INFORMACE O PRODUKCI
V ROZHOVORU S GEORGE MILLEREM (režisér / scenárista / producent)
Genesis:
GEORGE MILLER: „Fury Road“ je příběh, který se odehrává během tří dnů a dvou nocí. A součástí úkolu bylo vyprávět příběh, v němž veškerá expozice byla pořízena za běhu. Abychom to mohli udělat, museli jsme o tom světě vědět strašně moc. Takže když jsme například vzali postavu Furiosy, museli jsme vědět, odkud přišla, za jakých okolností, co ji jako člověka zformovalo. Kde se naučila své schopnosti? Jak se dostala do pozice konfliktu se světem a jak a jaké jsou její aspirace? Příběh Furiosy jsme tedy museli napsat ještě předtím, než jsme se pokusili natočit film „Fury Road“. Měli jsme scénář „Fury Road“, ale museli jsme ho tak trochu dekonstruovat a vrátit se k němu. Furiosu jsme napsali jako scénář, a když jsme se dostali k natáčení Fury Road, mohli jsme se o Furiosu podělit s herci a štábem. „Furiosa“ nebyla jen o postavě, ale i o světě, ze kterého pochází. A všichni mohli z tohoto scénáře těžit. A my jsme si řekli: „Hele, jestli „Fury Road“ dokáže zaujmout, tak nakonec natočíme i tenhle příběh.“ A tak jsme se rozhodli, že to uděláme. Od „Fury Road“ uplynulo devět let a jsme tady. Máme ten film.
Odyssea:
GEORGE MILLER: Je to příběh, který sleduje někoho od jeho deseti let do jeho šestadvaceti. Je to patnáctiletá sága, odysea. A v podstatě se táhne až k událostem filmu „Fury Road“, téměř doslova. Skoro by se daly spojit dohromady jako dva filmy. Ten film je příběh, který se odehrál během tří dnů a dvou nocí. Takže je to mnohem sevřenější čas, ve kterém se ten příběh odehrává. Pro ty, kteří film „Fury Road“ neviděli, je to úplně jedno. A pro ty, kteří viděli „Fury Road“, to neznamená příliš velký rozdíl, kromě toho, že pochopíte všechny předcházející síly a vektory, které se podílely na vzniku událostí „Fury Road“. Jsou v podstatě jednou dlouhou ságou.
Na té nejjednodušší úrovni je to o někom, koho jako dítě odvedou z domova a on si slíbí, že se domů vrátí, ať to stojí, co to stojí. A celý život se snaží dostat domů. Je to odysea. Smyslem „odysey“ nejsou ani tak samotné události, které se odehrávají, jako to, co se děje s duší hlavního hrdiny. Jde tedy o to, co se s ní děje při této snaze dostat se domů a kým se stává - Furiosou.
Opakování lidského chování:
GEORGE MILLER: Jako lidské bytosti, ať jsme kdekoli v čase a prostoru, máme stejné vzorce chování. A jednou z nejzajímavějších věcí na práci ve světě Pustiny je, že vám to umožňují samotné filmy. I když se příběhy odehrávají v nějaké degradované budoucnosti, v podstatě se vracíme k chování, které je přinejmenším středověké nebo předstředověké či novověké, k těm, které jsou ve hře v dynamice mocenských struktur, v dynamice mezi národy, kolektivy národů a jednotlivci. Svým způsobem je to tedy návrat do minulosti. A když to sledujeme v současnosti, poměřujeme to se současným duchem doby a s věcmi, které zažíváme v naší době, protože ty zákonitosti jsou v podstatě stejné. V technologii existuje představa, že budoucnost je tady - jen je nerovnoměrně rozložená. A myslím, že to se dá říct o tom, jak jsme na tom ve světě i dnes. Existují určité oblasti lidského chování, které jsou zcela jasně futuristické. Předjímáme, kde možná budeme i za sto let. Ale existují kapsy lidského chování - jak o tom mluvím teď -, které jsou velmi elementární a v podstatě se vůbec neliší od toho, jak se lidé chovali ve svých kulturách před staletími nebo dokonce tisíciletími. To je spektrum chování, které máte ve světě Pustiny k dispozici.
