Hlavním tématem filmu je samozřejmě opět detektivní zápletka týkající se zmizení pověstného růžového diamantu. Tentokrát na fotbalovém stadionu… Ve filmu opět vystupují známé postavičky či prototypy postaviček.
Oproti původním filmům s Peterem Sellersem neobsahují nové příhody Clouseaua tolik bojových střetů. Asiata Cato nahradil v krkolomných výpadech inspektorův řidič, potažmo spoluvyšetřovatel v podání Jeana Reno. Stejně jako měl vždy Cato navrch, ani Reno není pro Clouseaua tím správným parťákem. Řidiči stačí uhnout či lehce pohnout rukou a inspektor je zneškodněn.
Kromě několika „dějově“ vydařených scén (např. vyslýchání stylem hodného a zlého policajta) pramení většina humoru z Clouseauovy strašné angličtiny (ačkoli se děj odehrává ve Francii ??!!). Překlad slovních hříček do jazyka Českého považuji za opravdu vydařený. Kombinací „dějové“ a „mluvené“ scénky je pak Clouseauův telefonát, při kterém podlehne „výhodné nabídce“ na jakýsi produkt. Tato scéna u mě opravdu vyvolala nezřízené veselí. Stejně tak jako jeho pochopení stavu života u osoby, která má průstřel hlavy.
Je mi jasné, že nový Růžový panter rozpoutá bouřlivou diskusi, zda Steve Martin coby nový inspektor plnohodnotně nahradil zesnulého Petera Sellerse, či nikoli. Mě osobně Martin vcelku mile překvapil. Zejména tím, že si dokázal udržet kamennou tvář, což pro jeho obvykle se pitvořící postavy není zrovna typické. Úžasně i užasle se taky tvářil Jean Reno, který měl původně inspektora hlídat a informovat záporáka Dreyfuse, ale postupně se s potrhlým Clouseauem spřátelil. Většinu filmu se tváří ve smyslu „no jo chudák malej, on za to vlastně nemůže“.
Oproti původní sérii se inspektor méně převlékal. Jedinou výraznou scénou v tomto ohledu je využití maskovacího trikotu, ve kterém jak Martin tak Reno vypadají brutálně asexuálně a „téměř“ splývají s tapetou. Zejména díky docela vtipným, avšak poněkud nepochopitelným, anténkám u uší vypadají jak hodně přerostlí teletubies (nebo úplně stejně jako teleblbís :-).
Obecenstvo filmu se zřejmě rozdělí na dva tábory. Jedni jej budou považovat za nepovedenou kýčovitou frašku ani zdaleka ne se podobající původním panteřinám. Druzí pochopí, že nevstoupíš dvakrát do stejné řeky a přiznají, že film obsahuje pár opravdu vydařených míst, na která se bude dát s úsměvem vzpomínat. I když hluchých míst je tam bohužel docela dost…
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Nejnovější komentáře