Cherry - Když natočíte největší film všech dob, pochopitelně se od vás čekají velké věci.

CherryCherry
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Mladík Cherry (Tom Holland) se při­hlá­sí do armá­dy, zde slou­ží jako zdra­vot­ník. Návrat do běž­né­ho živo­ta mu však výraz­ně kom­pli­ku­je post­trau­ma­tic­ká stre­so­vá poru­cha a počí­na­jí­cí závis­lost na opi­o­i­dech, kte­ré ho při­ve­dou až k ban­kov­ním lou­pe­žím...

Když nato­čí­te nej­vět­ší film všech dob, pocho­pi­tel­ně se od vás čeka­jí vel­ké věci. To moc dob­ře ví režij­ní bra­tr­ské duo Anthony a Joe Russoovi. Po 4 fil­mech u Marvel Studios, kde se (pro­za­tím) roz­lou­či­li s Avengers: Endgame to Russoovi ten­to­krát zku­si­li jin­de. Konkrétně se pod zaští­tě­ním Apple TV+ cho­pi­li adap­ta­ce kni­hy Cherry. K adap­ta­ci této kni­hy sami kou­pi­li v roce 2018 prá­va jen pár dní po jejím vydá­ní a do hlav­ní role obsa­di­li Toma Hollanda. Román Cherry od Nica Walkera, kte­rý román zalo­žil na vlast­ních zážit­cích a jed­ná se o v pod­sta­tě o vylo­že­ně nepři­zna­nou auto­gra­fii pojed­ná­vá o živo­tě jed­no­ho mla­dé­ho muže, kte­rý se při­dá do armá­dy a po kon­ci služ­by ho násled­né PTSD dosta­ne na dno, kte­ré je plné drog a ban­kov­ních lou­pe­ží. Po čtyřech vel­kých bloc­kbus­te­rech tak na toto duo čeka­la výzva, že zvlád­nou i nato­čit film, kte­rý nesá­zí na vel­ko­le­pou akci a mno­ha­setmi­li­o­no­vý roz­po­čet.

Jde o vel­ký zátě­žo­vý test jejich řeme­sl­ných schop­nos­tí, při­čemž si už režií jed­něch z nej­lep­ších mar­ve­lo­vek zís­ka­li spous­ty obdi­vo­va­te­lů, pře­de­vším i díky tomu, že nato­čit komik­so­vé týmov­ky s tako­vým množ­stvím postav roz­hod­ně neby­la leh­ká úlo­ha a kde­ko­mu se to moh­lo snad­no roz­pad­nout pod ruka­mi. A i pro­to se dalo čekat, že tak obtíž­ně struk­tu­ro­va­ný pří­běh Walkera též doká­žou pře­vést do úcty­hod­né fil­mo­vé podo­by. Je tomu ale tak?

Cherry roz­hod­ně není tako­vá kata­stro­fa, jak tvr­dí vět­ši­na zahra­nič­ních recen­zí. K doko­na­los­ti ale vlast­ně chy­bí oprav­du hod­ně. Přesto se ale musí nechat fil­mu jedno- Je ambi­ci­óz­ní. Cherry půso­bí jako komor­ní dra­ma, kte­rý se Russoovi sna­ží nato­čit tak, aby půso­bil jako vel­ko­le­pý film. Do jis­té míry to celé půso­bí jako neuhla­ze­ný a nedo­pe­če­ný pokus o pokus při­blí­žit se někte­rým fil­mům Martina Scorseseho (a jen jsem si říkal, že by mě zají­ma­lo co by z téhle lát­ky Marty vymlá­til) jako Mafiáni, Casino nebo Vlk z Wall Street. Vypravěč, kte­rý sem tam pro­bou­rá čtvr­tou zeď, hudeb­ní dra­ma­tur­gie, kte­rá dopl­ňu­je někte­ré momen­ty fil­mu a sna­ha o pře­vy­prá­vě­ní dlou­hé­ho pří­bě­hu jed­no­ho tako­vé­ho anti­hr­di­ny. Jenomže je tu pro­blém se scé­ná­řem. Ten sepsa­la více­mé­ně nezku­še­ná sest­ra Russoových Angela Russo-Otstot spo­leč­ně s více­mé­ně nezku­še­nou Jessicou Goldberg.