Alegorie Šíleného Maxe:
GEORGE MILLER: Natáčení Šíleného Maxe bylo velmi těžké, protože jsme s Byronem Kennedym neměli žádné skutečné zkušenosti - nikdy předtím jsme nebyli na filmovém place. V té době jsem si říkal: „Nejsem stvořený pro natáčení filmů a myslím, že jsme nenatočili film, jaký jsme chtěli.“ A tak jsem se rozhodl, že to bude lepší. A pak se k mému překvapení zdálo, že to má ohlas po celém světě, zejména v zemích, jako je Japonsko, kde říkali věci jako: „No, Šílený Max je jako samuraj“. Ve Skandinávii „osamělý Viking“. A Francouzi „western na kolečkách“. A tehdy jsem si začal uvědomovat, že jde o alegorické příběhy stejným způsobem, jakým byl základem americké kinematografie western od němé éry určitě až do 60. a 70. let, pravděpodobně i dnes. „Šílený Max“ byl western na kolečkách, což znamená, že byl alegorický. Než jsme se dostali k „Šílenému Maxovi 2“, pochopil jsem všechny tyto základní dynamiky a určitě to ovlivnilo tento film jako mnohem více mytologický příběh. Max spadal do kategorie hrdinského archetypu. Když už jsem to řekl, je to jedno z velkých lákadel těchto příběhů. Proto mě nepustí, protože ten svět je tak bohatý a plodný. Je schopen zaškrtnout tolik požadavků na to, co považuji za dobrý příběh.
Takže se dostáváme k „Furiose“. Jednou z věcí, které mě vždycky zajímaly, je zkoumání toho, že lidi odhalují extrémní situace - ať už jste kdokoli, ať už jste v jakýchkoli okolnostech na světě, jsou to právě tyto situace, které mají tendenci odhalovat, kdo jste. A ať už jsme jako děti kdokoli, musíme si najít vlastní způsob, jak se ve světě pohybovat. Máme průvodce, máme svou kulturu, máme své rodiče, máme své sourozence, máme všechny věci, které ovlivňují naše chování. Ale každý jedinec se projevuje tím, jak se s tím setkává. A dalo by se říct, že to je podstata dramatu. A co je lepšího než vyprávět příběh v tomto dystopickém, postapokalyptickém světě. To je to, co mě do tohoto příběhu „Furiosa“ opravdu vtáhlo. Furiosa je jedním z těch dětí - a já je určitě znám -, které mají ve velmi mladém věku obrovské zdroje, obrovské schopnosti a velmi rychle se učí ze svých chyb. Dokážou se ve světě prosadit, aniž by se nechaly přemoci a zničit. A to jsem vždycky obdivoval. Znám lidi, kteří si prošli různými věcmi a zdá se, že je překonali a rozvinuli v sobě sílu, která je neuvěřitelně působivá. A to mě velmi fascinuje. A proto jsme vyprávěli příběh Furiosy.
