Paulette je žena v nejlepších letech, která žije se svým manželem Robertem v malém městečku ve Francii. Společně provozují soukromou školu pro dospívající dívky, lidově řečeno rodinnou školu. Cílem těchto škol bylo vychovávat a vzdělávat dívky, aby se staly dobrými ženami a manželkami. Ve škole se setkávají dívky z různých společenských vrstev. Všechny jsou mladé a mají život před sebou. Najdeme mezi nimi dívky ostýchavé, nadšené, zvídavé, ale také vyzývavé až drzé. Ale v 60. letech 20. století měla mít mladá žena vhodné způsoby a vychování, aby se mohla vdát a založit si rodinu. Rodiče dívek mají zájem, aby se tak jejich dcery chovaly. Ale některé z dívek mají svoji představu o životě. I Paulette je taková a udělá vše pro svoji rodinu a školu. Jedinou trhlinou na fungování školy je smrt Paulettina manžela a zjištění, že škola se dostala do existenčních problémů. Najednou se Paulette musí rozhodnout, co udělat a jaký bude její další život. Zkrátka je potřeba vykročit do života jako samostatná žena a osoba.
Scénář k filmu napsal Martin Provost, mezi jehož známé snímky patří “Jeden hot a druhý čeho“ či „Séraphine“. Film “Jak býti dobrou ženou“ jednak ukazuje vzdělávání a život dívek v 60. letech ve Francii, ale současně zachycuje touhu člověka po svobodě a žít svůj život podle svých představ. Do života ale zasahují vždy vnější okolnosti a samozřejmě důležitou roli hraje také rodina. Provost popisuje příběh hlavní hrdinky s nadhledem a humorem. Pro současnou generaci může být film jako výlet do doby, kdy žili jejich prarodiče či praprarodiče, a jaké společenské konvence svazovaly rozhodnutí mladých žen i zkušených manželek.
Do hlavní role Paulette je obsazena francouzská herečka Juliette Binoche (Čokoláda, Kdo si myslíš, že jsem, ad.), pro kterou je to další ze zajimavá role. Hraje „dobrou ženu“ velmi přesvědčivě a lidsky, stejně tak jako nevázanou a zamilovanou ženu. Skvěle jí sekundují herečky Yolande Moreau (Když moře stoupá, Séraphine), v roli švagrové a kuchařky, a Noémie Lvovsky (Backstage, Znovu zamilovaná) jako jeptiška a učitelka.
Důležitou roli ve filmu hrají ve filmu kostýmy, které vrací diváky do doby 60tých let ve Francii a samozřejmě také kamera. Záběry na různé situace jsou výstižné, nevšední pohledy jsou pak na okolní krajinu.
Na filmu se líbilo jeho téma, které mě vrátilo do časů rodinných škol a měšťanského života. V dnešní době je to ale spíše úsměvné, jak se dívky vzdělávaly a jaké byly nároky na ženu.
Photo © Memento Films Distribution
Nejnovější komentáře