal mi nápad na uza­vře­ní stát­ní sil­ni­ce, abys­te na ní moh­li natá­čet auto­mo­bi­lo­vou honič­ku, jako napros­to absurd­ní a nere­a­li­zo­va­tel­ný. Natáčení na téhle kon­krét­ní dál­ni­ci dodá­vá tako­vé­mu zlo­či­nu atmo­sfé­ru, kte­rá je zce­la uni­kát­ní pou­ze pro Johannesburg, a prá­vě pro­to jsme po něm tou­ži­li. To, že se nám ho poved­lo v pří­pa­dě toho­hle fil­mu rea­li­zo­vat, je napros­to úžas­ný pocit.“

Jedním z Cookových cílů bylo zdů­raz­nit kon­trast mezi Pátrači a Losem tím, že je zasa­dí do zce­la odliš­ných pro­stře­dí. „Ve fázi kon­cep­tů šlo o roz­sáh­lé pro­sto­ry pro Losa a stís­ně­né pro Pátrače,“ vysvět­lu­je – ačko­liv Pátrači jsou pro­gra­mem, kte­rý je již v pro­vo­zu, zatím­co Los je pou­ze Vincentovým snem. „Místnost s Pátrači je funkč­ním pro­stře­dím – smlou­vy jsou pode­psa­né a na výro­bě robo­tů se čile pra­cu­je – zatím­co Los je čis­tě ve fázi vývo­je a Vincent se ho sna­ží udat. Jedná se o obří mon­strum, ve kte­rém obraz­ně řeče­no mizí nezměr­né pení­ze. Svým způ­so­bem asi obě míst­nos­ti odrá­že­jí pova­hy Vincenta a Deona: Deonova míst­nost je skrom­něj­ší a funkč­ní, zatím­co Vincentova je vel­ko­le­pá.“

Cook byl také zod­po­věd­ný za tvor­bu roz­hra­ní, s jehož pomo­cí Vincent Losa ovlá­dá. „Bavili jsme se s Neillem o tom, jakým způ­so­bem bychom Losovo pilot­ní křes­lo ovlá­da­li – co všech­no by bylo ovlá­dá­no pro­střed­nic­tvím neu­ro­no­vé­ho spo­je­ní v přil­bě a co by nao­pak bylo fyzic­ké. Můžete to sice všech­no ovlá­dat myš­len­ka­mi, ale to ve fil­mu nemu­sí být nej­lep­ší nápad – divá­ci potře­bu­jí vidět, co se prá­vě děje. Takže jsme dopl­ni­li joystic­ky a moni­to­ry, kte­ré ostat­ním umož­ňu­jí sle­do­vat to, co on vidí pro­střed­nic­tvím přil­by.“


