... a nachází se zrovna v jednom z největších vlaků na světě, který je plný lidí? Profesora Alexandra Saxtona (Christopher Lee) a doktora Wellse (Peter Cushing) čeká ve vlaku boj o život...
Dvojice britských hereckých legend Christopher Lee a Peter Cushing, španělský režisér Eugenio Martín a na první pohled béčkově působící látka, která láká na takový ten typ filmu, který si člověk může užít jeho primitivností. Jenomže se někdy může stát, že film překvapí a zrovna to je případ i hororu Expres hrůzy. Béčkově působící látka je totiž ve finále zpracována ve velmi povedené filmařské podobě.
Od nízkorozpočtového hororu, jehož hlavní zápletka spočívá v tom, že se stará fosilie probere a začne řádit v plném vlaku by člověk mohl automaticky očekávat maximálně tak zábavný béčkový film, který si užije spíše tím, jak hloupý a stupidní ten film je. Jenomže ve finále je z Expresu hrůzy opravdu povedený film. Film s velmi dobrými hereckými výkony, svižnou režií, kreativními nápady a především mnohem chytřejší zápletkou, než zápletka filmu slibuje.
Na filmu jde sice poznat nižší rozpočet (konkrétně film vyšel na 300 tisíc dolarů), při přimhouření oka i na dobu vzniku ale diváka prostě ten super zážitek čeká. Má to atmosféru, kterou může většina dnešních hororů jednoduše závidět, přičemž film toho, že se odehrává ve vlaku využívá super způsobem. Hlavní monstrum je správně děsivé a i přes to, že se to přece jen nevyhne už v té době zavedeným žánrovým klišé, je to pořád natočené neskutečně svěžím způsobem. A i díky délce, která nepřesáhne hodinu a půl je to celé skutečně svižné a nedrhne se to.
Peter Pavlík film trefně označil jako „ Věc potkává Vraždu v Orient Expressu“ a to k tomuhle filmu prostě sedí. I přes levný rozpočet kulisy působí realisticky a osobně bych se nebal říct, že byste hádali, že byl rozpočet tak trochu větší. Jisté limity sice divácké oko snadno zaregistruje, Martín ale jinak skutečně daný rozpočet vydřel až na dřeň a především se skutečně mohl opřít o schopné herce. Kromě jistot Christophera Lee a Petera Cushinga je tu především Telly Savalas, který si mnoho momentů jakožto kozácký kapitán Kazan jednoduše krade pro sebe a role mu neskutečně sedne. Horor nepotřebuje silné výkony? To jsou pořád jen hloupé řeči, tyhle námitky ale v rámci Expresu hrůzy naštěstí nikdo používat nemusí.
Hudba Johna Cacavase s hlavním hudebním motivem neskutečně sedí k samotnému filmu, scénář dvojice Julian Zimet a Arnaud d´ Usseau poté dokáží pracovat s funkčním černým humorem a akce díky kameře Alejandra Ulloa působí dynamicky. Finále filmu poté mohlo být o něco zajímavější, přesto ale Expres hrůzy ve finále zanechá velmi spokojené pocit a to i proto, že divák skutečně dostane něco víc než hloupé béčko. Dostane velmi dobře natočenou podívanou, kterou táhne mnoho víc aspektů, než pouze ti dva ikoničtí britští herci v hlavní roli.
Dodnes tak trochu nedoceněná hororová klasika, které by člověk nevyčetl tvůrčí vedení, herecké výkony a ani hororovou atmosféru. Tato nízkorozpočtová záležitost dodnes strčí do kapsy mnoho dražších hororů a je ukázkou toho, že film samotný může někdy klamat zevnějškem. Mnoho lidem takhle hororová jistota nejspíš protekla mezi prsty a to zcela neprávem! Lehký zub času se na Expresu hrůzy sice podepsal, dodnes jde ale o velice povedenou záležitost.......
Trailer:
Verdikt: 4 z 5
Photo © Granada Films
Nejnovější komentáře