Cherry se cel­kem sklá­dá z 5 kapi­tol (+ pro­log, + epi­log) a dá se v pod­sta­tě roz­dě­lit na tako­vé tři tře­ti­ny. Jedna tře­ti­na (kapi­to­la 1) je v pod­sta­tě roman­tic­ké tee­nage dra­ma, dru­há je (kapi­to­la 2+ 3) nejdří­ve výcvi­ko­vé a násled­ně váleč­né dra­ma a tře­tí (kapi­to­la 4+5) poté dra­ma o závis­los­ti na dro­gách, kte­ré je říz­nu­té něja­ký­mi těmi ban­kov­ní­mi lou­pe­ži. Právě scé­nář se poté sna­ží pokrýt všech­ny tyto tři pasá­že Walkerova živo­ta a sna­ží se, aby dohro­ma­dy fun­go­va­li jako celek. Jenomže je to oše­met­né a tem­po­vě poté vylo­že­ně vra­žed­né. Tak moc, že kdy­by mno­ho momen­tů z fil­mu zmi­ze­lo, fil­mu by to urči­tě pro­spě­lo. Nejde tak ani o to, že Hollandův vypra­věč je ve fil­mu více, než by bylo ide­ál­ní. Jde o to, že se nám v prv­ních tři­ce­ti minu­tách film sna­ží sku­teč­ně doká­zat, že Hollandův hrdi­na milu­je svou pří­tel­ky­ní. Kolem téhle záplet­ky tak vznik­ne v pod­sta­tě natáh­nu­tá dra­ma­tic­ká lin­ka, kte­rá je ale násled­ně svou bana­li­tou sama ukon­če­na.

Do vel­ké míry zby­teč­né detail­ně vykres­lo­vá­ní vzta­hu mezi hlav­ním hrdi­nou a jeho vyvo­le­nou má za násle­dek to, že se nebe­re důraz na vzta­hy pro­ta­go­nis­ty s jiný­mi posta­va­mi. Jeho rodi­či, zají­ma­vě nazna­če­ný vztah s jeho tchýní nebo pro­kres­le­něj­ší vztah s jeho přá­te­li. První tře­ti­na fil­mu je zaru­če­ně nej­slab­ší, při­čemž tepr­ve až v dru­hé tře­ti­ně dochá­zí na to, co vede ke katar­zi hlav­ní­ho hrdi­ny a fun­gu­je jako sluš­ná expo­zi­ce toho pra­vé­ho váleč­né­ho pek­la, kte­ré z mla­dé­ho chlap­ce snad­no udě­lá trosku. První tře­ti­na pocho­pi­tel­ně musí hlav­ní­ho hrdi­nu někam navézt, přes­to ale zůstá­vá tře­ti­nou zce­la urči­tě nej­slab­ší.

Cherry zce­la urči­tě zaujme jed­nou věcí. Ve spo­lu­prá­ci s kame­ra­ma­nem Newtonem Thomasem Siegelem Russoovi zkou­še­jí nej­růz­něj­ší fil­mo­vé tech­ni­ky a kame­ro­vé tech­ni­ky. Nadhledy, pod­hle­dy, rybí oko a tak dále. Jde tak svým způ­so­bem o expe­ri­men­tál­ní zále­ži­tost, kte­rá se sku­teč­ně sna­ží půso­bit více­mé­ně všech­ny kame­ro­vé a fil­mař­ské postu­py? Nebo jde jen o tak tro­chu neu­vá­že­nou sna­hu bra­trů Russoovců o to, aby sku­teč­ně doká­za­li, že zvlád­nou vel­ké a zají­ma­vé věci? Kdyby mi dal člo­věk pis­to­li k hla­vě, nej­spíš vsa­dím na vari­an­tu B. Jenomže prá­vě díky téhle prá­ci s fil­mo­vý­mi postu­py Cherry cením a v mých očích jde sku­teč­ně o zají­ma­vý (i když spí­še neplá­no­va­ný) fil­mo­vý expe­ri­ment. Na ony růz­né kame­ro­vé hrát­ky sice vět­ši­nou dohrá­vá střih (kte­rý je ale zase v mno­ha momen­tech fajn), urči­tě se ale neza­pře, že sto­jí kame­ra Newtona Thomase Siegela za to a kre­a­ti­vi­ta u tvo­ře­ní toho­hle fil­mu byla pros­tě neu­vě­ři­tel­ná. I když mož­ná tak tro­chu neu­vá­že­ná a pře­hna­ná.