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Části seriálu:  Chappie


Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Elysium - Neill Blomkamp se vrací epičtější, ale také méně promyšlenější než jeho geniální „District 9“.
19. října 2018Elysium - Neill Blomkamp se vrací epičtější, ale také méně promyšlenější než jeho geniální „District 9“.Neill Blomkamp uhranul svět svým filmem District 9, a tak každý očekával, jaký bude asi jeho další film. No, to čekání bylo trochu rozporuplné, protože se změnily podmínky. Neill měl za sebou již pořádný hollywoodský kapitál, což…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Hlavy státu - John Cena je prezidentem Spojených států
3. července 2025Hlavy státu - John Cena je prezidentem Spojených státůBritský premiér Sam Clarke (Idris Elba) a americký prezident Will Derringer (John Cena) spolu veřejně soupeří, což ohrožuje spojenectví jejich zemí. Když se však stanou terčem mocného nepřítele, jsou nuceni spoléhat jeden na druhého a vydat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Boy Kills World: John Wick se setkává se Scottem Pilgrimem v nadprůměrném filmu o pomstě
22. května 2024Boy Kills World: John Wick se setkává se Scottem Pilgrimem v nadprůměrném filmu o pomstěMladý muž, jehož rodinu vyvraždil nelítostný diktátor, se snaží krvavě pomstít v přímočaře vyprávěném, ale filmařsky inovativním snímku Boy Kills World, který právě běží v pražských kinech. Tento mashup známých tropů filmů o pomstě ve stylu…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Podivuhodný příběh Henryho Sugara - Anderson a Cumberbatch adaptují Dahla
2. října 2023Podivuhodný příběh Henryho Sugara - Anderson a Cumberbatch adaptují DahlaJe to jen pár měsíců od premiéry Asteroid City, úspěšné novinky od nesmírně populárního režiséra a scénáristy Wese Andersona, a už tu máme další z jeho projektů. Jedná se o sérii krátkých filmů adaptovaných pro Netflix…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Gran Turismo: skutečný příběh inspirovaný hrou je vzrušující jízdou
8. srpna 2023Gran Turismo: skutečný příběh inspirovaný hrou je vzrušující jízdouHráč přechází z arkádových závodů na skutečné závodní tratě ve filmu Gran Turismo, který tento víkend vstupuje do pražských kin a 25. srpna bude uveden v USA. Navzdory logu PlayStation Productions, kterým film začíná, není tato…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bestie: Idris Elba čelí v thrilleru o safari zběsilému africkému lvu
9. srpna 2022Bestie: Idris Elba čelí v thrilleru o safari zběsilému africkému lvuOvdovělý otec se vyrovnává se smrtí své ženy a zároveň se snaží ochránit své dvě malé dcery před krvelačným lvem ve filmu Bestie, mimořádně úsporném a účinném thrilleru, který tento víkend vstupuje do pražských kin a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Mayor of Kingstown (1. série)
12. června 2022Mayor of Kingstown (1. série)Seriálová tvorba za sebou má (co se týče kvality) nejlepší dekádu v celé své bohaté historii. O tom se Filmfanatic kdykoli rád pohádá. A nevypadá to, že by se blížil konec zlatého věku. Jako první přineslo…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Zastav a nepřežiješ
5. srpna 2021Zastav a nepřežiješRáno se probudíte a v hlavě vám zazvoní všechny zvonky. Snažíte se vzpomenout si, co se včera stalo, ale zatím bez úspěchu. Potácíte se v místnosti, kde na DVD najdete nahraný vzkaz jedné tváře. S úsměvem…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Cherry - Když natočíte největší film všech dob, pochopitelně se od vás čekají velké věci.
14. března 2021Cherry - Když natočíte největší film všech dob, pochopitelně se od vás čekají velké věci.Mladík Cherry (Tom Holland) se přihlásí do armády, zde slouží jako zdravotník. Návrat do běžného života mu však výrazně komplikuje posttraumatická stresová porucha a počínající závislost na opioidech, které ho přivedou až k bankovním loupežím... Když…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Disturbia - další „Okno do dvora“ tentokrát s Shiou LaBeoufem
30. června 2020Disturbia - další „Okno do dvora“ tentokrát s Shiou LaBeoufemPod hlavičkou Dreamworks se sešla parta tvůrců, kteří bez zbytečných okolků natočili zábavnou podívanou na jeden večer, která však ledacos odkoukala od slavného filmu Alfreda Hitchcocka Okno do dvora. Trochu se budeme bát, zasmějeme se a…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Zloba – Královna černé magie - Angelina Jolie je temná a zlá!
1. února 2019Zloba – Královna černé magie - Angelina Jolie je temná a zlá!Zapomeňte na Šípkovou Růženku a poslechněte si příběh o královně Zlobě. Příběh téhle tajemné sudičky, která malé princezně Růžence prorokuje jen 16 let a pak navždy spánek, umožňuje ukázat pohádkovou krajinu plnou víl a podivných skřítků.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Druhý báječný hotel Marigold - 50 %
23. března 2015Druhý báječný hotel Marigold - 50 %Když není film dokonalý propadák, tak se dá uvažovat o natočení dalšího pokračování. Ve filmu Báječný hotel Merigold se představují hosté i svérázný mladý majitel Sonny. Další pokračování navazuje na osvědčené charaktery a nenáročným způsobem nabízí…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Druhý báječný hotel Marigold - Marigold potkává Bollywood
19. března 2015Druhý báječný hotel Marigold - Marigold potkává BollywoodJohn Madden si vždy představoval tanec jako příběhovou nitku, která Sonnyho provází. Je zdrojem jeho nejistoty v oblasti, kde se většina indických mužů ráda stává středem pozornosti. Sonnyho katastrofální neschopnost podat skvělý taneční výkon během zásnubních…Vydáno v rubrice: Speciály
Druhý báječný hotel Marigold - Shaadi, neboli svatba
19. března 2015Druhý báječný hotel Marigold - Shaadi, neboli svatba“Jediné dvě věci, které můžeme předat našim dětem, jsou kořeny a křídla. Sonnyho a Sunainina úžasná rodina jim dala kořeny, a nyní spolu mohou vzlétnout a vydat se na cestu, na kterou je posíláme s láskou…Vydáno v rubrice: Speciály
Druhý báječný hotel Marigold - Marigold dostává novou tvář
19. března 2015Druhý báječný hotel Marigold - Marigold dostává novou tvář“Volá nás hlas osudu a vábí nás jako zpěv sirény. Musíme ho následovat. Teď je naše chvíle. Kdy jindy, když ne teď? Kdo jiný, když ne my?” - Sonny (Dev Patel) - “Hotel Marigold byl vždy…Vydáno v rubrice: Speciály
Druhý báječný hotel Marigold - Nové hotelové přírůstky
17. března 2015Druhý báječný hotel Marigold - Nové hotelové přírůstkyNejnovějším přírůstkem v hotelu Marigold je svůdný a tajemný Američan, Guy Chambers, který může, ale nemusí být klíčem k Sonnyho snům, rozhodně se ale chystá s věcmi zamíchat. V této roli se k ostatním hercům přidá…Vydáno v rubrice: Speciály
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,57906 s | počet dotazů: 280 | paměť: 41418 KB. | 27.08.2025 - 11:25:22