Hledání Furiosy:
GEORGE MILLER: Anyu jsem viděl ve filmu „VVitch“, už v době, kdy vyšla „Fury Road“ - tehdy byla velmi mladá - a pak jsem ji viděl v raném sestřihu, který mi ukázal Edgar Wright z filmu „Last Night in Soho“. Když jsem ji viděl na plátně, pomyslel jsem si: „Je na ní něco velmi přesvědčivého“. Velmi, velmi přítomná, divoká a rozhodná, dokonce i v postavě, zpívající a tančící. Tyto schopnosti už měla, což je podle mě opravdu dobrý ukazatel zkušeného herce. Mají velkou přesnost, fyzickou, a proto si myslím, že nakonec i emocionální. Když film skončil, mluvil jsem o něm s Edgarem. „Anyo, myslím, že by se na to opravdu hodila...“ A myslím, že jsem se dostal tak daleko ve větě a on řekl: „Udělej to, udělej to! Má všechno, co potřebuješ. Je tam.“ A já nemohla uvěřit, že jsem se ani nezmínila o Furiose. Edgar je člověk, ke kterému mám obrovský respekt - k jeho instinktům, k jeho postupu a tak dále. Nebylo to jen: „Ach, ona je skvělá...“. Bylo to „Udělej to, udělej to!“. Takže s tímto potvrzením... a ukázalo se, že měl naprostou pravdu. Pak jsem si s Aňou promluvil, ukázal jí scénář, mluvil o tom, co děláme, a pak jsem se o ní dozvěděl všechny ty věci. Stejně jako Charlize trénovala balet. V mládí jezdila na motorce a zároveň dělala balet a tak dále. A vydala se do světa s velmi podporující rodinou. Ale vydala se do světa velmi mladá. Takže se to s její postavou určitě překrývalo. Jak s Aňou, tak s Alylou Browneovou a postavami se mi Vennovy diagramy docela překrývaly.
Anya jako Furiosa:
GEORGE MILLER: Anya byla skvělá spolupracovnice, jejíž přínos dodal postavě hloubku a učinil ji vlastní. Není pochyb o tom, že do filmu vnesla něco divokého - ať už je to v ní, nebo ne, našla to v sobě. A je to něco, co jsem v její práci vycítil už předtím, než jsem s ní pracoval. A je to něco, co jsem skutečně poznal při práci s ní na tomto filmu. Je v ní něco rozhodného, velmi odhodlaného a nakonec i divokého. A to je vidět i na plátně. Fyzicky se nebojí - jak říkám, myslím, že to má v genech. Myslím, že je to v její výchově. A rozhodně si myslím, že je to ve způsobu, jakým se této práce ujala.
Dementus:
GEORGE MILLER: Dementus je v tomto příběhu vojevůdce, který v podstatě spadá do vzoru mnoha historických postav napříč mnoha kulturami, lidí, kteří se vydali na pochod přes velkou rozlehlou zemi, pohltili všechny její zdroje, včetně lidských, aby si podmanili mnoho civilizací. Tento vzorec se v dějinách opakoval stále dokola a dokonce ještě v polovině 20. století jsme měli lidi s těmito aspiracemi a jsme toho svědky znovu. Dementus představuje všechny z nich. V tomto světě je mobilita rozhodně příznivější pro přežití. Začne tedy budovat velkou hordu motorkářů a my tušíme, jak to dokázal: kdybyste se po kaskádě zhroucení společnosti ocitli na kontinentu, jako je Austrálie, lidé by opustili pobřežní města a vydali se do vnitrozemí a k tomu potřebujete méně paliva, pokud jste na motorce. Je přirozené, že lidé, kteří měli alespoň tuto dovednost, byli schopni se relativně brzy dostat ven a vzít si s sebou, co potřebovali, ale nemohli si založit místo, kde by mohli zůstat na místě. Byli v podstatě jako kobylky, nájezdníci, kteří sežrali, co bylo k dispozici... a to je Dementus, který má schopnosti a znaky charismatického vůdce, aby vybudoval velkou motorkářskou hordu, která se prohání Pustinou. Musí být nepředvídatelný. Musí být přístupný a zároveň tajemný. A - jedna z věcí, které si na těchto charismatických vůdcích často všimnete - jsou, pro nedostatek lepšího slova, velmi poutaví. Mají smysl pro humor. Mají hravost, která vás dokáže vtáhnout. Musí být velmi zkušení - musí umět okouzlit. To je Dementus.
Chris Hemsworth:
GEORGE MILLER: O Chrisovi jsem samozřejmě věděl a bylo to docela zajímavým způsobem. Už v době, kdy jsme natáčeli prvního Šíleného Maxe, jsme měli skupinu motorkářů, kteří hráli motorkáře pod vedením Toecuttera, kterého hrál Hugh Keays-Byrne. Nebyl to žádný těžkotonážní motorkářský gang typu Hells Angels, který by se podílel na zločinu. Byla to skupina lidí, kteří jezdili na kolech po venkově ve Victorii. A pokud si vzpomínáte na „Šíleného Maxe“, byl tam pes jménem Wonder Dog, který jezdil na zádech kol a byl kolektivním vlastnictvím skupiny. A po letech mi jeden z lidí z té motorkářské skupiny, Dale Bensch, který dělal kaskadérské kousky v prvním „Šíleném Maxovi“, ukázal fotku s Wonder Dogem. A mezi nimi byl muž jménem Hemsworth, Chrisův otec. Chrisův otec i jeho matka byli sociální pracovníci, kteří se zabývali týranými dětmi - byli průkopníky v této oblasti, pokud jde o sociální práci.
A tak jsme se po letech a letech, když už jsme o Chrisovi věděli, rozhodli, že se setkáme. Nic jsem o něm nevěděla. A hned při prvním setkání jsem viděla, že je neuvěřitelně ohleduplný ke světu, velmi všímavý, rychle si cokoli nastuduje a má toho opravdu hodně. Byl velmi, velmi sebevědomý, chápal, kdo je a jak ho vnímají ostatní. Mluvili jsme o charismatu a on řekl: „Musí v tom být humor. Abyste byl charismatický, potřebujete humor. Na statickém snímku můžete vypadat brilantně, ale když mluvíte a chodíte, většina lídrů - a jsem si jistý, že existují výjimky - má schopnost lidi nějakým způsobem okouzlit.“ A tak se stalo. Požádal jsem ho, aby si přečetl scénář, a on postavu okamžitě pochopil. A to, co jsem v průběhu natáčení filmu poznal, je velmi talentovaný, nadaný herec, vysoce inteligentní v nejširším slova smyslu. Nejenže věděl, co má dělat, aby tu postavu ztvárnil, ale velmi dobře chápal, jak to zapadá do kontextu celého příběhu. Své postavě rozuměl tak, že jsem se na něj začal spoléhat, kdykoli řekl: „Myslím, že Dementus by udělal tohle...“. A najednou to začalo sloužit víc než jeho výkonu nebo postavám, ale sloužilo to hlubšímu vyprávění příběhu. Znovu a znovu přicházel s takovými věcmi. Hodně mi to připomínalo práci s Melem Gibsonem, když byl mladý. Chris byl pořád na place. Nechtěl se vrátit do svého přívěsu. Přišel na plac a seděl tam. Měl kolem sebe skupinu lidí, v podstatě svůj motorkářský gang, a pořád s nimi komunikoval, pořád byl připravený. A sledoval všechno, co se dělo. A to Mel dělal. V dobách, kdy se natáčel Šílený Max a Šílený Max 2, jsme v Austrálii neměli trailery a Mel byl pořád na place. A jednoho dne jsem se na něj otočil a on se jen díval a já mu řekl: „Mele, ty budeš režírovat, že jo?“ A on se na mě podíval a řekl mi: „Ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne. A on přikývl. A z Mela se samozřejmě stal skvělý režisér a já pozoruji, že stejnou vlastnost má i Chris. Chápe, jak všechno funguje. A samozřejmě je velmi fyzicky nadaný, sám dělá všechny kaskadérské kousky a v reálném životě neustále jezdí na motorkách, surfuje, dělá všechny tyhle věci. A tak byl pro tuto postavu ideální. Jakmile jsem se s Chrisem setkal, viděl jeho reakce a pochopil, co si myslí a jak to spolu souvisí, řekl jsem si: „Dobře, on je ten pravý, kdo by se měl Dementa ujmout.“
.
Nejnovější komentáře