Mnozí z vás jistě znají původní sérii osmi filmů o Inspektorovi Clouseauovi, onom břídilovi, který neustále hledá bájný diamant nesoucí název Růžový panter. Věděli jste ale, že poslední tři filmy nemusely nikdy vzniknout, kdyby se povedlo uvést film Románek Růžového pantera (plánován na rok 1981)?
Co plánovanému Románku předcházelo?
Pojďme si ale nejdříve zopakovat cestu této úspěšné ságy pěkně od začátku.
Všechno to začalo filmem Růžový panter (1963). Zde chtěl režisér všech panterovských dílů Blake Edwards natočit lehkou, poněkud seriózní detektivní komedii z prostředí zasněžené Itálie. Představiteli Inspektora Clouseaua, Peterovi Sellersovi se zde ještě nedostává takového prostoru jako v dílech následujících, avšak i přesto si vysloužil druhé místo v titulcích, neboť jeho ztvárnění Clouseaua je opravdu mistrovské a nutno podotknout, že když se tam čas od času objeví, jsou to ty nejlepší části filmu.
Toho si samozřejmě režisér všimne a tehdejší diváci si již po třech měsících od uvedení prvního dílu mohou vychutnat pokračování Komisař Clouseau na stopě (1964). Zde má Sellers již největší prostor a série o nešikovi s knírkem se dostává do svých kolejí z jakých si je mnohý dnešní filmový fanoušek vybaví – bláznivá komedie s prvky grotesky, velkým množstvím gagů a vtipných postav jako například Clouseaův pomocník Kato (v podání Burta Kwouka), který se věnuje mnohem raději karatistickému výcviku svého chlebodárce. Již zde se ovšem začínají probouzet první neshody mezi Sellersem a Edwardsem. Dochází k mnoha osobním sporům, a i přes obrovský úspěch filmu oba jakékoliv společné pokračování odmítají.
To ale přeci jen dorazí. Po dlouhých jedenácti letech přichází na velké plátno film Návrat růžového pantera (1975). V široké společnosti první ze dvou nejznámějších příspěvků do této série. Vznikl však proto, že se Sellers společně z Edwardsem nacházeli ve finanční krizi. I přesto snímku nechybí humor, ale přeci jen trpí jednou vadou – když není Sellers v záběru, zábava klesá k nule. Snímek opět sklidí vlny pozitivních ohlasů a o rok později přichází další pokračování.
Růžový panter znovu zasahuje (1976), onen druhý nejznámější počin této série je opět velice úspěšný, stále jde o bláznivou komedii, kde se smějete skoro neustále, a to ať už akcentu Clouseaua, jeho pádům nebo jeho převlekům. Nějak vesele ovšem rozhodně nevznikal. Edwards měl stále větší problémy komunikovat se Sellersem, jehož psychický stav na tom nebyl moc dobře. A po následující Pomstě Růžového pantera (1978), filmu, který již ani zdaleka nebyl tak úspěšný jako předchozí části se oba opět zřekli jakékoliv možné šance jejich další spolupráce. Jenže studio United Artists chtělo dále pokračovat, nabídlo Sellersovi ohromnou sumu, a tak herec začal nezávisle na Edwardsovi pracovat na filmu jménem Románek Růžového pantera.
Návrat ke kořenům, aneb Románek Růžového pantera
Snímek měl režírovat Clive Donner a existují dva hrubé scénáře sepsané samotným Sellersem. Obě verze se shodují v tom, že Clouseau pronásleduje francouzskou lupičku jménem Žába, následně se do ní zamiluje a pomáhá jí v loupežích. Snímek měl mít obdobný koncept jako první snímky série – tedy hru na kočku a myš. Navrátit se měly i staré známé postavy z předešlých částí. Žábu měla hrát Pamela Stephensonová, novozélandská komička, jež byla v té době velmi známá ze seriálu Žádné zprávy v devět (1979-1982). Existují dva možné konce. Buď, že bude Clouseau povýšen na komisaře nebo, že s Žábou uteče a bude s ní žít zločinecký život. Sellers o tomto počinu tvrdil následující: „Musí být naprosto nejlepší, naprosto extra super, abychom mohli odejít ve velkém stylu.“
První scénář dodaný Sellersem byl chaotický a studio hrozilo, že neposkytne potřebné finance. Zde ale přichází Sellersova manželka Lynne Fredericková v roli výkonné producentky a natáčení se začalo blížit.
Jen pár dní po odevzdání druhé verze scénáře, 24.7.1980, však Sellers umírá v nemocnici po dalším silném infarktu. Studio poté nabídne roli Dudleymu Mooreovi. Ten prohlásí, že nepřijme, pokud snímek nebude v režii Edwardse, ten ale odmítne a tím jakékoliv šance na natočení Románku upadají.
Co přišlo potom?
Blake Edwards natáčí další tři snímky do této série. První, Stopa Růžového pantera (1982), sestává s nepoužitých záběrů se Sellersem. Film obsahuje mnoho děr a je poměrně nudný, avšak z oněch posledních tří je na tom nejlépe. O rok později přichází Kletba Růžového pantera (1983), která je již extrémně nudná, scénář děravý jako ementál a celé to po deseti letech završí snímek Syn Růžového pantera (1993), kde hraje Roberto Benigni Clouseauova syna.
Všechny tyto snímky byly neúspěšné, byly kasovním propadákem a minimálně Syn Růžového pantera byla snaha Edwardse si vydělat. Tato úspěšná série, pokud nepočítáme dva remaky se Stevenem Martinem z pozdějších let, tak tedy končí totálními propadáky, které se zaslouženě nacházejí ve stínu všech předchozích částí.
Nejnovější komentáře