Výcviková pasáž je nato­če­na ve for­má­tu win­dow­bo­xin­gu (16:9 ku 4:3 ku 16:9), pasáž ve váleč­ném pekle nao­pak půso­bí sku­teč­ně epic­ky a záro­veň se sku­teč­ně doká­že nabu­dit to správ­né váleč­né peklo. Zároveň je vizu­ál­ně vel­mi zají­ma­vě zpra­co­ván pocit dro­go­vé­ho opo­je­ní, hned ten prv­ní poté v čer­no­bí­lém podá­ní. Vizuálně ten film sku­teč­ně nemá chy­bu a film i cel­kem zají­ma­vě pra­cu­je s tím, že pří­běh Cherry pořád sle­du­je­me z pohle­du hlav­ní­ho hrdi­ny a vní­má­me jeho pohled na svět, kte­rý je násled­ně i ovliv­něn dro­ga­mi. Samotný vizu­ál vlast­ně vyrov­ná­vá nedu­hy toho pří­bě­ho­vé­ho miš­ma­še, kde to sku­teč­ně chtě­lo kre­a­tiv­něj­ší­ho dra­ma­tur­ga nebo rov­nou lep­ší­ho sce­náris­tu.

Především to ale celé ale­spoň čás­teč­ně fun­gu­je i díky skvě­lé­mu výko­nu Toma Hollanda. Ten nadá­le doka­zu­je, že nebu­de v nad­chá­ze­jí­cích letech zaška­tul­ko­ván pou­ze jako Spider-Man. Jeho výkon v Cherry je napros­to odzbro­ju­jí­cí a to i přes­to, že jsem měl z jeho cas­tingu tak tro­chu strach. Ovšem odzbro­jil mě. Holland skvě­le před­ve­dl vývoj oby­čej­né­ho chlap­ce na vete­rán­skou trosku, kte­ré váleč­né peklo zásad­ně ovliv­ni­lo vní­má­ní svě­ta. S jeho hrdi­nou (a tech­nic­ky tam samot­ným Walkerem) může­te mít z morál­ních důvo­dů sebe­vět­ší pro­blémy. Proti Hollandovu sil­né­mu výko­nu se ale nedá říct abso­lut­ně nic.

Ciara Bravo se zde dočká­vá své prv­ní vět­ší role a jako hrdi­na vyvo­le­ná Emily je vel­mi dob­rá. Cherry je pří­bě­hem člo­vě­ka, kte­rý dosta­ne na dno nejen sebe, ale tak tro­chu i lidi kolem sebe. Ona zby­teč­ně nata­ho­va­ná prv­ní tře­ti­na je tak vyna­hra­ze­na posled­ní tře­ti­nou, kde je vztah těch­to dvou o pozná­ní zají­ma­věj­ší. Hollandovi a Bravo díky bra­vur­ní­mu herec­ké­mu pono­ře­ní ty feťác­ké trosky oprav­du věří­te. Cherry sice závis­lost nepro­dá­vá s tako­vou silou jako tako­vé Requiem za sen, přes­to ale zane­chá ty ide­ál­ní poci­ty. Z her­ců mož­ná ješ­tě sto­jí za zmín­ku Jack Reynor v roli, kte­rá je více­mé­ně ďáblem na Cherryho rame­ni a kte­rý je nadá­le herec­ky tak tro­chu nedo­ce­ně­ný.

