Mladá matka je konfrontována poté, co její vraždící otec uprchne z vězení, ve filmu Dcera divočiny, který tento víkend vstupuje do pražských kin. Adaptace románu Karen Dionneové z roku 2017 od režiséra Neila Burgera možná zmate diváky, kteří očekávají tradiční thriller, ale jeho myšlenková premisa
Helena (Daisy Ridleyová) cítí růžovou nostalgii po dětství prožitém na chatě v lesích; i když maminka Beth (Caren Pistoriusová) byla poněkud odtažitá, tatínek Jacob (Ben Mendelsohn) ji dobře naučil způsobům života v divočině, lovit jeleny a chránit rodinu před vlky. Jediný problém: táta byl také predátor, který Beth unesl ze společnosti a Helenu vychovával v nevědomém zajetí prvních deset let jejího života.
První scény filmu Dcera divočiny nám ukazují šťastnou mladou Helenu (hraje ji Brooklynn Princeová), která se sbližuje se svým otcem v letech, kdy se formovala, a důmyslně představují Jacoba v sentimentálním světle. I poté, co se dozvíme, co provedl, ho film vykreslil optikou jeho dcery; je to sice monstrum, ale také otec a člověk, který sdílí společné emoce a prožitky s námi ostatními.
O dvacet let později je Jacob tradičnějším typem monstra Michaela Myerse, když uteče z vězení a zanechá za sebou několik mrtvých. To je špatná zpráva pro Helenu, která má nyní vlastní rodinu; zatímco před manželem Stephenem (Garrett Hedlund) a dcerou Marigold (Joey Carson) pečlivě skrývala svou minulost, kočka je venku z pytle, jakmile se u jejích dveří objeví agenti FBI.
Očekáváme, že Jacob zamíří za svou dcerou a Helena konečně využije své schopnosti přežití, které promarnila při práci na zadávání dat, aby ho konečně dostala. Ale zatímco v běžném thrilleru by se to mohlo stát, Dcera divočiny se více zajímá o své postavy a jejich motivace. Pro Jacoba je Helena možná poslední představou, která ho poutá k lidskému světu. A Helena se sice obává návratu svého otce, ale zároveň touží konečně čelit své minulosti.
Dcera divočiny není dokonalý film: v závěrečných scénách se stává oním předvídatelným thrillerem, od kterého se předchozí film tak pečlivě odpoutal. Ve flashbacku, v němž dojde ke změně perspektivy, se sice ukáže, že Jakub možná nebyl tak dokonalý otec, jak si ho Helena pamatuje, ale ona i diváci by si toho měli být už dávno dobře vědomi, a tak přímočaré vyřčení této skutečnosti zničí některé nuance, které film do té doby budoval.
Přesto je neobvyklé vidět materiál s takovou hloubkou v něčem, co by jinak mohlo být zformováno do obvyklého thrilleru. Je to fascinující premisa: jak lži a nenávist, které zabarvily náš pohled na svět během našich formativních let, zanechávají trvalý dopad a může být obtížné se jim postavit a překonat je. Dá se předpokládat, že Dionneův román se s touto tematickou látkou vypořádával důvěrněji než tento stominutový film.
Přesto se v rukou režiséra Burgera, který pracuje se scénářem scenáristů Marka L. Smithe (Revenant) a Elle Smithové, daří Dceři krále močálů látce dostát. I když se ve finále dočkáme očekávaného ohňostroje, největší dojem zanechá emocionální objetí.
Ridleyová, která složitou postavu ztvárňuje s pečlivou přesností, je zde skutečnou ozdobou; její vrcholné scény s Mendelsohnem (rovněž dobrým, i když špatně obsazeným - tradičně empatičtější herec by pomohl lépe prodat ústřední téma filmu), které Dceru krále močálů stmelují jako něco alespoň trochu výjimečného. Tento film neuspokojí ty, kteří hledají rychlé vzrušení a snadné odpovědi, ale pravděpodobně s vámi zůstane ještě dlouho po skončení titulků.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře