To, co začalo šuškandou v létě 2011, se brzy stalo fenoménem, který zásadně zasáhl současnou literaturu. Rozhovory lidí začaly stále častěji zahrnovat variace na tu samou otázku: „Už jsi to četl…?“
V pop kultuře se brzy zvedla bouře vzrušení, zvědavosti a dosažitelnosti. Kniha od E L James „Padesát odstínů šedi“ byla nejprve dostupná jako e-kniha s výtiskem na objednání a umožňovala zvědavým čtenářům probádat erotickou love story kdykoliv a kdekoliv se jim zachtělo.
Na první pohled to vypadá, že „Padesát odstínů šedi“ popisuje prohlubující se vztah mezi záhadným 27letým miliardářem Christianem Greyem a sexuálně nezasvěcenou studentkou vysoké školy Anastasiou Steelovou. Ale když zariskujete jít dál, „Padesát odstínů“ vás zavede na míle daleko od většiny slavných milostných příběhů a od romantické fikce.
Je to milostný příběh, ale velmi provokativní, který se zabývá limity, a to zejména sexuálními – nastavuje je, respektuje je, překračuje je – a celý tento „průzkum“ se odehrává uvnitř knihy. Je to o důvěře ke správnému člověku a o oddanosti vzájemně odsouhlaseným pravidlům.
Samozřejmě, že jedním z hlavních důvodů k přečtení knihy je zvědavost, jak vypadá temná stránka novodobé pohádky. Ale kdyby to byl jediný důvod a sexuální podtext by bylo to jediné, co by lidi přimělo k nákupu knihy, tak by prodej klesl hned, jak by čtenáře zaujalo něco jiného. Co James vepsala do této knížky, je bohatá fantazie postav, kterou čtenáři po celé planetě přijali za svou a která je nutila následovat Christiana a Anu na jejich cestě dvěma dalšími úspěšnými novelami („Padesát odstínů temnoty“ v roce 2011 a „Padesát odstínů svobody“ v roce 2012). Chtěli zjistit, jak se to celé vyvine: „Udělala by to? Udělal by to? Udělali by to?“
Jamesová říká, co bylo „to ono“, co zasáhlo tolik milionů čtenářů: „V podstatě je to prostý milostný příběh o nezkušené mladé dívce, která je silnější, než si myslí, o tom, jak potká muže zraněného bolestivou minulostí a o léčivé schopnosti bezpodmínečné lásky. Sexuální scény sice obsadily titulky, ale co se líbilo čtenářům této trilogie, byl právě ten milostný příběh.“
V březnu 2012, po týdnu jednání mezi autorkou knih a většinou hollywoodských studií, získala filmová práva ke třem knihám publikovaným nakladatelstvím Random House jako trilogii „Padesát odstínů šedi“ studia Universal Pictures a Focus Features.
Autorka cítila, že Universal bylo správnou volbou. Pochvalně říká: „Potkala jsem spoustu skvělých filmařů z různých studií Hollywoodu a vůbec to nebylo lehké rozhodnutí. Ale nakonec jsem si vybrala Universal, protože jsem věděla, že [šéfka] Donna Langleyová a její tým by zvládly vytvořit film tak věrný té knížce, jak ho fanoušci očekávají a jak si ho zaslouží. A vybrala jsem si Focus, protože jsou velmi úspěšní v přenosu velmi náročného obsahu na filmové plátno.“ A po chvíli ticha dodává: „A taky proto, že mě [výkonný producent] Jeb Brody uměl rozesmát.“
Když práva na tuto trilogii přistála na stolech v Universal/Focus, producenti Michael De Luca a Dana Brunetti, oba několikrát nominovaní na Cenu Akademie, věděli, že je tu dlouhý seznam filmových tvůrců, kteří by se na této práci rádi podíleli, přesto ale hodili ručník do ringu. Brzy poté se oba potkali v Londýně při práci na jiném filmu a oba si uvědomili, jaké kinematografické možnosti tento fascinující projekt nabízí a jak intenzivní milostný příběh v sobě skrývá.
Domluvili si schůzku s agenty James, po které následovala řada diskuzí s autorkou samotnou. Nedlouho potom, během práce na filmu Kapitán Phillips režírovaný Paulem Greengrassem, se De Luca a Brunetti dozvěděli, že byli vybráni k produkování filmu Padesát odstínů šedi.
