Franciszek Maksymilian Pieczka, narozený 18. ledna 1928 v Godówě a zemřelý 23. září 2022 ve Varšavě, byl významný polský herec působící ve filmu, divadle, televizi a rozhlasu. Svou kariéru ozdobily stovky dramatických a komediálních rolí, z nichž jednou z nejvýznamnějších byla postava Gustlika v populárním seriálu Czterej pancerni i pies (1966-1970).
Pieczka se narodil ve vesnici Godów na Horním Slezsku a již od mládí projevoval zájem o film. Původně studoval na polytechnice v Gliwicích na naléhání svého otce, ale brzy se rozhodl pro herectví. Absolvoval Státní vyšší divadelní školu ve Varšavě v roce 1954 a začal svou profesionální kariéru v Dolnoslezském divadle v Jelení Hoře.
Během své kariéry spolupracoval s renomovanými polskými režiséry, mezi které patří Krzysztof Kieślowski, Wojciech Jerzy Has, Andrzej Wajda a další. Pieczka se proslavil nejen ve filmu, ale také v divadle, kde hrál v divadlech jako Lidové divadlo v Nové Huti a Činoherní divadlo ve Varšavě.
Jeho filmové úspěchy zahrnují účinkování ve filmech jako Pokolenie (1954) od režiséra Andrzeje Wajdy, Matka Johanka od andělů (1960) od Jerzyho Kawalerowicze nebo Rukopis saragosský (1964) od Wojciecha Jerzyho Hase. Jeho nezapomenutelná role Gustlika v Czterej pancerni i pies mu získala velkou popularitu a sympatie diváků.
Franciszek Maksymilian Pieczka nejen zazářil ve světě polského filmu a divadla, ale měl také významný přínos k filmové tvorbě i v sousedním Československu. Jeho jméno je spojeno s českým filmem „Díky za každé nové ráno“ (1994), komedií režírovanou Milanem Šteindlerem. V tomto humoristickém příběhu se Pieczka objevil v roli, která dodala filmu další rozměr.
Seriál „Čtyři z tanku a pes“ (1966-1970) zůstává výjimečným dílem v jeho filmografii.
Mimo svou uměleckou kariéru projevoval Pieczka i aktivní občanskou angažovanost. Byl oceněn Řádem bílého orla, nejvyšším polským státním vyznamenáním. Kromě toho byl cestným občanem své rodné obce Godów, což svědčí o jeho pevném spojení s rodinným místem.
Osudný den pro polský umělecký svět nastal 23. září 2022, kdy Franciszek Pieczka zemřel ve věku 94 let ve Varšavě. Jeho pohřeb měl celostátní charakter a byl oceněn prezidentem Polské republiky Andrzejem Dudou. Jeho odkaz na polské filmové a divadelní scéně zůstává nepřehlédnutelný, a jeho umělecký dědictví bude žít dál skrze generace diváků a umělců.
25. ledna 2025 Na plech - nová nekorektní komedie Mártyho Pohla Plakátem odkazuje na legendární Pelíšky, v podtitulu se škatulkuje do žánru rodinné komedie, k do si však pozorně přečetl jméno režiséra, ten ví, že tady o laskavý cimrmanovský humor […] Posted in Filmové recenze
15. ledna 2025 Okouzlující i bystrá Parthenope Zítra do českých kin vstupuje novinka slavného italského režiséra Paola Sorrentina. Příběh z prosluněné Neapole zaujme jak svým netradičním příběhem, tak působivou kamerou a skvělými […] Posted in Filmové recenze
5. ledna 2025 Příběh seriálu: Byl jednou jeden dům S novým rokem začíná na blogu i zbrusu nový občasník, který bude věnován televizním seriálům, nejprve českým a později možná i zahraničním. Už před dvěma lety jsem samostatný článek […] Posted in Seriály
1. ledna 2025 Návrat slavného příběhu do kin: Nosferatu Tak je to tady. Chvíli před koncem roku se vplížil do českých kin dlouho očekávaný snímek Nosferatu. Dlouho očekávaný byl především pro to, že se jedná již o asi miliontou variaci na […] Posted in Filmové recenze
Nejnovější komentáře