Vizuálně vel­mi atrak­tiv­ní a nevšed­ní, scé­ná­řem tak tro­chu nezvlád­nu­té. Slabost scé­ná­ře bohu­žel neza­kry­je ani to, že hud­ba Henryho Jackmana (+ zvo­le­ná hudeb­ní dra­ma­tur­gie) pro­bou­zí ty správ­né emo­ce, kte­rá nej­spíš pro­bu­dit měla, Siegelova kame­ra je bra­vur­ní, je tam plno mini­mál­ně zají­ma­vých nápa­dů a má to toho bra­vur­ní­ho Hollanda. Svezli se snad Russoovci u svých mar­ve­lo­vek na scé­ná­řích Christophera Markuse a Stephena McFeelyho? Tomu sám nevě­řím, pře­de­vším i pro­to, že by se sku­teč­ně scé­nář s mno­ha posta­va­mi u těch mar­ve­lo­vek mohl nezku­še­né­mu pac­ka­lo­vi roz­pad­nout vel­mi snad­no. V rám­ci Cherry je totiž vidět, že Russoovci na to řeme­sl­ně mají, se scé­ná­řem, kte­rý se ale nefunkč­ně sna­ží spo­jit tři odliš­ná obdo­bí jed­no­ho člo­vě­ka ale nic lep­ší­ho svézt nemoh­li. Přesto ale osob­ně žiju v tom, že se ten film mohl roz­pad­nout Russoovcům pod ruka­mi ješ­tě o pozná­ní víc. A věřím, že mno­ho momen­tů tolik fun­gu­je prá­vě díky jejich talen­tů tyhle momen­ty ale­spoň čás­teč­ně utáh­nout. Ale Martin Scorsese ve vrchol­né for­mě to pros­tě není.

To stří­dá­ní růz­ných typů zábě­rů jinak kvi­tu­ji prá­vě díky tomu, že ten­to film mini­mál­ně i díky tomuhle snad­no utkví v hla­vě. Ano, po chvil­ku z toho tak tro­chu začne bolet hla­va a střih je díky neschop­nos­ti ade­kvát­ně navá­zat někdy oprav­du šíle­ný. Ale mini­mál­ně těmi ambi­ce­mi o to sku­teč­ně nato­čit komor­ní pří­běh jed­no­ho člo­vě­ka, kte­rý by měl půso­bit jako vel­ko­le­pá podí­va­ná se Cherry sku­teč­ně vymy­ká čemu­ko­liv, co jsme moh­li v posled­ní době vidět. A i když to vylo­že­ně nezna­me­ná, že by dora­zi­la nová kla­si­ka (a ani nehro­zí, že jde o film, kte­rý bude časem doce­něn), i ta sna­ha se musí mini­mál­ně čás­teč­ně oce­nit.

Cherry není doko­na­lý film. Ale najde se mno­ho důvo­dů, proč ho cenit. Tak tro­chu nefunkč­ní spo­je­ní roman­ce, váleč­né­ho fil­mu a dro­go­vé­ho dra­ma­tu ani zda­le­ka nevy­u­ží­vá svůj poten­ci­ál. Jenomže Russoovci to mini­mál­ně zkou­še­jí jinak a i to se musí oce­nit. Dost mož­ná mno­ho pozi­tiv, kte­ré si člo­věk na tom­to fil­mu najde vznik­lo náho­dou. Dost mož­ná roli hra­je jen sub­jek­tiv­ní úhel pohle­du. V růz­ných očích bude Cherry nedo­pe­če­ným fil­mo­vým peklem, fil­mař­skou pro­mar­ně­nou pří­le­ži­tos­ti nebo poten­ci­o­nál­ně defi­nič­ním fil­mem pro nové gene­ra­ce fil­mo­vých divá­ků. To ostat­ně může nastat u mno­ha fil­mů. Jenomže vždy u něja­ké­ho fil­mu jis­tá část pře­va­žu­je a zrov­na u Cherry si zatím nejsem jis­tý, kte­rý úhel pohle­du bude ten pře­va­žu­jí­cí. Bratři Russoové mož­ná nedo­da­li napros­tou pec­ku, osob­ně se ale nadá­le těším na jejich dal­ší pro­jek­ty. Cherry totiž mini­mál­ně doká­za­lo, že ambi­ce a kre­a­ti­vi­tu oni v rukách sku­teč­ně mají. A člo­věk jim tak pře­ce jen tenhle leh­ký pře­šlap snad­no odpus­tí......