James prozrazuje, co ji na jejích hlavních producentech zaujalo: „Michael mluvil během naší schůzky o mladistvé lásce a o první lásce. Byl z toho projektu nadšený a byl zapálený pro to, aby mohl přenést na plátno zrovna tento milostný příběh. Dana jsem potkala až později, a musím říct, že jsme si úžasně padli do oka. Skrze všechno to šílenství jsme spolu strávili skvělé chvíle.“
Brunetti přiznává, že byl nadšený. „S Mikem jsme společně pracovali na několika filmech. 21 byl náš první, který jsme točili podle knihy. Potom jsme dělali The Social Network – Sociální Síť, což bylo taky podle knižní předlohy. A posledy to byl Kapitán Phillips, taky podle knižního zpracování. Ale i v osobní rovině jsme si všichni od začátku velmi dobře rozuměli.“
Producent také říká, že co ho polapilo, bylo vlastní tajemno toho materiálu: „Podřídí se Ana Christianovi a dá mu všechno, co od ní žádá, to všechno, co dostal od ostatních? Dá mu ten pocit, že opět dominuje? Podepíše Ana tu smlouvu, nebo odejde a už se nevrátí? To je ta otázka, která drží napětí skrze celou knihu, a které my chceme, aby publikum pocítilo skrze film.“
Tým si velmi rychle naplánoval společná setkání a vypracoval krátký seznam potencionálních scenáristů, které potom pozvali do studia. Výsledný seznam obsahující daleko méně jmen byl následně představen Jamesové a poté se producenti (společně s autorkou) shodli na talentované Kelly Marcel, která pracovala na vychvalovaném snímku Zachraňte pana Bankse, a který jí získal několik nominací, včetně nominace na BAFTA Award.
„Věděli jsme, že najít takového scenáristu, který vzdá všechnu čest postavám, které Erika vytvořila a zároveň jim dá jejich vlastní hlas, bude herkulovským úkolem,“ říká De Luca. „Kelly zkrátka zachytila „tónování“ Eričiných „Padesáti odstínů šedi“ a dodala chytrý, dráždivý scénář, který sama napsala. Žasli jsme nad obratností, se kterou svůj úkol zvládla.“
James cítila, že scenáristka její dílo skvěle uchopila a příjemně ji překvapilo i filmové zpracování. „‘Padesát odstínů‘ je dlouhá kniha a já jsem byla ohromena tím, jak ji Kelly zvládla zestručnit do omezeného scénáře, který ale stejně zachycoval podstatu samotné novely. Práce s ní byla mou nejoblíbenější částí procesu. Musely jsme se rozhodnout, které scény zachováme, a kterých se vzdáme.“
Zatímco se Marcel zaměstnaně adaptovala, hledání režiséra zintenzívnilo. Když své promo video předvedla Sam Taylor-Johnson, britská režisérka několika uznávaných krátkých filmů – společně s dílem o raných dnech Johna Lennona nazvaným Nowhere Boy –, doufala, že to ukáže její představu o vizuálních efektech a energii její tvorby. Celý tým hned instinktivně pochopil, že našli ideální režisérku, někoho, kdo má hluboké pochopení pro smyslnost tohoto příběhu… stejně tak jako vášeň, se kterou ostatní tvůrci k tomuto filmu přistupovali.
Brunetti přiznává, že víra v Taylor-Johnson byla neochvějná. „Hledání režiséra bylo poměrně stresující a najmutí Sam vyžadovalo důvěru hlavně od studia. Očekávalo se, že budeme spolupracovat s někým, kdo má za sebou spoustu filmů, ale my jsme chtěli Sam.“
Taylor-Johnson vysvětluje, co ji na této trilogii zaujalo a proč se rozhodla být součástí filmu: „Základním důvodem proč jsem chtěla pracovat na tomhle filmu, je, že je to jako pohádka, se všemi těmi zápletkami, na kterých jsme vyrostli, nicméně ve velmi dospělé verzi: Mladá dívka potká svého prince. Ale on je nedostupný. Je úspěšný, báječný, bohatý, ale to se změní a rozvíjí a stává se z toho něco zcela jiného. Zároveň je to příběh dívky, která prozkoumává sexualitu na své cestě k dospělosti.“
„V mnoha ohledech je milostný příběh Christiana a Any velmi přímočarý,“ pokračuje. „Je to o dvou lidech, kteří se do sebe zamilují a vyjednávají, co pro sebe jsou a nejsou ochotni dělat, čeho se mohou vzdát a čeho už ne a jakou cestou se společně vydají. Ale je v tom daleko více extrémů než v jiných vztazích. Ana se zamilovává do velmi komplikované osobnosti a prožívá první romanci a první sexuální objevování. Pro Christiana je to taky začátek – cítí, dýchá a učí se, jak milovat.“
Taylor-Johnson uznává, že její přístup k příběhu byl „chovat se k tomu jako k výjimečnému milostnému příběhu, mimořádně neobvyklému a jedinečnému.“ „Když do toho vstupujete, snažíte se být velmi ohleduplní a najít delikátní a jemné momenty, kdy se ti dva začínají měnit. Je to něco, co musí být bezchybně vyváženo skrze celý film, aby to všechno dávalo smysl, a aby to bylo v souladu s tím, co dělají.“
De Luca mluví za celý tým, když mluví o hledání těch správných kreativních sil potřebných k tomu, aby stvořili první kapitolu této ságy: „Udělali jsme rozhovory se spoustou lidí – s muži i se ženami – ale nakonec jsme se řídili podle scenáristky a režisérky, protože jsme si mysleli, že na to mají ten nejlepší pohled. Mohlo to jít úplně jiným směrem, ale skončili jsme se dvěma ženami v čele. Možná je to o tom, že mají lepší vhled do toho příběhu. Skončili jsme obklopeni velkou spoustou žen, což bylo pro tento film skvělé.“
Nejnovější komentáře