Trailer:

Verdikt: 3 z 5


Photo © Apple TV+


Podívejte se na hod­no­ce­ní Cherry na Kinoboxu.
Pasáž: Hrdinský film bratří Russoů od Netflixu - Robotí holocaust
19. března 2025Pasáž: Hrdinský film bratří Russoů od Netflixu - Robotí holocaustPo letech od války mezi roboty a lidmi, která zanechala civilizaci v troskách, se mladá žena pokouší vypátrat svého zesnulého bratra, který se zřejmě převtělil do robota, ve filmu The Electric State, který je nyní streamován…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
REVENANT Zmrtvýchvstání: Filmová orgie surového přežívání a vizuálního skvostu s výrazným hereckým obsazením
5. ledna 2024REVENANT Zmrtvýchvstání: Filmová orgie surového přežívání a vizuálního skvostu s výrazným hereckým obsazenímHugh Glass (Leonardo DiCaprio) patřil mezi zručné stopaře, který který mimo jiné pomáhal britským lovcům na území Ameriky. Při jedné takové výpravě však jeho skupinu napadne jednotka domorodců, kteří zmasakrují dvě třetiny Britů a zaženou zbytek…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Vyproštění 2: České lokace a nepřetržitá akce jsou hlavní předností pokračování Netflixu
19. června 2023Vyproštění 2: České lokace a nepřetržitá akce jsou hlavní předností pokračování NetflixuTyler Rake se vrací z mrtvých, aby provedl další nemožnou záchrannou misi ve filmu Vyproštění 2, který se natáčel v České republice v zimě 2021-22 a nyní je k vidění po celém světě na Netflixu. Větší…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Premiéra filmu Vyproštění 2 v pražském Kině Lucerna s Chrisem Hemsworthem v hlavní roli
11. června 2023Premiéra filmu Vyproštění 2 v pražském Kině Lucerna s Chrisem Hemsworthem v hlavní roliPokračování akčního filmu Vyproštění 2 společnosti Netflix měla včera večer exkluzivní premiéru na červeném koberci v pražském Kině Lucerna. Pražská premiéra je součástí světového turné Vyproštění 2. Režisér a hlavní hvězda již film představili v Manile,…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
V Praze natočený film Vyproštění 2 má první oficiální trailer před červnovou premiérou
3. dubna 2023V Praze natočený film Vyproštění 2 má první oficiální trailer před červnovou premiérouNetflix zveřejnil první upoutávku na film Vyproštění 2, který se natáčel v Praze a okolí (s krátkou exkurzí do Vídně) minulou zimu. Produkce pokračování jednoho z nejnavštěvovanějších původních filmů streamovací platformy probíhala v české metropoli od…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
REVENANT Zmrtvýchvstání – DiCapriův životní výkon
9. listopadu 2022REVENANT Zmrtvýchvstání – DiCapriův životní výkonKdo natočí v současnosti film, při kterém štáb mrzne v teplotách -40 °C, neobsadí jedinou významnější ženskou roli, prosadí chronologické natáčení navyšující rozpočet o miliony dolarů a přinutí jednoho z nejžádanějších herců současnosti, aby doopravdy trpěl?…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Avengers: Endgame - Recenze - 100%
30. dubna 2019Avengers: Endgame - Recenze - 100%Jde se do finále! 11 let a 22 filmů to trvalo, než jsme došli na konec. Thanos těsně před koncem vyhrál velikou bitvu, ale tým Avengers se chystá na poslední odpor a vítězství ve válce. Avšak…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
8 postřehů z druhého traileru Avengers Endgame
18. března 20198 postřehů z druhého traileru Avengers EndgameMarvel udělal vše proto, aby uchoval tajemství filmu Avengers Endgame, Kevin Feige toto tajnůstkářství dotáhl do bodu, kde marketingovému oddělení dovolil sestříhat trailer jen z prvních 20. minut filmu. Proto je druhý trailer perfektní na rozbor,…Vydáno v rubrice: Speciály
Rozbor potitulkových scén Captain Marvel
18. března 2019Rozbor potitulkových scén Captain MarvelPotitulkové scény ve filmu Captain Marvel měly velký dopad na budoucí film z MCU (Marvel Cinematic Universe), Avengers Endgame. Marvel tímto filmem uzavírá příběh budovaný 11 let a až v 21. filmu se rozhodl představit nejsilnější postavu jejich filmového vesmíru. Film je…Vydáno v rubrice: Speciály
Kdo se nedožije konce Avengers: Endgame
15. března 2019Kdo se nedožije konce Avengers: EndgameObsahuje potencionální spoilery ke všem filmům z Marvel Cinematic Universe, především Avengers: Infinity War Takže už 25. dubna jde do kin Avengers: Endgame. Včera jsme se znenadání dočkali parádního traileru, kterému se stále nepodařilo ukázat příliš…Vydáno v rubrice: Speciály
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře